Fik medhold ved hegnsyn men nuer sagen ank~
Fra : Kim

Dato : 06-01-06 16:35

Hej Gruppe,

Mine svigerforældre er voldsomt generet af en nabos 8-10 høje træer som står
i/ved skel.

Skelpælene var ikke at finde men de har fået en kommunal landmåler til at
sætte nye.

Så blev der afholt et hegnsyn med kommunens folk som gav mine svigerforældre
medhold i at de træer skulle fældes.

Nu har naboen anket afgørelsen til retten via en advokat og kommunen siger
at det har de ikke længere noget med at gøre!!

Hvordan kommer mine svigerforældre videre herfra?

Der er nok ingen tvivl om at de behøver en advokat til at klare
replikker/duplikker osv. Hvem her på Sjælland er bedst til det?

/K

Fra : Peter

Dato : 07-01-06 14:19

"Kim" <Skjult@hemmelig.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe,

[klip]

> Hvordan kommer mine svigerforældre videre herfra?

Venter på stævningen fra Retten.

> Der er nok ingen tvivl om at de behøver en advokat til at klare
> replikker/duplikker osv. Hvem her på Sjælland er bedst til det?

Det kan næsten alle advokater klare. Det kan være en fordel at vælge en
lokal.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 08-01-06 15:15

> Så blev der afholt et hegnsyn med kommunens folk som gav mine
> svigerforældre medhold i at de træer skulle fældes.

Et spørgsmål af ren nysgerrighed - skulle de fældes (= ned til jordhøjde)
eller 'blot' beskæres (evt. kraftigt?)?

Jeg spørger, fordi det forekommer mig at have hørt om en bestemmelse, der
siger at op til 2 meter er ok i skel. Har det noget på sig?

/K

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 08-01-06 20:38

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> wrote in message

> [...]
>
> Jeg spørger, fordi det forekommer mig at have hørt om en bestemmelse, der
> siger at op til 2 meter er ok i skel. Har det noget på sig?

Hegnslovens regler siger at der en gang årligt skal klippes ned til 2 meter
i skel, med mindre de to naboer kan blive enige om en anden højde.

Mvh

Henning

Fra : Kim

Dato : 09-01-06 09:21

Hej,

Hegnsynets "dom" var at de skulle fældes (=Jordhøjde) grundet overhængende
risiko for at vælte ind i mine svigerforældres have i en storm.

Naboens advokat mener at det er der bestemt ikke.

Træerne står med 10-15 graders slagside ind over skel og vi har billeder af
et af dem der væltede i Februar 2004. Dog uden at ødelægge andet end 2 meter
trådhegn (Eget hundehegn).

http://www.626.dk/images/dx33.jpg

Endvidere kan det heller ikke være rigtigt at min svigerfar skal bruge 1-2
timer på at samle nedfaldne grene op først, når han skal slå græs.

Den del af haven op mod skel er endvidere ret sumpet fordi solen kun kan
skinne på jorden 2-3 timer om dagen om sommeren og 10-12 meter af hækken fra
skel ind mod en anden nabo er nu død, formentlig grundet solmangel.

/Kim

Fra : lars bo

Dato : 09-01-06 15:39

Hej Kim

> [...]
> skinne på jorden 2-3 timer om dagen om sommeren og 10-12 meter af hækken
> fra skel ind mod en anden nabo er nu død, formentlig grundet solmangel.

Så vidt jeg kan se er det birk der står i hegnet, så I skal nok ikke
forvente at det sumpede forsvinder når i fælder træerne tvært imod.
Birk er kendt for at bruge utrolige mængder vand, så det kan evt. være
vandmangel hækken er død af.

hilsen
lars bo

Fra : Kim

Dato : 10-01-06 08:44

"lars bo" <lbh@postkasse.com> wrote in message
> [...]
> forvente at det sumpede forsvinder når i fælder træerne tvært imod.
> Birk er kendt for at bruge utrolige mængder vand, så det kan evt. være

Jeg har svært ved at tro at hækken skulle være død af vandmangel. Så er den
nærmere druknet. Træerne er kanske rigtigt birk (4 stk) og pil (3 stk) som
begge er kendt for at være tørstige. Men når hele skellinien er tilplantet
med træer og tæt vildt buskads kommer der hverken sol eller vind til.
Billedet udgør ca 60% af skellet og det er endvidere den tørreste del. De
resterende og vådeste 40% ligger til venstre for (Ca syd)

På en normal dag ligger der vand oven på jorden i skellinien og det ligefrem
svupper når man går langs linien. Genboen på den anden side af hækken har
ingen gener men her kan solen også komme til.

I anklagen påstås det at træerne er sunde og derfor ikke har større risiko
for at vælte end andre træer. Jeg vil da holde på at hvis træerne står i
sumpet jord må de da have nemmere ved at vælte.Specielt når de nu allerede
har slagside (Hælder mod øst)

Stiller man sig i skel og kigger lige op er der mere krone over min
svigerfars have end naboens men i anklagen står der at træerne står med uens
afstand og i god afstand fra skel og kan derfor ikke udgøre et hegn.

Ved øjekast er "god afstand" 30-50 cm fra skel og altså væsentlig under
hegnslovens 1.75m og det kan da godt være at de ikke står på linie med
millimeters nøjagtighed men på billedet står de da med ensartet afstand.

Det påstås også at naboens grund er anlagt som en naturgrund.
(Det er korrekt. Ejeren foretager sig intet i haven udover at slå græs af og
til mellem 21 og 22 og så ellers brænde alm. haveaffald af og det helst når
der er lidt vestenvind så mine svigerforældre får maximal glæde af røgen!)

Men tilsidesætter det noget som helst at haven er naturgrund?

/Kim

Fra : Henrik

Dato : 12-01-06 15:17

> Skelpælene var ikke at finde men de har fået en kommunal landmåler til at
> sætte nye.

Ikke en kommunal landmåler.
Kommunale landmålere, må ikke lave matrikulært arbejde, hvilket det at sætte
en skelpæl er.
Det har været en privat landinspektør med beskikkelse der har sat
skelpælene.

> Så blev der afholt et hegnsyn med kommunens folk som gav mine
svigerforældre
> medhold i at de træer skulle fældes.

Ved en hegnsynsforretning søger Hegnsynet at opnå et forlig mellem parterne.
Et forlig skal altid underskrives af begge parter.

Såfremt det ikke lykkes at opnå forlig, afsiger Hegnsynet en kendelse, der
pålægger den ene eller begge parter at opfylde de forhold, som bestemmes i
kendelsen.

Hvis parterne er utilfredse med kendelsen, kan de få sagen afgjort i retten
ved et civilt søgsmål. Der skal i den forbindelse gøres opmærksom på, at
hegnsloven blev ændret i juni 2001, så man ikke mere kan anke en
hegnsynskendelse til en landvæsenskommission, men i stedet henvises til at
indbringe sagen for domstolene.

> Hvordan kommer mine svigerforældre videre herfra?

Går til domstolene

> Der er nok ingen tvivl om at de behøver en advokat til at klare
> replikker/duplikker osv. Hvem her på Sjælland er bedst til det?

Advokater = "Banditter i Habitter"....
....men prøv at kontakte et landinspektørfirma og spørg hvilken advokat i
regionen, de syntes er god til sådanne sager.

Hilsen
Henrik