GENLADNING
Fra : M Sørensen

Dato : 13-06-01 11:48

Hej

Hvad skal man regne med at investere hvis man vil til at genlade sine egne
patroner ¿?

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : Erik Munck

Dato : 13-06-01 17:24

Det er farligt at begynde på al form for gensplejsning af egne patroner.

Muncken

Fra : Mogens Christensen

Dato : 13-06-01 17:28

"M Sørensen" <ms@reefers.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad skal man regne med at investere hvis man vil til at genlade sine egne
> patroner ¿?

Ca 3500 kr for et godt startsæt dertil kommer et diesæt i eget caliber (ca
3oo kr ekstra). Du kan godt få billigere grejer, men det er ikke
tilfredsstillende i længden, og ret snart skal du have ekstra diesæt til
vennerne som ikke har samme caliber som dig, og der er altid noget smart
værktøj eller tilbehør som man ikke kan undvære så snart man finder ud af at
det findes. Jeg holdt selv op med at regne sammen da udstyret passerede
10000.00 kr.og det er flere år siden.

MVH
Mogens

Fra : Frans Jensen

Dato : 13-06-01 19:52

On Wed, 13 Jun 2001 18:27:43 +0200, "Mogens Christensen"
<anne-c@email.dk> wrote:
<om genladning>
>og ret snart skal du have ekstra diesæt til
>vennerne som ikke har samme caliber som dig,

så vidt jeg er orienteret er det kun tilladt at genlade til
personligt brug,

man skal lige huske, hvis man lader til andre, og der sker en
ulykke, kan det blive enddog meget dyrt.

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-

Fra : Andy P.

Dato : 13-06-01 20:13

Frans Jensen <NOSPAM@jensen.subnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b27b6a7$0$81008>
> så vidt jeg er orienteret er det kun tilladt at genlade til
> personligt brug,
Det er ikke forbudt at lade til venner. Men det er forbudt som privat person
at lade kommercielt.
Mvh.
Andy.

Fra : Frans Jensen

Dato : 15-06-01 21:57

On Wed, 13 Jun 2001 21:13:20 +0200, "Andy P."
<Timelapse08@hotmail.com> wrote:

>Frans Jensen <NOSPAM@jensen.subnet.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:3b27b6a7$0$81008>

>Det er ikke forbudt at lade til venner.

det synes som om du er ret sikker på dette,
og hvis det er tilfældet, vil jeg i hvert fald råde folk som
genlader til andre, til at undersøge om de kan stilles til ansvar
ved en ulykke forårsaget at denne ammunition.

> Men det er forbudt som privat person
>at lade kommercielt.

nej, for så er du ikke privat længere, men erhvervsdrivende.

Fra : Mogens Christensen

Dato : 17-06-01 19:12

"Frans Jensen" <NOSPAM@jensen.subnet.dk> skrev i en meddelelse

> det synes som om du er ret sikker på dette,
> og hvis det er tilfældet, vil jeg i hvert fald råde folk som
> genlader til andre, til at undersøge om de kan stilles til ansvar
> ved en ulykke forårsaget at denne ammunition.

Der findes en tilladelse som hedder genopladning til eget brug, den er som
navnet antyder til eget brug.
Så findes der en tilladelse til privat brug, og den kan man bruge til venner
og andre af ikke kommercielt art. (Typisk til kostprisen)
Endelig er der den kommercielle tilladelse, som man skal have hos
justistministeren. Med den bliver det vel kun til lidt argumentering med
told & skat.

Fra : Henrik Nilsson

Dato : 14-06-01 07:25

Du kan få et udmærket sæt til genladning af riffelpatroner til ca 1000 kr.
Lee Anniversery. Hertil kommer ca 250,- til et die-sæt, og 65,- til en
hylster trimmer. Jeg vil anbefale Lee De Luxe die sæt, som ikke rekalibrerer
hele hylsteret, men kun hylsterhalsen. Dette betyder så, at du kun kan
genlade hylstre, som i forvejen er afskudt i din egen riffel, idet hylstret
ikke bliver rekalibreret til en industri-standard.

Med dette die-sæt lever hylstrene også betydeligt længere, idet de ikke
bliver klemt sammen/udvidet for hver genladning/skud.

Jeg startede i 1999 med 50 30-06 Norma jagtmatch træningspatroner, og
anvender stadig de samme hylstre, som jeg altid lader med 180 grains
jagtkugler (Sierra Spitzer BT, Game King). Visse af hylstrene er blevet
genladt imellem 15-20 gange, og ingen af dem udviser tegn på slitage endnu.
Det skal hertil også siges, at jeg ikke presser ladningerne helt i top, men
har fundet frem til den helt rigtige ladning til min riffel (1,4 grain under
max-ladningen), som jeg så bliver på. Jeg skyder ca. 20 skud på riffelbane
hver uge, og det er lækkert at kunne gøre dette med superpræcise
jagtpatroner, som kun har kostet 3,25 pr. skud.