Snydt for husleje
Fra : Jonas Herby

Dato : 05-01-06 17:34

Hej gruppe

Jeg har haft min lejlighed udlejet til en person. Lejligheden var udlejet
fra 1. juni og op til 2 år frem for 2943 incl a'conto varme (423 kroner).
Den 15. november opsiger personen lejligheden fra og med 15. december. Jeg
gør personen opmærksom på, at opsigelse kun kan ske fra den 1. og at der i
realiteten er 3 måneders opsigelse. Samtidig gør jeg dog opmærksom på, at
det sandsynligvis ikke bliver noget problem at finde en ny lejer.

Mit problem er, at personen ikke har betalt husleje fordecember måned. Han
flyttede i starten af december, og jeg har ikke hørt fra ham siden. Jeg har
en underskrevet lejekontrakt, men mit spørgsmål er, om der overhovedet er
nogen realistisk mulighed for at få inddraget pengene - og i så fald,
hvordan man evt. kan gøre dette.

Mvh
Jonas

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-01-06 17:50

Jonas Herby skrev:
> [...]
> en underskrevet lejekontrakt, men mit spørgsmål er, om der overhovedet er
> nogen realistisk mulighed for at få inddraget pengene - og i så fald,

Har vedkommende ikke indbetalt depositum og forudbetalt husleje inden
indflytning?

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 18:02

Jonas Herby wrote:

> [...]
> en underskrevet lejekontrakt, men mit spørgsmål er, om der overhovedet er
> nogen realistisk mulighed for at få inddraget pengene - og i så fald,

Ja, hvis du ikke forud for indflytningen har opkrævet
depositum/forudbetalt husleje, så er det nok lidt træls at krasse
pengene ind. Næppe besværet værd.

Men til at starte med sender du ham selvfølgelig et krav om betaling af
det skyldige beløb.

Fra : ronnie@sitevision.dk

Dato : 05-01-06 19:38

Det ikke noget problem, skyldner pålægges renter og gebyr, plus
udgifter til retslig inkasso.

Tag fat i en ret og råd advokat de hjælper gerne.

Et af mine firmaer fik engang 1900 udbetalt på en gæld på 2000.

Skyldner endte med at betale ca 7400 kr indtil man opgav at indrive
resten (800 kr)

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-01-06 20:37

<ronnie@sitevision.dk> skrev i en meddelelse
> Det ikke noget problem, skyldner pålægges renter og gebyr, plus
> udgifter til retslig inkasso.

Spørgsmålet er jo bare, om man synes det er risikoen værd. Hvis skyldner
ikke har nogen penge, hænger du selv på inkassoomkostningerne. Derfor er
det
et spørgsmål om at overveje risikoen kontra beløbets størrelse før det
helt
store retsmaskineri sættes igang

Selvom der er aftalt tre måneders opsigelse, har udlejer pligt til at
udleje
lejligheden hurtigst muligt igen, jf Lejelovens §86, stk. 3. Eftersom
udlejer oplyser at det næppe vil være noget problem at genudleje
lejligheden
hurtigt, er hans krav altså begrænset til en måske to måneders husleje...
resten genindvindes jo fra den nye lejer.

>Tag fat i en ret og råd advokat de hjælper gerne.

Det gør alle advokater da forhåbentlig

--
Venlig hilsen

Jesper Brock