Uoplyste fragtomkostninger internethandel ~
Fra : Kasper Jensen

Dato : 04-01-06 20:32

Jeg har en del gange købt varer på eBay af købere, som opkræver mere i
forsendelse, end de oplyser på auktionen.

Jeg kunne dog godt tænkte mig en konkret vurdering af dette tilfælde.
Sælger bor i Danmark og opbevarer varen i Danmark. Køber bor ligeledes i
Danmark og ønsker varen sendt indenrigs. PostDanmarks takst for
forsendelsen af varen er 26 kroner som maxibrev op til 500 gram, da
varen typisk vejer 200-250 gram og forsvarlig emballage omtrent det
samme. Sælger oplyser på auktionen, at forsendelsen koster 8$ at sende
til Canada, men oplyser ikke priser til andre lande. Da auktionen så er
slut sendes der en opgørelse på 9$ i porto for indenrigsforsendelse.
Køber rykker flere gange sælger for at spørge til
forsendelsomkostningerne og endelig efter otte dage bekræfter sælger
beløbet på 9$ indenrigs og oplyser, at portosatsen til Canada var
fejlagtigt angivet. Hvad kan/må sælger opkræve? Sælgers profil er helt
ny på eBay (men har givetvist haft en anden profil tidligere). Har det
betydning, hvad sælger tidligere har opkrævet i porto for
indenrigshandler i de forløbne år gennem andre salgskanaler?

Jeg er stærkt i tvivl om, om hvilket lands lovgivning som gælder. eBay
har afdelinger i mange lande. Hovedsædet er vist nok i USA, fakturering
sker fra Schweiz, jeg kan måske have fundet varen på den hollandske
eller australske eBay og have budt på den italienske eBay, sælger har
måske oprettet sin profil på den tyske eBay og sat den til salg på den
japanske eBay. Hvilket lansds lovgivning gælder? Man kan vist ikke se,
hvor en bruger har oprettet sig, eller på hvilket lands eBay, at varen
er sat til salg, da den også kan findes på andre men ikke alle andre
landes eBay.