udgifter i forbindelse med samvær
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-01-06 14:26

Hej NG,

på statsamterne kan man læse følgende:

"Den forælder, der har ret til samvær, skal normalt afholde udgifterne i
forbindelse med samværet, herunder transportudgifterne."

nogen der kan forklare hvad det lille ord "normalt" dækker over?

hvad nu hvis moderen f.eks flytter fra Sjælland og til jylland? Er det en
handling der berettiger til at moderen skal betale udgifterne??

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Mette M

Dato : 04-01-06 17:43

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvad nu hvis moderen f.eks flytter fra Sjælland og til jylland? Er det en
> handling der berettiger til at moderen skal betale udgifterne??

Jeg mener ikke at det er moderen der får ansvar for at betale, men såfremt
du ikke har midler til at afholde udgiften til transport selv, er der hjælp
at hente her:

Lov om aktiv socialpolitik
§ 83. Kommunen kan yde hjælp til udgifter ved udøvelse af ret til samvær med
egne børn under 18 år, som ikke bor hos ansøgeren. Det er en betingelse for
at yde hjælp, at ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale
udgifterne.
Stk. 2. Kommunen kan yde hjælp til rejseudgifter med henblik på kontakt til
børn, der er ført til udlandet uden samtykke fra forældremyndighedens
indehaver. Det er en forudsætning, at sagen er blevet anmeldt til dansk
politi, og at kommunen har forelagt sagen for Udenrigsministeriet. Det er
yderligere en forudsætning, at indehaveren af forældremyndigheden ikke selv
har økonomisk mulighed for at betale udgiften.

Derudover ved jeg ikke præcist hvad "normalt" henviser til, udover at
udlandet altså ikke tæller med som normalt.

Mette M

Fra : Mette M

Dato : 04-01-06 17:49

"Mette M" <mettefjernes@marmet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derudover ved jeg ikke præcist hvad "normalt" henviser til, udover at
> udlandet altså ikke tæller med som normalt.

Fra vejledningen til aktivloven (39 af 05.03.1998) står der endvidere:

Hjælp til udgifter ved samvær
411.
§ 83, stk. 1, skal ses i sammenhæng med reglerne om samvær i § 16 i lov
nr. 387 af 14. juni 1995 om forældremyndighed og samvær. Efter § 16 søges
barnets forbindelse med begge forældre bevaret ved, at den, der ikke har
barnet boende, har ret til samvær. Reglerne om samvær er ikke længere
knyttet til forældremyndigheden. Det betyder, at den af forældrene, der ikke
har barnet boende, har ret til samvær, uanset om der er fælles
forældremyndighed eller ej.
Efter § 83, stk. 1, kan kommunen yde hjælp til udgifter, som en ansøger har,
når den pågældende udøver sin ret til samvær med eget barn/egne børn under
18 år, forudsat at barnet/børnene ikke bor hos ansøgeren. Egne børn er
ansøgerens biologiske eller adopterede børn.
Økonomiske forhold

Kommunen kan kun give hjælp, hvis ansøgeren ikke har indtægter eller formue,
som kan dække behovet.
Kommunen skal være opmærksom på, at forsørgere over 25 år, som får hjælp i
form af kontanthjælp eller aktivering, får den samme hjælp, uanset om de har
barnet boende hos sig eller ikke. De udgifter, der normalt er forbundet med
at have børn, er således indregnet i hjælpen til personer over 25 år, uanset
om barnet bor hos forsørgeren eller ikke. Dette gælder derimod ikke for
forsørgere under 25 år, som ikke har barnet boende hos sig. De får en lavere
hjælp alt efter, om de er hjemme- eller udeboende eller tidligere har haft
indtægter af en vis størrelse. Derudover får de et tillæg, som svarer til
børnebidraget, dog højst normalbidraget.
Hvilke udgifter

Hjælpen kan for eksempel omfatte rejseudgifter, kost og deltagelse i
aktiviteter med barnet. Kommunen kan ikke yde hjælp til udgifter, som ikke
vil kunne afholdes af en normal lønindtægt.
Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter ved samvær med børn, som
opholder sig i udlandet hos forældremyndighedsindehaveren, og ved samvær her
i landet med børn, som bor hos forældremyndighedsindehaveren i udlandet.
Kommunen skal i sådanne situationer især påse, at der ikke ydes hjælp til
f.eks. rejseudgifter, der ikke kan afholdes af en normal lønindtægt.
Muligheden for undtagelsesvis at bevare hjælpen efter denne lov under
kortvarige ophold i udlandet er beskrevet i afsnit 2.3.

/Mette M