? om snerydning
Fra : vmx

Dato : 04-01-06 09:31

Grundejere har rydningspligt på fortovet.

Men hvad ideen i dette, når kommunen ikke
rydder hverken tilstødende cykelsti eller vej ?

Hvem har "ansvaret", hvis en cyklist benytter
fortovet, idet cykelstien er totalt tiliset, og på
fortovet påkører en fodgænger?

Hvem har ansvaret, hvis en fodgænger
skvatter i isen på cykelstien, når han skal
krydse vejen ( fortovet er grundigt ryddet,
men det er cykelstien ikke ) ?

Og sidst men ikke mindst - har man
"genrydningspligt", hvis man netop efter
endt rydning af fortovet kan starte forfra
fordi kommunes fejemaskine langt om længe
kommer forbi og fejer sne og is fra cykelstien
op på det "rene" fortov ?

Mvh
Robert
www.roberts.dk

Fra : Michael Haase

Dato : 04-01-06 10:04

vmx skrev dette den 04-01-2006 09:31:

> Hvem har "ansvaret", hvis en cyklist benytter
> fortovet, idet cykelstien er totalt tiliset, og på
> fortovet påkører en fodgænger?

Det har cyklisten. Man må ikke cykle på fortovet. Hvis han
ikke kan cykle på cykelstien må han stå af og trække.

> Hvem har ansvaret, hvis en fodgænger
> skvatter i isen på cykelstien, når han skal
> krydse vejen ( fortovet er grundigt ryddet,
> men det er cykelstien ikke ) ?

Den der har ansvaret for at rydde cykelstien.

> [...]
> endt rydning af fortovet kan starte forfra
> fordi kommunes fejemaskine langt om længe
> kommer forbi og fejer sne og is fra cykelstien

Det har man selv. Man har pligt til at holde fortovet foran sin
egen grund fri for is og sne. Rent faktisk mener jeg også at man på
private fælles veje, eller hvad de nu hedder, også skal holde vejbanen
fri for is og sne.

--
Michael Haase

Fra : Holst

Dato : 04-01-06 10:43

Michael Haase wrote:

> [...]
> egen grund fri for is og sne. Rent faktisk mener jeg også at man på
> private fælles veje, eller hvad de nu hedder, også skal holde vejbanen

Ja, da jeg var barn skulle mine forældre i hvert fald også rydde
kørebanen. Det skete dog sjældent, men dog nok noget oftere end resten
af beboerne på vejen.

Fra : Peter Andreasen

Dato : 04-01-06 10:46

> [...]
> egen grund fri for is og sne. Rent faktisk mener jeg også at man på
> private fælles veje, eller hvad de nu hedder, også skal holde vejbanen

Det er rigtigt, på privat fællesvej har grundejeren en forpligtelse til at
rydde sne og udføre glatførebekæmpelse på den halvdel af vejen der ligger ud
for hans grund. Mange steder lader den enkelte grundejer en
grundejerforening om at stå for det praktiske.

Der kan læses om det i Lovbekendtgørelse nr. 432 af 31. maj 1991 om
vintervedligeholdelse mv. af veje.

Vh Peter

Fra : vmx

Dato : 04-01-06 10:51

"Peter Andreasen" <pda81@xxhotmailxx.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> grundejerforening om at stå for det praktiske.
>
> Der kan læses om det i Lovbekendtgørelse nr. 432 af 31. maj 1991 om

Hvornår er en vej en "privat fællesvej" ?

Fra : Peter Andreasen

Dato : 04-01-06 11:06

> Hvornår er en vej en "privat fællesvej" ?

Den sikreste måde at få oplyst om ens vej er en privat fællesvej er ved at
ringe til Teknisk Forvaltning i den kommune hvor man bor.

Vh Peter