Delleverance eller trykfejl
Fra : Brian Skaarup

Dato : 03-01-06 22:57

Jeg købte en ny bil for ca ½ år siden og bestilte i den anledning en
såkaldt vinterpakke som skulle bestå af forlygtespulere, opvarmede
sprinklerdyser og sprinklervæskeindikator.
For en måneds tid siden løb bilen så pludselig tør for sprinklervæske
uden at indikatoren havde advaret om noget.
Jeg kontakter naturligvis forhandleren for at få denne indikator
repareret. Jeg får imidlertid at vide af forhandleren (som har kontaktet
importøren) at denne indikator alligevel ikke er en del af vinterpakken
og at det var en trykfejl at det havde stået i oversigten over ekstraudstyr.
Trykfejlen har været representeret i både den udstyrsliste jeg købte
efter for ½ år siden og den opdaterede for juli måned (altså mindst to
gange)
Jeg er på intet tidspunkt blevet gjort opmærksom på at denne pakke er
ændret (mens bilen var i ordre i 12 uger eller efterfølgende) og er
heller ikke blevet tilbudt en reduceret pris.
Forhandleren fastholder at når impotøren siger at sådan er det ja så er
det sådan.

Hvad kan jeg gøre?

Fra : Codexx

Dato : 04-01-06 02:44

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke blevet tilbudt en reduceret pris.
> Forhandleren fastholder at når impotøren siger at sådan er det ja så er

Du har indgået en bindende aftale med sælger om køb af en vare. Jeg antager
der er tale om et forbrugerkøb. At der åbenbart eksisterer en trykfejl på en
prisliste, så du har "fået for meget" er helt uden betydning i den konkrete
sag.

Efter det oplyste må det lægges til grund af varen lider af en mangel jvf.
KBL §75, idet en indikator er holdt op med at virke.

Du skal derfor reklamere inden rimelig tid til sælger over denne mangel og
kræve afhjælpning. Sælger har nu en række muligheder for afhjælpning jvf.
KBL§78

Anerkender sælger ikke din reklamation, må du anlægge civilt søgsmål ved
domstolene, idet bilen garanteret er over beløbsgrænsen (100.000.-) for
forbrugerklagenævnet. om kort tid er der også http://www.bilklage.dk/ og
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

--
//Codexx

Fra : MAndersen

Dato : 04-01-06 08:18

"Codexx" <ingenspamtak@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræve afhjælpning. Sælger har nu en række muligheder for afhjælpning jvf.

Har du ikke læst forkert? Han har jo netop ikke fået indikatoren med?????

Ring til FDM og spørg en af deres jurister.

MAndersen

Fra : Codexx

Dato : 04-01-06 13:56

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> Har du ikke læst forkert? Han har jo netop ikke fået indikatoren med?????

Du har da helt ret, jeg havde læst det som om dysen var gået i stykker og de
nu ikke ville lave den...

I princippet gælder min vejledning dog stadig. Skriv et brev til
bilforhandleren evt med kopi til importøren, hvor du gør opmærksom på at den
leverede salgsgenstand er behæftet med en mangel, idet den omtalte indikator
ikke er leveret. Du har jvf. KBL §81 ihvertfald en frist på 2 måneder fra du
blev gjort bekendt med at indikatoren manglede. Medsend kopi af købsaftalen,
hvor det fremgåt at vinterpakken er bestilt, samt prislisten hvor det
fremgår at indikatoren er en del af vinterpakken.

--
/Codexx

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-01-06 09:11

"MAndersen" <ikke@nogen.no> writes:

> Har du ikke læst forkert? Han har jo netop ikke fået indikatoren med?????

At man ikke har fået det lovede er også en mangel i købelovens
forstand. Så med mindre køber burde have vidst at der var en fejl i
salgsmaterialet så kan han gøre brug af sine mangelsbeføjelser efter
købeloven.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and