Billedegalleri på nettet
Fra : Kasper Johansen

Dato : 03-01-06 21:57

Hej gruppe.

Jeg er hjernen og ejer bag siden www.partyworm.dk.

Vi er en side ligesom NightLeif og DenmarkByNight (bare på Lolland og
Falster), der tager billeder af folk i byen, og uploader dem på hjemmesiden.

Som udgangspunkt spørger vi altid:

"Vil du have et billede til PartyWorm.dk? Billedet bliver lagt op på
nettet".

Hvis folk svarer "Ja", betragter vi det som en mundtlig
aftale/tilladelse. Hvis de vil have billedet slettet igen, gør vi
selvfølgelig også det.

Det egentlige spørgsmål går på. Hvis en gruppe mennesker har haft en
julefrokost hos deres virksomhed. Folk er enige om at billederne bliver
lagt op på nettet, men virksomheden vil have dem slettet.

Alle billeder viser døre, kameraer eller lignende slettes derfor (da
virksomheden anmodede om at få dem slettet, gjorde vi det, men jeg vil
alligevel gerne vide lidt om loven omkring dette). Men potrætbilleder
(af deltagerne fra festen beholdes). Altså billeder af folk der sidder
på stole osv.

Kan virksomheden eller en privatperson kræve, at man sletter billederne,
udelukkende på det grundlag, at det er taget hos dem? Og hvad så med
privatpersoner og privatfester? Og hvad med diskoteker og andre
offentlige steder?

Kasper Johansen

Fra : Codexx

Dato : 04-01-06 15:19

"Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis folk svarer "Ja", betragter vi det som en mundtlig aftale/tilladelse.
> Hvis de vil have billedet slettet igen, gør vi selvfølgelig også det.

Lyder fornuftigt.

Husk at personer under 18 år ikke kan give deres samtykke til
offentliggørelse.

> Det egentlige spørgsmål går på. Hvis en gruppe mennesker har haft en
> julefrokost hos deres virksomhed. Folk er enige om at billederne bliver
> lagt op på nettet, men virksomheden vil have dem slettet.

Jeg ville også være bekymret hvis folk kunne se billeder af stive ansatte
der vælter rundt i min virksomhed.

> [...]
>
> Kan virksomheden eller en privatperson kræve, at man sletter billederne,
> udelukkende på det grundlag, at det er taget hos dem?

Hvis virksomheden udelukkende har stillet lokaler til rådighed for en
"privat fest" tror jeg ikke de _efterfølgende_ kan kræve at billeder fra
festen slettet. Dog vil alle deltagere ved en julefrokost vel være ansatte,
og dermed vil der muligvis kunne gives en eller anden form for "tjenesteligt
påbud" om at fjerne billederne, hvad siger andre?

> Og hvad så med privatpersoner og privatfester?

Folk kan naturligvis altid nægte at blive (portræt)fotograferet til
internettet, på et ikke offentligt sted. Til en privatfest skal du nok have
arrangørens tilladelse til at fotografere (iøvrigt kan han jo bare bortvise
dig hvis han er utilfreds)

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584&sub_url=/Vaerd_at_vide/indhold.asp

> Og hvad med diskoteker og andre offentlige steder?

Et diskotek er ikke et offentligt sted. Diskoteket er i deres gode ret til
ved opslag eller mundtlig besked at forbyde, at der tages billeder. Er
gæsterne utilfredse med dette må de undlade at besøge stedet.

--
/Codexx

Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-01-06 03:53

Codexx skrev:

> [...]
> ved opslag eller mundtlig besked at forbyde, at der tages billeder. Er
> gæsterne utilfredse med dette må de undlade at besøge stedet.

Jeg takker for et meget præcist svar.

Kasper Johansen