Dansk brugervejledning
Fra : test

Dato : 03-01-06 13:38

Jeg mener loven siger, at der skal følge en dansk bruger vejledning med når
der købes et produkt i danmark.

Jeg har købt en telefon over nettet i en dansk butik, og der fulgte kun en
tysk manual med.

Nu har jeg ringet og efterspurgt en på dansk. De siger så, at de har en på
en cdrom som de da kan sende.

Men er det så lovligt ? nu er det ikke til mig men til min fatter, som ikke
skal sidde ved computeren og læse en manual. Men gerne have en i papirform.

Kan jeg kræve at få en sådan eller er en på cdrom godt nok set i forhold til
loven?.

Mange tak for svar.

Fra : S. Hansen

Dato : 03-01-06 14:37

On Tue, 3 Jan 2006 13:37:53 +0100, "test" <someone@microsoft.com>
wrote:

> [...]
>
>Kan jeg kræve at få en sådan eller er en på cdrom godt nok set i forhold til

Du har ikke umiddelbart krav på en dansk manual.

Du har derimod krav på en manual der er udformet på et sprog man
forventer brugeren kan forstå. Jeg kan ingen steder se at det kræves
at manualen er i papirform.

"Det fremgår af købelovens § 75a, at en køber i forbindelse med købet
skal have de fornødne oplysninger med henblik på bl.a. anvendelse af
salgsgenstanden. Køberen har derfor krav på en brugsanvisning udformet
på et sprog, som køberen må forventes at kunne forstå. Er dette ikke
tilfældet, vil der efter omstændighederne kunne foreligge en mangel,
jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 4.

Hilsen
Steen

Fra : per christoffersen

Dato : 03-01-06 14:53

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du har derimod krav på en manual der er udformet på et sprog man
> forventer brugeren kan forstå. Jeg kan ingen steder se at det kræves
> at manualen er i papirform.

Det skyldes muligvis, at ingen endnu har taget stilling til spørgsmålet om
en manual på CD eller feks. på nettet er i overensstemmelse med lovens krav.
(Købeloven, § 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde,
kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i
forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering,
anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.)

Dit citat er så vidt jeg kan se fra Forbrugerstyrelsens hjemmeside
(www.forbrug.dk), - man kan jo rette en forespørgsel til dem om spørgsmålet.

/Per

Fra : Khawk

Dato : 19-01-06 22:46

> Du har ikke umiddelbart krav på en dansk manual.
>
> Du har derimod krav på en manual der er udformet på et sprog man
> forventer brugeren kan forstå. Jeg kan ingen steder se at det kræves
> at manualen er i papirform.

Vil en manual på cd kunne siges at være udformet på et sprog man forventer
brugeren kan forstå, hvis brugeren ingen computer har?
mvh
Kim

Fra : test

Dato : 20-01-06 12:49

> Vil en manual på cd kunne siges at være udformet på et sprog man forventer
> brugeren kan forstå, hvis brugeren ingen computer har?
> mvh
> Kim

Også min pointe overfor butikken, jeg fik dog en pdf fil, og en manual til
en 2650 model(den købte var en 2600). Så jeg lod dem slippe.