Reklamationsret med og uden cvr-nummer
Fra : Henning Wangerin

Dato : 02-01-06 21:19

Hejsa!

Jeg savner lidt oplysning i en mørk tid

I en tænkt situation, forstiller vi os at jeg har en lille
bibeskæftigelse med at sælge forskellige ting.

En af de ting jeg sælger går i stykker efter kort tid. Hvordan ligger
det med reklamations-retten/garantien ihht købeloven?

Situation 1:
Jeg er moms-registreret fordi jeg primært har en firma-kunder, men
har kun en omsætning på måske 40.000 pr år.

Situation 2:
Jeg er ikke moms-registreret fordi jeg primært har en privat-kunder, og
har en omsætning på måske 40.000 pr år.

Situation 3:
Jeg er moms-registreret fordi jeg har en omsætning på OVER 50.000 pr
år, så det er lovpligtigt at være det.

Min påstand er at jeg ikke i nogen af tilfældene kan frasige mig
reklamationsretten, men det er der en del der er uenige med mig i.

"De andre"s påstand er at i situation er der ingen relkamationsret
overhovedet, selvom der i alle tre situationer er tale om vare indkøbt
med videresalg for øje.

Er det mig eller "de andre" der har ret?

På forhånd tak

/Henning

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-01-06 22:01

Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> writes:

> [...]
> Jeg er moms-registreret fordi jeg primært har en firma-kunder, men
> har kun en omsætning på måske 40.000 pr år.

Over for firmakunder kan du altid efter aftale fravige købeloven til
skade for køber. Det vil sige at sålænge du er enige med køber så kan
du fraskrive dig de forpligtelser du ellers måtte have i forhold til
mangler.

> [...]
> har en omsætning på måske 40.000 pr år.
>
> Situation 3:
> Jeg er moms-registreret fordi jeg har en omsætning på OVER 50.000 pr

Når du sælger vare med vidersalg for øje er du erhvervsdrivende i
købelovens forstand også selvom der kun er tale om en bibeskæftigelse.

Både på Forbrugerstyrelsens side rettet mod erhvervsdrivende og mod
forbrugere kan man læse at:

Sælgeren er erhvervsdrivende, uanset om der er tale om en stor
virksomhed eller en lille butik, og uanset om der kun er tale om en
bibeskæftigelse.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/kundeforhold/vaerd-at-vide/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/110/

Momsregistreringen er en sag mellem dig og Skat (sic!) og uden
betydning for køber ud over at du selvfølgelig ikke må opkræve moms
hvis du ikke afregner moms med Skat. (Det vil nok være bedrageri efter
straffelovens bestemmelser)

> Min påstand er at jeg ikke i nogen af tilfældene kan frasige mig
> reklamationsretten, men det er der en del der er uenige med mig i.

Ved forbrugerkøb kan du ikke i nogle af situationerne fraskrive dig
dine forpligtelser i købelovens §§ 78-79. Som sælger har du
bevisbyrden for at et køb ikke er et forbrugerkøb, så selvom du
er i situation 1 er det dig der skal sikre dig mod at "komme til" at
handle med almindelige forbrugere.

> Er det mig eller "de andre" der har ret?

Det er dig der har ret.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying