Indskud i lejlighed
Fra : Tom Bisgaard Rasmuss~

Dato : 02-01-06 10:41

Hej

Min sviger mor er netop død. Hun har boet til leje i 35 år i samme
almen nyttige leje bolig. Hvordan er reglerne med hensyn til det
indskud hun indbetale da hun flyttede ind ? er det noget med at ejer
ikke kan gøre krav på indskud hvis man har boet der i 30 år ?

Er det de samme regler uanset om det er alment eller privat eje.?

Mvh

bisgaard

Fra : KNT

Dato : 02-01-06 10:54

Hvilket indskud skal betales når hun 'flytter' ud?

Knud

"Tom Bisgaard Rasmussen (slet UIN8H)" <tbr@UIN8Hmail.sonofon.dk> skrev i en
meddelelse news:11361950900.92199079699731@dtext.news.tele.dk...

Fra : Tom Bisgaard Rasmuss~

Dato : 02-01-06 10:58

indbetales ?

Vi skulle da eller dvs boet efter hende skulle da gerne have
noget retur. ?

Fra : KNT

Dato : 02-01-06 12:27

Ikke desto mindre har du denne sætning:
'er det noget med at ejer ikke kan gøre krav på indskud hvis man har boet
der i 30 år ?'.
Det tyder da på at du forventer at skulle betale noget.

I øvrigt er indskuddet betalt for 35 år siden formentlig et bagatelagtigt
beløb, som der nok ikke er grund til at sætte himmel og hav i bevægelse for
at få ud - iøvrigt foregår sådanne ting helt automatisk, når det er en
anerkendt almennyttig udlejer.

Knud

"Tom Bisgaard Rasmussen (slet S8L65)" <tbr@S8L65mail.sonofon.dk> skrev i en
meddelelse news:11361960840.514651173861729@dtext.news.tele.dk...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-01-06 12:50

"KNT" wrote

> Ikke desto mindre har du denne sætning:
> 'er det noget med at ejer ikke kan gøre krav på indskud hvis man har boet
> der i 30 år ?'.
> Det tyder da på at du forventer at skulle betale noget.

Nej

> I øvrigt er indskuddet betalt for 35 år siden formentlig et bagatelagtigt
> beløb, som der nok ikke er grund til at sætte himmel og hav i bevægelse
> for at få ud -

At du er ligeglad med evt småbeløb af størrelsesordenen 4-6000 kr skal vel
ikke komme OP til last

> iøvrigt foregår sådanne ting helt automatisk, når det er en anerkendt
> almennyttig udlejer.

Ja det kører helt automatisk så boligforeningen beholder broderparten hvis
man ikke passer på
Eller rettere de går til håndværksmesteren der har enterprisen

Den vennetjenester vi så i sagen med Lærerstandens Brandforsikring florerer
skam mange andre steder
Det står så tilbage at kunne bevise det - og det er særdeles svært :(

- Peter

Fra : Tom Bisgaard Rasmuss~

Dato : 02-01-06 13:03

Indskudet er på 7.000,00 det sytnes jeg da sådan set ikke er
bagatel agtigt.

Men mangler stadig svar på om boligforeningen kan beholde
indskudet til renovering, eller om de ikke kan stille krav når
lejer har boet der i over 30 år - har hørt noget med at der
falder 1% væk for hver måned der går - dvs efter 100 måneders
leje kan bolig forening ikke gøre indhug i indskud med mindre
der er tale om hærværk. Nogen der kender noget til denne regl ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-01-06 13:10

"Tom Bisgaard Rasmussen"

> [...]
> leje kan bolig forening ikke gøre indhug i indskud med mindre
> der er tale om hærværk. Nogen der kender noget til denne regl ?

Boligforening har de gældende regler liggende
Der vil det fremgå af hvordan det administreres

- Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-01-06 21:09

Tom Bisgaard Rasmussen <tbr@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
> leje kan bolig forening ikke gøre indhug i indskud med mindre
> der er tale om hærværk. Nogen der kender noget til denne regl ?

Den står i lejekontrakten, hvis den gælder (som en anden har skrevet er
der flere modeller for indvendig vedligeholdelse, men det afgørende er
hvad der blev aftalt for 30 år siden). Hvis du ikke kan finde
lejekontrakten, så bed boligselskabet om en kopi af deres eksemplar.

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 10:50

"Tom Bisgaard Rasmussen skrev

> [...]
> indskud hun indbetale da hun flyttede ind ? er det noget med at ejer
> ikke kan gøre krav på indskud hvis man har boet der i 30 år ?

Det afhænger af hvilke regler for istandsættelse man har valgt, men de
fleste almene boligselskaber bruger reglen om at for hver måned man bebor en
lejlighed overføres 1% af istandsættelsesomkostningerne til boligselskabet.
Så efter 100 mdr. skal lejeren ikke betale for alm. istandsættelse, men kun
for direkte hærværk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-01-06 21:18

> [...]
> indskud hun indbetale da hun flyttede ind ? er det noget med at ejer
> ikke kan gøre krav på indskud hvis man har boet der i 30 år ?

Hvis det er indskud og ikke depositum, så får du ikke noget ud - det er jo
netop et indskud. Er det et depositum, og hun har aftalen om 1% til
vedligeholdelse, så vil almindelig vedligeholdelse blive betalt af
boligselskabet og resten tages fra depositum. Er lejligheden f.eks. ikke
malet inden for de sidste par år, er der mærker i gulvene, skabslåger, der
er slidte osv, betragtes det som misligholdelse og beløbet til renovering
tages fra depositum.

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-01-06 21:50

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Hvis det er indskud og ikke depositum, så får du ikke noget ud -
> det er jo netop et indskud.

Hvem skulle så have pengene? Den næste lejer betaler også indskud.

> [...]
> sidste par år, er der mærker i gulvene, skabslåger, der er slidte
> osv, betragtes det som misligholdelse og beløbet til renovering

Almindelig vedligeholdelse omfatter vel maling? Mht misligholdelse tror
jeg at der skal mere til end et par mærker i gulvet. Denne link
http://www.vestergaarden.dk/Information/Vedligehold.html
skriver f.eks.
"Misligholdelse foreligger, når boligen eller dele heraf er forringet
eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse
eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand eller
andre, som lejeren har givet adgang til boligen."

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 03-01-06 12:05

On 02 Jan 2006 09:41:03 GMT, Tom Bisgaard Rasmussen <tbr@UIN8Hmail.sonofon.dk>
(slet UIN8H) wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>ikke kan gøre krav på indskud hvis man har boet der i 30 år ?
>
>Er det de samme regler uanset om det er alment eller privat eje.?

Nej, der er forskellige regler. Privat udlejning har kun 1 regel som fremgår af
lejeloven. Almen udlejning har flere regler.