Mere trådløs netværk
Fra : Odin

Dato : 31-12-05 14:19

Ved at læse den igangværende tråd om Marianne der uforvarende kommer ind på naboens
netværk, bliver jeg lidt i tvivl om det hensigtsmæssige/lovlige i en løsning som
vores firma har lavet.
Vi var lidt trætte af at vores kunder og andre besøgende i virksomhenden tit skulle
bruge en internettilslutning, og derfor måtte tilsluttet sig gennem vores LAN.
Derfor har vi som en service overfor vores kunder, forbipasserende bilister, samt
alle andre opstillet en separat computer med et hotspot der har en range på 500
meter.
Med det hensigtsmæssige tænker jeg på om folk i det hele taget tør bruge det, hvis de
tror at de stjæler, og med det lovlige tænker på nogen kan misbruge det til download
af f.eks. ophavsberettiget materiale, eller endnu værre, børneporno.
De eneste jeg har checkt hos er told og skat, og de har accepteret linien som del at
vores normale netværk, og betrageter det ligesom os, som en regulær kundeservice.
TDC som installerede linien fik også formålet oplyst, og de brokkede sig heller ikke.
Er der nogen som har nogle 'guldkorn' eller evt. kan henvise til nogle regler som jeg
ikke kender?

Odin

Fra : alexbo

Dato : 31-12-05 14:48

"Odin" skrev

> Er der nogen som har nogle 'guldkorn' eller evt. kan henvise til nogle
> regler som jeg ikke kender?

Hotpots er jo en alm. ting på rastepladser, lufthavne og lign. hvis de kunne
gøres ansvarlige var de der ikke.
Usikkerheden hos brugerne må kunne modvirkes ved hjælp af hotspotnavnet.
Jeg er ikke klar over hvor mange tegn der kan bruges, men noget i denne
stil.
Firmanavnhotspot velkommen til lettere brug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-12-05 15:14

In article <43b68c04$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, alexbo wrote:

> [...]
> stil.
> Firmanavnhotspot velkommen til lettere brug.

Eller brugerne skal bare have besked på, at deres PC skal sættes til
automatisk at søge og tilslutte sig åbne hotspots. Dermed fjernes den
kriminelle hensigt, og det er lovligt for dem at bruge de åbne accesspunkter
deres PC nu uden deres vidende tilslutter sig.

PC'en kan ikke idømmes en straf :)

Fra : alexbo

Dato : 31-12-05 15:43

"Povl H. Pedersen" skrev

> [...]
> kriminelle hensigt, og det er lovligt for dem at bruge de åbne
> accesspunkter
> deres PC nu uden deres vidende tilslutter sig.

Det forstod jeg ikke ret meget af,
mener du firmaet skal sætte et skilt op så kunder, bilister og alle andre
kan se hvordan de skal sætte deres PC op?
Hvorfor mener du at man har fjernet sin kriminelle hensigt ved at sætte sin
PC til at søge efter åbne net.
Mener du virkelig at man kan skubbe ansvaret over på PCèn på den måde?
Jeg mener det stik modsatte, hvis man sætter den sådan op, skal man sikre
sig at man kun bruger net man har tilladelse til.

Det er derfor jeg foreslår at nettet selv ved hjælp af sit navn giver
tilladelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-12-05 15:22

Den 31-12-05 14.47 skrev alexbo følgende:

> Hotpots er jo en alm. ting på rastepladser, lufthavne og lign. hvis de kunne
> gøres ansvarlige var de der ikke.

Man skal dog være opmærksom på, at hvis linjen bruges til noget ulovligt
og politiet vil undersøge sagen nærmere, er det i første omgang firmaets
computere, der fokuseres på.

Den separat opsatte computer (yderst fornuftigt!) til styringen af
hotspottet bør have sit eget eksterne ip-nummer, så en evt.
beslaglæggelse ikke går ud over firmaets øvrige drift.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Odin

Dato : 31-12-05 16:09

> Man skal dog være opmærksom på, at hvis linjen bruges til noget ulovligt og
> politiet vil undersøge sagen nærmere, er det i første omgang firmaets computere,
> der fokuseres på.

Som jeg skrev, så er det en separat opsat computer, med sin helt egen internet
forbindelse, og dermed også sin egen IP adresse. Problemet er til at overså hvis
politiet render med den ene computer. Spørgsmålet er om vi kan gøres medansvarlig
hvis en eller anden kratlusker sidder ude på vores P-plads og uploader tonsvis af
børneporno.
Hvor åben må et netværk være? Hvis jeg f.eks bruger et hotspot i lufthavnen kan de
finde mig på mit kreditcard nummer, da jeg ikke kan bruge det uden. Vi har reelt
ingen styr på om vores nabo er en gammel gris og misbruger vores netværk.

Odin

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 31-12-05 16:30

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"Odin" <ORG_1485@yahoo.com.dk> wrote in message

> [...]
> lufthavnen kan de finde mig på mit kreditcard nummer, da jeg ikke kan
> bruge det uden. Vi har reelt ingen styr på om vores nabo er en gammel gris

Nej, ikke hvis jeres net er pivåbent, hvad med bare at lukke af for ALT,
pånær port 80 og andre porte nødvendige for jeres kunder, på den pågældende
pc's firewall ? Så undgår i ihvertifald langt størstedelen af misbrug.

Mvh
Jacob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-12-05 16:46

Den 31-12-05 16.08 skrev Odin følgende:

> Spørgsmålet er om vi kan gøres medansvarlig
> hvis en eller anden kratlusker sidder ude på vores P-plads og uploader tonsvis af
> børneporno.

Det kan I ikke umiddelbart. Det fremgår af Lov om tjenester i
informationssamfundet:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/ehandelslov/loven/

Tjek §§ 14-16.

> Hvor åben må et netværk være?

Så vidt jeg ved, er der ingen grænser, men som Jacob foreslår, vil det
være en god ide at lukke for unødvendige porte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : alexbo

Dato : 01-01-06 16:01

"Odin" skrev

> Hvor åben må et netværk være? Hvis jeg f.eks bruger et hotspot i
> lufthavnen kan de finde mig på mit kreditcard nummer, da jeg ikke kan
> bruge det uden.

Det gør reelt ingen forskel, hvis en mand fra Langbortistan kobler sig på
med sit American Expreskort, så er han ikke nem at retsforfølge hvis han
henter ulovligt materiale gennem en Hotspot, det er måske ikke engang
ulovligt i hans land.
Det betyder jo ikke at TDC f.eks. får ansvaret.
TDC har heller ikke ansvaret for hvad folk bruger deres mønt eller
korttelefoner til, lige så lidt som Postdanmark er ansvarlig for at de
leverer breve med ulovligt indhold.

Men alle disse for og imod betragtniger kan du ikke bruge til noget, du har
brug for en klar officiel bestemmelse der friholder sådanne Hotspot for
ansvar for hvad brugerne foretager sig.
Det kan jeg ikke give dig, jeg har foreslået en løsning på en
adgangstilladelse, så brugerne ved at de har fået lov.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-01-06 11:29

> Man skal dog være opmærksom på, at hvis linjen bruges til noget ulovligt
> og politiet vil undersøge sagen nærmere, er det i første omgang firmaets
> computere, der fokuseres på.

Det er vel relativt let at se om det er en af firmaets computer eller om det
er en anden ... man logger på med kundenummer og kode (hint: 120xxxxxxxxxx
samt kode ..).

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-01-06 12:20

Den 01-01-06 11.28 skrev Per Henneberg Kristensen følgende:

> Det er vel relativt let at se om det er en af firmaets computer eller om det
> er en anden ... man logger på med kundenummer og kode (hint: 120xxxxxxxxxx
> samt kode ..).

Jeg forstår ikke, hvad du mener. Der er tale om et hotspot, som alle kan
bruge uden at skulle logge på med kundenummer og kode.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-01-06 05:39

Kim Ludvigsen wrote in

> Jeg forstår ikke, hvad du mener. Der er tale om et hotspot, som
> alle kan bruge uden at skulle logge på med kundenummer og kode.

Til info: Der er mange måder at bruge TDC Hotspot på. En af dem er
adgang med et fast abbonnement (med et 12-cifret kundenummer).

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

This space for rant.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-06 08:52

Den 02-01-06 05.39 skrev Niels Callesøe følgende:

> Til info: Der er mange måder at bruge TDC Hotspot på. En af dem er
> adgang med et fast abbonnement (med et 12-cifret kundenummer).

Ok, det er så blot ikke det, der er tale om her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel et praktisk

Fra : Henning

Dato : 01-01-06 11:14

> [...]
>alle andre opstillet en separat computer med et hotspot der har en range på 500

Jeg forstår ikke den med forbipasserende - hvorfor skal I servicere
dem? Lav i stedet en portal, som skifter password hver dag. Kunder får
udleveret dette password, og kan derefter logge på nettet. Det
fungerer upåklageligt de steder (hoteller o.lign.) jeg er stødt på
det.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Odin

Dato : 01-01-06 12:41

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke den med forbipasserende - hvorfor skal I servicere
> dem? Lav i stedet en portal, som skifter password hver dag.

Så er hele ideen med "Hotspot" gået fløjten. Så kan vi ligeså godt lave at stik i
væggen hvor de kan plugge til.
Min vision er at man, uanset hvor man befinder sig, kvit og frit kan komme på
internettet med en PDA. Og nogle skal jo være dem som tager initiativet. Staten gør
det jo ikke, selv om at det ville kæmpeskridt for udbredelsen af
informationsteknologien.

Odin

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-01-06 14:06

"Odin" <ORG_1485@yahoo.com.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> initiativet. Staten gør det jo ikke, selv om at det ville kæmpeskridt
> for udbredelsen af informationsteknologien.

Fremragende initiativ, som gør jer ære. Måtte flere følge op...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Kasper Johansen

Dato : 01-01-06 14:24

Odin skrev:
> Er der nogen som har nogle 'guldkorn' eller evt. kan henvise til nogle regler som jeg
> ikke kender?

I det tilfælde at der kommer en, og downloader ulovligt materiale, bør
du altid have en log over, hvad folk har hentet.

Eller kan du nemt komme i den uheldige situation, at du ikke kan bevise,
at det ikke er en af firmaets computere, der har hentet det ulovlige
materiale, og en evt. (som før omtalt) beslaglæggelse af alle computerne
(i et ekstremt tilfælde) kan forekomme (jeg tror nok at politiet får en
kendelse, og tager alle computere med det samme, inden at du kan nå selv
at få adgang til dem).

Udover det, har du faktisk ingen chance for at overvåge "hvem" der
bruger dit netværk. Det farlige består i, at hvis jeg vil gøre noget
"super ulovligt" (forsøge et crack på nogle webservere, sende en million
spammails eller whatever), vil jeg så bruge mit eget internet eller det
åbne netværk, som jeg ved der ligger på dit firmas adresse?

Jeg må indrømme, at jeg syntes det er en kanon service. Men man kan,
efter egne erfaringer, ikke stole så meget på folk, og det er jer selv
der sidder med problemerne bag efter.

Husk på at folk kan skifte alt på deres computer. MAC-adresse,
IP-adresse, whatever. Der er ingen chance for at overvåge det (og alle
jeg der ævler op omkring MAC-adressen, så giv lige Google en søgning
først, og skriv bagefter ;) ).

// JURA
Nu er jeg ikke advokat, men det her er, hvad jeg har kommet frem til,
der er smartest.

Der er noget med, at hvis du sørger for, at alle der kobler sig på, får
set sådan en besked med: "Jeg accepterer, at jeg ikke må bruge dette
åbne acceptpoint, til ulovlig download eller andet, der strider imod den
danske lovgivning.", og de derefter først skal trykke på: "Jeg
accepterer", inden de får adgang til nettet, så har vedkommende der
kobler sig på, indgået aftalen med jer, og hæfter derfor selv for de
ulovligheder, der er sket, da han brugte netværket.

Hvis du så via. en log, kan bevise, at det er en, der har koblet sit på
netværket, der har brugt det ulovligt, så ligger ansvaret ikke længere
hos jer.

Det er noget af de samme aftaler, som store parkeringshuse laver, når de
sætter et skildt op med deres regler, og nederst anfører: "...ved brud
af disse regler, accepterer du, at parkeringshuset kan pålægge dig en bøde".

Det kan godt være, at den skyldige aldrig bliver fundet, men så har
jeres firma i hvert fald fralagt sig ansvaret (skulle jeg mene). Hvis i
bare hjælper politiet med deres efterforskning (udlevering af
MAC-adresse, IP, hvad de har besøgt osv.), så burde der ikke kunne ske
det store.

Kasper Johansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-01-06 20:23

"Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Eller kan du nemt komme i den uheldige situation, at du ikke kan
> bevise, at det ikke er en af firmaets computere, der har hentet det

Mig bekendt skal man endnu ikke bevise, man _ikke_ har foretaget sig noget
ulovligt i dette land.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 06-01-06 10:26

Jens Bruun wrote:
> Mig bekendt skal man endnu ikke bevise, man _ikke_ har foretaget sig noget
> ulovligt i dette land.

Tjaa, hvis TDC har en log, der siger at du downloader børneporno, vil
det vel altid være at foretrække, at have noget bevis for at du ikke har
downloadet noget.

I det tilfælde hvor at sådan en TDC-log faktisk er nok til at få dig
mistænkt, vil jeg finde det beroligende at have en log til modbevis
parat. Og i tilfælde af dårlig omtalte, så man kan få sagen lukket med
det samme.

Også i det tilfælde, hvor politiet kommer og beslaglægger dine
computere, vil det være godt, hvis du med det samme kan bevise, at der
ikke er downloadet noget ulovligt fra dine computere, men at det er en
udefrakommende, der har båget det ulovlige download.

Kasper Johansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-01-06 14:35

> Tjaa, hvis TDC har en log, der siger at du downloader børneporno, vil
> det vel altid være at foretrække, at have noget bevis for at du ikke
> har downloadet noget.

En sådan slags log findes (heldigvis) ikke (endnu). ISP'er kan alene logge
trafik på baggrund af IP-adresser, som ikke personhenførbare.

> [...]
> mistænkt, vil jeg finde det beroligende at have en log til modbevis
> parat. Og i tilfælde af dårlig omtalte, så man kan få sagen lukket med

Så kan vi som borgere jo ikke bestille andet. Tænk, hvis vi på forhånd
skulle sikre os mod mistanker om dette eller hint. Jeg synes, du er inde på
et skråplan med dine betragtninger.

> [...]
> ikke er downloadet noget ulovligt fra dine computere, men at det er en
> udefrakommende, der har båget det ulovlige download.

Det kan da ikke bevises via en log. Tror du virkelig, politiet vil undlade
at konfiskere en computer, hvis du står og vifter med en log eller
hvad-ved-jeg?