huslejestigning
Fra : Mulder

Dato : 30-12-05 23:12

Min udlejer har varslet huslejestigning, deri ingen problemer, da jeg ikke
ser nogen problemer i det.
Dog har jeg undret mig over at her til d. 1 januar, hvor stigningen træder i
kraft, da har min udlejer samtidig justeret min forudbetalt leje + depositum
til den nye huslejestigning - mit spørgsmål er så om jeg ikke som lejer SKAL
ha en ny huslejekontrakt, som passer til det nye samlede forudbetalt leje +
depositum ?

Håber spørgsmålet er forstået, tak
mvh Christian

Fra : Holst

Dato : 30-12-05 23:32

Mulder wrote:

> [...]
> ha en ny huslejekontrakt, som passer til det nye samlede forudbetalt leje +

Det kommer vel an på, hvad der står i din nuværende kontrakt.

Fra : KNT

Dato : 31-12-05 09:43

Det burde ikke være nødvendigt med ny kontrakt sålænge det er normalt
varslede forhøjelser - du får jo heller ikke en ny ansættelseskontrakt bare
fordi du får et par kroner mere i timen - vel?

Knud

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-12-05 11:09

KNT wrote:
> Det burde ikke være nødvendigt med ny kontrakt sålænge det er normalt
> varslede forhøjelser - du får jo heller ikke en ny ansættelseskontrakt bare
> fordi du får et par kroner mere i timen - vel?

Det var sjovt, det gjorde jeg faktisk.

JonB

Fra : ms

Dato : 04-01-06 07:11

> Det var sjovt, det gjorde jeg faktisk.

Ja det gør jeg nu også.

/Max

Fra : Jubii

Dato : 31-12-05 17:26

On Fri, 30 Dec 2005 23:12:00 +0100, "Mulder" <juul@vip.cybercity.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>ha en ny huslejekontrakt, som passer til det nye samlede forudbetalt leje +

Nej, du skal ikke have en ny kontrakt.
Bestemmelsen om justering af leje + depositum står i § 34 stk. 3

§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til
beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til
indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser
ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen
forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt leje forstås i
denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer
henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i
lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Stk. 2. Huslejenævnet kan tillade, at stk. 1 fraviges, såfremt der stilles
behørig sikkerhed for lejerens tilbagebetalingskrav, jf. § 7, stk. 1, 2. pkt.

Stk. 3. Gennemføres lejeforhøjelse, kan depositum og forudbetalt leje kræves
reguleret. Reguleringen kan for de nævnte beløb opkræves med lige store
månedlige beløb over samme antal måneder, som det pågældende beløb svarede til i
forhold til lejen ved lejemålets indgåelse.

Stk. 4. Regulering af depositum og forudbetalt leje efter stk. 3 er pligtig
pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Stk. 5. Udlejer kan ikke i lejeforhold om ustøttede private plejeboliger kræve
lejen forudbetalt.

§ 35. Reglerne i § 32, § 33, stk. 3-5, og § 34 kan ikke ved aftale fraviges til
skade for lejeren.

Fra : ms

Dato : 04-01-06 07:12

> [...]
> til i
> forhold til lejen ved lejemålets indgåelse.

Hvor står det at han ikke skal have en ny kontrakt? Det kan godt være at du
har ret, jeg kan bare ikke læse det ud af det.

/Max

Fra : Jubii

Dato : 04-01-06 10:29

On Wed, 4 Jan 2006 07:12:03 +0100, "ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvor står det at han ikke skal have en ny kontrakt? Det kan godt være at du
>har ret, jeg kan bare ikke læse det ud af det.
>
>/Max

Det er vist den omvendte bevisførelse du der vil have.
Står det ikke i loven at folk skal have en ny kontrakt hver gang der sker en
lejeforhølejse så skal de ikke have een. Det ville da også være et enormt spild
af papir.
Jeg tror iøvrigt de forskellige adminnistratorer har rigeligt at lave i forvejen
end at skrive nye kontrakter, husk lige på at begge parter skal underskrive den
hver gang. Næh du den ged går ikke.

Fra : ms

Dato : 04-01-06 11:26

> [...]
> forvejen
> end at skrive nye kontrakter, husk lige på at begge parter skal

Okay, det var bare det jeg ville vide.

Men hvad fungere så som "bevis" for det indbetalte? Eller er varslet bare et
slags tillæg til kontrakten?

/Max

Fra : Jubii

Dato : 05-01-06 15:57

On Wed, 4 Jan 2006 11:25:56 +0100, "ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Okay, det var bare det jeg ville vide.
>
>Men hvad fungere så som "bevis" for det indbetalte? Eller er varslet bare et
>slags tillæg til kontrakten?
>
>/Max

Det er i hvert fald en rettighed udlejer har ifølge lejeloven, men jeg vil ikke
kalde det et tillæg til kontrakten, det er blot noget man skal efterkomme hvis
man ikke vil protestere til huslejenævnet over stigningen.

En lejekontrakt er jo de indledende øvelser og derefter sker tingene efter
lejeloven.