Hvor længe skal vi opbevare for kunde?
Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-05 14:54

Lige et lidt kringlet spørgsmål, som jeg gerne vil høre jeres bud på.

For et par måneder siden fik vi indleveret et sæt defekte højttalere på
vores værksted. Begge basenheder var brændt af og skulle skiftes.

Den kollega, der havde lagervagten pågældende dag, tænkte ikke over at få
navn og nummer på vedkommende - det var ikke noget problem, når vi fik hans
højttalere, så skulle han jo nok ringe, når han ville have dem igen...

Vi har for længst repareret dem, men de er ikke blevet afhentet, ligesom vi
heller ikek har hørt fra manden, der indleverede dem. Vi står kort sagt med
et par højttalere, som vi ikke kender ejeren af... og som vi selvfølgelig
har puttet nogle penge i reservedele til.

Spørgsmålet er nu - hvor længe har vi pligt til at opbevare højttalerne,
inden vi må sælge dem og få vort udestående hjem? Og må vi sælge dem "uden
videre" - eller skal myndighederne ind over først?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 30-12-05 15:06

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er nu - hvor længe har vi pligt til at opbevare højttalerne,
> inden vi må sælge dem og få vort udestående hjem? Og må vi sælge dem "uden
> videre" - eller skal myndighederne ind over først?

Kunden har et almindeligt krav på at få sine ting igen, - dvs. at kravet
forældes uden videre efter 5 år.
I er altså nødt til at opbevare tingene i 5 år, så I kan opfylde hans krav
hvis han dukker op en dag.

Hvis I bortskaffer tingene vil I være forpligtigede til at betale
erstatning, hvis han dukker op. Afhængig af højtalernes værdi kan det så
være af forskellig størrelse.

I har naturligvis stadig et krav på at få betaling for reparationen. Det
forældes i øvrigt også efter 5 år.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-12-05 17:55

per christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> det så være af forskellig størrelse.
>
> I har naturligvis stadig et krav på at få betaling for
> reparationen. Det forældes i øvrigt også efter 5 år.

Derudover har butikken vel et krav på betaling for opbevaring udover en
rimelig tid fra det tidspunkt, hvor kunden må antage at reparationen er
færdig?

--
Jesper Lund

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 30-12-05 18:50

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Derudover har butikken vel et krav på betaling for opbevaring udover en
> rimelig tid fra det tidspunkt, hvor kunden må antage at reparationen er
> færdig?

Det er vel ikke kundens skyld at en medarbejder har glemt mandens navn og
nr...

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 30-12-05 19:14

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Det er vel ikke kundens skyld at en medarbejder har glemt mandens navn og
> nr...

Jeg tror man skal passe på med at lægge alting over på medarbejderen, kunden
har vel også en pligt til at sørge for at gøre sig selv genkendelig.

Hvis kunden nu ikke har bedt om en indleveringsnota, så har han vel ikke
sørget for at beskytte sin højtaler og sine rettigheder ?

Mvh.

Kim

Fra : Holst

Dato : 30-12-05 19:28

Heidi Bech Petersen wrote:

> Det er vel ikke kundens skyld at en medarbejder har glemt mandens navn og
> nr...

Når man indleverer ting til reparation, sker det da tit og ofte, at man
ikke afleverer navn og adresse. Man får en lille talon med et nummer,
som man kan medbringe, når man skal afhente tingen igen.

Da jeg sidst afleverede min cykel, fik jeg blot en sådan talon.

Da jeg sidst afleverede min forstærker til reparation, fik de godt nok
mit nummer. Men det var udelukkende så de kunne ringe til mig, hvis en
rensning ikke kunne klare det, så jeg kunne få et pristilbud.

Er det normalt, at man i det omtalte firma noterer navn og adresse ned
på vedkommende, ja, så er det naturligvis en fejl. Men man må jo også
formode, at personen selv er interesseret i at få sine højttalere igen
og ikke blot sidder måned efter måned og afventer, at firmaet ringer og
siger, at højttalerne nu er klar til afhentning.

Men der kan naturligvis også være en god grund til, at han ikke har haft
mulighed for at afhente dem.

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-05 19:53

wsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Er det normalt, at man i det omtalte firma noterer navn og adresse ned på
> vedkommende, ja, så er det naturligvis en fejl.

Det har vi faktisk slet ingen kutymer for. Det er nemlig slet ikke normalt,
at vi reparerer for andre... vi lever primært af at lave voksendiskoteker,
lyd- og lysproduktioner og den slags.

Vores værksted er primært beregnet på at vedligeholde vores eget udstyr.

> Men man må jo også formode, at personen selv er interesseret i at få sine
> højttalere igen og ikke blot sidder måned efter måned og afventer, at
> firmaet ringer og siger, at højttalerne nu er klar til afhentning.

Ja det er jo også det, der undrer mig. Jeg ville da ikke selv finde mig i,
at et værksted var månedsvis om at reparere mine højttalere.... så ville jeg
lige ringe til dem og høre, om mine højttalere ikke snart var færdige...

Fra : '**** JENS ****'

Dato : 31-12-05 11:52

Jesper Lund wrote:

> Derudover har butikken vel et krav på betaling for opbevaring udover
> en rimelig tid fra det tidspunkt, hvor kunden må antage at
> reparationen er færdig?

Hvorfor det, det er jo jer selv der har glemt at skrive hvem der er ejer af
dem.

Fra : Jesper Brock

Dato : 31-12-05 13:59

****'" <postkasse@mailglobal.net> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det, det er jo jer selv der har glemt at skrive hvem der er ejer
> af dem.

Glemt og glemt... nu er situationen jo lidt speciel.

Vi annoncerer på ingen måde med, at vi driver værksted, for det gør vi
faktisk ikke. Vi er et lyd- og lysudlejningsfirma, som udlejer voksenDJ's og
lyd- og lysanlæg, og derudover laver vi lydproduktioner for orkestre og den
slags. Vi har selvfølgelig et værksted, men det er beregnet til reparation
og vedligeholdelse af vores eget udstyr - vi annoncerer ikke med det og gør
heller ikke noget for at få reparationsopgaver fra eksterne kunder.
Vi reparerer udelukkende for os selv, men skulle der så være venner eller
bekendte, som lige skal have lavet et eller andet, jamen så laver vi også
det, hvis og når vi har tid. Så tjener vi lidt lommepenge i de knap så
travle perioder

Nu er det normalt mig, der står for kundekontakten og administrationen.
Kontoret ligger af praktiske årsager derfor på min hjemadresse, som ikke er
identisk med lager- og værkstedsadressen. Kun "de få udvalgte" ved, hvor
lagerbygningen ligger og det er derfor ikke normalt at henvende sig der,
hvis man ikke først har fået adressen af enten mig eller en kollega.
Ham, der havde lagertjansen, troede derfor at højttalerne blev indleveret
efter aftale med mig. En udlevering ville have krævet en kørselsordre fra
mig, men indlevering... nåja vi fik jo noget i hænderne uden at løbe nogen
risiko, så han tog bare imod dem i den tro, at jeg vidste alt om, hvem
kunden var.

Det gjorde jeg bare ikke.... jeg ved ikke engang, hvad vedkommende hedder...
så nu sidder vi i saksen. Åbenbart i de næste 5 år....

Jeg må nok hellere få strammet op på min lagerprocedure :-/

Fra : Rea721

Dato : 31-12-05 15:03

I news:43b6808a$0$8815$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev Jesper Brock følgende tekst:

> Glemt og glemt... nu er situationen jo lidt speciel.

Det er vist kun en strid om ord jfr.:

***
Den kollega, der havde lagervagten pågældende dag, tænkte ikke over at få
navn og nummer på vedkommende - snip
***

[Klip, søforklaring]

> Jeg må nok hellere få strammet op på min lagerprocedure :-/

Deri har du nok ret.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : -=JF=- priv

Dato : 30-12-05 20:23

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forældes uden videre efter 5 år.
> I er altså nødt til at opbevare tingene i 5 år, så I kan opfylde hans krav

Kan forretningen ansvarsfraskrive sig fra de 5 år, for på væggen på det
renseri jeg benytter står der noget med at uafhentet tøj kun opbevares i 3
mdr.

Mvh John

Fra : Holst

Dato : 30-12-05 21:47

-=JF=- priv wrote:

> Kan forretningen ansvarsfraskrive sig fra de 5 år, for på væggen på det
> renseri jeg benytter står der noget med at uafhentet tøj kun opbevares i 3
> mdr.

Ja, for så har du jo indgået den aftale med dem, når du indleverer tøjet.

Fra : -=JF=- priv

Dato : 30-12-05 22:29

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, for så har du jo indgået den aftale med dem, når du indleverer tøjet.

Joh - det kan du sige, men det er jo ingen garanti for lovligheden at de
smækker et papskilt op?

Mvh John

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-01-06 20:31

Jesper Brock wrote:

> Spørgsmålet er nu - hvor længe har vi pligt til at opbevare højttalerne,

Jeg mener ikke, at forholdet er reguleret direkte i lovgivningen, men
både aftaleloven og købeloven lægger vægt på "handelsbrug og sædvane".
Derfor vil jeg antage følgende:

Hvis ikke andet er aftalt, må kunden forvente, at I opbevarer
højttalerne så længe som det er kutyme i branchen. Så forhør dig på et
par andre værksteder og gem dem for en sikkerheds skyld lidt længere.

Derefter bør I loyalt sælge højttalerne til en fornuftig pris. Herefter
begrænser kundens krav sig til differencen mellem reperationsprisen og
den opnåede salgspris (og dette krav vil bestå i 5 år fra indleveringen).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/