mark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:UM8tf.3490$Cl2.96982@news000.worldonline.dk...
> Hvem skal betale portoen for at få sendt den defekte vare retur? Mener at
> have læst et sted, at hvis det er returnering af en vare, fordi varen er
> defekt, så skal forhandleren betale forsendelsesopkostningerne for at få
> den
> retur. Er jeg helt galt afmarcheret?
Det er fuldstændig korrekt.
Købelovens §78, stk. 4:
"Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning."
Læg mærke til "uden udgift"
Benytter du derimod den lovbestemte returret, skal du selv afholde portoen,
jf. Forbrugeraftalelovens §19, stk. 2
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk
> Det er ikke fordi de 70 kroner er så voldsom en udgift, men det er anden
> gang jeg modtager en defekt vare fra denne forhandler, og jeg synes ærlig
> talt det er ved at være træls at skulle tage sig tid til at pakke varen
> pænt
> ned igen, tage på posthuset og betale for at sende varen tilbage..
>
> Ud over det så går der nok en uges tid før jeg får en ny vare retur, i det
> de først skal have testet om det virkelig er min vare der er defekt, eller
> om det ikke bare er mig der er en klovn.
>
> Så snart man sender varen retur fordi den er i stykker, mister man vel sin
> returret og er nødt til at vente på at de får taget sig sammen til, at
> teste
> og evt. udskifte den med en ny?
>
> Ikke at jeg overvejer det, men man kommer vel i vanskeligheder hvis man
> sender en (defekt) vare retur og skriver, at man vil benytte sin returret
> og
> have sine penge tilbage. På et tidspunkt finder de vel ud af, at den vare
> man har sendt retur ikke virker, og så går de vel ud fra, at det er fordi
> man har ødelagt den - og så hænger man på regningen?
>
>
> På forhånd tak, mvh
>
>
> --
> Anders Houmark
>
www.AndersH.dk
>
www.chipsguiden.dk
>
>