Forsikring mht smadret mobiltelefon?
Fra : John Sahl

Dato : 30-12-05 12:00

Hejsa,

Jeg har lige været afsted som vikar via et vikarbureau.

I den forbindelse faldt jeg - i forbindelse med arbejdet - så uheldigt,
at jeg smadrede både den udleverede mobiltelefon og min egen
mobiltelefon i samme moment.

Hvordan ser det ud mht at få min egen mobiltelefon dækket af
forsikringen, altså: Hvilken forsikring er det, som skal dække mens jeg
er på arbejde?

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Jonas Rasmussen

Dato : 30-12-05 13:26

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså: Hvilken forsikring er det, som skal dække mens jeg er på arbejde?

Din egen indboforsikring

JR

Fra : John Sahl

Dato : 30-12-05 13:29

Jonas Rasmussen wrote:
> Din egen indboforsikring

Er du helt sikker på det?

Fra : John Sahl

Dato : 30-12-05 13:39

Jonas Rasmussen wrote:
> Din egen indboforsikring

Et opkald til min forsikring viser så, at den ikke dækker ved fald.

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-05 13:53

> Et opkald til min forsikring viser så, at den ikke dækker ved fald.

Ja det er jo trist - så må du nok selv have pungen op ad lommen.

Eftersom du har fået udleveret en mobiltelefon til arbejdsbrug, antager
jeg
at du ikke har nogen tjenstlig forpligtelse til at medbringe din egen
private mobiltelefon på arbejdspladsen. Dermed frafalder arbejdsgivers
ansvar - at du vælger at medbringe "unødvendige" ting på arbejdspladsen er
udelukkende dit eget ansvar og du har dermed selv forsikringspligten.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : John Sahl

Dato : 30-12-05 14:41

Jesper Brock wrote:
> Ja det er jo trist - så må du nok selv have pungen op ad lommen.

Det vil tiden jo vise. Men er det sådan, så er der jo ikke noget at
gøre ved det.

> [...]
> ansvar - at du vælger at medbringe "unødvendige" ting på
> arbejdspladsen er udelukkende dit eget ansvar og du har dermed selv

Det lyder jo på sin vis rimeligt nok. Dog har jeg lidt indvendinger:

Når man er i et vikariat af kortere varighed, kan firmaet trods alt ikke
forvente, at man afbryder forbindelsen til sin egen omverden, eller at
man udleverer firmaets telefonnummer til alle ens private forbindelser.

Tak for input!

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-05 14:59

> Når man er i et vikariat af kortere varighed, kan firmaet trods alt ikke
> forvente, at man afbryder forbindelsen til sin egen omverden, eller at
> man udleverer firmaets telefonnummer til alle ens private forbindelser.

Enig.... men du skal vel ikke føre samtaler med dine private forbindelser
og
private omverden i arbejdstiden?

Fra : John Sahl

Dato : 30-12-05 15:10

Jesper Brock wrote:
> Enig.... men du skal vel ikke føre samtaler med dine private
> forbindelser og
> private omverden i arbejdstiden?

Der findes et udtryk der hedder pause

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-05 19:16

> Der findes et udtryk der hedder pause

Ikke hvis du er selvstændig erhvervsdrivende

Fra : John Sahl

Dato : 30-12-05 20:13

Jesper Brock wrote:

> Ikke hvis du er selvstændig erhvervsdrivende

Det bestemmer man jo heldigvis helt selv

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-01-06 18:32

Jesper Brock skrev den 30-12-2005 19:16:
> "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis du er selvstændig erhvervsdrivende

Hvilket jo ikke er relevant her, da John var ude som vikar og dermed
lønmodtager.

mvh

Carsten

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-01-06 19:01

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> Hvilket jo ikke er relevant her, da John var ude som vikar og dermed
> lønmodtager.

øøøh Carsten...

du overså vist denne her ""

det var ikke et indlæg, der skulle tages seriøst

Fra : Holst

Dato : 30-12-05 15:01

John Sahl wrote:

> [...]
> forvente, at man afbryder forbindelsen til sin egen omverden, eller at
> man udleverer firmaets telefonnummer til alle ens private forbindelser.

Næh, det forventer de sikkert ikke. Men de forventer sikkert, at du
bruger arbejdstiden til arbejde, og fritiden til din egen omverden og
alle dine private forbindelser.

Fra : Holst

Dato : 30-12-05 14:43

John Sahl wrote:

> [...]
>
> Hvordan ser det ud mht at få min egen mobiltelefon dækket af
> forsikringen, altså: Hvilken forsikring er det, som skal dække mens jeg

Et lignende spørgsmål har været oppe tidligere enten her eller i anden
gruppe.

Dengang var konklusionen, at arbejdsgivers forsikring ikke dækker skade
på medarbejdernes ejendele, medmindre disse medbringes tjenstligt.

Medbringer du for eksempel en radio, så du kan høre radio på dit kontor,
så dækker firmaet ikke skade på den, eftersom der ikke er nogen
tjenstlig grund til at du har medbragt den. Du har valgt selv at
medbringe den.

Spørger din arbejdsgiver dig derimod, om du gider tage dit digitalkamera
med, så du kan tage nogle billeder af ditten eller datten, så er
kameraet medbragt tjenstligt, og arbejdsgiver bør dække eventuel skade.

Du har jo ganske tydeligt en udleveret telefon fra arbejdsgiveren, og
derfor er det dit eget ansvar, når du vælger at medbringe din egen også.

Så såfremt der er nogen, der skal dække skade på din egen private
mobiltelefon, så vil det være din egen forsikring. En almindelig
indboforsikring vil dog sædvanligvis ikke dække en sådan skade, som du
omtaler.

Så konklusionen er, at du selv med gribe til lommen for at købe en ny
telefon eller få den gamle repareret.

Fra : John Sahl

Dato : 30-12-05 14:52

Holst wrote:
> Så konklusionen er, at du selv med gribe til lommen for at købe en ny
> telefon eller få den gamle repareret.

Tak for en tilsyneladende fornuftig opsummering.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-12-05 21:54

Det er ganske enkelt:
Din egen telefons ødelæggelse er dit eget problem. Arbejdsgivere skal kun
dække de ansattes privatre effekter,hvis der er noget at bebrejde
arbejdsgiveren. Du siger,at du er faldet. Det plejer ikke at være
arbejdsgiverens skyld,hvis der er tale om en almindelig skade med fald på
fortov o.´lign.
venlig hilsen
Henrik Nielsen
Cand.jur fhv kontorchef i forsikringsselskab

Fra : John Sahl

Dato : 31-12-05 14:27

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> arbejdsgiveren. Du siger,at du er faldet. Det plejer ikke at være
> arbejdsgiverens skyld,hvis der er tale om en almindelig skade med

Det har sikkert ikke noget at sige, men jeg faldt over 2 paller der stod
bag mig, da jeg bakkede med en fyldt palleløfter.

Det så sikkert ganske morsomt ud

Nåh skidt, jeg får svar mandag hvorvidt jeg selv hænger på regningen,
hvilket jeg da regner med at jeg gør.

Fra : John Sahl

Dato : 02-01-06 23:23

John Sahl wrote:
> Hvordan ser det ud mht at få min egen mobiltelefon dækket af
> forsikringen, altså: Hvilken forsikring er det, som skal dække mens
> jeg er på arbejde?

Update: Som de fleste her inde var inde på, så hænger jeg selv på
regningen. Tak for hjælpen

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-01-06 23:38

> Update: Som de fleste her inde var inde på, så hænger jeg selv på
> regningen. Tak for hjælpen

Selv tak.

Håber ikke, du synes, vi var for grove ved dig

Fra : John Sahl

Dato : 03-01-06 14:44

Jesper Brock wrote:
> Håber ikke, du synes, vi var for grove ved dig

Ikke spor, jeg er ikke helt ny på Usenet