/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
reklamationsretten...
Fra : Tingholm [7900]


Dato : 29-12-05 22:04

Hej gruppe...

i har nok været her før, men nu spørger jeg så også til det...

Da fordøren på mit værtshus over længere tid, med hård behandling og
reparation på reparation, afgik ved døden købte jeg en ny dør...

Det første jeg sagde til ekspedienten var næsten ordret: "Hej, jeg skal have
en dør, som er så stærk at jeg kan åbne den 90 grader og hejse en bil op i
den, uden den går i stykker..."

Det mente ekspedienten da at alle deres døre kunne... og jeg gjorde ham
flere gange opmærksom på at døren skulle bruges til værtshus og i sagens
natur blive behandlet ret hårdt...

Ca. 14 dage efter at have købt en dør i mahogni (stærkere end fyr) og
monteret denne ryger låsehuset... en låsesmed fortæller mig at det er dumt
at have en 3-punkt stanglås på et værtshus da en alm. 1-punktslås er meget
stærkere... Selskabet jeg købte døren af har indvilliget i at betale en ny
lås...

Ca. 14 dage efter dette opdager jeg at karmen er revnet fra toppen og ca.
30cm ned, lige gennem det sted hvor en af hængslerne er skruet i, derfor
hænger døren en anelse og kan dermed ikke lukke ordentligt...

Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at der ikke har været nogen oppe at hænge i
døren, men efter løfterne fra sælgeren vil jeg mene at enten må
reklamationsretten dække, ellers er der tale om dårlig rådgivning og direkte
misinformation.

Hvordan står jeg? der kommer en montør fra selskabet og ser på døren 4.
januar!

På forhånd tak for hjælpen
--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk



 
 
Henning (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 30-12-05 10:17

On Thu, 29 Dec 2005 22:04:13 +0100, "Tingholm [7900]"
<rendmig@menu-kort.dk> wrote:

>Hej gruppe...
>
>i har nok været her før, men nu spørger jeg så også til det...
>
>Da fordøren på mit værtshus over længere tid, med hård behandling og
>reparation på reparation, afgik ved døden købte jeg en ny dør...

Værtshus - så er der tale om B"B-handel. Hvad har I aftalt mht.
reklamationsret? Du er ikke omfattet af den almindelige købelov.

Peter Makholm (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 30-12-05 10:25

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> writes:

>>Da fordøren på mit værtshus over længere tid, med hård behandling og
>>reparation på reparation, afgik ved døden købte jeg en ny dør...
>
> Værtshus - så er der tale om B"B-handel. Hvad har I aftalt mht.
> reklamationsret? Du er ikke omfattet af den almindelige købelov.

Jo man er. Læs købeloven §1a (og §4 stk. 1).

Men en del af købeloven gælder kun forbrugerkøb (§§72-87), men disse
bestemmelser er bare gentagelser af andre dele af købeloven dog med en
speciel forbrugerbeskyttelse.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his
http://hacking.dk | operating system really was obsolete

Kurt B. Andersen (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 30-12-05 10:37


"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:0nu9r11hs67fe87rmj525m73mmsd1ikur5@4ax.com...
> On Thu, 29 Dec 2005 22:04:13 +0100, "Tingholm [7900]"
> <rendmig@menu-kort.dk> wrote:
>
>>Hej gruppe...
>>
>>i har nok været her før, men nu spørger jeg så også til det...
>>
>>Da fordøren på mit værtshus over længere tid, med hård behandling og
>>reparation på reparation, afgik ved døden købte jeg en ny dør...
>
> Værtshus - så er der tale om B"B-handel. Hvad har I aftalt mht.
> reklamationsret? Du er ikke omfattet af den almindelige købelov.

Jeg har ikke forstand på forbrugerloven, men prøver ind i mellem at forstå.
Men hvorfor er ovenstående ikke omfattet af købeloven?
§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når
køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden
for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt
i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Hvis en værtshusejer køber en dør ville jeg da mene, at "køberen hovedsalig
handler uden for sit erhverv".
Var det derimod indkøb af sprut m.m., kunne jeg forstå det, men ovenstående
virker ikke logisk for mig.

Kan nogen forklare logikken, for det kan vel ikke være således, at fordi man
selv er erhvervsdrivende, så kan man ikke lave alm. forbrugerkøb.

Kurt



Peter Makholm (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 30-12-05 10:55

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> writes:

> Hvis en værtshusejer køber en dør ville jeg da mene, at "køberen hovedsalig
> handler uden for sit erhverv".
> Var det derimod indkøb af sprut m.m., kunne jeg forstå det, men ovenstående
> virker ikke logisk for mig.

Nej, "inden for sit erhverv" er alt der har med driften af erhvervet
at gøre. Døren til et værtshus er klart en del af driftsudgifterne til
at drive et værtshus.

> Kan nogen forklare logikken, for det kan vel ikke være således, at fordi man
> selv er erhvervsdrivende, så kan man ikke lave alm. forbrugerkøb.

Hvis en udgift går på virksomhedens regnskab er det helt klart ikke et
forbrugerkøb men et erhvervskøb.

Gråzonen der ligger i 'hovedsalig' er når man blander sin
privatøkonomi og sin virksomhedøkonomi sammen. For eksempel hvis man
deler en computer mellem erhvervsbrug og privatbrug.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away
http://hacking.dk | -- Xander

Peter Makholm (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 30-12-05 10:20

"Tingholm [7900]" <rendmig@menu-kort.dk> writes:

> Da fordøren på mit værtshus over længere tid, med hård behandling og
> reparation på reparation, afgik ved døden købte jeg en ny dør...

Det er et erhvervskøb og dermed gælder reglerne i købelovens §§42-54
med mindre andet er aftalt. Så det første du gør er at læse din
købsaftale ordentligt igennem for at se om der står noget specielt om
mangler.

> Det første jeg sagde til ekspedienten var næsten ordret: "Hej, jeg skal have
> en dør, som er så stærk at jeg kan åbne den 90 grader og hejse en bil op i
> den, uden den går i stykker..."

Du har det ikke på skrift?

Det betyder som sådan ikke noget, men det gør det lettere for dig at
bevise at det var aftalen at varen skulle kunne klare noget specielt.

> Ca. 14 dage efter dette opdager jeg at karmen er revnet fra toppen og ca.
> 30cm ned, lige gennem det sted hvor en af hængslerne er skruet i, derfor
> hænger døren en anelse og kan dermed ikke lukke ordentligt...

Er karmen udskiftet som en del af døren?

Hvis den er det vil jeg mene der er tale om en mangel ved varen og
sælger skal derfor enten afhjælpe manglen eller også kan du kræve
købet hævet eller et nedslag i prisen §49 og §43.

Hvis karmen ikke er udskiftet som en del af døren er det nok nærmere
en mangel ved karmen og så kan du næppe komme efter meget.

> Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at der ikke har været nogen oppe at hænge i
> døren, men efter løfterne fra sælgeren vil jeg mene at enten må
> reklamationsretten dække, ellers er der tale om dårlig rådgivning og direkte
> misinformation.

Hvis du har fået lovet at den kan holde er det en mangel ved varen
hvis den ikke kan holde.

> Hvordan står jeg? der kommer en montør fra selskabet og ser på døren 4.
> januar!

Som sagt læs din købsaftale igennem.

Købeloven:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg
http://hacking.dk |

Tingholm [7900] (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Tingholm [7900]


Dato : 02-01-06 20:49

> Det er et erhvervskøb og dermed gælder reglerne i købelovens §§42-54
> med mindre andet er aftalt. Så det første du gør er at læse din
> købsaftale ordentligt igennem for at se om der står noget specielt om
> mangler.

der står intet, dermed gælder den alm. købelov vel... jeg kan fraskrive mig
nogle rettigeheder som jeg ikke kan fraskrive mig hvis jeg var privat... men
der står intet om dette på fakturaen som er det eneste parpir på handlen...

>> Det første jeg sagde til ekspedienten var næsten ordret: "Hej, jeg skal
>> have
>> en dør, som er så stærk at jeg kan åbne den 90 grader og hejse en bil op
>> i
>> den, uden den går i stykker..."
>
> Du har det ikke på skrift?

nope... snakkede faktisk om det, men det blev aldrig til noget...

>> Ca. 14 dage efter dette opdager jeg at karmen er revnet fra toppen og ca.
>> 30cm ned, lige gennem det sted hvor en af hængslerne er skruet i, derfor
>> hænger døren en anelse og kan dermed ikke lukke ordentligt...
>
> Er karmen udskiftet som en del af døren?

ja

> Hvis den er det vil jeg mene der er tale om en mangel ved varen og
> sælger skal derfor enten afhjælpe manglen eller også kan du kræve
> købet hævet eller et nedslag i prisen §49 og §43.

--
Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk



Peter Makholm (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 02-01-06 21:07

"Tingholm [7900]" <rendmig@menu-kort.dk> writes:

>> Det er et erhvervskøb og dermed gælder reglerne i købelovens §§42-54
>> med mindre andet er aftalt. Så det første du gør er at læse din
>> købsaftale ordentligt igennem for at se om der står noget specielt om
>> mangler.
>
> der står intet, dermed gælder den alm. købelov vel... jeg kan fraskrive mig
> nogle rettigeheder som jeg ikke kan fraskrive mig hvis jeg var privat... men
> der står intet om dette på fakturaen som er det eneste parpir på handlen...

Korrekt, hvis der ikke foreligger en aftale der fraviger købelovens
bestemmelser for erhvervskøb så gælder disse. Det vil sige at sælger
skal opfylde mangelsbestemmelserne i §§ 42-54.

>>> Det første jeg sagde til ekspedienten var næsten ordret: "Hej, jeg skal
>>> have
>>> en dør, som er så stærk at jeg kan åbne den 90 grader og hejse en bil op
>>> i
>>> den, uden den går i stykker..."
>>
>> Du har det ikke på skrift?
>
> nope... snakkede faktisk om det, men det blev aldrig til noget...

Som udgangspunkt er det også lige meget. En aftale er en aftale også
selvom den kun er mundtlig. Men hvis der opstår en tvist er det noget
svære at bevise at I havde talt om at døren skulle kunne holde til
dette.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and
http://hacking.dk | 2) not saying it

Peter (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 30-12-05 17:46

"Tingholm [7900]" <rendmig@menu-kort.dk> skrev i en meddelelse
news:43b44f60$0$113$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[klip]

> Hvordan står jeg? der kommer en montør fra selskabet og ser på døren 4.
> januar!

Principielt bør manglen være omfattet af det, du anfører som værende
reklamationsretten.

Men du får også svært ved at bevise hvad der er aftalt med sælger.

Det hele afhænger nok af din forhandlingsposition og -evne.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel
juridisk rådgivning hos en advokat.
http://www.grauslund.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste