"Tingholm [7900]" <rendmig@menu-kort.dk> writes:
> Da fordøren på mit værtshus over længere tid, med hård behandling og
> reparation på reparation, afgik ved døden købte jeg en ny dør...
Det er et erhvervskøb og dermed gælder reglerne i købelovens §§42-54
med mindre andet er aftalt. Så det første du gør er at læse din
købsaftale ordentligt igennem for at se om der står noget specielt om
mangler.
> Det første jeg sagde til ekspedienten var næsten ordret: "Hej, jeg skal have
> en dør, som er så stærk at jeg kan åbne den 90 grader og hejse en bil op i
> den, uden den går i stykker..."
Du har det ikke på skrift?
Det betyder som sådan ikke noget, men det gør det lettere for dig at
bevise at det var aftalen at varen skulle kunne klare noget specielt.
> Ca. 14 dage efter dette opdager jeg at karmen er revnet fra toppen og ca.
> 30cm ned, lige gennem det sted hvor en af hængslerne er skruet i, derfor
> hænger døren en anelse og kan dermed ikke lukke ordentligt...
Er karmen udskiftet som en del af døren?
Hvis den er det vil jeg mene der er tale om en mangel ved varen og
sælger skal derfor enten afhjælpe manglen eller også kan du kræve
købet hævet eller et nedslag i prisen §49 og §43.
Hvis karmen ikke er udskiftet som en del af døren er det nok nærmere
en mangel ved karmen og så kan du næppe komme efter meget.
> Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at der ikke har været nogen oppe at hænge i
> døren, men efter løfterne fra sælgeren vil jeg mene at enten må
> reklamationsretten dække, ellers er der tale om dårlig rådgivning og direkte
> misinformation.
Hvis du har fået lovet at den kan holde er det en mangel ved varen
hvis den ikke kan holde.
> Hvordan står jeg? der kommer en montør fra selskabet og ser på døren 4.
> januar!
Som sagt læs din købsaftale igennem.
Købeloven:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/13/koebeloven/
--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg
http://hacking.dk |