Fjernet cykel.
Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 15:30

Hej NG.

I mit fravær ( 3 måneders udlandsophold) er min cykel blevet fjernet
fra en aflåst cykelkælder (kollegie), stillet udenfor i en bunke,
hvorfra den højst sandsyndligt er blevet stjålet. Jeg har IKKE en
indboforsikring og kan derfor ikke bare melde den stjålet. Er det
lovligt det der er foregået?

Venlig Hilsen
Jesper

Fra : Holst

Dato : 27-12-05 15:39

Jesper wrote:

> [...]
> hvorfra den højst sandsyndligt er blevet stjålet. Jeg har IKKE en
> indboforsikring og kan derfor ikke bare melde den stjålet. Er det

Naturligvis kan du melde den stjålet, selvom du ikke har en
indboforsikring. Det gør du nede på den lokale politistation.

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-12-05 15:40

Jesper skrev:
> [...]
> hvorfra den højst sandsyndligt er blevet stjålet. Jeg har IKKE en
> indboforsikring og kan derfor ikke bare melde den stjålet. Er det

Den kan godt meldes stjålet selvom du ikke har nogen forsikring på den.
Og nej, det er ikke lovligt at bortskaffe andres ejendele.
Hvis det f.eks. er kollegiet der har fået den fjernet må du jo høre dem
ad hvad de har gjort ved den..

Fra : Holst

Dato : 27-12-05 15:52

Anders Christensen wrote:

> Den kan godt meldes stjålet selvom du ikke har nogen forsikring på den.
> Og nej, det er ikke lovligt at bortskaffe andres ejendele.

Men det er jo ganske normalt, at boligselskaber og lignende rydder op i
kældre og lignende på denne måde. Det sker jo normalt ved et rimeligt
varsel (i stil med: sæt navn på dine ting inden den og den dato),
hvorefter der den pågældende dato ryddes op. Herefter opbevarer
boligselskabet genstandene i en periode, hvorefter de bortskaffes.

Kan man ikke lave en oprydning i den stil, så vil det jo ende med
kældre, der er fulde af alle mulige menneskers ragelse, som ingen gider
have noget at gøre med.

> Hvis det f.eks. er kollegiet der har fået den fjernet må du jo høre dem
> ad hvad de har gjort ved den..

Ja.

Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 15:54

On Tue, 27 Dec 2005 15:51:46 +0100, Holst wrote:

> Men det er jo ganske normalt,
Ja normalt men er det også lovligt?

Fra : Holst

Dato : 27-12-05 16:13

Jesper wrote:

> Ja normalt men er det også lovligt?

Da jeg boede på kollegie - og jeg tror, at det foregik på samme måde i
min gamle andelsboligforening - blev der også ryddet ud i cykelkældre,
-stativer og lignende.

På kollegiet ved jeg, at politiet kom og kiggede på alle cyklerne, inden
de blev bortskaffet.

Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 15:53

On Tue, 27 Dec 2005 15:39:50 +0100, Anders Christensen wrote:

> [...]
> Og nej, det er ikke lovligt at bortskaffe andres ejendele.
> Hvis det f.eks. er kollegiet der har fået den fjernet må du jo høre dem

Ja okay jeg havde ment at jeg ikke ville kunne få noget økonomisk ud af
at melde den stjålet, og i øvrigt forholde mig som var det et
almindeligt cykeltyveri. Forløbet er som følger.

1. Alle cykler får et mærke.
2. Efter 2 måneder stilles de cykler der stadig har et mærke i en bunke
udenfor bagved kollegiet, til senere afhentning af hittegodskontoret.
3. "En kræmmer kommer forbi med en kassevogn" eller noget lignende min
cykel er der i hvert fald ikke mere.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-12-05 16:50

Holst <newsdec05@shelter.dk> skrev:

> [...]
> den dato), hvorefter der den pågældende dato ryddes op. Herefter
> opbevarer boligselskabet genstandene i en periode, hvorefter de

Ja men det ændrer ikke på, at det er en overtrædelse af Straffeloven
uanset varsel.

> Kan man ikke lave en oprydning i den stil, så vil det jo ende med
> kældre, der er fulde af alle mulige menneskers ragelse, som ingen
> gider have noget at gøre med.

Tingene skal i såfald indleveres til politiet som hittegods. Det må
aldrig bortskaffes.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 28-12-05 17:57

Morten Bjergstrøm wrote:

> Tingene skal i såfald indleveres til politiet som hittegods. Det må
> aldrig bortskaffes.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så ved jeg, at politiet altid var
forbi, når der blev fjernet cykler på kollegiet. Så vidt jeg ved, så gik
de faktisk rundt sammen med inspektøren, når cyklerne blev indsamlet.
Jeg ved også, at politiet noterede stelnumre ned.

Kan man ikke sige, at såfremt politiet ikke har fået en henvendelse om,
at cyklen med et pågældende stelnummeret var forsvundet / stjålet /
bortkommet, inden for de par måneder, som de indsamlede cykler henstod
omme i inspektørens gård, så er det uafhentet hittegods, som derefter
bortskaffes?

Hittegodskontorerne er jo også på et eller andet tidspunkt nødt til at
bortskaffe de genstande, som kommer ind. Og om cyklen henstår på selve
hittegodskontoret eller i kollegieinspektørens gård, er vel lidt
ligegyldigt, så længe hittegodskontoret (politiet) er bekendt med cyklen
og dens stelnummer!

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-12-05 16:56

Jesper <jesper@localhost.localdomain> skrev:

> Er det
> lovligt det der er foregået?

Det er ikke lovligt.

Straffeloven siger følgende:
§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
Stk. 2. Øves der hærværk af betydeligt omfang eller af mere systematisk
eller organiseret karakter, eller er gerningsmanden tidligere fundet
skyldig efter nærværende paragraf eller efter § 180, § 181, § 183, stk.
1 og 2, § 184, stk. 1, § 193 eller § 194, kan straffen stige til
fængsel i 6 år.
Stk. 3. Forvoldes skaden under de i stk. 2 nævnte omstændigheder af
grov uagtsomhed, er straffen bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

Dvs. du kan indgive anmeldelse til politiet for cykeltyveriet samt
anmelde kollegiet for overtrædelse af Straffelovens §291. Du har
formentligt krav på at få dit tab erstattet af kollegiet. Men du kommer
næppe langt med sagen uden en advokat. Det har her i gruppen bla. været
angivet at politiet på Frederiksberg (eller noget i den stil) skulle
have sagt god for boligselskabernes praksis med at overtræde §291.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 28-12-05 17:30

"Morten Bjergstrøm " skrev

> Straffeloven siger følgende:
> § 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
> tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
> måneder.

Da vel næppe når tingene er stillet til afhentning af hittegodskontoret, som
Jesper skriver.
Man skulle måske anmelde hittegodskontoret, de bortskaffer mange ting.

mvh
Alex Christensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-12-05 17:59

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Da vel næppe når tingene er stillet til afhentning af
> hittegodskontoret, som Jesper skriver.

Du må principielt set ikke flytte en cykel så meget som en cm.
Forholdet kan være omfattet af både §291 og §293.

> Man skulle måske anmelde hittegodskontoret, de bortskaffer mange
> ting.

Du kan ikke sammenligne hittegodskontoret med hvad private foretager
sig. Det afgørende her er hjemmel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 28-12-05 18:19

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du må principielt set ikke flytte en cykel så meget som en cm.

Af hvilke bestemmelser udleder du det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : C. Overgaard

Dato : 28-12-05 18:21

> [...]
> angivet at politiet på Frederiksberg (eller noget i den stil) skulle
> have sagt god for boligselskabernes praksis med at overtræde §291.

Det samme er tilfældet med Københavns Kommune. Jeg havde en Centurion
Computerized stående i et aflåst gårdlokale, da det under den under en
forretningsrejse blev stillet ud i gården i en bunke, fordi at de ville
flytte cyklerne over i et andet lokale. De satte ikke cyklerne ind igen, da
de regnede med at folk ville tage dem, som de havde interesse i og at resten
så ville blive stjålet, så de ikke skulle bruge ressourcer på at bortskaffe
dem. På den konto mistede jeg en cykel til 3.000 kr. og jeg havde ikke nogen
indbosforsikring, da jeg lå i flytning.

Bagefter benægtede ejendomsadministrationen ethvert kendskab til ombygningen
og sagde at det var noget som viceværten havde gang i og han sagde at det
var ejendomsadministrationens projekt. Cyklen er registreret som stjålet hos
politiet, men da var også svært, da de er vant til at have et
forsikringsselskab at rapportere til. En af mine bekendte købte da også sin
egen cykel på en politiauktion efter at han havde fået erstatning for sin
stjålne cykel, så jeg ved ikke for effektivt at systemet hos Politiet i det
hele taget er.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : blue

Dato : 29-12-05 00:08

"C. Overgaard" <newsgroup@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> En af mine bekendte købte da også sin egen cykel
> på en politiauktion efter at han havde fået erstatning
> for sin stjålne cykel, så jeg ved ikke for effektivt
> at systemet hos Politiet i det hele taget er.

Hvordan tror du forsikringsselskaberne kommer af med de cykler, de har
udbetalt erstatning for?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-12-05 01:02

C. Overgaard used his keyboard to write :
> En af mine bekendte købte da også sin egen cykel på en politiauktion efter at
> han havde fået erstatning for sin stjålne cykel, så jeg ved ikke for
> effektivt at systemet hos Politiet i det hele taget er.

Nå erstatningen er udbetalt er det ikke hans cykel længere, så er det
forsikringsselskabets. De sælger den da de jo ikke har noget at bruge
den til. Så de har ganske givet været fuldt ud klar over situationen.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-12-05 10:44

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Af hvilke bestemmelser udleder du det?

De samme der gør, at du ikke må skubbe andres biler væk. Selvtægt er
ikke lovligt. Forholdet er formelt også omfattet af §293.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-12-05 12:19

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@mail.dk> skrev:

> Selvtægt er ikke generelt ulovligt. Der findes både lovlig og ulovlig
> selvtægt, hvilket også fremgår forudsætningsvis af straffelovens §
> 294.

Det er naturligvis ulovlig selvtægt at fjerne et køretøj der er
parkeret lovligt (såvel som ulovligt) når det ikke er til fare.

> Er det altid "brug" at flytte en cykel 1 cm, 1m, 10m? Og er det altid
> "uberettiget"?

Ja da. Et simpelt spørgsmål må jeg skubbe din bil 1 cm, 1m, 10m?

> Jeg tillader mig at tvivle stærkt.

Det er du da velkommen til.

> Når der foretages en fremlysning af tingenes ejere med en rimelig
> frist (fremlysningsmåden og -periode kan altid diskuteres), og
> ejerskabet ikke herved fastslås, så er tingene at betragte som
> hittegods.

Det kan iøvrigt betvivles hvorvidt en cykel i en cykelkælder
overhovedet falder under "definitionen" af hittegods der groft sagt
"bortkomne formuegoder". Cyklen er jo netop ikke bortkommen.

> Herefter skal de afleveres til politiet. Et kollegie kan
> muligvis falde ind under "lignende steder" i hittegodlovens § 1 stk.
> 2,

§ 1. Hittegods skal snarest muligt afleveres til politiet, medmindre
finderen ved, hvem ejeren er, og straks tilbageleverer det til denne.

»Stk. 2. Hittegods, som er fundet i offentlige institutioner,
forlystelsesetablissementer, forretninger, offentlige befordringsmidler
og lignende steder, kan afleveres til den pågældende institution,
forretning m.v. Penge, værdipapirer, særligt værdifulde smykker og
lignende skal snarest muligt herefter afleveres til politiet. Andet
hittegods kan opbevares af institutionen, forretningen m.v. i indtil 30
dage. Er hittegodset ikke udleveret til ejeren inden 30 dages forløb,
skal det straks afleveres til politiet.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19860059129-REGL
http://147.29.40.91/_LINK_A435951516/2006&ACCN/A19980010030

Man skal have meget god vilje for at få et kollegie til at falde under
lignende steder.

og videre

§ 2. Er politiet i stand til at fastslå, hvem hittegodset tilhører,
tilsiges ejeren til at afhente det.

Stk. 2. Hvis ejeren ikke kendes eller ikke afhenter det fundne, drager
politiet omsorg for, at det opbevares på forsvarlig måde.

Stk. 3. Hvis ejeren ikke kendes, foranstalter politiet en
bekendtgørelse om fundet optaget i et eller flere af de på stedet mest
udbredte dagblade, medmindre dette på grund af det fundnes art skønnes
unyttigt.

Bemærk Stk. 2. En bunke udendørs er ikke forsvarlig opbevaring -
tværtimod.

Derudover er der problemet i at der kan være et økonomisk incitament
for boligforeninger i at aflevere cykler som hittegods da de modtager
en 1/3 af salgsprisen når cyklerne bortauktioneres.

http://retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=175

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 29-12-05 14:09

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er naturligvis ulovlig selvtægt at fjerne et køretøj der er
> parkeret lovligt (såvel som ulovligt) når det ikke er til fare.

Nix. Jeg må godt flytte en cykel 1 cm.

> Ja da. Et simpelt spørgsmål må jeg skubbe din bil 1 cm, 1m, 10m?

Ja det må du gerne!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-12-05 16:15

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det må du gerne!

Lovhjemmel?

Synes ikke lige jeg kan finde den... hvad overser jeg?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Peter

Dato : 29-12-05 16:26

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Lovhjemmel?

Det behøver jeg skam ikke - jeg kan gøre hvad jeg vil

> Synes ikke lige jeg kan finde den... hvad overser jeg?

At det jeg gør ikke er omfattet af de nævnte bestemmelser i straffeloven.

/Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-12-05 15:00

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er naturligvis ulovlig selvtægt at fjerne et køretøj der er
> parkeret lovligt (såvel som ulovligt) når det ikke er til fare.

Nej, ikke nødvendigvis.

-snip-

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-12-05 17:16

> Nix. Jeg må godt flytte en cykel 1 cm.

Nej det må du ikke.

> Ja det må du gerne!

Nej det må jeg ikke.

Det er vist ikke kun mig der vil se en hjemmel for dine påstande.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 29-12-05 19:54

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er vist ikke kun mig der vil se en hjemmel for dine påstande.

Jeg behøver ikke hjemmel.

Du kan bare ikke retlige forhindre mig i at gøre som jeg gør

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-12-05 17:17

> At det jeg gør ikke er omfattet af de nævnte bestemmelser i
> straffeloven.

Det er ikke korrekt. Spørg en advokat indenfor strafferetsområdet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 29-12-05 19:53

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er ikke korrekt. Spørg en advokat indenfor strafferetsområdet.

Det har jeg gjort. Han er enig med mig.

/Peter

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-12-05 23:58

> Det har jeg gjort. Han er enig med mig.

Så er det da heldigt nok, at jeg nåede frem til samme konklusion efter at
have bladret lidt ekstra i min Karnov. Hvis man skal læse loven
bogstaveligt - og det skal man jo som udgangspunkt - så må jeg give Peter og
Kristian ret.

For at forholdet kan falde ind under §291, er det et krav at tingen skal
"ødelægges, beskadiges eller bortskaffes". Dette er ikke tilfældet, fordi
cyklen flyttes en meter - en minimal flytning kan jo næppe betegnes som
ødelæggelse, beskadigelse eller bortskafning.

293 (brugstyveri) har ingen relevans, da der er krav om, at man skal bruge
genstanden, før man kan sigtes for brugstyveri. Man bruger ikke cyklen ved
at flytte den et par meter.

Fra : Peter

Dato : 30-12-05 10:14

> c@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det da heldigt nok, at jeg nåede frem til samme konklusion efter at
> have bladret lidt ekstra i min Karnov.

Ja - ærlig talt så virker det ret indlysende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-05 11:29

> Ja - ærlig talt så virker det ret indlysende.

hey hey... nu har jeg jo ikke afsluttet strafferet endnu, så jeg må godt
være lidt længere om at finde tingene

Jeg synes stadig, at vi mangler svar på en del af spørgsmålet, og jeg kunne
forestille mig, at det måske også er det, Bjergstrøm fisker efter... *hvor
langt* må man så flytte cyklen?

Hvis man flytter den udenfor ejerens synsvidde (så han ikke kan finde den),
ja så har man vel reelt borttaget ejerens mulighed for at anvende cyklen?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-12-05 20:05

Jesper Brock wrote:
> [...]
> forestille mig, at det måske også er det, Bjergstrøm fisker efter... *hvor

6 meter, 49 cm og 3 mm og ikke en mm længere.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-12-05 11:13

Morten Bjergstrøm skrev:
> [...]

> Forholdet er formelt også omfattet af §293.

Er det altid "brug" at flytte en cykel 1 cm, 1m, 10m? Og er det altid
"uberettiget"? Jeg tillader mig at tvivle stærkt.

Når der foretages en fremlysning af tingenes ejere med en rimelig
frist (fremlysningsmåden og -periode kan altid diskuteres), og
ejerskabet ikke herved fastslås, så er tingene at betragte som
hittegods. Herefter skal de afleveres til politiet. Et kollegie kan
muligvis falde ind under "lignende steder" i hittegodlovens § 1 stk.
2, og dermed kan de opbevares af kollegiet i op til 30 dage først. 4
uger efter indleveringen til politiet kan de bortsælges.

/kristian