Befordringsfradrag
Fra : Holst

Dato : 26-12-05 19:47

Befordringsfradrag hedder vist det punkt på selvangivelsen, hvor man kan
anføre et vist beløb, såfremt man har mere end 24 km til arbejde t/r.

Det havde jeg en diskussion om for nylig (over nogle øl), og jeg lovede
siden da at kigge efter korrekt svar, men jeg har ikke lige kunnet finde
noget på internettet, så nu spørger jeg her.

Person A har 30 km til arbejde og 30 km hjem igen. Det er i alt 60 km
daglig, hvoraf han kan skrive de 60 - 24 = 36 km fradrag på
selvangivelsen. Den er nem, og den har vi styr på.

Person B har 30 km til arbejde og 30 km hjem igen, såfremt man indfører
adressedata i ruteplanen på krak.dk. dgs.dk eller lignende. De første 25
km er ad fin hovedvej, men de sidste 5 km er på tværs ind ad små snoede
landeveje gennem landsbyer og lignende. Om vinteren er disse veje knap
farbare. I stedet for at dreje fra efter 25 km kan person B køre lidt
længere ad hovedvejen, dreje ind på en anden hovedvej og komme frem til
arbejdspladsen. Denne omvej er 4 km længere end ruten, der findes via
krak.dk. Trods det er den i praksis hurtigere, selvom krak.dk påstår
modsatte, men krak.dk tager sjældent hensyn til, at man kun kan køre 30
km/t rundt i de skarpe sving på de små landeveje. Omvejen er derfor den
vej, person B normalt vil køre til arbejde. Når person B skal skrive sit
befordringsfradrag på selvangivelsen, kan han så anse den daglige kørsel
for at være 68 km (dvs. 68 - 24 = 44 km fradrag) eller er han nødt til
at skrive den korteste vej på (dvs. 60 - 24 = 36 km fradrag)?

Person C har et arbejde, hvor arbejdstiden falder i to blokke hver dag.
Første blok om morgenen mellem kl. 7 og 10 og anden blok om aftenen
mellem kl. 18 og 21. Begge blokke er samme arbejdsplads. Person C kører
naturligvis hjem til bopælen mellem de to blokke. Person C har ligesom
de andre personer i dette indlæg 30 km til arbejde og 30 km hjem igen.
Person C kører med andre ord 120 km om dagen. Kan person C skrive 120 -
24 = 96 km fradrag på selvangivelsen hver dag (hvoraf de 76 er til den
høje sats, og de 20 er til den lave sats)? Eller vil person C for hver
arbejdsblok ikke få fradrag for de første 24 km, så han på
selvangivelsen kun kan skrive 120 - 48 = 72 km fradrag på?

Person D er i samme situation som person C. Person D har dog to
forskellige arbejdspladser; én arbejdsplads om morgenen og én anden om
aftenen. Spørgsmålet her er derfor det samme som for person C. Kan
person D skrive 96 km fradrag eller 72 km fradrag på selvangivelsen?

Person E er lidt i samme situation som person D, nemlig to forskellige
arbejdspladser hver dag. Arbejdsblokkene falder dog i forlængelse af
hinanden. Person E har derfor 30 km til arbejde 1, herfra 10 km til
arbejde 2 og herfra 30 km retur til bopælen. Med andre ord i alt 70 km
daglig. Vil person E kunne skrive 70 - 24 = 46 km fradrag på
selvangivelsen? Eller får han på grund af de to arbejdspladser ikke
fradrag for 48 km, altså kan han kun skrive 70 - 48 = 22 km fradrag på
selvangivelsen?

Person F står uden arbejde. Person F læser jobannoncer og finder en
interessant annonce. Han tager ud på besøg på den pågældende
arbejdsplads, hører om arbejdet og afleverer samtidig en ansøgning. Der
er naturligvis i dette eksempel også 30 km til arbejdspladsen og 30 km
hjem igen. Eftersom besøget er sket i jobsøgningsøjemed, vil person F så
kunne skrive 60 - 24 = 36 km fradrag på selvangivelsen? Et par uger
senere bliver person F indkaldt til en samtale. Vil han denne gang kunne
skrive 60 - 24 = 36 km fradrag på selvangivelsen?

Det var vist de spørgsmål. Svar gerne med henvisninger.

Fra : Poul Christensen

Dato : 26-12-05 20:44

Holst <newsdec05@shelter.dk> wrote in news:43b03ac9$0$1837
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> siden da at kigge efter korrekt svar, men jeg har ikke lige kunnet finde
> noget på internettet, så nu spørger jeg her.

Svarene kan du finde i afsnit A.F.3 i Skat's ligningsvejledning

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104029&vID=200863&i=498
&action=open#i104029

mvh
poul christensen

Fra : JBH

Dato : 26-12-05 21:31

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Befordringsfradrag hedder vist det punkt på selvangivelsen, hvor man kan
> anføre et vist beløb, såfremt man har mere end 24 km til arbejde t/r.
>
> Det havde jeg en diskussion om for nylig (over nogle øl),

Snip.

Havde du også drukket (for mange ) Øl da du svarede i tråden "ejerskab af
hund" ?

JBH