/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tilisede ruder
Fra : Rune Jensen


Dato : 26-12-05 00:16

Hej NG

Jeg var så dum ikke at skrabe mine ruder i går, og kørte derfor med
begrænset udsyn. Jeg blev stoppet af politiet og han tog billeder. Jeg
vedkendte mig at jeg havde kørt med begrænset udsyn pga. tilisede ruder.
Jeg spurgte ham om konsekvensen af dette. Han sagde at han ikke vidste
det, men hvis jeg var heldig en bøde, uheldig en frakendelse af kørekortet.
Kan det virkelig passe, det eneste jeg kan finde omkring bødestørrelsen
selv er i færdselsloven kapitel 11, §67 og der står bødestørrelsen til
500,- for at køre med tilisede ruder.
Er det politimanden der er galt på den eller kan jeg risikere at miste
kørekortet?

Med Venlig Hilsen
Rune Jensen

 
 
Ralph (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 26-12-05 01:13

"Rune Jensen" <rune@FJERNmcdaddy.dk> skrev i en meddelelse
news:43af2840$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg var så dum ikke at skrabe mine ruder i går, og kørte derfor med
> begrænset udsyn. Jeg blev stoppet af politiet og han tog billeder. Jeg Er
> det politimanden der er galt på den eller kan jeg risikere at miste
> kørekortet?

Ikke et jurasvar, men jeg så en udsendelse om færdselspolitiets arbejde, de
havde målt een bilist (ved at forfølge ham et par kilometer) til at køre
lidt for stærkt, de havde ikke fået ham stoppet endnu og ikke fået hans
nummer, men da de så en med tilisede ruder passere i den anden retning var
beslutningen, glem ham der kørte lidt for stærkt, ham den blinde HAN skal
standses inden der sker noget alvorligt.
Så politiets holdning er at det er MEGET alvorligt.


--
venligst
Ralph



alexbo (26-12-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-12-05 01:12


"Rune Jensen" skrev i

> Er det politimanden der er galt på den eller kan jeg risikere at miste
> kørekortet?

Nej, ikke for tilisede ruder alene, men hvis der samtidig var andre
overtrædelser, måske en overset vigepligt p.g.a.det dårlige udsyn, så kan
det koste et eller flere klip.
Men er du bare blevet stoppet uden anden grund end ruderne, så er prisen som
du skriver 500 kr.

mvh
Alex Christensen



blue (26-12-2005)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 26-12-05 07:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:43af356f$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Nej, ikke for tilisede ruder alene, men hvis der samtidig var andre
> overtrædelser, måske en overset vigepligt p.g.a.det dårlige udsyn, så kan
> det koste et eller flere klip.

Jf. hvilken paragraf kan tilisede ruder give klip?

> Men er du bare blevet stoppet uden anden grund end ruderne, så er prisen
> som du skriver 500 kr.

Hvorfor kommer du egentlig med disse gæt?



jan@stevns.net (26-12-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 26-12-05 09:10

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev :

>Jf. hvilken paragraf kan tilisede ruder give klip?

det er ikke *det* han skriver


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

alexbo (26-12-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-12-05 12:18


"blue" skrev

> Jf. hvilken paragraf kan tilisede ruder give klip?
Ingen, det er det jeg skriver.

> Hvorfor kommer du egentlig med disse gæt?
Jeg har det fra Rigsadvokatens bødekatalog.

mvh
Alex Christensen



blue (26-12-2005)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 26-12-05 14:48

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:43afd57e$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

>> Jf. hvilken paragraf kan tilisede ruder give klip?
> Ingen, det er det jeg skriver.

Du skriver: "Nej, ikke for tilisede ruder alene, men hvis der samtidig var
andre
overtrædelser, måske en overset vigepligt p.g.a.det dårlige udsyn, så kan
det koste et eller flere klip."

Altså at det i sammenhæng med andre forseelser kan give et klip - ellers
giver det ingen mening overhovedet at skrive noget.

"Nej, du kan ikke få et klip for tilisede ruder alene, men hvis du samtidig
kører med et ikke fastspændt barn under 15 år, så kan du få et klip"...

Selvfølgelig kan man få et klip, hvis man overtræder de klip-relevante
paragraffer - uanset om ruderne er tilisede eller ej.

> Jeg har det fra Rigsadvokatens bødekatalog.

Du har fra bødekataloget, at man ikke kan få en betinget frakendelse?



Flemming Lynggaard (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 26-12-05 18:05


"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote in message
news:43aff473$0$113$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>> Jeg har det fra Rigsadvokatens bødekatalog.
>
> Du har fra bødekataloget, at man ikke kan få en betinget frakendelse?
>
Er du

1 fuld
2 blind
3 BW?

F



Peter (27-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 27-12-05 08:06

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b022d0$0$38656$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

[klip]

Skriv ordentligt, tak.

Venligst,

Peter

--
http://www.grauslund.com



Flemming Lynggaard (27-12-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 27-12-05 09:43


"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:43b0e7f4$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43b022d0$0$38656$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> Skriv ordentligt, tak.
>

Peter du har ret, hans tone irriterede mig..

Sorry

F



Rune Jensen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 26-12-05 09:05

alexbo wrote:
> "Rune Jensen" skrev i
>
>
>>Er det politimanden der er galt på den eller kan jeg risikere at miste
>>kørekortet?
>
>
> Nej, ikke for tilisede ruder alene, men hvis der samtidig var andre
> overtrædelser, måske en overset vigepligt p.g.a.det dårlige udsyn, så kan
> det koste et eller flere klip.
> Men er du bare blevet stoppet uden anden grund end ruderne, så er prisen som
> du skriver 500 kr.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
Jeg overtrådte ikke andre regler. Jeg nåede kun at køre 400m, før jeg
blev stoppet.

-Rune Jensen

alexbo (27-12-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-12-05 11:05


"Rune Jensen" skrev

> Jeg overtrådte ikke andre regler. Jeg nåede kun at køre 400m, før jeg
> blev stoppet.

Så vil jeg ikke være særlig bekymret, en tiliset rude er på linie med et
nedslidt dæk.
Man kan naturligvis altid argumentere for den store ulykke man kunne have
forvoldt, ved en hvilken som helst mangel ved bilen, men sådan fungerer det
ikke.
Hvis du var lige ved at ramme en cyklist, eller på anden måde var til fare,
havde betjenten påtalt dette.
Jeg kan se at det er blevet kaldt MEGET alvorligt, det lyder som noget til
et 8-9 tal på en skala til 10. i stil med bevidstløs spirituskørsel,
harsarderet kørsel i gågade, og lign.
Det hænger ikke rigtig sammen.

Du kan her se hvad Rigsadvokaten takserer forskellige overtrædelser til.
Din er § 67

http://www.rigsadvokaten.dk/Default.aspx?id=63&recordid63=113

mvh
Alex Christensen






blue (27-12-2005)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 27-12-05 15:23

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:43b111fd$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

>> Jeg overtrådte ikke andre regler. Jeg nåede kun at køre 400m, før jeg
>> blev stoppet.
>
> Så vil jeg ikke være særlig bekymret, en tiliset rude er på linie med et
> nedslidt dæk.

Nu er der jo ikke tale om *en* tiliset rude, men flere af slagsen. Og nej,
tilisede ruder er ikke på linje på nedslidte dæk. For det første er det ikke
samme paragraf (stk.) og for det andet kan tilisede ruder medføre en
betinget frakendelse, men det virker som om, du benægter, at dette er
tilfældet?

> Man kan naturligvis altid argumentere for den store ulykke man kunne
> have forvoldt, ved en hvilken som helst mangel ved bilen, men sådan
> fungerer det ikke.

Jo, det er lige netop sådan det fungerer - § 126, stk. 1, nr. 1.




alexbo (27-12-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-12-05 15:55


"blue" skrev

>
> Jo, det er lige netop sådan det fungerer - § 126, stk. 1, nr. 1.

Ja, den er godt nok grim.
Jeg kan så ikke rigtig se at det har noget med denne sag at gøre, men der er
i det hele taget ikke ret meget i dine indlæg der er relevante.

Ubetinget frakendelse

§ 126. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal
ubetinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis føreren
1) har gjort sig skyldig i spirituskørsel med en alkoholkoncentration i
blodet under eller efter kørslen over 1,20 promille,

mvh
Alex Christensen



blue (26-12-2005)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 26-12-05 07:45

"Rune Jensen" <rune@FJERNmcdaddy.dk> skrev i en meddelelse
news:43af2840$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Er det politimanden der er galt på den eller kan jeg risikere at miste
> kørekortet?

Du kan risikere en betinget frakendelse af kørekortet, men det afhænger af,
hvor lidt/meget du har afiset. Hvordan var udsynet i bilen?



Rune Jensen (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 26-12-05 09:03

blue wrote:
> "Rune Jensen" <rune@FJERNmcdaddy.dk> skrev i en meddelelse
> news:43af2840$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>
>>Er det politimanden der er galt på den eller kan jeg risikere at miste
>>kørekortet?
>
>
> Du kan risikere en betinget frakendelse af kørekortet, men det afhænger af,
> hvor lidt/meget du har afiset. Hvordan var udsynet i bilen?
>
>
Mine sideruder var rullet ned, så der var ikke noget. Forruden var ikke
for god, måske 2/3 tiliset.
Jeg troede at varmen i bilen kunne tage det, da det sad inde på
indersiden, men det kunne den ikke. Nåede dog aldrig at holde ind og
fjerne isen, da jeg ikke nåede at køre mere 400m før jeg blev stoppet.
Der var også is på bagruden.
Hvis jeg får en betinget frakendelse at kørekortet, ved du i hvilket lag
bøden vil komme til at ligge?

-Rune Jensen

blue (26-12-2005)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 26-12-05 15:01

"Rune Jensen" <rune@FJERNmcdaddy.dk> skrev i en meddelelse
news:43afa3a9$0$190$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Mine sideruder var rullet ned, så der var ikke noget. Forruden var ikke
> for god, måske 2/3 tiliset.
> Der var også is på bagruden.

Umiddelbart vil jeg mene, at det ikke er nok til en betinget frakendelse.
Det skal være ret grelt før en betinget frakendelse kommer på tale. Har du
sidespejl i højre side, er det også en fordel.

> Hvis jeg får en betinget frakendelse at kørekortet, ved du i hvilket lag
> bøden vil komme til at ligge?

Formentlig 500 kr., men jeg vil ikke afvise, at de tager § 3, stk. 1 med i
tiltalen og at den samlede bøde derfor ender på 1.000 kr.



Per (26-12-2005)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 26-12-05 13:38


"Rune Jensen" <rune@FJERNmcdaddy.dk> skrev i en meddelelse
news:43af2840$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg var så dum ikke at skrabe mine ruder i går, og kørte derfor med
> begrænset udsyn. Jeg blev stoppet af politiet og han tog billeder. Jeg
> vedkendte mig at jeg havde kørt med begrænset udsyn pga. tilisede ruder.
> Jeg spurgte ham om konsekvensen af dette. Han sagde at han ikke vidste
> det, men hvis jeg var heldig en bøde, uheldig en frakendelse af
> kørekortet.
> Kan det virkelig passe, det eneste jeg kan finde omkring bødestørrelsen
> selv er i færdselsloven kapitel 11, §67 og der står bødestørrelsen til
> 500,- for at køre med tilisede ruder.
> Er det politimanden der er galt på den eller kan jeg risikere at miste
> kørekortet?

Hej Rune!

Det er svært at sige hvordan sagen udvikler sig, da vi ikke har set hvordan
dit udsyn var. Men du får helt sikkert en bøde. Kender ikke bødestørrelsen.

Men det kan meget vel være en betinget frakendelse af kørekortet - kørsel
med tilisede ruder har politiet skrevet masser af rapporter på de sidste
mange år. Det har dog ikke noget at gøre med klippekortsystemet - endnu.

Hvis juristerne mener at du har haft så dårligt en udsyn at det vil kunne
føre til en betinget frakendelse jf. FL. 126, stk. 1 ja så får du en
betinget frakendelse.

126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere
frakendes føreren af et sådant køretøj, såfremt han:
1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har
voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

Du har jo ikke voldt skade på nogen - men har du fremkaldt fare for at gøre
det? Det er det politiet skal bevise.

Dvs. ny teori- og orienterende køreprøve

Held og lykke.

MVh. Per!



Per Henneberg Kriste~ (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-12-05 16:02


"Rune Jensen" <rune@FJERNmcdaddy.dk> skrev i en meddelelse
news:43af2840$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg var så dum ikke at skrabe mine ruder i går, og kørte derfor med
> begrænset udsyn. Jeg blev stoppet af politiet og han tog billeder.

Af egen nysgerrighed - udefra eller indefra?


--
Per, Esbjerg



Rune Jensen (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 29-12-05 22:40

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Rune Jensen" <rune@FJERNmcdaddy.dk> skrev i en meddelelse
> news:43af2840$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>Hej NG
>>
>>Jeg var så dum ikke at skrabe mine ruder i går, og kørte derfor med
>>begrænset udsyn. Jeg blev stoppet af politiet og han tog billeder.
>
>
> Af egen nysgerrighed - udefra eller indefra?
>
>
Både udefra og indefra

-Rune Jensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste