hvem arver retten til at bebo andelslejlig~
Fra : Pedersen

Dato : 25-12-05 02:22

hej alle

håber at det er den rigtige gruppe, og at en af jer "kloge" hoveder, kan
opklare dette spørgsmål for mig.

jeg bor i en andelsforening, hvor der ved sidste generalforsamling er blevet
rettet lidt til i vores vedtægter, blandt andet med hensyn til hvem der
bliver tilbudt eventuelle nabo-lejligheder i ejendommen, således at man kan
slå 2 lejligheder sammen til en stor.

Vores nabo er temmelig gammel, og i når det sker at hun sover ind, kunne vi
jo som børnefamilie, jo godt tænke os at overtage hendes lejlighed, og slå
dem sammen til en større.(ja jeg ved godt at det lyder frygteligt, men det
er jo naturens gang).

i vores tilrettede vedtægter står der omkring overdragelse af andel

""""§ 12 Overdragelse af andel

Ønsker en andelshaver at fraflytte sin lejlighed er denne berettiget til at
overdrage sin andel efter nedenstående rækkefølge under forudsætning af, at
ny andelshaver bebor eller samtidigt med overdragelsen flytter ind i
boligen.

a) Til børn - forældre - søskende eller til den person, der har haft fælles
husstand med andelshaveren i mindst 3 år før overdragelsen.

Herudover har andelshaver mulighed for at bytte sin andel, såfremt det
godkendes af bestyrelsen, og at andelshaveren har beboet sin andel i mindst
3 år. Ansøgning om bytte skal være skriftlig, og bestyrelsen skal skriftligt
svare tilbage senest fire uger efter, at ansøgningen er modtaget. Afslag på
bytte skal begrundes skriftligt.

b) Til naboen på sammen etage med henblik på sammenlægning af lejlighederne.

c) Til andre andelshavere, som er indtegnet på en venteliste, som føres af
administrator, såfremt en sådan er antaget eller bestyrelsen. Placeringen på
ventelisten afgøres af indflytningsdatoen i nuværende andel. Er to indflytte
på samme dato afgøres placeringen ved lodtrækning.

d) Andre, der indstilles af den fraflyttende andelshaver.

e) Andre personer, som er indtegnet på en venteliste, som føres af
administrator, såfremt en sådan er antaget eller bestyrelsen. Den, der først
er indtegnet på ventelisten, går forud for de senere indtegnede. Gebyr for
at stå på venteliste er kroner 100 om året og opkræves af administrator
eller bestyrelsen per januar. Gebyret tilfalder andelsboligforeningen.

Administrator udsender en rykker og betaler personen på ventelisten ikke
herefter vil denne blive slettet senest med udgangen af februar måned.

Bestyrelsen skal godkende den ny andelshaver, som i forbindelse med
overdragelsen betaler et ekspeditionshonorar til andelsboligforeningen.

Såfremt bestyrelsen bestemmer, at overdragelsesaftalen skal oprettes på en
standardformular af administrator, er administrator berettiget til at
opkræve honorar herfor overfor sælger eller køber alt efter gældende
praksis. Administrator er ligeledes berettiget til at opkræve et honorar for
registrering af ejerskiftet, som bl.a. indbefatter indberetning af flytning
overfor varmefirma."""""

her står altså ikke noget omkring dødsfald, men det gør der i paragraf 18
som lyder følgende:

""""""§ 18 Dødsfald

Dør andelshaveren, har ægtefællen ret til at fortsætte medlemskab og
beboelse af lejligheden.

Såfremt ægtefællen ikke ønsker at fortsætte medlemskab og beboelse, har
ægtefællen ret til, efter reglerne i §12, at indstille, hvem der skal
overtage andel og lejlighed.

Hvis der ikke efterlades ægtefælle, sker indstilling af dødsboet.

Erhververen skal også i dette tilfælde godkendes af bestyrelsen, ligesom
prisen for overtagelsen skal godkendes af bestyrelsen.""""""

og her kommer mit spørgsmål så, min nabo har 2 døtre, men ingen børnebørn,
og heller ingen forældre eller søstre, og ingen ægtemand, hvem får
førsteret til lejligheden hvis hun dør?

umiddelbart mener jeg jo, at det vil være os, da vi er nabo og ønsker at
sammenlægge lejlighederne.

Jeg er godt klar over at hendes 2 børn, jo selvfølgelig arver andelen, og
derved skal have penge for andelen, udfra den aktuelle andelsværdi på
tidspunktet, men jeg mener ikke at de har ret til at flytte ind i
lejligheden, jævnfør vores vedtægter.

hvad siger i til det?

og ja, jeg synes også det er en svær diskussion, netop fordi naboen stadig
lever, og iøvrigt er meget sød, men som hun selv siger, at den vej går det
jo for alle, og da vi godt vil have afklaret det nu, fremfor at vente måske
5-10 år, spørger jeg om dette nu.

med venlig hilsen

Pedersen

Fra : Gyzzo

Dato : 25-12-05 02:53

Pedersen wrote:
> Og her kommer mit spørgsmål så, min nabo har 2 døtre, men ingen børnebørn,
> og heller ingen forældre eller søstre, og ingen ægtemand, hvem får
> førsteret til lejligheden hvis hun dør?

Umiddelbart vil jeg mene, at eftersom der ikke efterlades en ægtefælle,
sker indstillingen af dødsboet, som beskrevet i §18 Dødsfald

Hendes to døtre, som overtager dødsboet vil derfor have mulighed for at
indstille sig selv, som værende børn til andelshaver.

Ovenstående er min tolkning - den er ikke nødvendigvis korrekt.

--
Rune

Fra : Pedersen

Dato : 25-12-05 03:38

"Gyzzo" <spamFJERN@gyzzo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indstille sig selv, som værende børn til andelshaver.
>
> Ovenstående er min tolkning - den er ikke nødvendigvis korrekt.

hej rune

ja men giver det dem ret til at bebo lejligheden, det er der jeg er i tvivl,

når jeg læser et andet indlæg om det samme, så siger de at i dette tilfælde
så er det vedtægten der bestemmer, altså i mit tilfælde naboen som har
førsteret

link
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/4808e63f9d02cc78/9d66d3b483f9f6ae?lnk=st&q=arve+andelslejlighed&rnum=1&hl=da#9d66d3b483f9f6ae

hvad betyder iøvrigt "indstilling af dødsbo"? , har prøvet at slå det op,
men jeg er ikke så meget nørd til det.

mvh Pedersen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-12-05 08:31

"Pedersen" <pedersen@ellerstak.dk> wrote in message

> hvad betyder iøvrigt "indstilling af dødsbo"? , har prøvet at slå det op,
> men jeg er ikke så meget nørd til det.

"Dødsboet" er typisk en advokat, som fordeler det efterladte korrekt i
forhold til love, testamente m.m.

Som Gyzzo også skriver, så har de 2 døtre fortrinsret. Der kan ikke være
meget tvivl, selv for ikke-jurister.

hilsen
Uffe

Fra : Bo

Dato : 25-12-05 09:49

"Pedersen" skrev i en meddelelse

> og her kommer mit spørgsmål så, min nabo har 2 døtre, men ingen børnebørn,
> og heller ingen forældre eller søstre, og ingen ægtemand, hvem får
> førsteret til lejligheden hvis hun dør?

Hendes børn får muligheden for at bebo lejligheden, medmindre bestyrelsen
ikke godkender nogen af børnene, børnene kan så sikkert i følge jeres
vedtægter indbringe dette "afslag" for en ekstraordinær generalforsamling

> umiddelbart mener jeg jo, at det vil være os, da vi er nabo og ønsker at
> sammenlægge lejlighederne.

Men det er det ikke, men en naturlig ting når man gerne vil sammenlægge.

> [...]
> derved skal have penge for andelen, udfra den aktuelle andelsværdi på
> tidspunktet, men jeg mener ikke at de har ret til at flytte ind i

Det er ikke sikkert hendes børn arver lejligheden, er lejligheden en mindre
del af hendes formue kan hun testamentere den til hvem hun vil, men børnene
vil alligevel have "ret" til at kunne købe den og bebo den.

> [...]
> lever, og iøvrigt er meget sød, men som hun selv siger, at den vej går det
> jo for alle, og da vi godt vil have afklaret det nu, fremfor at vente

Egentlig ikke, der er jo nogle vedtægter.

Hilsen

Bo

Fra : Pedersen

Dato : 26-12-05 01:54

"Bo" <bo@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil alligevel have "ret" til at kunne købe den og bebo den.

> måske
>
> Egentlig ikke, der er jo nogle vedtægter.

mange tak for svarene, desværre var de jo ikke just til vores fordel, but
never mind, hellere have klarhed

mvh pedersen