/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
God undervisning kan let erstatte dårlig
Fra : Bo Warming


Dato : 05-12-05 14:45

"He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask
remains a fool forever" Chinese proverb

Der er intet så godt som meningsfuld dialog, hvor A er interesseret og
B evner at besvare.

Korpsånd=sammenhængskraft i fællesskabet øges når vi derved bedre
forstår os selv og hinanden - ligesom jeg mener vi ville få gavnlig
indsigt hvis vi turde være nøgne, fysisk og psykisk.



" Just as eating against ones will is injurious to
health, so study without a liking for it spoils the memory, and it
retains nothing it takes in. " Leonardo Da Vinci

Skræmmebilleder på dårlig, spildagtig,skadelig snak er når der
smigres, lyves og tales forbi hinanden, fordi man ønsker at holde en
facade.



Faktisk var DDR-skolesystemet ikke så dårligt, for alle vidste hvad
det ens pensum var og skoleradio var nem for alle 7 klasser havde
historie mandag kl 9-10 osv.

Selvfølgelig er det skønt at vi i DK har råd til undervisningsfrihed
så læreren kan fokusere på det han er engageret i og kan udtrykke
smittende enthusiasme om - men det misbruges let til sære
indoktrinerende kæpheste, der er for langt fra elevernes interesser.



" Hvis et andet menneske generer dig,så tak denne
person, da han giver dig mulighed for at hæve dig i tolerance" Dalai
Lama

Selvfølgelig skal man ikke være tossegod og lade sig udnytte - men
overbærenhed, tolerance og tillid er smøremidler der får ting til at
glide, og rethaveriskhed og forurettethed skaber unødige konflikter



"Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en
maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at
kede sig. Hvordan opnås det. Gennem begrebet pligt". Nietzsche

Vi kommer ikke uden om at skoler holder børns udvikling tilbage og er
parkeringspladser, hvor vi passiviserer de unge. Jo mere forældrene,
der holder af børnene, blander sig og kræver værdier, som hjemmet står
for, jo bedre.



" Selfishness is not living as one wishes to live, it
is asking others to live as one wishes to live".
Oscar Wilde

Vi bør holde op at kritisere egoisme. Vi bør respektere at alle ved
hvad er godt for dem selv, og kun hvor stive regler ikke kan
afskaffes - fx narkoforbud - må vi hæmme næstens selvudfoldelse



" Du kan ikke lære erfaring. Du må gennemleve den.
Albert Camus

" Nature has always had more power than education Francois de
Voltaire

"Hvorfor gå i skole når man kan spise madpakken hjemme Foragt for
magt - graffitiernes billedbog



Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
Friedrich Fröbel

Ensformig påvirkning er nødvendig a
ved dannelsen af vaner b ved indskærpelse af pligter, c ved
grundlæggelse af stemninger. Oscar Hansen

Udra- " Tåber og kloge folk er lige uskadelige.
Kun halvtåberne og de halvkloge, de er de farligste. Goethe

udra A child is not a vase to be filled , but a fire to be
lit. Fr. Rabelais

Hypoteser er vuggeviser, som læreren luller sine elever i søvn med;
den tænkende, nøjagtige iagtagere lærer mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere
problemer dukker der op. Goethe

Udra- If children grew up according to early indications, we
should have nothing but geniuses. Goethe

Udra- It is because of teachers that so little is learnt, and
that so badly. Nietzsche

Udra- Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder
mig om at blive undervist. Winston Churchill

Udra- Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har
fantasi til at stave et ord på een mådeMark Twain

Udra- Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan
lære hurtigt, kan man slet ikke lære.
Cicero

udra- My joy in learning is partly that it enables me to teach.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

The irritating thing about ungoverned
children is that they often make as orderly and valuable men and women
as do the other kind. Mark Twain

Vil du lære dine børn at regne, så giv dem lommepenge, men ikke lige
meget til alle i søskendeflokken! . Mark Twain

uduf Gør du for en elev, hvad han ku ha gjort selv, stjæler du
hans vigtigste eje, hans selvtillid. Det Bedste 1973

uduf Hver gang du gør noget for et barn, som det selv kunne
have gjort, har du holdt det en smule tilbage i sin udvikling. Steen
Larsen, professor på Danmarks Lærerhøjskole




 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste