"Wilstrup" <nix@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:43bc2573$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43bc21f4$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43bafcd0$0$1775$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> Det må gerne være til
>>>> visuel arbejde, da klasserne har brug for den måde at gøre tingene på
>>>> pt.
>>>
>>> Ved du nu hvad - "må gerne" !! Det skal sgu være visuelt - hvor dum kan
>>> man være. Du skal ud i byen og finde tunge - lette - store - små -
>>> runde - trekantede - grønne - blå kasser og ungerne skal selv stable
>>> mens du uddyber begreberne. Det spørgsmål er da for dumt. Er du
>>> uuddannet? Forberedelse foregår også "visuelt" - håndgribeligt.
>>>
>>> Hilsen Overlæreren
>>
>> Og så slapper vi da lige af, hva Overlærer!
>>
>>
>>
>> måske du har erfaring med udnervisning til de små elever, men det kunne
>> jo også være, at der er nogen som først stifter bekendtskab med disse nu.
>> Om je ger uddannet eller ej vil jeg ikke svarer på med det grundlag at
>> med dit udsagn kan du ikke have været længe i gamet.
>
> ork, jo - hun har mindst været 10 år i "gamet", men svaret er måske
> lovligt barsk - det kunne såmænd være mig selv, der havce skrevet det
>
- sagen er jo den, at man nogle steder sætter fuldkómmen uerfarne
> uuddannede vikarer til at bestride jobbet, og det kan da have sin
> pris -for ungerne . Men du har da ret - du kunne være ny i faget, og så
> burde man måske have svaret dig lidt mindre barsk.
>
>
> Du skriver, at spørgsmålet er
>> dumt, tja det får mig til at tænke om du også banker dine "egne" elever i
>> hovedet på denne måde. Det skal nok give dem selvværd og selvtillid....
>
> Det er ingenlunde dumt, men måske opfattes det på en helt anden måde, når
> man sidder i vores ende af skrivebordet:
>
> Det er indlysende for de fleste at der skal visuelle ting til for de små -
> men det er naturligvis ikke altid indlysende for alle - og det er på den
> baggrund man vil tvivle på om du er uuddannet (som lærer, forstås) - men
> viden om småbørnspædagogik er ikke sådan noget man pr. automatik har med
> modermælken eller fra seminariet - her er det almenpædagogik og fagpædogik
> man har med at gøre - og det er slet ikke sikkert at man har haft særlig
> interesse for små børn og derfor ikke har beskæftiget sig så meget med den
> del af tingene.
>
> I gamle dage kunne man som lærer vælge forskellige "spor" alt efter om man
> ville have med mindre børn at gøre eller om man ville have med større børn
> at gøre eller om man ville have med specielle børn (adfærdsvanskelige) at
> gøre- svjh speciale A, B og C -det blev dog afskaffet for mange år siden,
> og nu er en lærer "enhedslærer" og formodes at kunne undervise alle i
> alt -
>
> Men du har da ret -Bodil vurde have svaret dig mere urbant -og det plejer
> hun også - det er kun mig, der sædvanligvis får "tæv" her i gruppen
-
> jeg håber da ikke at jeg har smittet hende :-0 --
>
> Tag dog rådet som blev skrevet: visuelle ting, lege med genstande,
> tegninger, - auditive metoder som oplæsning, sang, - visuelle ting som
> skuespil, udklædning - motoriske ting som tegning, maling, klipning
> (udvikling af finmotorik) etc.
>
> Oplevelser ude i naturen - dyr, -hvor kommer mælken fra (Nej, ikke fra
> supermarkedet
) etc.
>
> Kan du læse og samtidig dramatisere en historie for ungerne, så er det
> også en måde at gøre det på - lade dem selv spille instrumenter - men gør
> det struktureret, ellers har du en kakofoni.
>
> ´Held og lykke!
> --
> Wilstrup
Tak for svaret - også til Bodil. Jeg var måske også lige hurtig nok på
aftrækkeren med et modsvar.
Hvor omend alt er så er jeg uddannet pædagog og læser til lærer på 2. år.
Har arbejdet som lærer med DAMP-børn og folkeskolens årgange fra 4. til 7.
klasse. Det være sig i fag som idræt (det kan vist ikke blive mere visuelt),
historie, kristendom, sløjd samt samt støttetimer i en 1. klasse. Vi lavede
stort set alt visuelt i denne klasse så det er ikek fordi jeg ikke ved,a t
det skal være visuelt. det var min formulering der ikke lige ramte det jeg
mente...(Så kan jeg lære det!:)
Jeg spørger netop til ideer med visualitet. Det gør jeg ud fra, at det er
min overbevisning, at det den bedste måde at fange deres opmærksomhed på.
Dermed også være underforstået, at de jo også med tiden skal lære, at tal og
begreber også skal kunne forståes i en sammenhæng uden at det skal laves
visuelt. Derfor bør/skal jeg jo lave noget visuelt først.
Jeg kan se nu at jeg ikke lige har formuleret mig på bedste vis, men ideer
står jeg aldrig tilbage for.
Jeg er klar over den historiske del med,a t man tidligere kunne vælge spor
efter elevers alderstrin/skoletrin. Idag er det, efter min mening, jo
således meget mere bredt og det oplever vi jo nok alle.
Jeg forsøger at skabe mig min egen erfaring på feltet inden for inskolingen.
Fra tidligere arbejde med børn i institutioner gjorde vi det også visuelt,
men jeg må også erkende, at børnene ret hurtigt tog tingene til sig sig og
nææste gang måske ikke lige havde brug for det visuelle. Det handler jo også
om at udfordre elever og børn. magter elever/børn ikke at klare opgaver uden
det visuelle bør man som person stille sig tilbage og lave noget mere
visuelt. For mig er de kontinuerlig udervisning selv om man nogen gange er
nødt til at tage et srkift tilbage. Det udmønter sig ofte i 2 skridt frem og
sså er udviklingen ret synlig for underviseren.
Om spørgsmålet er dumt eller ej kan diskuteres herfra og til evighed. Set ud
fra kontekst om en samtale mellem lærere med flere års erfaring kunne jeg
være tilbjelig til at give Bodil ret i at spørgsmåklet er dumt, men set ud
fra, at man msåke er ny i sammenhængen med undervisning vil jeg mene,a t
spørgsmålet er relevant. Jeg har erfaring fra undervsining tidligere og jeg
synes stadig at det ere relevant at få ideer til opgaven. Når jeg skrev
ideer udtrykte jeg mig måske ikke konkret nok. Måske jeg skulle have brugt
formuleringen "input til med tal og begreber modtages gerne".
Pt. er de sådan i indkolingen, at eleverne mere har brug for social træning
end konkret undervisning med bøger. Med det visuelle er det muligt samtidigt
at lave social træning samtidigt med at undervise. Dele dem op i grupper,
opgaver kan kun løsese hvis alle deltager osv..det er sådanne tanker jeg har
gjort mig.
Jeg vil suge al den viden og eerfaring til mig som bliver lagt for mine
fødder og tager også mod den I giver hér - både negativt som positivt - dog
helst kontruktiv. Det akn være svært at skelne for ting kan opfattes
forskelligt - subjejtivt såvel som obejektivt som du skriver, Wilstrup.
mvh.
bj