MSIE kan ændre andres websider...!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-01 03:53

Hej

Nedenstående har jeg lige fået fra Mary, og hvis det passer, og det samme
vil gøre sig gældende i den nye Mac version, der kommer af IE, - så synes
jeg efterhånden alting hører op. - Er der da for f..... ingen, der kan
stoppe den galning!

Mary Grimsley wrote:

> Hi Nise Folks,
> You might be interested in this Wall Street Jounal Article about the next
> Microsoft Internet Explorer:
>
> <http://public.wsj.com/sn/y/SB991862595554629527.html>

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 13-06-01 05:42

> [...]
> vil gøre sig gældende i den nye Mac version, der kommer af IE, - så synes
> jeg efterhånden alting hører op. - Er der da for f..... ingen, der kan

Nu er Wall Street Journal så seriøs en avis at man er nødt til at tage
historien alvorlig, dog tror jeg alligevel skibenten har fået noggle
ting galt i halsen: Det er Internet Explorer uner Windows XP skulle
kunne indsætte sine egne tags i all websider er en umulighed, men hvis
det er endnu en af de vidunderlige sikkerhedshuller i Frontpage
Extensions vil jeg gerne tro på det.
--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : Simon

Dato : 13-06-01 06:18

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> kunne indsætte sine egne tags i all websider er en umulighed, men hvis
> det er endnu en af de vidunderlige sikkerhedshuller i Frontpage

Ikke just en umulighed. Læs Micro$ofts beskrivelse:

<http://www.microsoft.com/OfficeDev/XP_06_2001/odc_stadvtools.htm>

et par artikler:

<http://www.newsbytes.com/news/01/166676.html>

eller:

<http://cnet.com/news/0-1003-200-6210768.html>

samt et eksempel på hvordan en modificeret side ser ud:

<http://www.zdnet.com/intweek/stories/columns/0,4164,2772297,00.html>

Det står beskrevet som at Micro$ofts forsvar er at det kan undgås med en
ekstra HTML-tag indsat i ens sider. Mmmmm aktivt fravalg...

Simon T

Fra : Peter Perlsø

Dato : 13-06-01 14:14

Simon <mac@REMOVErhk.dk> wrote:

> Det står beskrevet som at Micro$ofts forsvar er at det kan undgås med en
> ekstra HTML-tag indsat i ens sider. Mmmmm aktivt fravalg...
>
> Simon T

Ja, lidt ligesom partistøtten til Socialkammeraterne for
fagforeningsmedlemmer... :)

Nah. Microsoft er og bliver snotdumme. At IE so far er den bedste
Macbrowser er en anden ting...

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-01 01:08

Hej Peter

Peter Perlsø wrote:

> Nah. Microsoft er og bliver snotdumme. At IE so far er den bedste
> Macbrowser er en anden ting...

Det er vi langt fra enige om, Peter. - Skal vi tale om noget, der er bedre
end Netscape, så må det absolut være Opera 5!

Fra : Peter Perlsø

Dato : 14-06-01 09:54

> Det er vi langt fra enige om, Peter. - Skal vi tale om noget, der er bedre
> end Netscape, så må det absolut være Opera 5!
>
> mvh. Erik Richard

Tja, men den er ikke i endelig udgave endnu... den udløber engang i
efteråret. Og er ikke kommet tiL carbon (OS X) endnu.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-06-01 12:17

> [...]
> vil gøre sig gældende i den nye Mac version, der kommer af IE, - så synes
> jeg efterhånden alting hører op. - Er der da for f..... ingen, der kan

uden at have læst tråden vil jeg da mene, at det kommer an på hvorledes
serveren er konfigureret.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-06-01 14:50

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> uden at have læst tråden vil jeg da mene, at det kommer an på
> hvorledes serveren er konfigureret.

Tja, man kan forbyde adgang til alle IE browsere, men ellers ikke(*) ;(

Jeg har forstået det sådan, at IE 6 henter siden som normalt, og lige
inden den viser det for brugeren, smider den lige et par links på de ord
Microsoft har i deres database.

Om disse "stikord" så bliver udbudt til annoncører, er der ingen der ved
endnu, men det ville helt klart ikke skade Gates' pengepung.

*) Udover at placere nogle "smarte" meta-tags på samtlige sider, men det
vil jeg ikke kalde server-konfigurering, selvom det kunne laves der.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-06-01 19:32

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har forstået det sådan, at IE 6 henter siden som normalt, og lige
> inden den viser det for brugeren, smider den lige et par links på de ord

Dvs. - for at skære det ud i pap, og for at undgå misforståelser -
modificeringen af viste web-sider foregår på klientsiden og ikke på
serversiden, og at det derfor kun er i nævnte browser at "trylleriet"
sker.

Og dermed: Det burde være en funktion, der kan slås fra. Og kan den ikke
det ... ak, for en gang <--> - indsæt selv passende pejorativ.

Thomas Tvegaard

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-06-01 20:38

> [...]
>
> Og dermed: Det burde være en funktion, der kan slås fra. Og kan den ikke
> det ... ak, for en gang <--> - indsæt selv passende pejorativ.

Der var en del links til artikler om emnet fra http://www.zeldman.com for
nyligt. Det viste sig, at disse såkaldte "smart tags" ikke var så slemme når
det kom til stykket. Bl.a. blev der i en artikel fremhævet, at funktionen er
slået fra som "default", og at brugeren bevidst skal slå funktionen til.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 13-06-01 20:59

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Og dermed: Det burde være en funktion, der kan slås fra. Og kan den ikke
> det ... ak, for en gang <--> - indsæt selv passende pejorativ.

Jamen det er da ikke meget anderledes end idag. I IE 5 kan man vælge
egne fonts og egen CSS style sheet, så jeg forstår slet ikke virakket!

Tropisk orkan i et snapseglas vand.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-06-01 22:08

> [...]

> Jamen det er da ikke meget anderledes end idag. I IE 5 kan man vælge
> egne fonts og egen CSS style sheet, så jeg forstår slet ikke virakket!

Lige netop. Der var bare trådens udgangspunkt, der ligesom lagde op til
en gang hysteri på højere niveau (?) som at det var *server*-siden, der
blev pillet ved, hvilket jo er en uholdbar påstand. Godt at det kunne
hives ned på jorden igen - pyh altså...

Thomas Tvegaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-01 08:31

Jesper Ørsted wrote:

> Jamen det er da ikke meget anderledes end idag. I IE 5 kan man vælge
> egne fonts og egen CSS style sheet, så jeg forstår slet ikke virakket!

Det er anderledes i form af, at Microsoft kan udnytte denne funktion til
at udbyde stikord til annoncører, og der igennem tjene penge på *din* side.

Selvom det er slået fra i 6.0, så er det med stor sandsynlighed slået
til som standard i 6.1 - hvilket er Microsoft's metode til at indføre
nye standarder.

Desuden er der flere der mener, at det er på grænsen til at overtræde
ens copyright (i hvert fald her i DK), da Microsoft ikke viser din side
- men en kopieret/tilrettet version.

I øvrigt tror jeg det er de færreste webmastere, der er interesseret i
at få links tilføjet til deres side, som de ikke selv har kendskab til.
Når man besøger f.eks. www.apple.dk vil et link på denne side, for de
fleste, stå som Apple's anbefaling, altså noget firmaet kan stå indefor.
Hvad hvis Microsoft solgte stikord til f.eks. IBM, og et af dem stod på
Apple's side...

> Tropisk orkan i et snapseglas vand.

På nuværende tidspunkt er det ikke så slemt, men problemet er, at man
skal slå det *fra*, og ikke *til*, via meta-tags.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-01 10:57

> [...]

> *) Udover at placere nogle "smarte" meta-tags på samtlige sider, men det
> vil jeg ikke kalde server-konfigurering, selvom det kunne laves der.

Min reaktion skyldes, at det blev fremstillet, som om det var selve html
dokumentet på serveren der blev ændret - Det kan ikke lade sig gøre på
en velkonfigureret server (med mindre den hackes)

Efter at have læst flere artikler, kan se se at det "bare" er nogle
tack's der indsættes på html dokumentet lokalt på brugerens harddisk.

Ikke at jeg bifaldeer det, men så slemt er det ærlig talt ikke. En lang
række programmer tvinger dig til at se på et en banner reklame for at du
kan bruge programmet.
Selve funktionen vil for de fleste brugere svare til Netscapes "Whats
related" funktion, personligt har jeg aldrig brugt den, men for uerfarne
surfere kan det såmænd være en udemærket funktion.

iøvrigt kan funktionen slås fra.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 14-06-01 15:32

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Min reaktion skyldes, at det blev fremstillet, som om det var selve html
> dokumentet på serveren der blev ændret - Det kan ikke lade sig gøre på
> en velkonfigureret server (med mindre den hackes)

Wow - indbyggede haX0ring tools i M$IE! M$ har overgået sig selv! :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-01 02:33

Hej Morten

> [...]

> Efter at have læst flere artikler, kan se se at det "bare" er nogle
> tack's der indsættes på html dokumentet lokalt på brugerens harddisk.

'Lokalt' - Du downloader da ikke en webside blot for at se den?

Hvis din teori holder stik, så skulle det blot være en slags database, der
ligger i IE, som automatisk vil lave nogle bestemte nøgleord om til links,
som M$ samtidig har lagt ind i den database. - Hvis det var så enkelt, så var
det jo blot at slette den database....

> Ikke at jeg bifaldeer det, men så slemt er det ærlig talt ikke. En lang
> række programmer tvinger dig til at se på et en banner reklame for at du
> kan bruge programmet.

Det har har i realiteten intet med skjult reklame at gøre. - Nogle programmer
er freeware, hvis man accepterer, at der vises bannerreklamer, men hvis man
ikke ønsker det, så er det alm. købevarer som et hvilket som helst andet
program.

> Selve funktionen vil for de fleste brugere svare til Netscapes "Whats
> related" funktion, personligt har jeg aldrig brugt den, men for uerfarne
> surfere kan det såmænd være en udemærket funktion.

Det har _intet_ med 'what's related at gøre. 'What's related' kan du selv
bestemme, om du vil have eller ikke. Du kan helt fjerne den, om du vil. Den
måde, jeg fx. bruger WR på er fx. ved artikelsøgning, så kan den være en
hjælp, hvis man ønsker relaterede emner inden for samme gruppe. - og andet er
det ikke!

> iøvrigt kan funktionen slås fra.

Ja endnu! - Men hvornår får M$ det gennemtvunget, så det ikke kan? Der er så
meget omkring M$ for tiden, at man overhovedet ikke aner en kæft om, hvor man
har dem, - udover at de med alle både lovlige og ulovlige midler forsøger at
tiltvinge sig herredømmet over ikke blot softwaremarkedet, men nu også over
int3rnettet.

Med den nye licensstruktur, som de allerede nu er ved at lancere - også
herhjemme, - hvor du selvom du ikke ønsker at bruge deres produkter efter en
fastsat periode, så vil du stadig komme til at betale for brugen i op til 10
år! - Det er bl.a. derfor, at Århus Amt _ikke_ vil bruge Microsoft produkter
overhovedet i deres administration, men i stedet har valgt at bruge Novell og
Corel.

Microsoft har på det sidste overtaget magten i BSA, og sammen med deres nye
licenspolitik, hvor du ikke kan aktivere et program, hvis du ikke har
registreret online og downloaded et script, der kan aktivere det produkt, du
har købt i forretningen, så har BSA+M$ et ganske glimrende våben mod pirateri
- JA!, - Men de har samtidig også fået et våben, der vil kunne rydde din
computer for ting og sager, der ikke falder i deres smag.

Det vil fx. være såre enkel istedet for at lave en link i IE også at lave en
script (eller kald det blot for en 'killer'), der vil kunne slette en
konkurrents produkt på en hvilket som helst maskine. Sådanne
'killer'-programmer er allerede ude blandt hackere. Og den dag, M$ får øjnene
op for, hvad de kan udnyttes til gennem fx. IE, som med Windows XP ikke
længere vil kunne afinstalleres, da den er så sammenbygget med XP, at hvis du
fjerner noget fra IE, så vil XP ikke kunne køre overhovedet.

For os som Mac brugere er det endnu ikke aktuelt, da Apple trods alt er så
fornuftige, at de ikke vil lade IE integrere i hverken en kommende OS 9.2+
eller i OS X.

Morten, hvis du har IE på din iBook, så prøv at bruge FileBuddy til at
lokalisere _samtlige_ usynlige filer med, og du vil finde en skjult
henvisning til både MSIE og MSOE, hvis du installerer den sammen med Mac OS
9.1. Det er ikke en henvisning, som systemet lægger, men en henvisning, som
IE hhv. OE lægger. Og for folk, der ikke er så drevne som os her i gruppen,
vil det fx. betyde, at uanset hvilke andre browsere, de har installeret og
konfigureret til at være 'prefered', så vil IE starte, når du klikker på en
link ti en static text - enten i et dokument eller i fx. et 'Read Me /
Contact Me' vindue i et stykke software.

Jeg har prøvet det så tit, og da jeg ikke har IE installeret, melder en
'contact me' adresse, at den ikke kan kontakte den pågældende, "...Because
Microsoft Internet Explorer cannot be found..." - Først når du har slettet
den usynlige henvisning, vil linket forsøge at finde en anden browser at
starte.

Og får Gale Gates det her igennnem, så er jeg alvorlig bange for, at vi
kommer ind i et IT samfund, hvor konsekvenserne vil blive uoverskuelige, - så
vil Etchelon ligne en børnehaveleg ved siden af! - Det vil simpelthen være
det skridt, der vil føre os til det totale overvågningssamfund - endnu værre
en Orwell's 1984 eller Huxley's Fagre Nye Verden - TILSAMMEN!

Jeg vil fx. ikke være interesseret i, at M$ - eller nogen anden for den sags
skyld, - skal have adgang til at kunne luske sig ind i mine kundekartoteker,
selvom disse jo selvfølgelig er beskyttede, som de skal være iflg. loven, -
at de fx. skal kunne finde ud af, hvem af mine kunder, der er solvente eller
måske står i RKI, eller om en eller flere er medlemmer af en eller anden
bestemt handicaporganisation eller forening.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 03:27

In article <3B2965CC.3E051818@mail1.stofanet.dk>,

> 'Lokalt' - Du downloader da ikke en webside blot for at se den?

Joda.

> [...]
> har købt i forretningen, så har BSA+M$ et ganske glimrende våben mod pirateri

Det er allerede cracket.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-06-01 09:36

> 'Lokalt' - Du downloader da ikke en webside blot for at se den?

LOL

FUT: Internet, lektion 1.

Preben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-06-01 16:39

[mega snip]

tsk, tsk, tsk.... Gaaab!

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 16-06-01 15:01

> 'Lokalt' - Du downloader da ikke en webside blot for at se den?

Jo du gør, bagefter ligger den endda i din cache.

> [...]
> som M$ samtidig har lagt ind i den database. - Hvis det var så enkelt, så var

Kære ven, selv en klovn som mig er i stand til at lave et HTML visnings
program, der understreger hvad jeg finder korrekt, det kunne f.eks. være
henvisninger til Apple produkter eller ligende. Hvis du er utilfreds så
lad være med at bruge det! Hvis andre er utilfredse, så kan de også bare
lade være.

> [...]
> hjælp, hvis man ønsker relaterede emner inden for samme gruppe. - og andet er

WR slår også op hos netscape, hvad der er relateret. IE gør det blot
endnu mere tilgængeligt, at det så er en komplet ligegyldig funktion, er
så en sag for sig selv.

> [...]
> tiltvinge sig herredømmet over ikke blot softwaremarkedet, men nu også over

Du spekulere, folk kan bruge en anden browser, hvis de har et problem.

> [...]
> længere vil kunne afinstalleres, da den er så sammenbygget med XP, at hvis du
> fjerner noget fra IE, så vil XP ikke kunne køre overhovedet.

Det er mig ubegribeligt, at du ikke er i stand til at se at dette ikke
er noget nyt. Hvem udvikler det operativ system IE 6 som standard køre
på? Hvilket OS er det vi snakker her? Det er Windows! Vågn dog op,
hvilke muligheder tror du MS har allerede nu for at ødelægge, hvad der
ligger på en sådan maskine? Hvis du helt seriøst tror at det sker, så
pas på ham manden, der kunne stå bagved dig nu.

> [...]
> den usynlige henvisning, vil linket forsøge at finde en anden browser at

Så er det fordi du ikke kan finde ud af at sætte en maskine op, jeg har
ingen problemer med at skifte som vinden blæser.

> Jeg vil fx. ikke være interesseret i, at M$ - eller nogen anden for den sags
> skyld, - skal have adgang til at kunne luske sig ind i mine kundekartoteker,

Arh de to kunne de vist ikke få noget ud af.

--
PS. Hvis ovenstående lyder arrogant, så er det fordi, det er
intensionen.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-06-01 20:46

> [...]
> vil gøre sig gældende i den nye Mac version, der kommer af IE, - så synes
> jeg efterhånden alting hører op. - Er der da for f..... ingen, der kan

Hvad er problemet? Det er ifgl. artiklen slået fra som standard. Hvor
slå jeg "Where to buy fonts" fra i OS X?

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-01 10:57

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvad er problemet? Det er ifgl. artiklen slået fra som standard. Hvor slå
> jeg "Where to buy fonts" fra i OS X?

....og én gang buy QuickTime Pro om dagen...

Fra : Peter Perlsø

Dato : 14-06-01 15:32

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ...og én gang buy QuickTime Pro om dagen...

Enig, den slags på mindelser er skideirriterende, men ikke destomindre
er der ikke værre en Realp(l)ayer på PC, desuden kan du bare låne et af
de mange serienumre der ligger og flyder på nettet...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-01 17:33

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> ...og én gang buy QuickTime Pro om dagen...

Sæt din dato til f.eks. 14/06 2030, åben QuickTime og klik "senere" -
luk QuickTime, og sæt din dato normalt igen. Så forstyre den først 15/06
2030 (dagen efter) igen :)

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-06-01 19:01

> [...]

> Sæt din dato til f.eks. 14/06 2030, åben QuickTime og klik "senere" -
> luk QuickTime, og sæt din dato normalt igen. Så forstyre den først 15/06

Ved det godt... men det ændrer ikke ved, at de ter skide irriterende for
de brugere der ikke ved det.