Civapcici & flasker til "øde ø"
Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-06 08:36

Frosne hakket-ox småpikke i Aldi , "Civapcici" , er bekvemme at
snack-spise rå&lunkne(evt mikroede eller lagt på radiatoren) sammen
med sundt , groft fuldkorns-rugbrød

"Det må prøves"skrev nogen, da jeg foreslog
BommerlunderGold+sukkervand som likør af Chartreuse-kaliber

Efter jeg nu er blevet forfalden til Fakta-sauvignonBlanc fra
NewZeeland MontanaMarlborough (som overgår chablis) vil jeg sige

Min far havde en sød tand og var nærig, så når han blev trukket på
restaurant og sku vælge hvidvin sa han "Liebfraumich" og slap for surt
stads.(Glistrup bad også om netop denne vin, har jeg siden hørt)
Siden har jeg erfaret at Manhattan og Martini cocktails går deres
verdensgang ved at nedsætte sprut% og hæve sødme, og jeg troede at
BommerlunderGold med sukkervand var de vises sten, i forlængelse af
blackrussian trenden.
Men nej - smirnov frugtvodka fx greenappel er lige så egnet til lidt
sukkervand og du har en billig luksuslikør, helst kold

Fakta-saugvignon'en er også så smags-intens som kahlua og kan tåle
sukkervand (eller billig triple sec likør, hvis du ikke gider blande
sukker og vand 2;1 i plastikflaske m skruelåg og lægge i mikroen)

Hjemmebrændere har utvivlsomt erfaret som mig, at alkohol og sukker
er rygrad, men de er lavmælte pga snobberi.

Campari er skønt med sød citronvand - og tør du bitterhed , er fernet
branca endnu mere prisøkonomisk - en anelse af italienerbitteren og
sukkervandet smager "lidt sjovt".og de, der ikke vil være fulde, er
med i selskabet.
Sku jeg til øde ø et år og have een kuffert med, så blev det sådan
holdbar , smagsintens bitter og stødtmelis, der slæbtes med som eneste
nydelsesmiddel
Selvom man ikke er fattigrøv, mener jeg, at også dovenskab gør det her
foreslåede puritanske sortiment rationelt - at have få ingredienser på
bordet nær computerarbejdspladsen og kunne variere til et utal af
lækre mix er vejen frem. Rigtig prisbevidst er vodka og marmelade, men
det her foreslåede er lidt lækrere. Metal-termokander er nu både
billige og vide i halsen til isterninger, hvs du har tid til det.
Fakta-sauvignonen har fin stikkelsbærsmag - intens og lækker , også
lunken. Og så har den skruelåg, så den er ideel til at hælde dit tis
på og forsegle lugtfrit, efterhånden som flasker, der var til
væske-ind af hjemmet, bliver til væske-ud af hjemmet.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-06 15:56

> Frosne hakket-ox småpikke i Aldi , "Civapcici" , er bekvemme at
> snack-spise rå&lunkne(evt mikroede eller lagt på radiatoren) sammen
> med sundt , groft fuldkorns-rugbrød

97% af disse 5 gange 1 cm "fars-pinde" er oksekød. Noget grofthakket,
noget ultrafinthakket så det kitter "mini-bøffen" langt bedre sammen
end vi kender fra bakken med normalt hakket/strimlet ox, der lige er
væltet dekorativt, løst og luftigt ud af kødhakkemaskinen.
Der er tilsat lidt krydderi, især sennep og salt, og det fornemme kød
er fint som bøftartar, men er de tøet op, kan de på et par minutter
varmes til normal-varm-mad
Jeg koger to kopper kogende vand, en til tebrev eller pulverkaffe, en
til at varme 5 cevapcici-pinde, som jeg har stukket en gaffel igennem,
så jeg let kan tage dem op af det hede vand og bide af dette
"grillspyd"
Skal det være fint, er ouzo evt pernod godt at varme dem i, siger
posen - eller rul pindene i anisfrø og læg dem på tørt hedt metal.Fedt
smelter let af, men ikke ved sådan skånsom opvarmning. Snacks er det
ikke, men fuldgyldigt måltid, men det er så nemt at tilberede og spise
som snacks.Groft rugbrød til, er en af de mange muligheder
Det er vist kun Aldi, der har denne bekvemme vare.(eller ?)