Hvordan f..... får jeg de stempler tilbage~
Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 26-01-06 22:21

Som en del af forberedelsen til næste sæson har jeg indkøbt nogle nye
bremsebakker til min GL 650'er.
Det var også tiltrængt - De nye er L A N G T tykkere end de gamle.
Så nu skal stemplerne ca. en cm tilbage.
Jeg prøvede med et par skruetvinger, men detr var de ret ligeglade med.
Altså, den ene bakke ud, og så skruetvingen på den tilbageblevne bakke og
bagsiden af caliberen.
Næste tanke var - De sidder s'gu fast, og et hurtigt klem på bremsehåndtaget
med det resultat, at den ene af de to stempler gled ca. 5 mm ud...
OK, hold den fast (Skruetvinge igen!), og den anden gav sig.
Men ind vil de ikke.
Hvad er tricket?

Tør næsten ikke undderskrive, men alligevel

Edvard Korsbæk

Fra : Peter Graff

Dato : 26-01-06 22:48

Mas en tilpas stor skruetrækker indimellem og vrid den.

MVH
Peter Graff

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 26-01-06 22:54

Peter Graff wrote:

> Mas en tilpas stor skruetrækker indimellem og vrid den.

> MVH
> Peter Graff

Ja jeg plejer også at samle kaliberen og så ind med noget stort robust og
vride en smule, så skal de nok give sig... I år valgte jeg så bare at
rense bremserne helt, så har pillet alt fra og renset stemplerne for alt
det snavs som sad på dem... Jeg har også haft en smule fat i dem med en
vandpumpetang/pollygrip tang..

Mikael jørgensen.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 10:08

Mikael Jørgensen skrev i meddelelsen ...

>Jeg har også haft en smule fat i dem med en
>vandpumpetang/pollygrip tang..

Fye, skam dig !

mvh
Orla

Fra : Bjørn S

Dato : 26-01-06 22:52

Edvard Korsbæk wrote:

> OK, hold den fast (Skruetvinge igen!), og den anden gav sig.
> Men ind vil de ikke.
> Hvad er tricket?

Kan det være de skal skrues og trykkes tilbage ?
Har aldrig sæt det førhen jeg opdaget det på bagbremserne til min
Primera, men det er måske mere almindelig på bil hvor parkeringsbremsen
går på samme.

Du kunne også forsøge at åbne lufteskruen når du trykker. Uansett er det
vigtigt at du får at jevnt tryk over hele stempelet, så det ikke kanter.
Jeg bruger normalt en polygrip tang til formålet.

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-01-06 23:58

On Thu, 26 Jan 2006 22:20:53 +0100, "Edvard Korsbæk"
<Edvardudenspam@bb-soft.dk> wrote:

Hej Edvard.

> [...]
>med det resultat, at den ene af de to stempler gled ca. 5 mm ud...
>OK, hold den fast (Skruetvinge igen!), og den anden gav sig.

Jeg har på et tidsunkt haft fat i bremserne på en CBX550F.
Det er den model der har indkapslede skivebremser, af hvilken årsag de
oftest er i en forfærdelig vedligeholdelsesmæssig stand.
Jeg havde samme problem - Stemplerne sad fast.
Jeg kom ud af problemet ved at spænde skruetvinger på stemplerne med
et rimeligt højt tryk, og så trykke så hårdt på bremsegrebet jeg turde
af frygt for at sprænge skruetvingerne.
Pludselig kunne stemplerne bevæge sig lidt.
Så er det blot at øge trykket på skruetvingerne og massere igen.
Til sidst gav de sig og smuttede i bund.
Inden jeg for alvor gik til den rensede jeg den del af stemplerne jeg
kunne få fat i således at der ikke kom skidt med ind i kaliperhuset og
dermed ødelægge pakningerne (O-ringene).
Pas på - Hvis der er en rustring på stemplerne der hvor de nu er
kommet til er der stor risiko for at rustringen ødelægger O-ringene
når de presses tilbage med vold.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 27-01-06 00:18

"Edvard Korsbæk" <Edvardudenspam@bb-soft.dk> wrote:

>OK, hold den fast (Skruetvinge igen!), og den anden gav sig.
>Men ind vil de ikke.
>Hvad er tricket?

Hvis du ikke kan trykke dem ind med fingrene eller forsigtig brug af
værktøj, så er det nok på tide at renovere calibrene. Der kan med
tiden blive opbygget et godt lag ir og skidt under pakningerne, som
kommer til at trykke hårdere og hårdere mod stemplerne.

En rensning er ikke nogen stor operation, og er beskrevet flere gange
tidligere her i gruppen. Prøv evt at søge med Google Groups.

--
mvh Kåre

Fra : Armand

Dato : 27-01-06 09:58

Kåre Nejmann skrev:

> [...]
> tiden blive opbygget et godt lag ir og skidt under pakningerne, som
> kommer til at trykke hårdere og hårdere mod stemplerne.

Hørt!
Stemplerne trækkes tilbage fra skiven efter brug, ved hjælp af den
fjedervirkning der er i den kraftige kvadratiske gummi-ring - Hvis ikke
at stemplerne kan presses relativt let ind i calibrene, hvordan skal den
smule gummi så kunne gøre jobbet under kørsel?

Problemet som ovenfor nævnt: Ir i pak-rillen, der øger pakningens tryk
på stemplet, kan ligefrem være eskaleret til at den yderste tynde
"skrabe" pakning er kommet så kraftigt i klemme at den er "rullet" ud af
sit spor og måske ligefrem kan ses hænge ud over forkanten af stemplet.
I så fald er det ikke sært at stemplet sidder fast :-|
Ved samling efter en "nyrenomaling" kan man let ende i en lignende
situation som dog skyldes at stemplet skal være et stykke inde i
cylinderboringen før det "føres" ordentligt, og derfor har en tendens
til at kantstille og låse sig fast i starten af monteringen; men sålænge
der overhovedet hár været belægning på de gamle bremseklodser, så har
stemplet ikke været så langt fremme at det kan være dét problem der
bøvles med!
Men når nu stemplerne i den nærmere fremtid hár været ude for at
paknings-rillerne kan blive renset, er det ikke desto mindre en god ting
at have skrevet bag øret!

Endelig kan det hænde at bremsegrebet forhindrer hovedcylinderen i at
lukke vædske tilbage.
Det andetstedsnævnte trick med at åbne for udluftnings-skruen kan
eliminere dét problem derved at vædsken kan undslippe dén vej istedet
(vær opmærksom på at der kan opstå voldsomme sprøjt og at bremsevædske
er fatalt for både lak og plast, for slet ikke at nævne mekanikerens
øjne ).
Skulle dette trick være det der skal til for at få stemplerne trykket
tilbage, er det samtidig et hint til at man skal få kontrolleret
caliber/greb for returløbets betingelser!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 10:05

Edvard Korsbæk skrev i meddelelsen
<43d93d2f$0$47044$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>Men ind vil de ikke.
>Hvad er tricket?

Tid til total adskillelse og rensning. pump stemplerne så langt ud som
muligt med bremsegrebet. Brug skruetvingeprincippet til at få begge klemt
langt ud, inden at du vrikker stemplerne helt ud med fingrene. INGEN brug af
tænger på stemplernes overflader ! Derefter rensning af stempler, o-ringe,
og kaliberhuse med sprit. O-ringsspor renses for ir med en skraber.

mvh
Orla

Fra : Peter

Dato : 27-01-06 23:11

"Edvard Korsbæk" <Edvardudenspam@bb-soft.dk> wrote in message
> [...]
> mm ud...
> OK, hold den fast (Skruetvinge igen!), og den anden gav sig.

Jeg ved det lyder banalt, men alligevel: Har du checket at det ikke er fordi
der ikke er plads i bremsevæskebeholderen til den bremsevæske du trykker
tilbage i beholderen. Hvis der er blevet efterfyldt med bremsevæske ved
nedslidte klodser/bakker kan der megel vel være så meget vædske i systemet
at det er nødvendigt at tappe noget af før stemplerne kan presses helt
tilbage.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 28-01-06 16:21

Lidt gør jeg da rigtigt - Jeg tog låget af før jeg begyndte at presse!
Edvard

Fra : Peter

Dato : 28-01-06 16:30

> Lidt gør jeg da rigtigt - Jeg tog låget af før jeg begyndte at presse!

OK, så er det ikke der problemet er. Det fremgik blot ikke af dit
oprindelige indlæg.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 00:53

Edvard Korsbæk skrev:
> Lidt gør jeg da rigtigt - Jeg tog låget af før jeg begyndte at presse!
> Edvard

Eller også . . . :-/
Akkurat som den risiko for bremsevædske-geyser ud af
udluftnings-nipplen, så vil for hastig tilbagetrykning af stemplerne
kunne gøre det samme i/med reservoiret :-0 ! ! !

- -
Armand
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-01-06 11:27

Edvard Korsbæk skrev den 26 jan 2006 i

> [...]
> bremsebakker til min GL 650'er.
> Det var også tiltrængt - De nye er L A N G T tykkere end de gamle.
> Så nu skal stemplerne ca. en cm tilbage.

Du ved hvor der er et værksted med lift, hvis du mangler

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 29-01-06 11:46

Lift mm. har jeg i min FREMRAGENDE motorcykelklub -:).

Men lidt godt selskab og en at diskutere detaljerne med ku ikke være helt af
vejen.
Så jeg tror jeg afmonterer det hele (Håndtag, slanger og kalibre), og
triller forbi dig til en aften når vi begge har tid.

Med yderst venlig hilsen!

Edvard

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-01-06 18:46

Edvard Korsbæk skrev den 29 jan 2006 i

> Lift mm. har jeg i min FREMRAGENDE motorcykelklub -:)

Jojo.... ikke noget der - der må jo være blevet ryddet op siden sidst

> [...]
> Så jeg tror jeg afmonterer det hele (Håndtag, slanger og kalibre), og
> triller forbi dig til en aften når vi begge har tid.

Bariården
Har ikke Ale.no.16 hjemme, men rimelige alternativer....

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen