Kåre Nejmann skrev:
>
>
> Hvis du ikke kan trykke dem ind med fingrene eller forsigtig brug af
> værktøj, så er det nok på tide at renovere calibrene. Der kan med
> tiden blive opbygget et godt lag ir og skidt under pakningerne, som
> kommer til at trykke hårdere og hårdere mod stemplerne.
Hørt!
Stemplerne trækkes tilbage fra skiven efter brug, ved hjælp af den
fjedervirkning der er i den kraftige kvadratiske gummi-ring - Hvis ikke
at stemplerne kan presses relativt let ind i calibrene, hvordan skal den
smule gummi så kunne gøre jobbet under kørsel?
Problemet som ovenfor nævnt: Ir i pak-rillen, der øger pakningens tryk
på stemplet, kan ligefrem være eskaleret til at den yderste tynde
"skrabe" pakning er kommet så kraftigt i klemme at den er "rullet" ud af
sit spor og måske ligefrem kan ses hænge ud over forkanten af stemplet.
I så fald er det ikke sært at stemplet sidder fast :-|
Ved samling efter en "nyrenomaling" kan man let ende i en lignende
situation som dog skyldes at stemplet skal være et stykke inde i
cylinderboringen før det "føres" ordentligt, og derfor har en tendens
til at kantstille og låse sig fast i starten af monteringen; men sålænge
der overhovedet hár været belægning på de gamle bremseklodser, så har
stemplet ikke været så langt fremme at det kan være dét problem der
bøvles med!
Men når nu stemplerne i den nærmere fremtid hár været ude for at
paknings-rillerne kan blive renset, er det ikke desto mindre en god ting
at have skrevet bag øret!
Endelig kan det hænde at bremsegrebet forhindrer hovedcylinderen i at
lukke vædske tilbage.
Det andetstedsnævnte trick med at åbne for udluftnings-skruen kan
eliminere dét problem derved at vædsken kan undslippe dén vej istedet
(vær opmærksom på at der kan opstå voldsomme sprøjt og at bremsevædske
er fatalt for både lak og plast, for slet ikke at nævne mekanikerens
øjne
).
Skulle dette trick være det der skal til for at få stemplerne trykket
tilbage, er det samtidig et hint til at man skal få kontrolleret
caliber/greb for returløbets betingelser!
--
Armand.