Have-/plantegning
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-01-06 21:24

Hej

Jeg har (selvfølgelig) en masse ideer og planer for min grund omkring
mit gods.

Jeg vil bare gerne have dem lidt videre end til tankerne. Normalt plejer
jeg at tegne den slags på papir. Men med det her, vil jeg for det første
gerne nemt kunne ændre det og for det andet er hele grunden så stor og
uformelig at det vil være upraktisk.

Så jeg er på jagt efter et eller andet program til min pc (windows) som
kan lave 2d-tegninger så de er nogenlunde målfaste. Og så skal
programmet være rimelig let at sætte sig ind i samt at bruge.

Det er ikke et decideret havetegningsprogram jeg er ude efter.

Jeg skulle vel ikke være så heldig at nogen her kan komme med et par
gode forslag?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-01-06 21:47

Hej

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
>
> Det er ikke et decideret havetegningsprogram jeg er ude efter.
>
> Jeg skulle vel ikke være så heldig at nogen her kan komme med et par

Jo, men det er ikke billigt. Det er faktisk forbavsende let at
lære/bruge AutoCad. Til det kan du også få biblioteker med predefinerede
elementer og det er om noget målfast.

http://www.autodesk.dk/

Som alternativ (og meget billigere) kan du bruge CorelDraw. Det er ikke
så teknisk, men nok mere alsidig. Du kan opnå næsten samme grad af
målfasthed i dette som i AutoCad.

http://www.corel.com/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-01-06 16:29

On Thu, 26 Jan 2006 21:46:40 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Jo, men det er ikke billigt. Det er faktisk forbavsende let at
>lære/bruge AutoCad. Til det kan du også få biblioteker med predefinerede
>elementer og det er om noget målfast.

Jeg kender muligvis en som har det hvor jeg kan få lov at prøve. Men du
har ret, det er dyrt.... alt for dyrt for mig.

Jeg gik i øvrigt og bildte mig ind at autocad var rimelig svært at
bruge.

>Som alternativ (og meget billigere) kan du bruge CorelDraw. Det er ikke
>så teknisk, men nok mere alsidig. Du kan opnå næsten samme grad af
>målfasthed i dette som i AutoCad.

Corel Draw har jeg liggende et eller andet sted - men mangler det ikke
værktøjer som er decideret beregnet til den slags tegning?

Jeg har kigget mig lidt omkring på nettet og faldt over både TurboCAD
(http://www.turbocad.com) og SketchUp (http://www.sketchup.com)

Har lige kigget på
<http://download.sketchup.com/downloads/training/tutorials50/movies/Mkt_B5-watch_me_first.html>
- det ser altså nemt ud Men det er 3d, jeg ved ikke helt om jeg kan
forliges med det. Min hjerne er vist mest i 2d når det er haveplaner det
gælder

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-01-06 02:18

Mads Lie Jensen wrote:

> Corel Draw har jeg liggende et eller andet sted - men mangler det ikke
> værktøjer som er decideret beregnet til den slags tegning?

Det komer sikkert an på, hvilke specielle krav, du stiller til programmets
formåen. Jeg har da selv udarbejdet haveplan i CorelDraw og er da tilfreds
med de givne muligheder.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-06 08:52

On Sat, 28 Jan 2006 02:17:57 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det komer sikkert an på, hvilke specielle krav, du stiller til programmets
>formåen. Jeg har da selv udarbejdet haveplan i CorelDraw og er da tilfreds
>med de givne muligheder.

Jeg forestiller mig at man kan "fortælle" programmet at en bestemt linie
skal være 140,50 meter lang og være vinkelret på en anden linie. Ting i
den stil.Så jeg ikke selv skal sidde og fedte med musen mere end højst
nødvendigt.

Og så skal programmet meget gerne have nogle symboler for de ting jeg
skal have på tegningen - huse, terasser, trapper osv.

Og har det så en funktion til at udregne arealer af givne områder, vil
det være helt perfekt.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-01-06 13:38

Hej

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> skal have på tegningen - huse, terasser, trapper osv.
>
> Og har det så en funktion til at udregne arealer af givne områder, vil

Det er lige netop det som Acad er god til. Der findes også en light
udgave, men jeg ved ikke hvor meget der er i den.

Jeg kender ikke de andre programmer du nævnte, men der findes sikkert
mange. Jeg er tit i USA og i EDB-butikkerne bugner hylderne med software
af den slag, som vi dog slet ikke kender herhjemme.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-06 08:38

>Det komer sikkert an på, hvilke specielle krav, du stiller til programmets
>formåen. Jeg har da selv udarbejdet haveplan i CorelDraw og er da tilfreds
>med de givne muligheder.

Nu har jeg lige leget med SketchUp <http://download.sketchup.com> i 10
minutter - det er nu ret imponerende. Fulgte de 3 tutorials der var i
programmet. På de ti minutter har jeg tegnet et hus med udhus, vindue,
dør, trappe, hævet terasse og et par træer. Alt er farvelagt, så taget
ligner tagsten, muren er med mursten osv.

Umiddelbart virker SketchUp meget imponerende. Det kan også vise
tegningen som en 2d-tegning bagefter. Det skal der leges mere med.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Emil

Dato : 15-02-06 17:38

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>dør, trappe, hævet terasse og et par træer. Alt er farvelagt, så taget
>ligner tagsten, muren er med mursten osv.

Så mangler du lige videoerne, som fylder >½Gb.
Programmet ER impornerende let at bruge, hvis man kan tænke sig
lidt om. De almindeligste fejlmuligheder er beskrevet i
videoerne.
Jeg har problemer med et saddeltag og mure, som skal have en
tykkelse o.m.a. Normalt bruger jeg Acad; men Sketchup er
væsentligt hurtigere til skitser.

Programmet har været meget omtalt i de norske nyhedsgrupper, men
ikke så meget i de danske.

For nu at spare læserne af denne gruppe for tidsrøvende søgning,
prøvede jeg så lige at abonere på news:dk.edb.cad (hvor dette
spørgsmål egentligt hører hjemme) , søgte, Googlede og fandt
følgende udsagn, som måske kan være af interesse, hvis man søger
et billigt eller gratis program (jeg har IKKE testet dem):

m.v.h. Emil God fornøjelse!

_____________________________________

Blender is the open source software for 3D modeling, animation,
rendering, post-production, interactive creation and playback.
Available for all major operating systems under the GNU General
Public License.
http://www.blender.org/cms/Home.2.0.html
Men den er dælme svær at sætte sig ind i.
_____________________________________

Maya learning edition
Jeg lastet den ned og prøvde. Den så utrolig kul ut. Men det er
et irriterende vannmerke på alt ferdigrendret
_____________________________________

Søk etter et som heter Grids. Har det ikke lenger nå, men mener å
huske at det var et greit tegne prog.
_____________________________________

Det finnes et program som heter 3D HomeArchitect, som er enkelt
og greit for skisser til eget bruk. Ting du har laget kan du
"vandre rundt i" i 3D, og lage filmsnutter fra virtuelle
visninger. Ganske artig...
_____________________________________

Siste nr. av PC Format (nov.1999) Autosketch 5 Fullt program.
NB.Aktivering- koden i bladet er feil. Skal være 647-00036758
_____________________________________

F.eks. Floorplan 3D som fulgte med Komputer for alle 5-99.
Dog ikke gratis.
_____________________________________

Cover CD for Computer Shopper, UK; issue 163; september 2001
inneholdt Turbo Cad 4. Div. eksempler på hustegninger.
_____________________________________

Fra : Max

Dato : 26-01-06 22:12

Hej Mads

> Det er ikke et decideret havetegningsprogram jeg er ude efter.

Så kan du jo prøve et af de gratis CAD programmer, f.eks.

CADstd Lite fra http://www.cadstd.com/ . Hvis du så opdager at
det ikke kan tilfredsstille dine krav, ja så kan du jo opgradere
til pro versionen eller skifte til et af de større programmer som
Autocad og lignende programmer.

Mvh Max