Bud på byttepris / Erfaringer med Passat 1~
Fra : Michael Døj

Dato : 26-01-06 23:42

Hej med Jer.
Jeg har lige fået et interessant tilbud på ovenstående.

Den er indreg. i DK 12/2004 og har haft én ejer.
Den har gået 26.000 km.
Den er ikke chippet eller bokset, (og har aldrig været det).
ASO / Fuld servicebog.
Den har ikke været skadet.
Den er ikke rustbehandlet.
Der er ingen stenslag eller buler af nogen art.
Generel vurdering af stand er "Over middel".

Bilen har følgende:
- ESP / Antispind.
- Org. fartpilot.
- Org. fuldaut. klima.
- Org. regnsensor.
- Org. dieselfyr/motorvarmer.
- Org. autonedbl. bakspejl.
- Forhandlermonteret Blaupunkt DVD Navi med integreret TMC, opdateret
10/2005.
- Org. alarm + fjernbetj. centrallås.
- Org. tagræling.
- Træk.
- Org. sportssæder (stof) + sportsrat (læder) + gearknap (læder).
- Org. midterkonsol / dobb. kopholder.
- Org. hundegitter i bag + bagagerumsarr. (stropper og remme til poser
m.m.).
- Org. WV 17" alufælge med helt_nye Michelindæk.
- Org. WV 16" alufælge med helt_nye Continental Winter-Sport-Contact-dæk
(mener jeg de hedder).
- Org. tå(b)gelygter.

Hvad er Jeres erfaringer med ovenstående vogn? Jeg skal mindst køre 130 km
hver dag, så "langturskomfort" er vigtig for mig.
Hvor langt holder I på literen? Ud af de 130 daglige km er de 125 af dem ren
landevej i Jylland
Jeg regner ikke med at få den chippet / bokset, men hvad er Jeres
erfaringer, hvis jeg ombestemmer mig? (Jeg værdsætter mellemacc. højere end
0-100

Min byttebil er en Honda Accord Sport Tourer 2.0, 11/2003 med 51.000 km på
tælleren, (ASO). Den har fuld læder-/sportsstue men er ellers standard.
Hondaen kører nu på 15" Michelin Alpin A2 vinterdæk (3 mdr. gamle/12000 km)
på stålfælge.
Der medfølger yderligere 16" Pirelli P6000 (3 mdr. gamle / 17000 km) på org.
Hondafælge.
Generel stand er "Over middel".

Hvad mener I, er en rimelig byttepris sådan en handel?
På forhånd tak for alle input.

***
Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg
Honda Accord, Sport Tourer 2,0@51000 km, (2003). Voll leder!
Hyundai Getz, 1,3@8000 km, (2005). Kein leder, nur leider

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 27-01-06 06:43

"Michael Døj" <mdzebra@dojsgiraf.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er Jeres erfaringer med ovenstående vogn?

Den er jo velanskrevet - Passat'en.

> [...]
> Jeg regner ikke med at få den chippet / bokset, men hvad er Jeres
> erfaringer, hvis jeg ombestemmer mig? (Jeg værdsætter mellemacc. højere

Motoren vil helt klart opleves somværende for lille til bilen, hvilket
dog er afhængigt af din kørestil. En boks vil hjælpe betragteligt, men
øge slidet åp motor og transmission. Jeg undlader at chippe min
BMW 530d af samme grund !

> Hvad mener I, er en rimelig byttepris sådan en handel?

Jeg skimmede forhandlerbasen og kunne se, at begge biler ligger
omkring de 300.000 - groft sagt. Din byttepris bør ikke være
over 20.000 IMO (forhandleravancen)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-01-06 12:53

> Jeg regner ikke med at få den chippet / bokset, men hvad er Jeres
> erfaringer, hvis jeg ombestemmer mig? (Jeg værdsætter mellemacc. højere
> end 0-100

Jeg er ikke enig med Mogens Knudsen i, at du nødvendigvis vil opleve
Passaten som ret meget langsommere end Hondaen - hvis overhovedet. Slet
ikke, hvis det ikke ligger til dig at trække Hondaen ud i omdrejninger.

Lad os se lidt på tallene:

På landevej kører man vel ofte med ca. 80-100 km/t og 2000-3000 o/min:

Ved 2.000 o/min ser det sådan ud:
Hondaen yder omkring 160 Nm/45 hk.
Passat TDi 100 yder omkring 240 Nm/67 hk.

Ved 3.000 o/min ser det sådan ud:
Hondaen yder omkring 175 nm/73 hk
Passat TDi 100 yder omkring 220 Nm/93hk

Ved 4.000 o/min ser det sådan ud:
Hondaen yder omkring 190 nm/ 106 hk
Passat TDi 100 yder omkring 180 Nm/101hk

Man vil naturligvis have tendens til generelt at køre benzineren ved højere
omdrejninger, men dog ligger de fleste vel trods alt med omkring 2-3.000
om/min ved landevejskørsel og 80-100 km/t.

Hvis du sætter en boks på Passaten, vil den være markant hurtigerre i
mellemaccelerationerne end Honda'en.

Jeg er hellere ikke enig med Mogens Knudsen i, at du vil have noget øget
slid på motor og transmission. Havde Passaten haft en gearkasse som Mogens'
egen BMW 530d, var det en anden sag.

Semler, der i Danmark importerer VW, Audi mv, har fortalt mig flere gange,
at de ikke ser slidskader på de TDi´ere, der har været tunet med boks.
(Naturligvis er der dem, der tuner til dobbelt effekt eller mere - men det
er en anden sag) Faktisk kører flere i ledelsen hos Semler selv med boks.

> Hvad mener I, er en rimelig byttepris sådan en handel?

Det kræver, at man futter lidt rundt på nettet og checker priser..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-06 00:18

> Lad os se lidt på tallene:
>
> På landevej kører man vel ofte med ca. 80-100 km/t og 2000-3000 o/min:

Passatten tror jeg kører nærmere 2.000 ved 80 end 3000 ... min egen Golf
110hk kører 1.800 og nyere Golf 140hk kører 1.500 omdrejninger i
6-gearsversion. Ved dog ikke lige hvad denne Passat gør :)

--
Per, Esbjerg

Fra : J.L.

Dato : 28-01-06 20:54

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> 110hk kører 1.800 og nyere Golf 140hk kører 1.500 omdrejninger i
> 6-gearsversion. Ved dog ikke lige hvad denne Passat gør :)

Ca 1650 - 1700 omdr iflg omdrejningstælleren.

Mvh J.L

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-01-06 21:47

> Ca 1650 - 1700 omdr iflg omdrejningstælleren.

Man kører vel ved det omdrejningtal, som man ønsker..?

Ved 80 km/t på nålen kører jeg også kun 1700 o/min i min Opel Vectra med
overgear - benzin uden turbo.

Det er klart, at biler der har så højt et gear ikke har nogen synderlig
trækkraft der - og så lægger man den måske lige op på 2000 o/min, hvis man
har en TDi - og man gene vil udenom.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Michael Døj

Dato : 27-01-06 19:21

<SNIP> mit eget indlæg.

Hej Mogens og Jan.

Tak for Jeres gode og konstruktive indlæd.
Mht. det reelle dieselforbrug - Er der nogen, der har erfaringer med mit
kørselsbehov. Gerne både med og uden chip/boks.

På forhånd tak.

***

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-01-06 20:13

> Mht. det reelle dieselforbrug - Er der nogen, der har erfaringer med mit
> kørselsbehov. Gerne både med og uden chip/boks.

Jeg tuner biler, så læs dette med den oplysning i baghovedet:

Regn med ca. 16km/l ved motorvej 110/130km/t og 18-20km/l ved
landevejskørsel. Et snit på 16-17km/l er meget normalt, dog naturligvis
meget afhængig af hvilket køremønster man har. Min egen Eifeltårn-høje
Toledo med en 1.9TDi 105hk motor kørte i dag 20km/l rent til og fra Herning
fra Aalborg til trods for 5-8 graders frost. Men det er så også med en meget
hellig hastighed på 80km/t rent.
Forvent ikke den store forbedring i forbruget med chip eller boks, men det
kan give lidt. Omvendt kommer du ikke til at køre kortere på literen. Køb en
chip eller boks når du har erfaret hvor tudselangsom sådan en Passat er
standard, men gør det for at få en bil der er lige så kvik som en 1.9TDi
130hk, ikke for at køre 30km/l. M.h.t. holdbarheden, så har jeg aldrig
oplevet en eneste kunde klage over holdbarheden på sådan en Passat efter en
tuning. Den kører faktisk ganske fornuftigt når den er tunet, ikke mindst
efter en OBD-tuning, men man burde også kunne flashe undervognen, der
nærmest får en C5 til at virke fast i det (ok, overdrivelse fremmer
forståelsen, men Passat'en er ingen sportsvogn).

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : OZ7PUS

Dato : 28-01-06 01:04

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43da70c3$0$103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> der nærmest får en C5 til at virke fast i det (ok, overdrivelse fremmer
> forståelsen, men Passat'en er ingen sportsvogn).

Nok er en passat blød men den er faktisk super på små snoede veje og dens
kraftige moment (140hk´s) trækker den fælt hurtig ud af svinget igen uden
at røre gearstangen.

Men ja den kunne godt trænge til at blive strammet lidt op hvilket der er
gjort noget ved på den nye den er betydeligt mere stiv i det

OZ3BTO

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-01-06 02:40

> Nok er en passat blød men den er faktisk super på små snoede veje og dens
> kraftige moment (140hk´s) trækker den fælt hurtig ud af svinget igen uden
> at røre gearstangen.

Thomas taler om den gamle Passat.

--
/Jan W Nielsen

Fra : T. Hartung

Dato : 28-01-06 12:19

> [...]
meddelelse news:43da70c3$0$103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Toledo med en 1.9TDi 105hk motor kørte i dag 20km/l rent til og fra

Jeg formoder du endnu ikke har tunet din Toledo - hvad vil du tro det giver
af hk og moment med en boks?

Hvor mange km bør motoren have på bagen inden den tunes?

Ved OBD-tuning skal styreboksen "resettes" ved syn (vil det blive opdaget)

Hvad tror man om slid m.v. på motoren ved tuning?

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-01-06 18:10

> Jeg formoder du endnu ikke har tunet din Toledo - hvad vil du tro det
> giver af hk og moment med en boks?

Hvor får du den ide fra? Bilen har kørt 47.000km, så den har været tunet i
et stykke tid nu. Har OBD-tunet en røvfuld Octavia 1.9TDi 105hk og målt dem
hos FDM. De har alle ligget lige omkring 300nm og 125hk standard og 360nm og
155hk tunet. Ingen har givet problemer. Med boks kan man regne med ca. 360nm
og 140hk, altså samme moment, men mindre effekt.

> Hvor mange km bør motoren have på bagen inden den tunes?

Jeg plejer at sige 1.500km. Det er det antal kilometer VW selv anbefaler før
motoren er kørt til. Man kan også godt tune en helt ny bil hvis bare man
overholder de regler der er for tilkøring. Men hvis man lige kører et par
tusinde får man opdaget evt. fejl der ville være smarte at få rettet før man
tuner bilen.

> Ved OBD-tuning skal styreboksen "resettes" ved syn (vil det blive opdaget)

Kun hvis tuningen er lavet forkert. Bilen ryger ikke for meget som
synstesten foregår i dag.

> Hvad tror man om slid m.v. på motoren ved tuning?

Hvis man nøjes med de ca. 20 % ekstra moment og hk er der ingen problemer.
Som Jan W siger, så har VW endnu ikke set en eneste bil brække sig p.g.a.
chiptuning og der findes tunere som går en del tættere på grænserne end jeg
gør. Men det kræver naturligvis, at man har en form for "gefühl".
Eksempelvis er min egen Toledo forbandet svag i svinghjulet. Selv når den er
standard ryster den til tider, så at smide 80nm i den ville være den rene
dødsdom over svinghjulet. Så pt. har jeg tunet den med 20nm ekstra, men med
en noget mere vandret momentkurve. Irriterende, men jeg skal have fundet en
løsning for jeg har aldrig oplevet andre Altea'er, Golf'er eller Toledo'er
være så svage i svinghjulet. Sachs er kontaktet....

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-01-06 18:00

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43da70c3$0$103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

---SNIP---
> [...]
> oplevet en eneste kunde klage over holdbarheden på sådan en Passat efter
> en tuning. Den kører faktisk ganske fornuftigt når den er tunet, ikke
---SNIP---

Kører selv i en Passat 1,9 tdi 115 hk 6 gear 09/2000 - altså en 3B.
Jeg har netop gået og luret på at finde ud af, om 130 hestes udgaven af min
bil har samme transmission, bremser, kobling osv., da min væsentligste
bekymring ved at (lade f.eks. dig) chiptune mine bil er konsekvenserne på
lang sigt. Jeg har tænkt mig at beholde min bil i mange år og kører den
generelt ikke hårdt, og hvis 130-hestes modellen fra fabrikken er samme
vogn, skulle min vel også kunne holde til ekstra power?

> efter en OBD-tuning, men man burde også kunne flashe undervognen, der
> nærmest får en C5 til at virke fast i det (ok, overdrivelse fremmer
> forståelsen, men Passat'en er ingen sportsvogn).

Damn! At komme over i Passat'en efter at have kørt i en 20 år gammel Volvo
St.car giver ellers oplevelsen af en ret fast undervogn Første gang jeg
tog et sving ved normal hastighed, lagde jeg straks mærke til, at jeg ikke
var ved at vælte over på det modsatte fortov Men det er vel relativt.
Min kammerats Ford Mondeo synes jeg nu nok er noget blødere, dog.

Du omtaler OBD-tuning og "flashe undervogn" som alternativ til boks-tuning.
Hvad ligger der i det?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-06 20:13

"Peter Ingsø Laursen" skriver:

> Du omtaler OBD-tuning

ODB tuning betyder at ændre på bilens egenstyreboks i stedet for at
montere noget eksternt

> og "flashe undervogn" som alternativ til boks-tuning.
> Hvad ligger der i det?

Det sidste er vidst mest en drøm om en aktiv undervogn der er
elektronisk styret.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-01-06 09:04

> ODB tuning betyder at ændre på bilens egenstyreboks i stedet for at
> montere noget eksternt

> Det sidste er vidst mest en drøm om en aktiv undervogn der er
> elektronisk styret.

OK, det lyder ambitiøst! Tak for svarene

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 29-01-06 17:29

"Michael Døj" <mdzebra@dojsgiraf.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener I, er en rimelig byttepris sådan en handel?

Hva' så - du har sat Honda'en til salg?
Ville forhandleren ikke som du ville eller...

Fra : Michael Døj

Dato : 30-01-06 13:20

Hej Bobo

> Hva' så - du har sat Honda'en til salg?
> Ville forhandleren ikke som du ville eller...

Mhjaeæh..*s*
Jeg har fået en pris fra forhandleren.

Min situation er, at jeg ikke på nogen måde skal_skifte bil. Har kun kørt i
Hondaen i 7 mdr. og er rigtig glad for den.
Det eneste, der kunne være bedre er brændstoføkonomien. Jeg kører +60.000
km/året, blandet arbejde/privat.
Og dog, hvis det var et reelt problem, ville jeg nuppe konens Getz i stedet
for

Noget andet er, at jeg egentlig godt kunne tænke mig at prøve en moderne
diesel.
De kører jo godt, og især Passat tiltaler mig pga. kvalitet, funktion og
design.

Nu må vi se, hvis jeg finder en køber, som jeg kan dele forhandleravancen
med, kan det være jeg springer på diesel-toget

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg