/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Benzin på en Dieselbil?
Fra : Klaus G.


Dato : 26-01-06 22:48

Hej.

Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter diesel i
forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre til
EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?

Ikke mig der hældte benzinen på, men grunden til uheldet, var at der var 4
haner, to af dem var grønne(92, og 95), så var der en sort(diesel), og en
anden mørk en(Dynamic/V-power vidunder benzin af en art). hvor personen så
troede denne anden mørke hane var diesel, hvilket det jo ikke var...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



 
 
Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-01-06 22:52

"Klaus G." skriver:
>
> Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter diesel i
> forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre til
> EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?

Er du heldig, intet. Uheldig, brændstofpumpe evt turbo og
stempler/ventiler.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

ena (26-01-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 26-01-06 22:54


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d9438b$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
>
> Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter diesel
> i
> forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre
> til
> EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?
>
> Ikke mig der hældte benzinen på, men grunden til uheldet, var at der var 4
> haner, to af dem var grønne(92, og 95), så var der en sort(diesel), og en
> anden mørk en(Dynamic/V-power vidunder benzin af en art). hvor personen så
> troede denne anden mørke hane var diesel, hvilket det jo ikke var...
>
> --
Højtrykspumpen er sikkert revet sammen og dyser fyldt med metalpartikler -
Det er dyrt!



Klaus G. (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 27-01-06 00:00

> Højtrykspumpen er sikkert revet sammen og dyser fyldt med metalpartikler -
> Det er dyrt!
>
Hvor dyrt er dyrt så? :)

Det skal laves på et aut. værksted.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Thomas Landberg (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 26-01-06 23:07

> Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter diesel
> i
> forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre
> til
> EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?
>
> Ikke mig der hældte benzinen på, men grunden til uheldet, var at der var 4
> haner, to af dem var grønne(92, og 95), så var der en sort(diesel), og en
> anden mørk en(Dynamic/V-power vidunder benzin af en art). hvor personen så
> troede denne anden mørke hane var diesel, hvilket det jo ikke var...

Der er desværre en ganske stor risiko for, at motoren er alvorligt skadet.
Læste en artikel om, at det sker for 40.000 englændere hvert år. De skildner
mellem fire trin:
1: Benzin påfyldt, fejlen opdaget: Ingen skader, men tanken skal tømmes.
2: Benzin påfyldt, nøglen drejet til tænding, fejlen opdaget: Ingen skader,
men såvel tank som pumpe fra tanken og rør frem til motoren skal renses.
3: Benzin påfyldt, nøglen drejet til tænding og motor startet. Derefter er
fejlen opdaget: Tanksystem, rør og motoren med filtre skal renses.
4: Benzin påfyldt, nøglen drejet til tænding, motoren startet og fejlen
først opdaget da motoren selv stoppede: Stor risiko for skader på
højtrykspumpe og deraf stor risiko for skader på indsprøjtningssystem og
resten af motoren.


--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.



ena (26-01-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 26-01-06 23:15


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43d947af$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter
>> diesel i
>> forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre
>> til
>> EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?
>>
>> Ikke mig der hældte benzinen på, men grunden til uheldet, var at der var
>> 4
>> haner, to af dem var grønne(92, og 95), så var der en sort(diesel), og en
>> anden mørk en(Dynamic/V-power vidunder benzin af en art). hvor personen
>> så
>> troede denne anden mørke hane var diesel, hvilket det jo ikke var...
>
> Der er desværre en ganske stor risiko for, at motoren er alvorligt skadet.
> Læste en artikel om, at det sker for 40.000 englændere hvert år. De
> skildner mellem fire trin:
> 1: Benzin påfyldt, fejlen opdaget: Ingen skader, men tanken skal tømmes.
> 2: Benzin påfyldt, nøglen drejet til tænding, fejlen opdaget: Ingen
> skader, men såvel tank som pumpe fra tanken og rør frem til motoren skal
> renses.
> 3: Benzin påfyldt, nøglen drejet til tænding og motor startet. Derefter er
> fejlen opdaget: Tanksystem, rør og motoren med filtre skal renses.
> 4: Benzin påfyldt, nøglen drejet til tænding, motoren startet og fejlen
> først opdaget da motoren selv stoppede: Stor risiko for skader på
> højtrykspumpe og deraf stor risiko for skader på indsprøjtningssystem og
> resten af motoren.
>
>

Det sker jævnligt på mit arbejde (er servicechef for en stor
lastbilsproducent) på de moderne CR motorer sker der stor skade på
højtrykspumpen - den river sammen da benzin ikke kan smørre som diesel -
metalpartikler fra pumpen følger med op i dyserne som også ødelægges.

Skader på stempler turbo mv. har jeg dog aldrig set - men motoren skal have
rengjort hele brændstofsystemet grundigt - ny højtrykspumpe og nye eller
renoverede dyser før den kan køre igen - dyrt!!! hvordan folk bærer sig ad
med gang på gang at tanke benzin på et dieselkøretøj er mig en gåde - de
burde have lært det efter det første dyre havari........



Ukendt (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-06 23:19

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:43d949c9$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Skader på stempler turbo mv. har jeg dog aldrig set - men motoren skal
> have rengjort hele brændstofsystemet grundigt - ny højtrykspumpe og nye
> eller renoverede dyser før den kan køre igen - dyrt!!! hvordan folk bærer
> sig ad med gang på gang at tanke benzin på et dieselkøretøj er mig en
> gåde - de burde have lært det efter det første dyre havari........

Jeg troede slet ikke at man kunne få en "benzin hane" i et "diesel
hul"...sådan havde jeg da forstået det...



Esben Taersker (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Esben Taersker


Dato : 27-01-06 01:00

Brian Axelgaard wrote:
> "ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> news:43d949c9$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>Skader på stempler turbo mv. har jeg dog aldrig set - men motoren skal
>>have rengjort hele brændstofsystemet grundigt - ny højtrykspumpe og nye
>>eller renoverede dyser før den kan køre igen - dyrt!!! hvordan folk bærer
>>sig ad med gang på gang at tanke benzin på et dieselkøretøj er mig en
>>gåde - de burde have lært det efter det første dyre havari........
>
>
> Jeg troede slet ikke at man kunne få en "benzin hane" i et "diesel
> hul"...sådan havde jeg da forstået det...
>
>
Ork jo... Det kan sagtens lade sig gøre... Jeg har også lavet nummeret
med firmavognen - en Hi-Ace. Samme scenarie: Røde, grønne og sorte
pistoler på hele tanken, men ved lige min stander var også Oktan 95
Blyholdig sort ligesom diesen-pistolen. Til alt held så jeg det da jeg
satte pistolen på plads igen. Blilen blev hentet af mekanikeren og
tanken tømt. 60 liter god benzin lige til at hælde på mekanikerens
gamle grå Ferguson...:(

/Esben

Klaus G. (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 27-01-06 01:07

> Ork jo... Det kan sagtens lade sig gøre... Jeg har også lavet nummeret
> med firmavognen - en Hi-Ace. Samme scenarie: Røde, grønne og sorte
> pistoler på hele tanken, men ved lige min stander var også Oktan 95
> Blyholdig sort ligesom diesen-pistolen. Til alt held så jeg det da jeg
> satte pistolen på plads igen. Blilen blev hentet af mekanikeren og
> tanken tømt. 60 liter god benzin lige til at hælde på mekanikerens
> gamle grå Ferguson...:(
>
Falck manden sagde faktisk det var et problem de tit så, og at det undrede
dem en del, at de ikke gjorde mere ud af afmærkningen på standerne, netop
når folk laver den brøler så "tit".

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Per Henneberg Kriste~ (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-01-06 08:05


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d96424$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...

> Falck manden sagde faktisk det var et problem de tit så, og at det undrede
> dem en del, at de ikke gjorde mere ud af afmærkningen på standerne, netop
> når folk laver den brøler så "tit".

Jeg har også været der på Shell. Shell hælder deres standere på med en
møggreb, rækkefølgen er tilfældig og når der sidder 4-5 pistoler lige ved
siden af hinanden kan man tage fejl. Det var på den måde jeg fandt ud af at
V-power også er en benzinting :(

En G3 klarer turen med 95% benzin og at blive kørt tør uden problemer, men
havde det været en G4 eller G5 var det ny pumpe.


--
Per, Esbjerg



Ukendt (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-01-06 14:54


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d96424$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ork jo... Det kan sagtens lade sig gøre... Jeg har også lavet nummeret
>> med firmavognen - en Hi-Ace. Samme scenarie: Røde, grønne og sorte
>> pistoler på hele tanken, men ved lige min stander var også Oktan 95
>> Blyholdig sort ligesom diesen-pistolen. Til alt held så jeg det da jeg
>> satte pistolen på plads igen. Blilen blev hentet af mekanikeren og
>> tanken tømt. 60 liter god benzin lige til at hælde på mekanikerens
>> gamle grå Ferguson...:(
>>
> Falck manden sagde faktisk det var et problem de tit så, og at det undrede
> dem en del, at de ikke gjorde mere ud af afmærkningen på standerne, netop
> når folk laver den brøler så "tit".

Hmm, det står da ellers på standeren med dansk skrift hvad det er man tanker

--
Tom



Martin Johansen [600~ (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-01-06 18:35

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in
news:43da25e1$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hmm, det står da ellers på standeren med dansk skrift hvad det er man
> tanker

Ja det burde ikke få selv den søvnigste bilist i tvivl.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/

Armand (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-01-06 12:26

Tom skrev:
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43d96424$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>
>> Falck manden sagde faktisk det var et problem de tit så, og at det undrede
>> dem en del, at de ikke gjorde mere ud af afmærkningen på standerne, netop
>> når folk laver den brøler så "tit".
>
> Hmm, det står da ellers på standeren med dansk skrift hvad det er man tanker

Ved køb af HDi'en frygtede jeg samme scnarie, og de i tråden fremkomne
beløb har ikke gjort min noya mindre.
Jeg er dog godt hjulpet af indtil flere detaljer:
- I modsætning til den tidligere 405's tankdæksel der var en del af
central-låsesystemet, har 206'eren et godt gammeldags tankdæksel som
kræver nøgle - Den markante forskel i betjeningen kan være et tungt hint
til at det er et nyt køretøj som kræver ny procedure (á diesel) og jeg
regner egentlig med at det er en bevidst handling fra fabrikkens side
men vil, nu jeg har det på bordet, lige kontrollere dækslet på den næste
206-bensin'er jeg møder!
- Jeg bor lige overfor en Jet-tank, som oftest ér den billigste at tanke
ved, hvorfor det er samme sted/pumpe jeg altid bruger, og således ikke
giver mig muligheden for at forveksle (Shell's?) pumper/pistoler
- Købet af HDi'en ud fra den markante forbedring af økonomien gør at jeg
er meget opmærksom på netop dén detalje til dagligt og derfor også er
mere obs. på selve tankningen!
- Hvis detaljerne ved selve optankningen skulle svigte en søvnig morgen,
trods brug af tændingsnøgle i tankdækslet, vil jeg kunne halv-reddes af
at jeg holder et stramt økonomi-regnskab, som bliver udført/omregnet
øjeblikkeligt efter udskriften af kvitteringen, og hvorunder jeg burde
vågne op ved resultater der ligger over det dobbelte af normalen!

--
Armand.
(der mindeligt beder Nemesis om ikke at knalde sig p.g.a. hovmod i
ovenstående)

Armand (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-02-06 15:04

Armand skrev:
>
>
> ...........Jeg er dog godt hjulpet af indtil flere detaljer:
> - I modsætning til den tidligere 405's tankdæksel der var en del af
> central-låsesystemet, har 206'eren et godt gammeldags tankdæksel som
> kræver nøgle - Den markante forskel i betjeningen kan være et tungt hint
> til at det er et nyt køretøj som kræver ny procedure (á diesel) og jeg
> regner egentlig med at det er en bevidst handling fra fabrikkens side
> men vil, nu jeg har det på bordet, lige kontrollere dækslet på den næste
> 206-bensin'er jeg møder!

= Skuffende!
Nøgle-i-tankdæksel er tilsyneladende måden det generelt er lavet på
206'eren!
Sært nok, for jeg fandt 405'erens system ligeså praktisk som enkelt. Men
måske at det skønnes (erfaringsmæssigt) for let at knuse det tynde
plastdæksel for at kunne komme til skruelåget indenunder :-/

--
Armand.
(der ikke desto mindre hjælpes af det for ham anderledes dæksel på HDFi'en)
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Brian (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-02-06 22:13

Armand wrote:

> Sært nok, for jeg fandt 405'erens system ligeså praktisk som enkelt.
> Men måske at det skønnes (erfaringsmæssigt) for let at knuse det tynde
> plastdæksel for at kunne komme til skruelåget indenunder :-/

Eller også er det billigere at lave det uden centrallås på klappen

/Brian



Armand (02-02-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-02-06 14:55

Brian skrev:
> Armand wrote:
>
>> Sært nok, for jeg fandt 405'erens system ligeså praktisk som enkelt.
>> Men måske at det skønnes (erfaringsmæssigt) for let at knuse det tynde
>> plastdæksel for at kunne komme til skruelåget indenunder :-/
>
> Eller også er det billigere at lave det uden centrallås på klappen

Låse-mekanik regner jeg ikke for at være billigere end en lille
elektro-magnetisk pal :-|
Besvær med at holde en ekstra nøglekodet del (tanklåsens cylinder)
sammenholdt med køretøjet under produktionen, er også et modargument!

Men alt i alt er det vel ikke en u-kalkuleret handling, og jeg nyder jo
godt af den, så jeg gider ikke hænge mig væsentligt deri.

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Brian (02-02-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-02-06 19:00

Armand wrote:

> Låse-mekanik regner jeg ikke for at være billigere end en lille
> elektro-magnetisk pal :-|

Ahh, mon ikke det er billigere med en ekstra lås, fremfor
en motor og lidt ekstra ledningsarbejde ?

> Besvær med at holde en ekstra nøglekodet del (tanklåsens cylinder)
> sammenholdt med køretøjet under produktionen, er også et modargument!

Ja - det kan være svært at holde styr på de stumper der skal passe sammen


> Men alt i alt er det vel ikke en u-kalkuleret handling, og jeg nyder
> jo godt af den, så jeg gider ikke hænge mig væsentligt deri.

Så du foretrækker den ekstra lås fremfor det var en del af centrallåsen ?

/Brian



Armand (02-02-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-02-06 20:57

Brian skrev:
> Armand wrote:
>
>> Men alt i alt er det vel ikke en u-kalkuleret handling, og jeg nyder
>> jo godt af den, så jeg gider ikke hænge mig væsentligt deri.
>
> Så du foretrækker den ekstra lås fremfor det var en del af centrallåsen ?

I.h.t. emnet, ja!

Og så alligevel: Lørdag morgen, hvor vi stod for at skulle til Hamborg
og låsen var frossen så jeg ikke umiddelbart kunne tanke hjemmefra, var
jeg ikke særlig opstemt omkring forekomsten

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
.. .
..
...
..
...

Leif Neland (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 28-01-06 08:18

Klaus G. wrote:
>> Ork jo... Det kan sagtens lade sig gøre... Jeg har også lavet
>> nummeret med firmavognen - en Hi-Ace. Samme scenarie: Røde, grønne
>> og sorte pistoler på hele tanken, men ved lige min stander var også
>> Oktan 95 Blyholdig sort ligesom diesen-pistolen. Til alt held så jeg
>> det da jeg satte pistolen på plads igen. Blilen blev hentet af
>> mekanikeren og tanken tømt. 60 liter god benzin lige til at hælde på
>> mekanikerens gamle grå Ferguson...:(
>>
> Falck manden sagde faktisk det var et problem de tit så, og at det
> undrede dem en del, at de ikke gjorde mere ud af afmærkningen på
> standerne, netop når folk laver den brøler så "tit".

Hos Shell har de da (haft) en talemaskine, der siger "De tanker Shell
Diesel", når man løfter slangen.
Måske skulle hun lære at sige benzin også.

Leif





Preben Riis Sørensen (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 28-01-06 12:11


"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev>
> Hos Shell har de da (haft) en talemaskine, der siger "De tanker Shell
> Diesel", når man løfter slangen.
> Måske skulle hun lære at sige benzin også.

Om vinteren kan man ikke skaffe polakker nok til at sidde og speake. Og de
er ikke til at få op af hullet når de er stivfrosne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Leonard (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-01-06 10:47

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> wrote:

>Jeg troede slet ikke at man kunne få en "benzin hane" i et "diesel
>hul"...sådan havde jeg da forstået det...

Dieselpistolen er som regel den største.
De blyfri pistoler har mindre tud end de øvrige og diesel til
lastbiler har en tud der er endnu tykkere - hvilket gør det lidt
besværligt, men ikke umuligt at tanke Lupoen fra en lastbilsstander.
Så er den tilgengæld fyldt helt op på 20 sek.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Brizz (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 27-01-06 16:44

Leonard skrev:
> Dieselpistolen er som regel den største.
> De blyfri pistoler har mindre tud end de øvrige og diesel til
> lastbiler har en tud der er endnu tykkere - hvilket gør det lidt
> besværligt, men ikke umuligt at tanke Lupoen fra en lastbilsstander.
> Så er den tilgengæld fyldt helt op på 20 sek.
>
og er du rigtig heldig står det ud i hovedet på dig pga det høje tryk
når den er fyldt. ER set og kan ikke lade være med at trække på
smilebåndet over det

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus

Thomas J. (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 27-01-06 10:23

Den Thu, 26 Jan 2006 23:14:36 +0100 sendte "ena" <ekk@nomail.com>
følgende røgsignaler:


>hvordan folk bærer sig ad med gang på gang at tanke benzin
>på et dieselkøretøj er mig en gåde - de burde have lært det
>efter det første dyre havari........

Ja, eller det burde undre at dieselen pludselig koster 1,50 kr mere
pr. liter.

Men hvis det er firmavogn med firmaets benzin(diesel)-kort, så tænker
de måske ikke over det.

Når jeg en sjælden gang lejer en kassevogn, er jeg meget omhyggelig
med at tanke diesel, dels fordi jeg ikke vil have en ekstraregning fra
Avis, og dels fordi at diesel netop er billigere end benzin.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)

Per W. (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Per W.


Dato : 27-01-06 10:51


"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i melding news:5bpjt1p7qkgkb53jhnqslum17ft72cp3g7@4ax.com...
> Den Thu, 26 Jan 2006 23:14:36 +0100 sendte "ena" <ekk@nomail.com>
> følgende røgsignaler:
>
>
>>hvordan folk bærer sig ad med gang på gang at tanke benzin
>>på et dieselkøretøj er mig en gåde - de burde have lært det
>>efter det første dyre havari........
>
> Ja, eller det burde undre at dieselen pludselig koster 1,50 kr mere
> pr. liter.
>
> Men hvis det er firmavogn med firmaets benzin(diesel)-kort, så tænker
> de måske ikke over det.

Det som er kjekt er å sette opp firmakortet slik at man kun kan fylle f.eks
Diesel, da kan man ikke ta feil. I hvertfall helt til man evt. har en
leiebil mens firmabilen er på service.

/Per W.



Nygaard (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Nygaard


Dato : 27-01-06 11:03

> Men hvis det er firmavogn med firmaets benzin(diesel)-kort, så tænker
> de måske ikke over det.
>
Jeg er medlem af en frivilig organisation, hvor vi fra tid til anden har
brug for at leje bla. kassevogne og campingbusser til vores arbejde. En stor
del af medlemmerne er forholdsvis unge, tit studerende, med meget begrænset
kørselserfaring.

En gang havde et par helt grønne medlemmer fået til opgave at køre en lejet
campingbus ned for at tanke den. Det blev gjort dem meget tydeligt at de
skulle sørge for at tanke >>> _DIESEL_!!! <<<

De kommer ned til tankstationen, og har nogle problemer med at få pistolen
til at passe i studsen på siden af bussen... Efter noget tid søger de
assistance hos den (lige så grønne) ekspedient i butikken. I fælles visdom
beslutter man sig for at omdanne toppen af en 1½ colaflaske til en tragt,
for at kunne få noget diesel på. Det giver naturligvis noget spild, men
heldigvis er tanken da fuld efter de har fået 10 l. på.

De betaler, og forlader stolte tankstationen.

Regnskabet blev gjort op således:
12 L diesel:
80 kr
Pant for 1½ l flaske:
4 kr
Udskiftning af forurenet ferskvandsanlæg i bussen: 10.000 kr
Ialt:
10.084 kr

- plus nogle hundrede kr til at få fyldt dieseltanken efterfølgende...

/Nygaard

(Beløb er ca. efter hukommelsen)



Asger Ellekrog (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 27-01-06 11:54


> Regnskabet blev gjort op således:
> 12 L diesel:
> 80 kr
> Pant for 1½ l flaske:
> 4 kr
> Udskiftning af forurenet ferskvandsanlæg i bussen: 10.000 kr
> Ialt:
> 10.084 kr
>
> - plus nogle hundrede kr til at få fyldt dieseltanken efterfølgende...
>
> /Nygaard
>
> (Beløb er ca. efter hukommelsen)

LOL! Nåh ja, de unge mennesker syntes sikkert ikke det var så sjovt...
Det minder lidt om historierne om folk der hælder olie i køleren og omvendt.

/Asger



Andreas M. Hansen (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 27-01-06 12:03

Det vildeste jeg selv har præsteret i den retning, var en gang jeg skulle
have sprinklervæske på bilen - det var hundekoldt og jeg havde tanket bilen
uden jakke på...
Jeg fik først fyldt benzin på bilen, og da jeg betalte ved kassen, sagde jeg
at jeg også godt ville have en dunk sprinklervæske med.
På vej ud af døren, greb jeg en dunk fra hylden, som jeg så gik ud og fyldte
på....Det var kølervæske viste det sig senere....;o(
- Hold da kæft for noget svineri at få på vinduerne....

mvh

Andreas M. Hansen



Thomas J. (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 27-01-06 15:09

Den Fri, 27 Jan 2006 12:03:28 +0100 sendte "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> følgende røgsignaler:

>Det vildeste jeg selv har præsteret i den retning, var en gang jeg skulle
>have sprinklervæske på bilen - det var hundekoldt og jeg havde tanket bilen
>uden jakke på...
>Jeg fik først fyldt benzin på bilen, og da jeg betalte ved kassen, sagde jeg
>at jeg også godt ville have en dunk sprinklervæske med.
>På vej ud af døren, greb jeg en dunk fra hylden, som jeg så gik ud og fyldte
>på....Det var kølervæske viste det sig senere....;o(
>- Hold da kæft for noget svineri at få på vinduerne....

Bremsevæske havde nok været værre endnu....nå, men i det mindste blev
din rude da frostsikret (eller gjorde den, da det vel var ufortyndet
kølervæske de solgte ?)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)

Thomas J. (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 27-01-06 14:57

Den Fri, 27 Jan 2006 11:03:07 +0100 sendte "Nygaard"
<nejtaktil@spam.dk> følgende røgsignaler:

>De kommer ned til tankstationen, og har nogle problemer med at få pistolen
>til at passe i studsen på siden af bussen... Efter noget tid søger de
>assistance hos den (lige så grønne) ekspedient i butikken. I fælles visdom
>beslutter man sig for at omdanne toppen af en 1½ colaflaske til en tragt,
>for at kunne få noget diesel på. Det giver naturligvis noget spild, men
>heldigvis er tanken da fuld efter de har fået 10 l. på.
>
>De betaler, og forlader stolte tankstationen.
>
>Regnskabet blev gjort op således:
>12 L diesel:
>80 kr
>Pant for 1½ l flaske:
>4 kr
>Udskiftning af forurenet ferskvandsanlæg i bussen: 10.000 kr
>Ialt:
>10.084 kr
>
>- plus nogle hundrede kr til at få fyldt dieseltanken efterfølgende...

ROFL...

Den minder om "S.O.S. En segelsällskapsresa" af og med Lasse Åberg,
hvor en smartass på en sejltur fra Stockholm til Skærgården har
fortalt konen hvor meget han ved om både og sejlads. Og da de kommer
frem til målet, skal der jo lige tankes diesel. Og mens han tanker,
siger konen pludselig: "Står der ikke "Vand" på tankdækslet ?".

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)

Uffe Ravn (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 27-01-06 16:34

Nygaard wrote:

> De betaler, og forlader stolte tankstationen.
>
> Regnskabet blev gjort op således:
> 12 L diesel:
> 80 kr
> Pant for 1½ l flaske:
> 4 kr
> Udskiftning af forurenet ferskvandsanlæg i bussen: 10.000 kr
> Ialt:
> 10.084 kr

*LOL*

MVh. Uffe Ravn



Armand (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-01-06 11:56

ena skrev:
>
>
> .............på de moderne CR motorer sker der stor skade på
> højtrykspumpen - den river sammen da benzin ikke kan smørre som diesel -
> metalpartikler fra pumpen følger med op i dyserne som også ødelægges.

Nu plejer pumper at have et groft filter på sugesiden og det egentlige
filter på tryksiden. Uden at have informeret mig om den eksakte
udlægning af brændstoffets vej til dyserne i CR-motorer vil jeg
alligevel regne den normale brug/placering af filtre for samfaldende for
dem også, hvorfor jeg synes at spåner i CR-dyser lyder lidt
dommedags-agtigt :-/
Traditionelle diselpumper derimod, har ikke noget filter monteret mellem
pumpe og dyser, hvorved at scenariet lyder sandsynligt dér. Jeg kan dog
forestille mig at der inden decideret skade vil forekomme en højlydt
klapren fra diselpumpen som de fleste chauffører ville reagere på!

> ..............hvordan folk bærer sig ad
> med gang på gang at tanke benzin på et dieselkøretøj er mig en gåde - de
> burde have lært det efter det første dyre havari........

Hvis firmaet er så stort som du siger, har det så ikke sit eget
brændstof-anlæg ved garagerne?
Hvis ikke: Er problemet og udgifterne derved så ikke et argument derfor?
Ifald: Hvor vigtigt er det at have bensinpumper i nærheden også? Kunne
dé ikke sløjfes til fordel for diesel-sikkerheden??

--
Armand.

Klaus G. (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-01-06 23:23

Hej.

Vil lige tilføje, at inden vi fandt ud af hvad fejlen var, så ringede vi til
Mercedes Holstebro(Der er bilen købt), de sagde at vi kunne prøve at starte
den igen. Men den kunne overhovedet ikke komme igang, startede kørte fint
rundt osv.. Efter 3 forsøg stoppede vi...

Og som prikken over i'et, så fik vi også gang i oliefyret(blev jo koldt),
det havde kørt i 2min. Da jeg kom på den idé at det måske var Benzin der var
hældt på, så vi fandt kvitt frem, og der stod ganske rigtigt der var tanket
"Ultima/Ultimo", eller hvad det nu hedder, hvorpå fyret blev stoppet med det
samme. Kan fyret så måske også have taget skade?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Uffe Ravn (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 26-01-06 23:54


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev

> Og som prikken over i'et, så fik vi også gang i oliefyret(blev jo koldt),
> det havde kørt i 2min. Da jeg kom på den idé at det måske var Benzin der
var
> hældt på, så vi fandt kvitt frem, og der stod ganske rigtigt der var
tanket
> "Ultima/Ultimo", eller hvad det nu hedder, hvorpå fyret blev stoppet med
det
> samme. Kan fyret så måske også have taget skade?

Teoretis set ja, men nok næppe alligevel, flere fyr kan køre på begge
brændstoffer, hvis blot man skifter en dysse.

Nå, men til gengæld ved jeg at en benzinbil der har fået dieselolie får en
noget tåget udstødning og tændingsbanken.

Og nej, den eneste gang hvor jeg har tanket noget forkert, var da jeg som
helt lille knægt tankede min mors Renault4 med haveslangen. .

Mvh. Uffe Ravn



claus b. p. (26-01-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 26-01-06 23:25


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:43d9438b$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
>
> Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter diesel
i
> forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre
til
> EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?
>
Hvor længe var det? 1 minut, 1 time, 1 dag?

/Claus




Klaus G. (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-01-06 23:41

> > EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?
> >
> Hvor længe var det? 1 minut, 1 time, 1 dag?
>
Godt spørgsmål faktisk. Vi(ikk mig der kørte dog) havde ikke set noget, men
efter vi betalte for at komme over storebælt(kørte mod fyn), öpdagde føren,
at lampen lyste, og jeg sagde med det samme "ind til siden, og stands
motoren med det samme". Han nåede ikke engang over i krybesporet før den gik
ud, så vi kunne lige nøjagtig trille ud til højre. Heldigvis nåede vi ikke
ud på selve broen, men kun 100-200m fra betalingsstedet, og bilen lød som
sagt underlig dag den skulle sætte igang, nærmest som en rigtig gammel
dieselhakker.

Betalingen tog ekstra tid, hvor jeg, og føren ikke var opmærksom på
instrumenterne. Det var fordi vi fik besked på at skulle betale 600kr, mod
normalt 200kr. Så der skulle lige ringes efter hjælp, osv..

Jeg kan love for min makker var led ved det. Men heldigvis var bilen ikke
ny, til august bliver den 6år, og har pt kørt 270.000km. Men alligevel, det
er noget sovs!

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Per Henneberg Kriste~ (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-01-06 08:10


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d9438b$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
>
> Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter diesel
> i
> forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre
> til
> EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?

Jeg hældte 53 af 55 mulige liter på min G3, den kørte 10 km med campingvogn,
hvorefter den gik i stå. ADAC hentede os på motorvejen, tømte tanken, jeg
hældte nyt på og den er stadig som ny.

> Ikke mig der hældte benzinen på, men grunden til uheldet, var at der var 4
> haner, to af dem var grønne(92, og 95), så var der en sort(diesel), og en
> anden mørk en(Dynamic/V-power vidunder benzin af en art). hvor personen så
> troede denne anden mørke hane var diesel, hvilket det jo ikke var...

Jeg fordømmer Shell langt væk - hvis der så var et system i deres
pistolopsætning ... :(

http://www.clubgolfdanmark.dk/readarticle.php?article_id=9
tryk "læs artiklen i PDF format" ...


--
Per, Esbjerg



Q (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 27-01-06 08:32


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d9438b$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
>
> Hvad sker der når der, ved et uheld bliver hældt 50liter(ca 30liter diesel
i
> forvejen) benzin på en Dieselbil(Mercedes Sprinter, CDI), og bilen køre
til
> EDC lampen lyser, hvorpå den så går ud af sig selv?

Dieselpumpe, dyser og måske tank og brændstofslanger skal formentlig
skiftes...

Har en bekendt der lavede et lignende nummer i en Vito.. Kostede godt 25K +
kvajebajere

> Ikke mig der hældte benzinen på, men grunden til uheldet, var at der var 4
> haner, to af dem var grønne(92, og 95), så var der en sort(diesel), og en
> anden mørk en(Dynamic/V-power vidunder benzin af en art). hvor personen så
> troede denne anden mørke hane var diesel, hvilket det jo ikke var...

Det er ikke så pokkers lang tid siden en OK chauffør kom til at bytte rundt
på benz. og diesel da han skulle fylde tankene på et af deres tanksteder...
Det må sku også koste kage

/peter



Brizz (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 27-01-06 16:50

Q skrev:
> Det er ikke så pokkers lang tid siden en OK chauffør kom til at bytte rundt
> på benz. og diesel da han skulle fylde tankene på et af deres tanksteder...
> Det må sku også koste kage

Gør det også kan jeg fortælle dig

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus

Henrik Stidsen (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 27-01-06 16:58

Brizz formulated the question :
>> Det er ikke så pokkers lang tid siden en OK chauffør kom til at bytte rundt
>> på benz. og diesel da han skulle fylde tankene på et af deres tanksteder...
>> Det må sku også koste kage

> Gør det også kan jeg fortælle dig

Endte det ikke med at de betalte for rep af alle biler der var blevet
skadet af det ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx



Q (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 27-01-06 21:47


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.dbf97d61a678c08d.34878@news.hs235.dk...
> Brizz formulated the question :
> >> Det er ikke så pokkers lang tid siden en OK chauffør kom til at bytte
rundt
> >> på benz. og diesel da han skulle fylde tankene på et af deres
tanksteder...
> >> Det må sku også koste kage
>
> > Gør det også kan jeg fortælle dig
>
> Endte det ikke med at de betalte for rep af alle biler der var blevet
> skadet af det ?
>

Det var ihvertfald meldingen fra OK, og det har da ikke været omtalt
sidenhen, så mon ikke de har ædt regningen..

/peter



Brizz (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 27-01-06 22:47

Henrik Stidsen skrev:
> Endte det ikke med at de betalte for rep af alle biler der var blevet
> skadet af det ?
>
Selskabet betaler som regel regningen når den kan henvises direkte til
den tankning. Men det er sjældent man ikke opdager det med det samme.
Den chauffør må virkelig ha sovet i timen!

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus

Henrik Stidsen (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 28-01-06 02:44

Brizz used his keyboard to write :
> Den chauffør må virkelig ha sovet i timen!

Ja det må man sige - gad vide om han stadig kører for dem ? :)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman



Brizz (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 28-01-06 03:24

Henrik Stidsen skrev:
> Brizz used his keyboard to write :
>
>> Den chauffør må virkelig ha sovet i timen!
>
>
> Ja det må man sige - gad vide om han stadig kører for dem ? :)
>
Det kommer jo an på hans baggrund. For hvis det er en ener den der kører
han der nok stadig. Har selv lavet et ligende stunt. Opdager man det i
tide er det ikke lige så dyrt. For en udgift man skal huske at tage med
ud over de udgifter OK har haft til rep af biler osv er at X antal liter
benzin og diesel er gået tabt og skal raffineres igen. Det koster også
en del.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus

Thomas J. (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 28-01-06 10:14

Den Fri, 27 Jan 2006 22:24:17 -0400 sendte Brizz
<news@FJERNgronaerten.dk> følgende røgsignaler:

>Henrik Stidsen skrev:

>>> Den chauffør må virkelig ha sovet i timen!

>> Ja det må man sige - gad vide om han stadig kører for dem ? :)
>>
>Det kommer jo an på hans baggrund. For hvis det er en ener den der kører
>han der nok stadig. Har selv lavet et ligende stunt. Opdager man det i
>tide er det ikke lige så dyrt. For en udgift man skal huske at tage med
>ud over de udgifter OK har haft til rep af biler osv er at X antal liter
> benzin og diesel er gået tabt og skal raffineres igen. Det koster også
>en del.

Er der ikke noget med at de ryger til Thule Airbase i et års tid ? *G*
Så ka' de lær' det....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)

Brizz (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 29-01-06 16:30

Thomas J. skrev:

> Er der ikke noget med at de ryger til Thule Airbase i et års tid ? *G*
> Så ka' de lær' det....
>
Klap kebabben makker :D

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus

Armand (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-01-06 12:36

Henrik Stidsen skrev:
> Brizz used his keyboard to write :
>> Den chauffør må virkelig ha sovet i timen!
>
> Ja det må man sige - gad vide om han stadig kører for dem ? :)

Hvorfor fyre hám og derfor ansætte en anden der (endnu) ikke har gjort
sig samme erfaringer?
Manden er som sådan steget i erfaringsniveau - Chefen kan blot ærgre sig
over at det var hám der skulle stå for at han indhøstede erfaringen,
hvor andre måske har gjort det for konkurrenternes regning!

--
Armand.
(der engang kom til at vinkel-slibe hen over et større lastvognsbatteri
som han endda selv havde sat til at lade: *PÅÅF*! Værkføreren var
tilsyneladende en erfaren herre der blot kommenterede skaden med: "Så
gør DU heller ikke den fejl igen, vel?")

(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408604
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste