|
| Ups købte et bilka bilbatteri Fra : Kim Persson |
Dato : 26-01-06 22:01 |
|
Ja bilen, har lidt svært ved at starte i det kolde vejr. Så jeg tænkte, at
et nyt batteri ville gavne.
Nu er jeg så kommet hjem og sidder nu g googler lidt i gruppen. Og opdager
så
at jeg nok burde have købt et varta istedet.
Men på nettet kan jeg ikke finde prisen på et sådan (60ahm) hvor finder jeg
den?
Og så håber jeg bare at bilka tager det nye retur, nu jeg tilmed har gemt
kvitteringen
//Kim
| |
Kim Olsen (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 26-01-06 22:09 |
|
Jeg ville beholde Bilka batteriet. Det er sikkert ganske udemærket.
Og så koster det jo ikke mere, end at du kan smide det ud efter 3-4 år hvis
det ikke skulle holde længere
Kim
"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse
news:43d93855$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja bilen, har lidt svært ved at starte i det kolde vejr. Så jeg tænkte, at
> et nyt batteri ville gavne.
> Nu er jeg så kommet hjem og sidder nu g googler lidt i gruppen. Og opdager
> så
> at jeg nok burde have købt et varta istedet.
> Men på nettet kan jeg ikke finde prisen på et sådan (60ahm) hvor finder
jeg
> den?
>
> Og så håber jeg bare at bilka tager det nye retur, nu jeg tilmed har gemt
> kvitteringen
>
> //Kim
>
>
| |
Jørgen M. Rasmussen (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 26-01-06 22:16 |
|
"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse
.. Og opdager
> så
> at jeg nok burde have købt et varta istedet.
Hvorfor det?.
> Og så håber jeg bare at bilka tager det nye retur, nu jeg tilmed har gemt
> kvitteringen
>
Tør øjnene, de "no name" jeg har købt i Harald Skrald etc., har været lige
så gode som mine "mærke".
| |
Niels Bengaard (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 26-01-06 22:20 |
|
> . Og opdager
>> så
>> at jeg nok burde have købt et varta istedet.
>
> Hvorfor det?.
>
>> Og så håber jeg bare at bilka tager det nye retur, nu jeg tilmed har gemt
>> kvitteringen
>>
> Tør øjnene, de "no name" jeg har købt i Harald Skrald etc., har været lige
> så gode som mine "mærke".
Den oplevelse har jeg ikke, de kan ikke levere samme strømstyrke ved start,
det hører man på starteren kører langsommere, fakstisk som et halvdødt
batteri, men bilen starter alligevel
Niels
| |
Ib Jakobsen (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 26-01-06 22:25 |
|
Niels Bengaard skrev:
> Den oplevelse har jeg ikke, de kan ikke levere samme strømstyrke ved start,
> det hører man på starteren kører langsommere, fakstisk som et halvdødt
> batteri, men bilen starter alligevel
Det er også min erfaring. En lille håndfuld gange har jeg afmonteret
nyindkøbte HN batterier. Og erstattet med mere kurant vare. Folk gider
end ikke slæbe dem med og bytte dem. Ud med lortet.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Brian (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-01-06 22:30 |
|
Niels Bengaard wrote:
> Den oplevelse har jeg ikke, de kan ikke levere samme strømstyrke ved
> start, det hører man på starteren kører langsommere, fakstisk som et
> halvdødt batteri, men bilen starter alligevel
Samme oplevelser her. Det er muligt at man kan købe 3 Harald Nyborg
batterier for prisen på et Varta, men jeg betaler gerne ekstra for den
sikkerhed, at jeg starter hver morgen.
/Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 26-01-06 22:34 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Den oplevelse har jeg ikke, de kan ikke levere samme strømstyrke ved
> start,
Det har da ikke noget at gøre med hvor det er købt, men dets
specifikationer. Du skal købe det største batt. der kan passe i din bil,
også hos H.Skrald, ikke det mindste,billigste ;). Og som du selv skriver,
bilen starter, det har jeg heller ikke haft probs med.
| |
Niels Bengaard (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 26-01-06 22:59 |
|
>> Den oplevelse har jeg ikke, de kan ikke levere samme strømstyrke ved
>> start,
>
> Det har da ikke noget at gøre med hvor det er købt, men dets
> specifikationer. Du skal købe det største batt. der kan passe i din bil,
> også hos H.Skrald, ikke det mindste,billigste ;). Og som du selv skriver,
> bilen starter, det har jeg heller ikke haft probs med.
Både de billige og de dyre batterier er 12 volt og eks. 60 AH, men
forskellen er hvor meget strøm de kan aflevere forkortet CCA. Her kan et HN
eks. levere måske 200A og et kvalitets 500A.
Niels
| |
claus b. p. (26-01-2006)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 26-01-06 23:10 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:43d94614$0$47020$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >> Den oplevelse har jeg ikke, de kan ikke levere samme strømstyrke ved
> >> start,
> >
> > Det har da ikke noget at gøre med hvor det er købt, men dets
> > specifikationer. Du skal købe det største batt. der kan passe i din bil,
> > også hos H.Skrald, ikke det mindste,billigste ;). Og som du selv
skriver,
> > bilen starter, det har jeg heller ikke haft probs med.
>
> Både de billige og de dyre batterier er 12 volt og eks. 60 AH, men
> forskellen er hvor meget strøm de kan aflevere forkortet CCA. Her kan et
HN
> eks. levere måske 200A og et kvalitets 500A.
>
Korrekt, og hvis 200A er nok, hvorfor så betale 3 gange så meget for et
batteri? Sidste år skiftede jeg batteri på en P205, og tilbudsbatteriet fra
TH ligner til forveksling det batteri jeg tidligere købte hos
Akkumulatorcentralen. Det var i 1997. Så det holdt altså desværre kun 8 år,
uden startproblemer.
/Claus
| |
Uffe Ravn (26-01-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 26-01-06 23:46 |
|
Er der nogen der kender målebetingelserne for CCA?
Mvh. Uffe Ravn
| |
NS (27-01-2006)
| Kommentar Fra : NS |
Dato : 27-01-06 16:03 |
|
Uffe Ravn skrev:
> Er der nogen der kender målebetingelserne for CCA?
>
> Mvh. Uffe Ravn
CCA er den maksimale strømstyrke der kan trækkes i
30 sekunder ved 0 graders celcius, før spændingen
falder til 7,20 V (12 V batteri).
Dvs. at et 600 CCA bateri kan trække 600 A under
ovennævnte betingelser.
NS
| |
Uffe Ravn (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 27-01-06 16:29 |
|
NS wrote:
> CCA er den maksimale strømstyrke der kan trækkes i
> 30 sekunder ved 0 graders celcius, før spændingen
> falder til 7,20 V (12 V batteri).
Tak.
Så mangler jeg bare at finde en kraftig 7,2V zenerdoide
Mvh. Uffe Ravn
| |
Jørgen M. Rasmussen (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 27-01-06 18:33 |
|
"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
> CCA er den maksimale strømstyrke der kan trækkes i 30 sekunder ved 0
> graders celcius, før spændingen falder til 7,20 V (12 V batteri).
>
Det bruger man også in real? ;). Det er de mest underlige fejl et batt. med
en dårlig celle, kan udløse, dvs. når spændingen er faldet til <12V..
| |
Niels Bengaard (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 27-01-06 09:35 |
|
> Korrekt, og hvis 200A er nok, hvorfor så betale 3 gange så meget for et
> batteri? Sidste år skiftede jeg batteri på en P205, og tilbudsbatteriet
> fra
> TH ligner til forveksling det batteri jeg tidligere købte hos
> Akkumulatorcentralen. Det var i 1997. Så det holdt altså desværre kun 8
> år,
> uden startproblemer.
Jeg er hverken for eller imod billige batterier, jeg skriver bare hvori
forskellen består.
Jeg har selv kørt med både billige og dyre og forskellen er den størmstyrke
de kan aflevere ved start af bilen, her oplever jeg at starteren kører
langesommere med et HN batteri, men bilen starter alligevel.
Niels
| |
Jørgen M. Rasmussen (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 27-01-06 07:26 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43d94614$0
Her kan et HN
> eks. levere måske 200A og et kvalitets 500A.
>
Måske, tvivler på at et "mærke" er >2*, henh.vis 200 og 500. Hvis der er
forskel er det nærmere 400 og 500 ?. Du behøves ikke forklare vedr. deres
karakteristik, jeg er udd. inden for el. . Det er en peakværdi, hvis der
ikke er behov for den, er det overkill. Jeg har som skrevet, haft mere vrøvl
med min dyre "mærke" end de billige, de faldt sammen kort tid efter
"garanti"-udløb, så det har #¤!§ været tilsæt :(.
| |
Niels Bengaard (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 27-01-06 09:39 |
|
> Her kan et HN
>> eks. levere måske 200A og et kvalitets 500A.
>>
> Måske, tvivler på at et "mærke" er >2*, henh.vis 200 og 500. Hvis der er
> forskel er det nærmere 400 og 500 ?. Du behøves ikke forklare vedr. deres
> karakteristik, jeg er udd. inden for el. . Det er en peakværdi, hvis der
> ikke er behov for den, er det overkill. Jeg har som skrevet, haft mere
> vrøvl med min dyre "mærke" end de billige, de faldt sammen kort tid efter
> "garanti"-udløb, så det har #¤!§ været tilsæt :(.
Det jeg købte hos HN i sin tid havde 230 CCA, det mærkebatteri jeg har er på
560 CCA.
Begge har siddet i samme bil som startede uden problemer.
Forskelle i levetid har jeg ikke så meget erfaring med ud over det plejer at
de plejer at holde cirka 3 år med det kørseksmønster jeg har.
Niels
| |
Michael Kirkegaard (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 27-01-06 00:02 |
|
"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse
news:43d93855$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja bilen, har lidt svært ved at starte i det kolde vejr. Så jeg tænkte, at
> et nyt batteri ville gavne.
> Nu er jeg så kommet hjem og sidder nu g googler lidt i gruppen. Og opdager
> så
> at jeg nok burde have købt et varta istedet.
Har lige købt et Varta 95A til oliebrænderen for 1400.-
Det gjorde ondt, gjorde det.
Tænkte godt på at købe et 88A Jem&Fix batteri, men droppede hurtigt tanken,
da jeg så vejrudsigten med hård frost og sne.
Michael (Mazda 626 DiTD)
| |
Klaus G. (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 27-01-06 00:27 |
|
> Har lige købt et Varta 95A til oliebrænderen for 1400.-
> Det gjorde ondt, gjorde det.
> Tænkte godt på at købe et 88A Jem&Fix batteri, men droppede hurtigt
tanken,
> da jeg så vejrudsigten med hård frost og sne.
>
95A var ikke meget...Eller mener du 95ah, og noget der ligner +700A?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Kim Persson (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Kim Persson |
Dato : 27-01-06 00:49 |
|
> 95A var ikke meget...Eller mener du 95ah, og noget der ligner +700A?
>
> --
> Klaus G. / Seth-Enoch
>
> www.seth-enoch.dk
>
Hvad sker der hvis man propper et batteri i med for mange ah?
altså teoretisk hvis han havde proppet et 140ah ned
//Kim
| |
Uffe Ravn (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 27-01-06 00:51 |
|
"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev
> Hvad sker der hvis man propper et batteri i med for mange ah?
> altså teoretisk hvis han havde proppet et 140ah ned
Bilen vil blive lidt tungere i den side
Seriøst, intet problem.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Klaus G. (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 27-01-06 01:05 |
|
> Bilen vil blive lidt tungere i den side
>
> Seriøst, intet problem.
>
Jeps...Ingen problemer.
Og det kan forklares på den her måde:
Batteriet=spand
ah=størrelsen på spanden
A=hvor hurtig man kan hælde vandet af spanden
generatoren=størrelsen på haveslangen der fylder spanden
Så hvis du køber et større batteri, så vil din bil bare tage lidt længere
tid om at fylde det igen, netop fordi det kan oplagere/indeholde mere
effekt. Bruger du x-antal watt på at starte din bil på et stort batteri, mod
et mindre batteri, så skal din generator bruge samme tid på at lade begge
batterier op igen.
En fordel ved et stort batteri er jo så at man kan bruge en masse strøm
mellem køreturene, hvor man på et mindre kan være nød til at spare lidt.
F.eks. kan en firmabil med oliefyr have gavn af et større batteri, fordi at
oliefyret måske skal køre kl9, 12, 15, og så igen ved 18-19tiden inden man
skal køre igen. Og på den lange køretur hjem, så er batteriet ladt helt op
igen. Har du derimod et mindre batteri, så kan du ikke bruge fyret nær så
meget.
Jeg har selv købt et større batteri til min bil, og det er fordi at bilen
køre en del korte ture her om vinteren(usundt for bilen, ja jeg ved det), og
så går der noget tid mellem de lange ture, hvor batteriet kan blive helt
ladt op. Moderne biler har jo varme i sæderne, elbagrude, store blæsere,
varme i spejle, osv osv., så for at undgå et fladt batteri, og så få
muligheden for mere flittig brug af sædevarme, så købte jeg et større.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Per Henneberg Kriste~ (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 27-01-06 09:12 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d963c6$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Og det kan forklares på den her måde:
>
> Batteriet=spand
> ah=størrelsen på spanden
> A=hvor hurtig man kan hælde vandet af spanden
> generatoren=størrelsen på haveslangen der fylder spanden
A=størrelsen på haveslangen der tømmer spanden ...
--
Per, Esbjerg
| |
Jørgen M. Rasmussen (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 27-01-06 07:37 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:43d96058$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Kim Persson" <5th@image.dk> skrev
>
>> Hvad sker der hvis man propper et batteri i med for mange ah?
>> altså teoretisk hvis han havde proppet et 140ah ned
>
> Bilen vil blive lidt tungere i den side
>
> Seriøst, intet problem.
>
Man skal bare passe på det ikke bliver så højt, at man lukker fronthjælmen
ned og kortslutter :(((.
| |
Michael Kirkegaard (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 27-01-06 08:43 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d95ad3$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>> Har lige købt et Varta 95A til oliebrænderen for 1400.-
>> Det gjorde ondt, gjorde det.
>> Tænkte godt på at købe et 88A Jem&Fix batteri, men droppede hurtigt
> tanken,
>> da jeg så vejrudsigten med hård frost og sne.
>>
> 95A var ikke meget...Eller mener du 95ah, og noget der ligner +700A?
>
> --
Ordkløver....
Selvfølgelig mener jeg 95ah, troede faktisk det var tydeligt.
| |
Kito (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Kito |
Dato : 27-01-06 07:21 |
|
"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse
news:43d93855$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja bilen, har lidt svært ved at starte i det kolde vejr. Så jeg tænkte, at
> et nyt batteri ville gavne.
> Nu er jeg så kommet hjem og sidder nu g googler lidt i gruppen. Og opdager
> så
> at jeg nok burde have købt et varta istedet.
> Men på nettet kan jeg ikke finde prisen på et sådan (60ahm) hvor finder
> jeg den?
>
> Og så håber jeg bare at bilka tager det nye retur, nu jeg tilmed har gemt
> kvitteringen
>
> //Kim
For mange år siden arbejde jeg på en akkumulator fabrik og det var sjovt
nok, at når obel bestilte batterier, så kom der et obel mærke på siden og
når panter batterier skulle bruge batterier kom der en panter på siden. >
Du kan rolig køre videre i de næste 5 år uden problemer vel og mærket du
plejer dit batteri.
Ser du, de originale batterier er bare bilka batterier, med deres eget logo.
Problemerne opstår først, når du skal bruge et 60 amp batteri men køber et
40 amp. fordi det er billigere.
vh
Poul
| |
Møller (27-01-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 27-01-06 16:10 |
|
"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
news:43d9bbd1$0$1830$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse
> news:43d93855$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> For mange år siden arbejde jeg på en akkumulator fabrik og det var sjovt
> nok, at når obel bestilte batterier, så kom der et obel mærke på siden og
> når panter batterier skulle bruge batterier kom der en panter på siden. >
LYAC i Lyngby?
De lavede akkumulatorer med
Eget navn
Motorkraft (Ford)
VW
AUDI
og mange flere, de stor klar på en rullebane, og når man så kom ud efter et
batteri, eller en hel serie, kom mærket på, og nu var det en "originalt"
akkumulator! Så jeg valgte Lyac på den ene side og Opel på den anden. Det
var til en Chevette, med stort strømforbrug, bla, 4x100W hjælpelygter
Der var mindst to fabrikker i Danmark, men p.g.a. blyforurening blev de
flyttet til udlandet, så vidt jeg husker, er der 2-3 fabrikanter i EU.
Som så laver til de fleste "mærker"
Og non de ikke alle ligger i Portugal og de baltiske lande.
Så forskellen er ikke stor på batterier med samme ydelse, kun prislappen.
Møller
| |
Kito (28-01-2006)
| Kommentar Fra : Kito |
Dato : 28-01-06 00:12 |
|
"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse
news:43da3712$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> news:43d9bbd1$0$1830$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43d93855$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> For mange år siden arbejde jeg på en akkumulator fabrik og det var sjovt
>> nok, at når obel bestilte batterier, så kom der et obel mærke på siden og
>> når panter batterier skulle bruge batterier kom der en panter på siden. >
>
> LYAC i Lyngby?
>
> De lavede akkumulatorer med
> Eget navn
> Motorkraft (Ford)
> VW
> AUDI
>
> og mange flere, de stor klar på en rullebane, og når man så kom ud efter
> et
> batteri, eller en hel serie, kom mærket på, og nu var det en "originalt"
> akkumulator! Så jeg valgte Lyac på den ene side og Opel på den anden. Det
> var til en Chevette, med stort strømforbrug, bla, 4x100W hjælpelygter
>
> Der var mindst to fabrikker i Danmark, men p.g.a. blyforurening blev de
> flyttet til udlandet, så vidt jeg husker, er der 2-3 fabrikanter i EU.
> Som så laver til de fleste "mærker"
>
> Og non de ikke alle ligger i Portugal og de baltiske lande.
>
> Så forskellen er ikke stor på batterier med samme ydelse, kun prislappen.
>
> Møller
>
>
>
Det var cloride i Aalborg>
| |
Matthias H Matthiess~ (28-01-2006)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 28-01-06 06:40 |
|
"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse
news:43d93855$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ja bilen, har lidt svært ved at starte i det kolde vejr. Så jeg tænkte, at
> et nyt batteri ville gavne.
> Nu er jeg så kommet hjem og sidder nu g googler lidt i gruppen. Og opdager
> så
> at jeg nok burde have købt et varta istedet.
> Men på nettet kan jeg ikke finde prisen på et sådan (60ahm) hvor finder
> jeg den?
>
> Og så håber jeg bare at bilka tager det nye retur, nu jeg tilmed har gemt
> kvitteringen
>
> //Kim
>
Har man lyst til at læse mere om batterier, så er der en mulighed her:
http://www.jysk-akku.dk/
Hilsen Matthias
| |
|
|