problem med olie?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-01-06 21:37

Hej har tjekket oliestand på min seat ebiza. oliebinden siger god for
oliestanden, men da jeg ikke ved hvornår den sidst har fået skiftet olie
tænkte jeg det var en god ting.. Men jeg åbnede også lige olie dækslet...
Hmm har jeg gjort før men nu havde den sådan en tykflydende gullig farvet
ting siddende i låget.

Hvad kan det skyldes?

og hvilken olie er bedst til en sådan seat ibiza `97 1,4?

mange tak

Fra : Leonard

Dato : 26-01-06 21:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Hmm har jeg gjort før men nu havde den sådan en tykflydende gullig farvet
>ting siddende i låget.

Ikke noget problem, du skal bare køre en tur til Hamborg med fuld gas,
så er det stads væk igen.
Og i følge nogen af de erfarne brugere i denne gruppe, så er det
ganske uskadeligt.

Mit råd vil være at skifte olie og filter, for det ser ud som om du
har vand i olien. Det er sikkert bare kondensvand, der har samlet sig,
da det er meget almindeligt på denne årstid, men kontroller for en
sikkerheds skyld også kølevandet, det skal der ikke være olie i.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 26-01-06 21:59

> Ikke noget problem, du skal bare køre en tur til Hamborg med fuld gas,
> så er det stads væk igen.
> Og i følge nogen af de erfarne brugere i denne gruppe, så er det
> ganske uskadeligt.
HVIS det altså bare er lidt kondens som ikke er blevet luftet ud. Kan jo
være at krumtapshusets udluftning er stoppet. Det kan bestemt osse være en
toppakning der er utæt. Så tjek lige om der er undertryk på kølesystemet når
motoren har stået et par timer efter at kørt. Se evt. efter om der er bobler
i kølevandet når motoren står i tomgang.

Helt enig!!?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-06 22:23

"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse

Kan jo
> være at krumtapshusets udluftning er stoppet.

Det er hørt før på en Polo, og Ibiza ~ Polo, så bliver olien skudt ud ved
oliepinden :((. Så skift olien.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-01-06 22:29

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> "Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse
>
> Kan jo
>
> Det er hørt før på en Polo, og Ibiza ~ Polo, så bliver olien skudt ud ved
> oliepinden :((. Så skift olien.

ømh ikke forstand på biler... men udluftning stoppet, løses ved olieskift??

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 27-01-06 09:47

> ømh ikke forstand på biler... men udluftning stoppet, løses ved
> olieskift??
Nåja. Det hjælper da lige her og nu. Men det lille filter skal renses. På
min peugeotmotor sidder det i oliedækslet, hvorfra der går en slange til
indsugning. Jeg har aldrig selv haft problemet, men tit hørt om det. Tjek nu
lige de andre ting først. Altså uro/bobler i kølevand. Vandforbrug.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-01-06 21:48

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> [...]
> da det er meget almindeligt på denne årstid, men kontroller for en
> sikkerheds skyld også kølevandet, det skal der ikke være olie i.

tak for dit svar leonard, hvordan tjekker man om der er olie i køler vandet?
der er lidt lav kølervandstand, det blev skiftet for et par måneder siden.