Skifte vandpumpe, hvor mange km ??
Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 14:10

Hejsa Dudes..

Jeg så jo lige et af de andre indlæg med en vandpumpe der var gået og havde
samdret en tandrem...
Og da Galanten ikke er på plader endnu, og den alligevel skal ha skiftet
tandrem for en sikkerheds skyld.. så så jeg kræfteddeme at der sidder en
vandpumpe på den også !!! &(()#()/")=#=)"#)?)?)%#/!("!&#!/(&#

Med hvor langt interval skal man skifte sådan en vandpumpe ? bilen har kørt
146000km.. og ved ikke om pumpen har været skiftet.. en ny pumpe koster
700,- suk..

Hvad siger i ? skal jeg bare gøre det fornuftige og skifte den nu lortet er
skildt ad ?

Det er en Galant fra 93 med en 2.0 V6 24v motor..

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 14:38

Juel skriver:

> Hvad siger i ? skal jeg bare gøre det fornuftige og skifte den nu lortet er
> skildt ad ?

For 700 kr ?

Ja for helvede.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-01-06 14:43

"Juel" <him> wrote in news:43d8ca0c$0$15793$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> lortet er skildt ad ?
>
> Det er en Galant fra 93 med en 2.0 V6 24v motor..

Skift den nu, det er normal praksis at skifte vandpumpen samtidig med
tandremmen hvis denne driver pumpen. Tænk på at hvis vandpumpen sætter sig
fast eller æder din rem, så koster det sandsynligvis begge dine topstykker

På 'normale' biler hvor vandpumpen er drevet af en kilerem sammen med
generator betyder det ikke noget da skaden ikke er nær så stor.

Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-01-06 14:48

Juel wrote:
> [...]
> pumpe koster 700,- suk..
>
> Hvad siger i ? skal jeg bare gøre det fornuftige og skifte den nu

Som de andre også skriver, så skift den med det samme, så er du på den sikre
side.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 15:40

> Som de andre også skriver, så skift den med det samme, så er du på den
> sikre side.

Tak for jeres svar, ja det var også det jeg hældte mest til, så det gør jeg
sq..

Tak for jeres meninger... hvordan helvede kan man finde på at lade en
tandrem drive en vandpumpe ?!?!

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 17:18

Juel skriver:

> Tak for jeres meninger... hvordan helvede kan man finde på at lade en
> tandrem drive en vandpumpe ?!?!

Så sikrer man at den ikke glider og samtidigt har man et strammerhjul

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-01-06 18:17

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Juel skriver:

> Så sikrer man at den ikke glider og samtidigt har man et strammerhjul

Tjaa... men når man så vurdere fordele og ulemper vil jeg helt klart
hellere have 'bøvlet' med en alm. kilerem og evt. manuelt stramme den
end have den monteret på tandremmen og så skulle skifte motor hvis
vandpumpen bliver rigtig syg. Måske har det også noget at gøre med
antallet af drivhjul+plads man skulle have på/ved krumptappen hvis en
kilerem/rib-rem både skal drive generator, servo og A/C. Det ville blive
lidt noget bøvl at finde den plads hvis man også skulle have vandpumpen
med i det spil.

Biler med rib-rem istedet for alm. kilerem har vel også et alm.
strammehjul dertil?

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-06 19:32

Thomas Rasmussen wrote:

> Biler med rib-rem istedet for alm. kilerem har vel også et alm.
> strammehjul dertil?

Min har - en Rover 620ti. Og vandpumpen er drevet af tandremmen.

--
vh
Torben

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-01-06 17:07

Thomas Rasmussen wrote:

> Biler med rib-rem istedet for alm. kilerem har vel også et alm.
> strammehjul dertil?

På min Sierra trækker rib-remmen servo, vandpumpe og generator, den har
yderligere et fjederbelastet remstrammerhjul.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-01-06 08:31

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Juel skriver:

> Så sikrer man at den ikke glider og samtidigt har man et strammerhjul

På PSA biler er vandpumpen trukket af tandremmen og den kan ikke
justeres.

Der sidder også et strammerhjul.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-01-06 08:38

Thomas Rasmussen wrote:
> Biler med rib-rem istedet for alm. kilerem har vel også et alm.
> strammehjul dertil?

Jeg mener at det er generatoren som virker som strammerhjul på
rimremmen på vores Peugeot.

--

Christian