/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Svært ved at holde varmen
Fra : Kasper Christensen


Dato : 26-01-06 07:13

Hejsa

Jeg har det underligste problem.

Første vinter med min Fabia fra 2001. - Og den har svært ved at holde
varmen i motoren.

Temp.måleren flytter sig næste ikke ved kørsel, men holder jeg så stille
i en periode, så kommer den op som den skal, men når jeg begynder at
køre, falder den igen og luften som kommer ind i kabinen bliver
køligere. Er der en defekt, eller er moteren bare gennemfrosset?

Mvh

Kasper

 
 
Brian S Jensen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 26-01-06 07:14


"Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:43d86873$0$2477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har det underligste problem.
>
> Første vinter med min Fabia fra 2001. - Og den har svært ved at holde
> varmen i motoren.
>
> Temp.måleren flytter sig næste ikke ved kørsel, men holder jeg så stille i
> en periode, så kommer den op som den skal, men når jeg begynder at køre,
> falder den igen og luften som kommer ind i kabinen bliver køligere. Er der
> en defekt, eller er moteren bare gennemfrosset?
>
> Mvh
>
> Kasper

Lyder som en defekt termostat

Hvis motoren var gennemfrosset så ville du få helt andre symptomer

Mvh.
Brian S Jensen



Kasper Christensen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 26-01-06 07:20


> Lyder som en defekt termostat

Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?

Mvh

Kasper

Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-01-06 07:26

Kasper Christensen skriver:
>
> Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?

Ja

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kasper Christensen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 26-01-06 07:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kasper Christensen skriver:
>> Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?
>
> Ja


Hvad ligger en termostat i prisklasse?


Kasper

Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-01-06 07:41

Kasper Christensen skriver:
>
> Hvad ligger en termostat i prisklasse?

Billig.

Du kan selv tjekke den, hvis du kan finde den og få den ud.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Uffe Ravn (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 26-01-06 09:46


"Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev

> Hvad ligger en termostat i prisklasse?


Sidst jeg købte en til min var prisen ca. 50kr.

--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord 1984



Martin Johansen [600~ (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-01-06 16:04

Kasper Christensen <news_fjerndette@kasperc.dk> wrote in news:43d86a11$0
$2436$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

>
>> Lyder som en defekt termostat
>
> Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?

Ja. Den varme i kanalerne er "styret" af dit kølervands temp.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/

Armand (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-06 15:13

Kasper Christensen skrev:
>
>> Lyder som en defekt termostat
>
> Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?
>

Jup!
Kølevandet opvarmes af motoren og på systemet er der sat to
kølere/radiatorer, hvoraf den ene sidder i kabinen.
For ikke at køle vandet så snart at motoren sætter varme i det, er der
inden den egentlige køler sat en termostat i vejen, der først åbner ved
ca. 80°. Indtil da cirkulerer vandet lystigt rundt i motoren og op forbi
den lukkede termostat, hvorved man også kan lukke (så)varmt(som det nu
er) vand ind til kabine-radiatoren.
Først når temperaturen overstiger de ca. 80° lukkes vandet videre ud i
køleren, imens termostaten atter lukker hvis temperaturen kommer under
de 80° igen.
Hvis termostaten ikke kan lukke vil der hele tiden sive vand igennem og
ud til køling, uanset motorens temperatur, hvorved at kølevandet
konstant nedkøles af luftens passage gennem køleren under kørsel. Derfor
viser termometeret "kold" ligesom at kabinevarmeren leverer opvarmning
af samme "kvalitet". Holder man stille med motoren kørende sker samme
cirkulation - men køleren påvirkes ikke af (fartvinds-)gennemstrømning,
hvorfor der begynder at kune bygges varme op i motoren, lige indtil
kørsel genoptages og der atter fartvinds-køles!

Termostaten er helt sikkert færdig; men indtil du får den skiftet er det
en udemærket nødreperation at blænde køleren af med en papplade/whatever:
Kan pladen monteres så den ikke ligger klods op ad kølerens yderside,
kan man roligt blænde hele køleren af, derved at køler-blæseren så kan
suge tilstrækkeligt med luft gennem spalten til at nedkøle hvis
temperauren skulle blive kritisk høj, hvorimod man bør lade et hjørne
stå fri hvis eneste mulighed er at lægge pappet klods op ad ydersiden!

--
Armand.

Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-01-06 07:22

Kasper Christensen skriver:
>
> Første vinter med min Fabia fra 2001. - Og den har svært ved at holde
> varmen i motoren.

Hvilken motor ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kasper Christensen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 26-01-06 07:28

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hvilken motor ?
>
> Klaus

1.4 MPI

Mvh

Kasper

Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-01-06 07:32

Kasper Christensen skriver:
>
> 1.4 MPI

Altså benzin...

Normalt sidder der en temostat der kigger på temperaturen på kølevandet
og først lukker kølevandet ud i køleren, når det er over en given
temepratur.

I tilfældet at din termostat er defet, vil den være åben hele tiden og
dermed altid have forbindelse til kølerens kolde vand der så kommer ind
til motoren og den lilel radiator der sidder inde i kabinen.

I tilfældet at termostaten virker, men har så lav en temperatursetting,
afhjælper du problemet med et stykke pap, der dækker det halve af
køleren.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Per Henneberg Kriste~ (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-01-06 08:38

"Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:43d86873$0$2477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har det underligste problem.
>
> Første vinter med min Fabia fra 2001. - Og den har svært ved at holde
> varmen i motoren.

Lad motoren stå i tomgang, evt. lettere forhøjet. Stiger temperaturmåleren
op på normal, så har du en termostat der er åben hele tiden.

Foreløbig afhjælpning: Sæt et stykke pap foran køleren og få skiftet
termostaten før det bliver varmere i vejret (10-15 grader).

Sørg for at købe en vintertermostat. Hvis forhandleren ikke ved hvad en
vintertermostat, så hør hvilken temperatur hans termostater er markeret med.
Hør dette ved flere forhandlere og køb den termostat med den højeste
temperatur.

Ovenstående har jeg brugt ved de biler jeg har købt siden 87, hvor jeg en
dag fandt mig selv kørende rundt i Viborg Centrum i en bil der ikke blev
varm.

Jeg trækker også en campingvogn over Alperne 1-3 gange om året med mine
biler, så det er ingen problem at køre med vintertermostat om sommeren :)


--
Per, Esbjerg



Claus Nygaard-Peders~ (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 26-01-06 11:17

Per Henneberg Kristensen skrev:
>
> Sørg for at købe en vintertermostat.

Arh Per det er vist et levn fra gamle dage.

Kasper skal da bare købe den termostat som er beregnet til motoren, så
klarer den sig fint hele året.

Mvh
Claus

Kasper Christensen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 26-01-06 15:34


> Arh Per det er vist et levn fra gamle dage.
>
> Kasper skal da bare købe den termostat som er beregnet til motoren, så
> klarer den sig fint hele året.

Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være
fikset på tirsdag.

Synes min bil har den ene defekt efter den anden i øjeblikket. Det er
anden gang på 1 md. (Men hvad skulle man da ellers bruge sine penge på)

Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.

Mvh

Kasper

Kasper Christensen (26-01-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 26-01-06 22:15


> Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være
> fikset på tirsdag.

> Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.

Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter den
gamle og hvordan gør jeg det?

Mvh

Kasper

Torben Scheel (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 27-01-06 00:17

Kasper Christensen wrote:
>
>> Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være
>> fikset på tirsdag.
>
>> Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.
>
> Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter den
> gamle og hvordan gør jeg det?
>
Kig efter en Haynes bog nu du er der - der er flere penge at spare nu du
har taget hul på bylden.

Og må jeg så anbefale at købe rigtige reservedele hos rigtige
reservedelsfolk hos f.eks. Mekonomen, i stedet for at financiere
gymnasieelevens scooter hos det unævnelige firma.

--
vh
Torben - der blev quotet 15 kr. for den enkelte 10mm kobberskive de
havde tilbage - hentede 4 hos Mekonomen til 1,25 incl. moms.


Kasper Christensen (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 27-01-06 07:12

Torben Scheel skrev:
> Kasper Christensen wrote:
>>
>>> Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være
>>> fikset på tirsdag.
>>
>>> Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.
>>
>> Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter
>> den gamle og hvordan gør jeg det?
>>
> Kig efter en Haynes bog nu du er der - der er flere penge at spare nu du
> har taget hul på bylden.

Haynes har bare ikke lavet en bog om fabia. De siger, at den ikke er
dolgt i nok eksemplarer endnu.

Mvh

Kasper

Torben Scheel (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 27-01-06 08:48

Kasper Christensen wrote:

>
> Haynes har bare ikke lavet en bog om fabia. De siger, at den ikke er
> dolgt i nok eksemplarer endnu.
>
Huh?!? Så må du have fat i denne (og den røde TY/DA) :
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3613022931/302-0244926-3760070

Så er du også fri for at besøge Svansen, you lucky bastard!

--
vh
Torben

Kasper Christensen (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 27-01-06 11:02

Kasper Christensen skrev:
>

> Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter den
> gamle og hvordan gør jeg det?

Nå, så er det alligevel værkstedet der får lov. En fabia er ikke bare
termostaten, men et helt hus.

Mvh

Kasper

Per Henneberg Kriste~ (27-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-01-06 09:16


"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:43d8a1d0$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>>
>> Sørg for at købe en vintertermostat.
>
> Arh Per det er vist et levn fra gamle dage.

I tider med TDI´ere der er lang tid om at blive varme er det nærmere mere
aktuelt end nogen sinde.

> Kasper skal da bare købe den termostat som er beregnet til motoren, så
> klarer den sig fint hele året.

En motor har bedst af at være så varm som muligt - uden at koge.

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408603
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste