Tågelygter.....
Fra : TDN

Dato : 26-01-06 06:35

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-01-06 08:43

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43d85f92$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3518154/

"... at det er umuligt at orientere sig på en mørk landevej ..."

Og hvad så når man kommer ind i byen? :(

Jeg tror mange kører med tåbelys fordi de er nogen tåber, der tror at

- deres bil ser smart ud med tåbelys
- de tror de ser bedre med tåbelys
- de tror de bliver bedre set
- de ikke ved det generer mange
- politiet ikke gider gøre noget ved det

Klip i kørekort med tåbelys i brug ved sigt på mere end 50 meter og hvis man
kører over 50 km/t kunne hjælpe på det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 11:31

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> Klip i kørekort med tåbelys i brug ved sigt på mere end 50 meter og hvis man
> kører over 50 km/t kunne hjælpe på det :)

En eller anden form for automatik, så tågebaglygterne slukkede når man
kom over en vis hastighed ville nok være bedre.

Jeg tror at folk, i mange tilfælde, slet ikke er klar over at de har
tændt de bagerste samtidig med de tændte de forreste

--
MVH
Finn

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 26-01-06 11:44

On 26-01-2006 08:42 Per Henneberg Kristensen wrote:
> Klip i kørekort med tåbelys i brug ved sigt på mere end 50 meter og hvis man
> kører over 50 km/t kunne hjælpe på det :)

Hvorfor må man ikke bruge dem, hvis man kører mere end 50 km/t?

F.eks. kørte jeg den 1. januar tværs over Fyn på motorvejen i en tyk,
tyk ærtesuppe af dis og tåge, og da var det da et absolut must, at de
forankørende havde tågebaglygterne tændt, hvis jeg skulle kunne
orientere mig om deres position.

Er argumentet, at hvis det er tåget, så bør man slet ikke køre mere end
50 km/t? I så fald er jeg uenig. Der var ingen problemer på den
ovennævnte tur, når altså bare folk tændte tågebaglygterne - det gav et
godt billede af vejens forløb og bilernes placering, så vi trillede
sikkert afsted med omkring 90.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-01-06 13:06

On Thu, 26 Jan 2006 11:44:24 +0100, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote:

> [...]
>tyk ærtesuppe af dis og tåge, og da var det da et absolut must, at de
>forankørende havde tågebaglygterne tændt, hvis jeg skulle kunne

Nu er den største fare, efter min mening ikke, at følge mønsteret for
den øvrige trafik i bevægelse. Det kan man gøre med relativt høje
hastigheder, selv i tæt tåge.

Jeg har i den forløbne uge set/passeret 3 henstillede køretøjer, uden
nogen form for afmærkning.

De stod alle 3 delvist ude på kørebanen, sandsynligvis p.gr.a.
utilstrækkelig snerydning.

De var alle uden nogen form for lys, heller ikke advarselsblink.
Advarselstrekant var heller ikke nærværende. Det kan den teoretisk
godt på et tidspunkt have været, men så har den øvrige trafik kørt den
ad hævlede til.

Det er i disse situationer det efter min mening er uforsvarligt at
køre f.eks. 90 km/t. i tæt tåge.

Da man aldrig véd hvornår der står et havareret køretøj på kørebanen,
synes jeg det er helt i orden, at man i mange lande har indført en
generel hastighedsbegrænsning i tæt tåge.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 13:48

Mikkel Z. Herold skrev:
> [...]
> tyk ærtesuppe af dis og tåge, og da var det da et absolut must, at de
> forankørende havde tågebaglygterne tændt, hvis jeg skulle kunne

Det enkle svar er at hvis du har brug for deres tåbebaglygter for at
orientere dig kører du sikkert, ligesom dem, for stærkt efter forholdene.

> [...]
> ovennævnte tur, når altså bare folk tændte tågebaglygterne - det gav et
> godt billede af vejens forløb og bilernes placering, så vi trillede

Hvis det er så tåget at tåbebaglygterne har en berettigelse er det oftes
smartest ikke at køre ret meget over 50 km/t.

--
MVH
Finn

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 13:52

KLIP

> Det enkle svar er at hvis du har brug for deres tåbebaglygter for at
> orientere dig kører du sikkert, ligesom dem, for stærkt efter forholdene.

Blot af alm. interesse, hvordan orienterer man sig med tåge-BAG-lygter.

Er de bedre, når man bakker end selve det hvide BAK-lys i tåget vejr..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-01-06 14:02

On Thu, 26 Jan 2006 13:52:17 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>Blot af alm. interesse, hvordan orienterer man sig med tåge-BAG-lygter.
>
>Er de bedre, når man bakker end selve det hvide BAK-lys i tåget vejr..?

Jeg tror, at der menes forlæns navigation.

Lidt som når du skal have havkrydseren sikkert i havn. Du navigerer
efter kulørte lamper.

Det bliver først pinligt, når den bagvedkørende ender i en fremmed
mands carport. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 14:07

KLIP

> Jeg tror, at der menes forlæns navigation.

Hvordan kan vedkommende forrest i karavanen orientere sig bedre med tændt
tåge-BAG-lygte er mig desværre endnu en gåde..

> Lidt som når du skal have havkrydseren sikkert i havn. Du navigerer
> efter kulørte lamper.

Jeg er farveblind, så jeg navigerer efter søkort og viden om placering af
diverse stationære kontaptioner for sikker søfart..

> Det bliver først pinligt, når den bagvedkørende ender i en fremmed
> mands carport. *LOL*

Det må man i situationen medgive dig, dog har jeg hørt fra pålidelig kilde,
det ikke ubetinget skyldes tåge-BAG-lygter, men bare lygter i al
almindelighed..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-06 16:15

BJ wrote:
> [...]
>

> Hvordan kan vedkommende forrest i karavanen orientere sig bedre med tændt
> tåge-BAG-lygte er mig desværre endnu en gåde..

Arrrhh, nu læser du noget der ikke stod i indlægget, gør du ikke?! :)

Lars B

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 16:19

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> Arrrhh, nu læser du noget der ikke stod i indlægget, gør du ikke?! :)

Hvilken del af ovennævnte, du svarede på..;)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-06 16:44

BJ wrote:
> [...]

"Hvordan kan vedkommende forrest i karavanen orientere sig bedre med
tændt tåge-BAG-lygte er mig desværre endnu en gåde.."

Det var vist det du skrev, men korrekt - det var dårligt quotet!

Lars B

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 16:59

KLIP

> Det var vist det du skrev, men korrekt - det var dårligt quotet!

Jow, jow, men du skal se det i en sammenhæng, der efterfølgende udviklede
sig til pjat og pjank.

Dette grundet en ikke mere eksisterende fornuft i diskussionen, den er
uddebatteret ud i mindste hjørne.

Ydermere er diskussionen nu, fra begge sider, endt op i en næsten sygelig
aversion for og imod tågelygter overhovedet.

Jeg har tidligere udtalt ret bastant:

1) Tillad tågelys 24 timer i døgnet.

2) Forbyd tågelys (der er alligevel ikke ret mange som kan køre bil og
samtidig overskue betjeningen af samme..)

Det må være rigeligt med pedaler, rat og en knap til at skifte fra kørelys
til
kort lys samt en afviserkontakt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N/A

Dato : 26-01-06 17:08

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-06 17:08

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jow, jow, men du skal se det i en sammenhæng, der efterfølgende udviklede
> sig til pjat og pjank.

Den er jeg med på :)

> Dette grundet en ikke mere eksisterende fornuft i diskussionen, den er
> uddebatteret ud i mindste hjørne.

Det er jeg enig i - emnet om Tåge/Tåbelys er et af de mest diskuterede
emner, og ofte ender den op i "min mor kan banke din".

> Ydermere er diskussionen nu, fra begge sider, endt op i en næsten sygelig
> aversion for og imod tågelygter overhovedet.

Netop!

> Jeg har tidligere udtalt ret bastant:
>
> 1) Tillad tågelys 24 timer i døgnet.

Det er det vel ret beset også, altså tilladt?

> 2) Forbyd tågelys (de er alligevel ikke ret mange som kan køre bil og
> samtidig overskue betjeningen af samme..)

Nok farligt at forbyde helt? Der er dog nogen billister der godt kan
finde ud af at bruge lygterne korrekt, de skal vel ikke "straffes"?

> Det må være rigeligt med pedaler, rat og en knap til at fra kørelys til
> kort/lang lys.

Måske en bil til kvinder!? :) (nu får jeg hug!)

Jeg får i morgen monteret en ny "kontaktarm" til min bil, som nu i et
par måneder har været monteret med lygter der ikke har fungeret, altså
tågelygter, så nu skal jeg lære at bruge dem korrekt!

Lars B

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 17:17

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er det vel ret beset også, altså tilladt?

Jow, hvis vejret er godt tåget og usigtbart trods dagslys.

> Nok farligt at forbyde helt?

Hvorfor egentlig det. Folk kan bare køre efter forholdene.

Kan de på ingen måde se noget, må de blot holde stille og vente på bedre
udsyn.

> Der er dog nogen billister der godt kan finde ud af at bruge lygterne
> korrekt, de skal vel ikke "straffes"?

Uha .... sådan noget kan vi ikke bruge til noget i dagens Danmark. Ingen
skal i noget have mulighed for, det andre ikke er dygtige nok/i standt til
andministrere/finde ud af.

Af hjertet rigtig god fornøjelse..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-06 17:34

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jow, hvis vejret er godt tåget og usigtbart trods dagslys.

Nemmerligen...

> Hvorfor egentlig det. Folk kan bare køre efter forholdene.

Det er ogsåp mit indtryk at "de fleste" gør det...

> Kan de på ingen måde se noget, må de blot holde stille og vente på bedre
> udsyn.

Og det er her det vel er farligt? Man ser altså en bil med tændte
bagerste tågelygter noget før en bil med dem slukket - så man kan nå at
bringe sit køretøj til standsning i "bedre tid".

> Uha .... sådan noget kan vi ikke bruge til noget i dagens Danmark. Ingen
> skal i noget have mulighed for, det andre ikke er dygtige nok/i standt til
> andministrere/finde ud af.

Nej, det har du desværre ret i - men man er nød til at lave love efter
laveste fællesnævner. "Vi er sikkert også nogen" som mener at vi godt
kan administrere en højere hastighed på nogle motortrafikveje, og
motorveje, men det er der andre der ikke kan, hvorfor man sætter grænsen
så den passer til laveste fællesnævner...

> Af hjertet rigtig god fornøjelse..:)

Jo tak! Så får jeg også bragt køretøjet i lovlig stand - lygter der ikke
virker er jo fyfy (de virker, man kan ikke tændes)...

Lars B

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 19:34

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det er her det vel er farligt?

Man kan jo spørge sig selv, hvad de samme bilister gør i strækt modlys.

Desværre fortsætter langt de fleste fuldstændig blændede.

Resultatet kan ses/læses i utallige skadesrapporter...;)

> Man ser altså en bil med tændte bagerste tågelygter noget før en bil med
> dem slukket - så man kan nå at bringe sit køretøj til standsning i "bedre
> tid".

Du bør (måske) køre så langsomt i usigtbart vejr, risikoen for fatale skader
er lig nul.

Problemet er blot, det er mennesker, der sidder bag rattet (også i biler).

> Jo tak! Så får jeg også bragt køretøjet i lovlig stand - lygter der ikke
> virker er jo fyfy (de virker, man kan ikke tændes)...

Er vores lovgivning ikke herlig, social retfærdig samt 100% indlysende..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 18:10

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> efter kulørte lamper.
> Det bliver først pinligt, når den bagvedkørende ender i en fremmed

Du har vist hørt for meget Dirch.

--
MVH
Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 18:06

BJ skrev:
> Blot af alm. interesse, hvordan orienterer man sig med tåge-BAG-lygter.

Formålet med tågeBAGlygter er at forsøge at undgå at man får bygget om
på sin bils bagende.

> Er de bedre, når man bakker end selve det hvide BAK-lys i tåget vejr..?

Jeg ved ikke af at man selv kan bruge dem til noget. Dog kan det godt
være at de kan hjælpe hvis ens baklygte kun er en af de der indbyggede
Nefalygter.

--
MVH
Finn

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 26-01-06 22:32

On 26-01-2006 13:48 Finn Guldmann wrote:
> Det enkle svar er at hvis du har brug for deres tåbebaglygter for at
> orientere dig kører du sikkert, ligesom dem, for stærkt efter forholdene.

Det svarer jo til at sige, at man skal forbyde alt lys på bilen og så
bare køre efter forholdene! Når nu "forholdene" var, at langt de fleste
kørte med tågelyset tændt, så gjorde jeg (vi) jo netop ikke andet end at
køre efter forholdene.

Det var måske nok en overdrivelse at kalde det et "absolut must" at alle
kørte med tågelys, men det lettede dog kørslen gevaldigt, at de fleste
gjorde det, ganske enkelt fordi jeg kunne orientere mig noget længere
frem i trafikken end jeg ellers ville have kunnet.

Når nu tåge(bag)lygterne er opfundet, hvorfor så ikke udnytte deres
funktion, dvs. bruge dem som en hjælp i kørslen. Hvis de andre bilers
brug af tågebaglygter gør, at trafikken forsvarligt kan afvikles med 90
km/t i stedet for 70, så tjener de da et legitimt formål, på samme måde
som brugen af forlygter tillader mig at køre 80 på en mørk landevej i
stedet for 20.

> Hvis det er så tåget at tåbebaglygterne har en berettigelse er det oftes
> smartest ikke at køre ret meget over 50 km/t.

Igen, hvis du ikke mener, at tåge(bag)lygter har nogen som helst
berettigelse, hvad så med fjernlys? Det er også en funktion, der sætter
dig i stand til at køre anderledes (hurtigere) end ellers. Selvfølgelig
giver dine egne tågebaglygter dig ikke nogen direkte fordel i form af
bedre udsyn, men det vil jeg til enhver tid påstå, at de andres gør
(forudsat, selvfølgelig, at de bruges korrekt!).

Min pointe er, at tågelys er et hjælpemiddel, som letter kørslen i visse
situationer, ligesom f.eks. fjernlys letter kørslen i mørke. At mange så
bruger det forkert betyder jo ikke, at tågelys ikke har nogen
berettigelse. Skal vi så også forbyde fjernlys, hvis tilstrækkeligt
mange ikke kan finde ud af at blænde ned, når de møder en modkørende?

Jeg kører meget, meget sjældent med tågebaglygten tændt, men netop på
motorvejen, hvor man primært skal koncentrere sig om vejens forløb og de
andre bilisters placering, ser jeg ingen som helt grund til ikke at
bruge dem i tæt tåge eller regn.

Mikkel

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-06 01:07

Mikkel Z. Herold skrev:
> [...]
> bare køre efter forholdene! Når nu "forholdene" var, at langt de fleste
> kørte med tågelyset tændt, så gjorde jeg (vi) jo netop ikke andet end at

Nej, det betyder blot at du bør/skal tilpasse din hastighed til det lys
du selv medbringer.

> [...]
> gjorde det, ganske enkelt fordi jeg kunne orientere mig noget længere
> frem i trafikken end jeg ellers ville have kunnet.

Hvad mange glemmer er at det kun er den sidste i en række biler der bør
køre med tåbebaglyset tændt.

> [...]
> km/t i stedet for 70, så tjener de da et legitimt formål, på samme måde
> som brugen af forlygter tillader mig at køre 80 på en mørk landevej i

Som ovenfor nævnt bør du ikke køre efter at ligge an på andres lygteføring.

Hvad vil du så gøre hvis den foran dig gør som man bør og slukker sit
tåbebaglys når han har set dig, og konstateret at nu kommer du ikke
nærmere (udfra den betragtning at nu har du "fat i afstanden" til ham)?

> [...]
> bedre udsyn, men det vil jeg til enhver tid påstå, at de andres gør
> (forudsat, selvfølgelig, at de bruges korrekt!).

Imho er tåbegaglygternes vigtigste berettigelse at man kan marker den
sidste bil i en række biler, (Man er så også "sidste bil" hvis man kører
alene) for at give en bagfra kommende et ekstra stykke at få afpasset
sin fart på. I ren egoistisk interesse, så man undgår at få sin bagende
molesteret.

> [...]
> berettigelse. Skal vi så også forbyde fjernlys, hvis tilstrækkeligt
> mange ikke kan finde ud af at blænde ned, når de møder en modkørende?

Jeg afviser ikke at det har en berettigelse. Jeg påpeger blot at i 90%
af de tilfælde det bliver bruget er det enten unødvendig eller forkert
at bruge det.

> [...]
> motorvejen, hvor man primært skal koncentrere sig om vejens forløb og de
> andre bilisters placering, ser jeg ingen som helt grund til ikke at

Hvis der kører en bagdig, som holder sin afstand til dig, kan du godt
forvente at han har set dig. Hvorfor du godt kan slukke din (e)
tåbebaglygter.

Men jeg formoder at du gør som de fleste, og kører videre med dem tændte.

--
MVH
Finn

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 28-01-06 13:19

On 27-01-2006 01:06 Finn Guldmann wrote:
> Nej, det betyder blot at du bør/skal tilpasse din hastighed til det lys
> du selv medbringer.

Okay, det er en fin holdning, som dog kun virker i teorien. Jeg gætter
f.eks. på, at der ikke er ret mange i denne gruppe, der sætter farten
op/ned når de slår deres fjernlys hhv. til og fra, selvom det er det
rigtigste at gøre.

Det er der jo nok en grund til, for tænkt hvor en kaotisk
trafikafvikling det ville give, hvis alle lå og skiftede hastighed konstant.

> Hvad mange glemmer er at det kun er den sidste i en række biler der bør
> køre med tåbebaglyset tændt.

Hvorfor, og har du nogen dokumentation for, at det er det man "bør"
gøre? Jeg har aldrig hørt om den regel. Forestil dig en række med fire
biler i tæt tåge. Hvis jeg ligger som nummer tre, så vil jeg da langt
foretrække, at nummer to har tændt sit tågebaglys, så jeg kan holde en
længere afstand til ham, i stedet for at skulle ligge så tæt på ham at
jeg kan se hans normale baglys - det giver ingen mening i mit hoved!

> Som ovenfor nævnt bør du ikke køre efter at ligge an på andres lygteføring.

Nej, jeg lægger heller ikke min kørsel an på deres lygteføring. Jeg
udnytter (og glædes over det), når de har lygterne tændt, men har de det
ikke, så tilpasser jeg min kørsel efter de forhold.

> Hvad vil du så gøre hvis den foran dig gør som man bør og slukker sit
> tåbebaglys når han har set dig, og konstateret at nu kommer du ikke
> nærmere (udfra den betragtning at nu har du "fat i afstanden" til ham)?

Så vil jeg synes, han er et fjols, for så skal jeg jo netop tættere på
ham for at kunne se, hvor han er...! Det er vel mit ansvar som
bagvedkørende at jeg holder en passende afstand til ham, så hans
tågebaglygte ikke blænder mig, og dermed bliver han jo også dejligt fri
for at sidde med øjnene i bakspejlet og vurdere om jeg nu har "fat i
afstanden" - netop i tåge/dis er det da ekstra vigtigt at man
koncentrerer sig om vejen foran sig!

> [...]
> alene) for at give en bagfra kommende et ekstra stykke at få afpasset
> sin fart på. I ren egoistisk interesse, så man undgår at få sin bagende

Ja, men igen vil jeg vende den om: Hvis nu alle bilerne i rækken bruger
deres tågebaglygter, så kan de køre med større afstand til hinanden og
dermed øget sikkerhed og mindre risiko for molestrerede bagender!

> Jeg afviser ikke at det har en berettigelse. Jeg påpeger blot at i 90%
> af de tilfælde det bliver bruget er det enten unødvendig eller forkert
> at bruge det.

Der er vi så til gengæld enige, der er mange, der automatisk trykker på
knappen så snart der er lidt morgendis i luften.

> Hvis der kører en bagdig, som holder sin afstand til dig, kan du godt
> forvente at han har set dig. Hvorfor du godt kan slukke din (e)
> tåbebaglygter.

Og når jeg så slukker lygten, så kan han ikke se mig længere! Det er da
ikke særlig venligt.

> Men jeg formoder at du gør som de fleste, og kører videre med dem tændte.

Ja, af ovennævnte grunde. Kommer den bagvedliggende tættere på og lægger
an til overhaling, slukker jeg selvfølgelig, men ikke i "kolonnekørsel"
med god afstand mellem bilerne.

Mikkel

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-06 13:55

Mikkel Z. Herold skrev:
> [...]
> Det er der jo nok en grund til, for tænkt hvor en kaotisk
> trafikafvikling det ville give, hvis alle lå og skiftede hastighed

Måske det er derfor de fleste ikke gør det. Blot man kan blive fri for
modkørende blænding går det jo meget godt.

> [...]
> længere afstand til ham, i stedet for at skulle ligge så tæt på ham at
> jeg kan se hans normale baglys - det giver ingen mening i mit hoved!

Fordi det virker blændende på dem der kører bag ved. Det er jo også den
basale mening med den (de) lygte(r). Men når man så er opdager er de
mest i vejen for de bagved kørendes udsyn.

Sigt, hastighed og afstand er tre ting der hænger sammen. Men ikke mange
nok har opdaget det.

> Nej, jeg lægger heller ikke min kørsel an på deres lygteføring. Jeg
> udnytter (og glædes over det), når de har lygterne tændt, men har de det
> ikke, så tilpasser jeg min kørsel efter de forhold.

Godt så.

> [...]
> for at sidde med øjnene i bakspejlet og vurdere om jeg nu har "fat i
> afstanden" - netop i tåge/dis er det da ekstra vigtigt at man

Hvorfor er han et fjols? Han slukker jo netop lygterne for ikke at
blænde dig med dem.

> Ja, men igen vil jeg vende den om: Hvis nu alle bilerne i rækken bruger
> deres tågebaglygter, så kan de køre med større afstand til hinanden og
> dermed øget sikkerhed og mindre risiko for molestrerede bagender!

Alene det at de hæver hastigheden udover hvad deres eget lys kan bruges
til er imho forkert.

Men samfundet er jo fartfixeret så det er der nok ikke så meget at gøre
noget ved.

> Der er vi så til gengæld enige, der er mange, der automatisk trykker på
> knappen så snart der er lidt morgendis i luften.

Netop, og det er noget af det jeg anbringer i de 90%

> Og når jeg så slukker lygten, så kan han ikke se mig længere! Det er da
> ikke særlig venligt.

Måske ikke lige straks, men han er klar over at duer der. Og kan stille
og rolig justere sin afstand så han kan se dig igen. Hvis sigt og
hastighed gør det forsvarligt.

> Ja, af ovennævnte grunde. Kommer den bagvedliggende tættere på og lægger
> an til overhaling, slukker jeg selvfølgelig, men ikke i "kolonnekørsel"
> med god afstand mellem bilerne.

Hvad er egentlig "god afstand" i tæt tåge?

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 31-01-06 23:42

On 28-01-2006 13:54 Finn Guldmann wrote:
> Fordi det virker blændende på dem der kører bag ved. Det er jo også den
> basale mening med den (de) lygte(r). Men når man så er opdager er de
> mest i vejen for de bagved kørendes udsyn.

Jeg tror, vi kører ret forskelligt i tåget vejr. Hvis det er tåget, og
jeg ligger bagved en bil med tågebaglygterne tændt, så holder jeg så
tilpas stor afstand, at hans lygter *ikke* blænder mig - og større
afstand må da alt andet lige give større sikkerhed.

> Hvorfor er han et fjols? Han slukker jo netop lygterne for ikke at
> blænde dig med dem.

Jamen, det har jeg da 100 gange bedre mulighed for at bedømme. Lad nu
ham passe sin egen kørsel, så skal jeg nok afpasse min afstand, så jeg
ikke bliver blændet!

> Alene det at de hæver hastigheden udover hvad deres eget lys kan bruges
> til er imho forkert.

Ja, igen i teorien. I praksis kan jeg nok være ret sikker på, at når jeg
kører på motorvejen og holder øje med den forankørendes tågebaglygte, så
dukker der ikke lige pludselig en uforudset forhindring op imellem os.
Men det er vel i sidste ende et temperamentsspørgsmål, man kan
selvfølgelig også vælge at afpasse sin fart fuldstændig til alle mulige
og umulige scenarier...

> Måske ikke lige straks, men han er klar over at duer der. Og kan stille
> og rolig justere sin afstand så han kan se dig igen. Hvis sigt og
> hastighed gør det forsvarligt.

Og her er så min pointe igen: I de tilfælde hvor sigt og hastighed
*ikke* gør det forsvarligt for ham at komme så tæt på, at han kan se
mine almindelige baglygter, så har han glæde af mine tågelygter.

Du vil jo så sikkert indvende, at vi begge bør sætte hastigheden ned,
men som jeg skrev tidligere, så ser jeg ikke umiddelbart noget galt i at
køre 90 med tågelygter i stedet for 70 uden (tænkt eksempel).

> Hvad er egentlig "god afstand" i tæt tåge?

Vel det samme som i ikke-tåge: Så god afstand, at man kan nå at bremse,
hvis den forankørende gør det. Der er to parametre involveret, nemlig
fart og afstand.

Forskellen på os er vist bare, at vi vælger at justere på forskellige
parametre når det er tåget: Jeg bruger de andres tågelygter til at kunne
holde større afstand, og dermed køre lidt hurtigere, mens du vælger at
sætte farten ned og bibeholde en "normal-afstand".

Mikkel

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-02-06 00:52

Mikkel Z. Herold skrev:
> [...]
> tilpas stor afstand, at hans lygter *ikke* blænder mig - og større
> afstand må da alt andet lige give større sikkerhed.

Jo, men nu er det jo det de få gør. for de fleste gælder det jo at de
kører med samme hastighed og afstand i al slags vejr og føre.

Om alle, berettiget, kunne pudse glorien ville der jo ikke ske ulykker.

> Jamen, det har jeg da 100 gange bedre mulighed for at bedømme. Lad nu
> ham passe sin egen kørsel, så skal jeg nok afpasse min afstand, så jeg
> ikke bliver blændet!

Og når det så er gamle Jensen, der knap kan se hen til forenden af sin
egen bil, der er kommet ud at køre i tåge, og det går ret lidt stærkt,
holder du så også samme afstand? Eller kører du "han op" og forsøger at
overhale?

I det andet tilfælde er hans tåbebaglys nu pludselig en hindring for dit
udsyn fremad.

> [...]
> Men det er vel i sidste ende et temperamentsspørgsmål, man kan
> selvfølgelig også vælge at afpasse sin fart fuldstændig til alle mulige

Du sidder jo ikke og holder øje med hans tåbebaglygter 100% af tiden. Så
idet øjeblik du kigger efter ham bagved har den anden begyndt en
bremsning, som du ikke opdager de det lys jo ligner det andet. Og så
hænger du oppe i r*ven på ham foran. Måske ikke fordi du ikke selv kunne
bremse, men fordi ham bag dig, der kører på samme måde som du, ikke kan
nå at regulere sin fart tidsnok til ikke at brage op i dig.

> [...]
> men som jeg skrev tidligere, så ser jeg ikke umiddelbart noget galt i at
> køre 90 med tågelygter i stedet for 70 uden (tænkt eksempel).

Nej, jeg vil indvende at du bør sætte din hastighed efter det du kan se
i dit eget lys.

(se nedenfor)

> [...]
> holde større afstand, og dermed køre lidt hurtigere, mens du vælger at
> sætte farten ned og bibeholde en "normal-afstand".

Du hænger stadig din hastighed op på hvad andre gør. Det er det jeg
mener er forkert.

Du kan jo så ikke køre så stærkt når du ikke har en foran dig. Du kan jo
ikke være sikker på at alle foran dig kører med tåbebaglys tændt,
hvorfor du er nødt til at sætte din hastighed efter hvad du kan se i dit
eget lys.

Du skal huske at tænke på at ret mange trailere faktisk ikke er udstyret
med tåbebaglys. De har mange lygter, men hvad hjælper det? 2 x 5 watt og
4 x 10 watt kan jo godt være lidt svær at få øje på.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 16:03

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor, og har du nogen dokumentation for, at det er det man "bør" gøre?
> Jeg har aldrig hørt om den regel.

Det er sgu' heller ikke nødvendigt med dokumentation, det er logik for
perlehøns :((. Hvor tit er der så tåget at du ikke kan se et par bag,
BREMSE, lygter på 20-30 m. afstand, især når du har kørt der et stykke tid,
så du ved du har nogen foran?. Tværtimod kan tåbelyset få dig til at overse,
der er tale om BREMSElys :((.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 31-01-06 23:47

On 28-01-2006 16:02 Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Det er sgu' heller ikke nødvendigt med dokumentation, det er logik for
> perlehøns :((.

Måske, men jeg er ingen perlehøne, så jeg kan ikke se logikken

> Hvor tit er der så tåget at du ikke kan se et par bag,
> BREMSE, lygter på 20-30 m. afstand, især når du har kørt der et stykke tid,
> så du ved du har nogen foran?.

Sikkert ikke ret tit, men jeg vil foretrække, at ham foran tændte sine
tågebaglygter, så jeg kunne se ham på 60-70 meters afstand i stedet!

> Tværtimod kan tåbelyset få dig til at overse,
> der er tale om BREMSElys :((.

Tja, jeg vil stadigvæk kunne se ham på længere afstand og dermed har jeg
mere tid til at reagere. Hvis jeg lå 20-30 meter bag ham og han
bremsede, ville jeg ikke have så meget tid. Men i øvrigt kan man nu
sagtens se bremselysene selvom tågebaglygterne er tændt!

Mikkel

Fra : Per Thomsen

Dato : 01-02-06 09:41

> [...]
> ville jeg ikke have så meget tid. Men i øvrigt kan man nu sagtens se
> bremselysene selvom tågebaglygterne er tændt!

Måske tågelygterne skulle bruges dynamisk.
I stedet for at hr Jensen ser det er tåget, når han kører hjemmefra, tænder
han automatisk alt tågeblusset, skulle han tænde baglyset når han ikke har
nogen bag sig. I det han så ser en bil nærme sig slukker han tågelygten.

Personligt kører jeg meget på motorvejene omkring København. Der er det
vældig irriterende i meget tæt trafik, at folk har tågelygterne tændt.

Per

Fra : Kate

Dato : 01-02-06 21:13

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> wrote in

> Personligt kører jeg meget på motorvejene omkring København. Der
> er det vældig irriterende i meget tæt trafik, at folk har
> tågelygterne tændt.

Ja, og nu var det jo tåget igår, derfor har mange tågelygterne tændt i
dag. Nu ved jeg ikke hvordan andre biler er indrettet mht til lamper,
men i min er der er irriterende orange lampe i instrumentpanelet der
tænder når tågebaglygten er i brug. Jeg slukker lige så snart jeg
overhovedet synes det er forsvarligt, hvilket er ret hurtigt. Hvis jeg
har nogen bag mig som burde være tæt nok på til at se mig, så slukker
jeg. Hvis vedkommende overhaler eller drejer fra og tågen stadig er tæt
så tænder jeg igen indtil næste bilist kommer op til mig.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Per Thomsen

Dato : 02-02-06 09:36

> [...]
> jeg. Hvis vedkommende overhaler eller drejer fra og tågen stadig er tæt
> så tænder jeg igen indtil næste bilist kommer op til mig.

Hvor er det dejligt :)

Per

Fra : Armand

Dato : 27-01-06 15:22

Mikkel Z. Herold skrev:
> [...]
> ovennævnte tur, når altså bare folk tændte tågebaglygterne - det gav et
> godt billede af vejens forløb og bilernes placering, så vi trillede

Jup!
Lige indtil den forrestkørende, som selvklart ikke har samme guide at
følge, kører op i røven af en gammel Mercedes(=arketypen af en tung
gammel bil uden tågebaglys), eller ind i en afspærring/Engell-klods -Og
så har vi balladen!
Kilometerlange harmonika-sammenstød i morgentåge (rushhour) er en
renklassiker :-|

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : BJ

Dato : 27-01-06 15:28

KLIP

> Kilometerlange harmonika-sammenstød i morgentåge (rushhour) er en
> renklassiker :-|

Uheld om vinteren er også en ren klassiker.

Det starter med at folk rengør deres potter for is og sne, kører ud i Guds
milde natur, smadrer bilen og undskylder sig med, de blev overrasket af det
glatte føre.

Morale: Folk bør slet ikke føre automobil ej heller have retten til at købe
dem..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 12:14

KLIP

> [...]
> - de tror de bliver bedre set
> - de ikke ved det generer mange
> - politiet ikke gider gøre noget ved det

Nu er der intet smart´ved en tændt tåge-BAG-lygte ej heller ser man
bedre..!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jones_net

Dato : 26-01-06 10:22

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3518154/

Jeg synes at have hørt, at tågelysets tænding ikke må være automatisk -
altså at det ikke må tænde sammen med bilens automatiske lys, men at man
skal tænde det manuelt.
Men er det rigtigt?

/J

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-01-06 11:15

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes at have hørt, at tågelysets tænding ikke må være automatisk -
> altså at det ikke må tænde sammen med bilens automatiske lys, men at man

Mig bekendt er der biler der ikke fungerer på ovenstående måde, f.eks. G2.

Men det kan da godt ske at det er forbudt i nyere biler ...??

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-06 12:12

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Jeg tror at folk, i mange tilfælde, slet ikke er klar over at de har
> tændt de bagerste samtidig med de tændte de forreste

Mange nyere biler, specielt de ellers så i denne gruppe udskældte PSA
biler er ellers så visseligt indrettet at man kun kan tænde
tågebaglygterne efter at tågeforlygterne er tændt, og kun når der
er valgt lygteføring <> kørelys. Desuden så slåes tågebaglygten
automatisk fra når man drejer væk fra positionslys/nærlys. Og man
kan ikke glemme det til næste dag, da den jo hyler/bipper når man
slukker bilen med lyset tændt.

--

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 13:52

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> automatisk fra når man drejer væk fra positionslys/nærlys. Og man
> kan ikke glemme det til næste dag, da den jo hyler/bipper når man

Det jeg mener er at tåbebaglyset tændes med samme knap som tåbeforlyset.
F.eks. ligesom i MB, hvor man trækker en gang ud i knappen for de
forreste og to gange for de bagerste også. Og der er der så, åbenbart,
mange der ikke er klar over den midterste stilling og trækker knappen
helt ud med det samme.

--
MVH
Finn

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 13:58

KLIP

> Det jeg mener er at tåbebaglyset tændes med samme knap som tåbeforlyset.

Ikke på langt de fleste biler.

> [...]
> og to gange for de bagerste også. Og der er der så, åbenbart, mange der
> ikke er klar over den midterste stilling og trækker knappen helt ud med

Ret søgt eksempel, da Mercedeskørere ikke er de overvejende syndere, men
folk i ældre potter som Corsa, Fiesta, Vectra, osv. osv. ført i overvejende
grad af kvinder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Thomsen

Dato : 26-01-06 14:10

> Ikke på langt de fleste biler.

> Ret søgt eksempel, da Mercedeskørere ikke er de overvejende syndere, men

Også i min Deo.

> folk i ældre potter som Corsa, Fiesta, Vectra, osv. osv. ført i
> overvejende grad af kvinder.

Måske lige generelt nok :)
Ser alle aldersgrupper, køn og biltyper. Også dage uden tåge/regn/dis osv.

Per

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 14:15

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måske lige generelt nok :)

Naturligvis..

> Ser alle aldersgrupper, køn og biltyper. Også dage uden tåge/regn/dis osv.

Jeg vil medgive en tændt tåge-BAG-lygte kan virke rimelig irriterende i tæt
kørsel, når vejret ellers er helt uden tåge og det være sig dag eller nat.

Bortset fra det, finder jeg, man efterhånden i snart sagt sygelig aversion
overfor tågelygter i al almindelighed er kammet fuldstændig over og blander
både ditten og datten sammen i én pærevælling..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Thomsen

Dato : 26-01-06 16:11

> [...]
> overfor tågelygter i al almindelighed er kammet fuldstændig over og
> blander både ditten og datten sammen i én pærevælling..

Min eneste anke er tågebaglygter, da de let kan forveksles med bremselygter
i myldretiden, hvor bilerne kører i lange rækker.

Per

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 16:18

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Min eneste anke er tågebaglygter, da de let kan forveksles med
> bremselygter i myldretiden, hvor bilerne kører i lange rækker.

Der kan jeg sagtens følge dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Thomsen

Dato : 27-01-06 11:53

> Der kan jeg sagtens følge dig.

Tak :)

og netop i myldretiden (rækkekørsel) er der slet ingen grund til
tågebaglygter.

Per

Fra : BJ

Dato : 27-01-06 14:09

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> og netop i myldretiden (rækkekørsel) er der slet ingen grund til
> tågebaglygter.

Her kan jeg også godt følge dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 27-01-06 15:30

Per Thomsen skrev:

> Min eneste anke er tågebaglygter, da de let kan forveksles med bremselygter
> i myldretiden, hvor bilerne kører i lange rækker.

Derfor også brugen af én central tågebaglygte istedet (men som er
nærmest umulig at vurdere afstand til i tæt tåge)!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 18:09

BJ skrev:
> Ikke på langt de fleste biler.

Er det ikke normalt med en knap med tre stillinger; 1) slukket 2)
tågeforlys og 3) tågeforlys og tågebaglys?

> Ret søgt eksempel, da Mercedeskørere ikke er de overvejende syndere, men
> folk i ældre potter som Corsa, Fiesta, Vectra, osv. osv. ført i overvejende
> grad af kvinder.

Det må være de nyere MB'er du mener. På de gamle er nærlyset så elendig
at du skal have gang i tåbelyset for at se noget.

--
MVH
Finn

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-01-06 09:06

> Ret søgt eksempel, da Mercedeskørere ikke er de overvejende syndere,
> men folk i ældre potter som Corsa, Fiesta, Vectra, osv. osv. ført i
> overvejende grad af kvinder.

Du tager fejl. De grupper du nævner, aner slet ikke, der er noget, der
hedder tågelygter
Nej du, 4-hjulstrækkere ført af mænd, så har du synderne.

mvh
Preben

Fra : BJ

Dato : 27-01-06 14:10

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej du, 4-hjulstrækkere ført af mænd, så har du synderne.

Dem har jeg nu ikke bemærket så ofte, er synderne.

Det beror måske på, hvor i landet man bor samt antallet af solgte 4x4 i
området.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-01-06 18:49

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Du tager fejl. De grupper du nævner, aner slet ikke, der er noget, der
> hedder tågelygter

Giver dig ret.

> Nej du, 4-hjulstrækkere ført af mænd, så har du synderne.

Ikke kun dem men biler der signalere "status", "magt". Og så alle
wannabee's, "brian" & Co., når der er mørk kan man jo ikke se bilen bag
lygterne ;).

Fra : BJ

Dato : 27-01-06 19:40

KLIP

> Ikke kun dem men biler der signalere "status", "magt".

Mon ikke du skulle søge professionel hjælp. Du har gennemgående et stort
problem med velstillede og "magt"..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 08:08

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse news:43da6929$0

> Mon ikke du skulle søge professionel hjælp. Du har gennemgående et stort
> problem med velstillede og "magt"..;)

Opførslen er heller ikke = med dem, men sjovt nok er der en tendens, når man
ser på trafikbilledet. Det være BMW'er, store Pegøj'er, SUV's etc. etc.., +
wannabee's - folk som gerne vil frem koste hvad det vil. Og i trafikken kan
de jo komme det næsten uden ansvar, mener de :(. Nu er vi tilbage, til at
diskutere om det skyldes str. på genitalierne?, igen ;).

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 12:52

KLIP

> Opførslen er heller ikke = med dem, men sjovt nok er der en tendens, når
> man ser på trafikbilledet.

Jeg kan ikke helt genkende det, da jeg føler at eks. Pøsjø 206, Golf,
Citroen, Opel Astra osv. osv. er rimelig godt med.

> Det være BMW'er, store Pegøj'er, SUV's etc. etc.., + wannabee's - folk som
> gerne vil frem koste hvad det vil.

Njaeee .. jeg ser nu lige så mange Escorter, Corsa, Fiesta og lignende
potter med over 10/15 år på bagen.

> Og i trafikken kan de jo komme det næsten uden ansvar, mener de :(. Nu er
> vi tilbage, til at diskutere om det skyldes str. på genitalierne?, igen
> ;).

Jeg har bemærket, potter over 10/15 år gerne kører uden lys i dagtimerne,
indtil de får et venligt blink og det trods det faktum, ejerne har haft nu
mange år til at montere kørelysrelæ.

Det kunne nu være morsomt at få lavet en statistik over diverse synderes
synder..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 14:45

> Njaeee .. jeg ser nu lige så mange Escorter, Corsa, Fiesta og lignende
> potter med over 10/15 år på bagen.

1. De kan være wannabee's, og i mørke er alle katte som bekendt grå.
2. Det kan være afh. af lokalitet, for heromkring har dem jeg nævnte HELT
sikkert lys i hele orgelet, på alle tidspunkter. Man skulle ellers mene at
folk med en indtægt, som berettiger biler af den kaliber, besidder et vist
intellekt? ;).

> Jeg har bemærket, potter over 10/15 år gerne kører uden lys i dagtimerne,
> indtil de får et venligt blink

Er du enig med dig selv?, har de lys på el. ej :).

> Det kunne nu være morsomt at få lavet en statistik over diverse synderes
> synder..

Det kan helt sikkert trækkes ud af politiets, hvis de gjorde sig den
ulejlighed at uddele bøder for fx. utidigt tåbelys ;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-06 14:45

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Det kan helt sikkert trækkes ud af politiets, hvis de gjorde sig den
> ulejlighed at uddele bøder for fx. utidigt tåbelys ;).

Det har de ikke tid til. De har jo travlt med at uddele fartbøder.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 15:15

> Det har de ikke tid til. De har jo travlt med at uddele fartbøder.

Gør de det når der er mørkt?. Så kunne de passende blitze dem med tåbelyset
tændt ;).

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 15:14

KLIP

> Gør de det når der er mørkt?. Så kunne de passende blitze dem med
> tåbelyset tændt ;).

Det kan de ikke bruge til noget, for der står altid en mand som fægter med
arme og ben samt viser "fingeren" lige midt i netop sådan et billede..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 15:50

> Det kan de ikke bruge til noget, for der står altid en mand som fægter med
> arme og ben samt viser "fingeren" lige midt i netop sådan et billede..:)

Tror nærmere at prob. bliver, det bliver overbelyst= uanvendeligt ;).

Fra : Jens

Dato : 30-01-06 17:32

> [...]

> arme og ben samt viser "fingeren" lige midt i netop sådan et billede..:)

Selv om han viser fingeren kan føreren da ofte genkendes
--

Jens
(...som efter en del tråde om emnet oplever et sæt tændte tågelygter som

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-06 15:59

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Gør de det når der er mørkt?. Så kunne de passende blitze dem med tåbelyset
> tændt ;).

I princippet gør de det vel på alletider af døgnet. Men der skal jo nok
vær en vis økonomi i det før de kører ud.

Der er så meget andet man kunne bruge atk til. Men nok ikke noget der
giver så mange penge.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 15:09

KLIP

Man skulle ellers mene at
> folk med en indtægt, som berettiger biler af den kaliber, besidder et vist
> intellekt? ;).

Ergo siger du, folk med lavere indtægt er snot dumme..

> Er du enig med dig selv?, har de lys på el. ej :).

Hører din indtægt til i den lave ende..?..;)

> Det kan helt sikkert trækkes ud af politiets, hvis de gjorde sig den
> ulejlighed at uddele bøder for fx. utidigt tåbelys ;).

Gid de ville gøre det samme med "fingeren" og vildt gestikulerende førere af
automobiler. De er jo så optaget af andre bilisters gøremål, de er direkte
livsfarlige i trafikken..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 15:31

> Man skulle ellers mene at
>
> Ergo siger du, folk med lavere indtægt er snot dumme..

Eller nogen kommer uberttiget til deres indtægt? ;).

> Hører din indtægt til i den lave ende..?..;)

Hvem får ikke for lidt? ;).

> Gid de ville gøre det samme med "fingeren" og vildt gestikulerende førere
> af
Dem møder jeg ikke. Jeg ser mest dem som "holder på", lader som ingenting,
og så er det op til andre at afværge "katastrofen".

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 16:11

KLIP

> Eller nogen kommer uberttiget til deres indtægt? ;).

Misundelsens brød er tørt og du lægger ikke skjul på din diæt..;)

> Hvem får ikke for lidt? ;).

Det minder mig om den seneste undersøgelse omkring skat.

Utrolig mange vil gerne have, der betales mere i skat, men undersøgelsen
glemte at spørge om det var svareren selv eller alle de andre som skulle
betale mere.

> Dem møder jeg ikke. Jeg ser mest dem som "holder på", lader som ingenting,
> og så er det op til andre at afværge "katastrofen".

Har du overhovedet tid til at se for bar arme, ben og fingre..?..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 16:32

> Misundelsens brød er tørt og du lægger ikke skjul på din diæt..;)

Omvendt indrømmer du nu, at du tilhøre nævnte (uberettigede)gruppe. Hvis du
nu tager det som du er berettiget til, og sender overskuddet til mig? ;).

> Utrolig mange vil gerne have, der betales mere i skat, men undersøgelsen
> glemte at spørge om det var svareren selv eller alle de andre som skulle
> betale mere.

Bingo, men dårlig undersøgelse ;).

> Har du overhovedet tid til at se for bar arme, ben og fingre..?..:)

Jeg er kommet over det stadie, hvis jeg nogen side har været der?, mine
hænder er solidt plantet på styrehjulet & regioner.

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 16:32

KLIP

> Omvendt indrømmer du nu, at du tilhøre nævnte (uberettigede)gruppe. Hvis
> du nu tager det som du er berettiget til, og sender overskuddet til mig?
> ;).

Jørgen, du må lære at styre din udprægede misundelse.

Jeg glæder mig altid over, andre tjener/har mere end jeg for sulter, det gør
jeg ikke.

Øsker jeg at få "mere", lægger jeg kræfterne i for det og er endda villig
til at arbejde langt ud over 37 timer om ugen.

Læg det dig på sinde og hold op med at udtrykke din misundelse/foragt
overfor andre, der er mere velstillet end du eller endda har magt..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 16:41

> Øsker jeg at få "mere", lægger jeg kræfterne i for det og er endda villig
> til at arbejde langt ud over 37 timer om ugen.

Vor vilkår er forskellige, for nok kan jeg arbejde, men får sjældent noget
for det, hvis, kun utak :((.

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 16:39

KLIP

> Vor vilkår er forskellige, for nok kan jeg arbejde, men får sjældent noget
> for det, hvis, kun utak :((.

O.k., det er normalt værtens løn...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 16:49

> O.k., det er normalt værtens løn...

Det kommer så an på hvem værten er, hvis han hedder "Danmark" forholder det
sig sådan ;).

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 16:58

KLIP

> Det kommer så an på hvem værten er, hvis han hedder "Danmark" forholder
> det sig sådan ;).

Løb en risiko og bliv selvstændig evt. lav en webshop.

Du bliver aldrig "rig", hvis du tror det kan ske på en fast løn bundet op på
devisen:"Jeg _vil_ gå med livrem og seler også".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 17:14

> Løb en risiko og bliv selvstændig evt. lav en webshop.

Jeg ved det, venter bare at få ideen til et projekt, som ingen andre har
fået, som bare har lidt chanche for at "bære". Enhver kan jo åbne en grill
el. grønthandel ;).

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 17:12

KLIP

> Enhver kan jo åbne en grill el. grønthandel ;).

.... og sågar blive rig på det, hvis indsatsen (og heldet) følger med.

Men jeg forstår, du er stadig ikke kommet længere end livrem og seler måske
endda med et stykke snor omkring også for alle eventualiteters skyld..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 17:22

> Men jeg forstår, du er stadig ikke kommet længere end livrem og seler
> måske endda med et stykke snor omkring også for alle eventualiteters
> skyld..

Det er et sprgs. om selvtillid. Den er der ikke meget tilbage af, efter et
stykke tid i "kongens klær'" :(. Men vil gerne.

Fra : BJ

Dato : 28-01-06 17:21

KLIP

> Men vil gerne.

Spring ud i det.

Jeg lover dig, det giver hår på brystet og masser af selvtillid.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 17:26

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 12:57

BJ skrev:

> O.k., det er normalt værtens løn...

Jup!
Men hvad er så værtindens løn??

Fra : BJ

Dato : 29-01-06 15:02

KLIP

> Jup!
> Men hvad er så værtindens løn??

Ved jeg ikke, har aldrig prøvet at være værtinde, men du har måske
svaret..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 17:17

BJ skrev:

> KLIP

> Ved jeg ikke, har aldrig prøvet at være værtinde, men du har måske
> svaret..?..

= De små stød værten giver

Fra : BJ

Dato : 29-01-06 17:17

KLIP

> = De små stød værten giver

Som jeg nævnte tidligere, _jeg_ har aldrig været værtinde, men gerne ladet
mig betjene af sligt..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 12:50

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> de jo komme det næsten uden ansvar, mener de :(. Nu er vi tilbage, til at
> diskutere om det skyldes str. på genitalierne?, igen ;).

Under en weekendtur til Berlin for nogle år siden, gjorde vi os vores
helt private statistik:
Hver eneste gang der blev dyttet i den tætte trafik, var det en
Mercedes, og den eneste situation der brød dén regel var en BMW Z'er!
Det er jo oftest chaufføren der har købt bilen, og derfor er det ikke
sært at bilen siger meget om den der kører den. Personligt tager jeg den
lille Berlin-statistik som bekræftigelse af dét :-|

Fra : BJ

Dato : 29-01-06 15:05

KLIP

> [...]
> at bilen siger meget om den der kører den. Personligt tager jeg den lille
> Berlin-statistik som bekræftigelse af dét :-|

Den er jo også helt fantastisk, denne "statistik".

Lige netop i Tyskland, hvor MB, BMW, Audi, VW osv. er hjemmehørende...

Hvor vi i DK får en Seat som firmapotte, giver man ovennævnte (i mindre
udgaver) som samme.

Har du aldrig tænkt på, hvorfor man i Sverige møder en fandens masse Volvoer
og Saaber..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 17:09

BJ skrev:

> [...]
> Har du aldrig tænkt på, hvorfor man i Sverige møder en fandens masse Volvoer

Jo!
Men der var jo også en stor mængde af de andre stor tyske øser i den
forøvrigt tætte trafik, og uanset hvor mange Mercedes'er der var havde
statistikken været på 100% hvis ikke det lige havde været for ham
(Mercedes-ejeren?) i Z'en.

Derudover erkender jeg at der ikke er megen videnskab i vore optælling,
blot at den var meget markant!

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 29-01-06 17:13

KLIP

> Derudover erkender jeg at der ikke er megen videnskab i vore optælling,
> blot at den var meget markant!

Man ser og bemærker _det_, man generelt vil..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 11:09

Christian B. Andresen skrev:

Jeg fik lige lejlighed til at lege med lyset på Gøjt'en mens jeg ventede
på fruen i går aftes, og min erfaring derudfra er som følger:

> [...]
> biler er ellers så visseligt indrettet at man kun kan tænde
> tågebaglygterne efter at tågeforlygterne er tændt, og kun når der

Nu er det jo ikke selvklart at alle biler med tåge-baglygter også har
tåge-forlygter!
På min 206'er uden tåge-forlygter lader tåge-baglygten sig tænde (med en
fjederbelastet kontakt) når blot der er valgt lygteføring (á ikke køre
eller pos. -lys)!

> ...Desuden så slåes tågebaglygten
> automatisk fra når man drejer væk fra positionslys/nærlys......

Allerede når man slår over på pos.!.....

> .....Og man kan ikke glemme det til næste dag, da den jo
> hyler/bipper når man slukker bilen med lyset tændt.

..... Endsamt når man tager tændingen!

--
Armand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-06 12:16

Den Thu, 26 Jan 2006 06:35:18 +0100, skrev TDN :

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3518154/

Kritikken er ikke specielt rettet mod dig TDN, men generelt mod mange
posts med links:

Er det for meget forlangt at man liiige poster en kort forklarende tekst
sammen med linket, så man ikke er nødt til at åbne en browser for at
finde ud af om det er noget der har interesse?

Måske er det bare mig der er blevet en gammel nisse?

--
Kent Oldhøj

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 12:23

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det for meget forlangt at man liiige poster en kort forklarende tekst
> sammen med linket, så man ikke er nødt til at åbne en browser for at
> finde ud af om det er noget der har interesse?

Er du tosset mand, overskrifterne fortæller da alt, hvad der er værd at
vide..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-01-06 13:23

Den Thu, 26 Jan 2006 12:22:53 +0100, skrev BJ :

> Er du tosset mand, overskrifterne fortæller da alt, hvad der er værd at
> vide..

Jeg synes netop dit netop postede indlæg med titlen "Dagens Hyundai
opdatering" er et forrygende godt eksempel:

Et link og teksten: Det går jo forrygende godt for Hyundai. De tjener
bunker af penge.

Så ved langt de fleste hvad linket handler om. Der er ingen der med
sikkerhed kan sige hvad denne tråds link handler om: Er det nye regler?
Er det en ulykkesstatistik? Billige eftermonterede? En præcisering af
brugen? Næh, det er noget helt femte: Politiet giver bøder for forkert
brug af tågelygter.

--
Kent Oldhøj

Fra : N/A

Dato : 26-01-06 13:32

Fra : BJ

Dato : 26-01-06 13:32

Indlæg slettet ... havde ikke læst og forstået Kent Oldhøjs indlæg
ordentlig.

My fault ... only.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-06 14:48

BJ wrote:
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ikke på langt de fleste biler.

På PSA er det 1. hak tågeforlygterne 2. hak tågebaglygterne. Når
så man drejer lysknappen tilbage følger tågelysknappen 1 hak
tilbage, fra 2. til 1. hak.

> Ret søgt eksempel, da Mercedeskørere ikke er de overvejende syndere, men
> folk i ældre potter som Corsa, Fiesta, Vectra, osv. osv. ført i overvejende
> grad af kvinder.

Mht. baglygter ja, mht. forlygter er det PSA og VW koncernens biler som
er de værste IMO.

--

Christian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-06 16:09

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in news:43d85f92$0$15788$14726298
@news.sunsite.dk:

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3518154/

Det er fanme iorden - det har jeg efterlyst længe!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Thomas J.

Dato : 26-01-06 16:55

Den 26 Jan 2006 15:08:51 GMT sendte "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> følgende røgsignaler:

>"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in news:43d85f92$0$15788$14726298
>@news.sunsite.dk:

>Det er fanme iorden - det har jeg efterlyst længe!

Ja, men: (sakset fra Jyllandsposten.dk)
"I denne vintertid, da der ofte er snavs og film på forruden, kan de
ildrøde tågebaglygter på bilen foran således skabe en rød farvelade,
så det er næsten umuligt at orientere sig på en mørk landevej - til
stor fare for trafiksikkerheden."

Det er vel bilisten selv, der skal sørge for at der er ordentligt
udsyn gennem forruden (og de andre ruder).
At tågebaglygterne så kan virke generende er en anden sag.

Men problemet bliver jo ikke mindre af "at pudse ruder i leverpostej".

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Brian

Dato : 26-01-06 21:28

Thomas J. wrote:

> [...]
> At tågebaglygterne så kan virke generende er en anden sag.
>
> Men problemet bliver jo ikke mindre af "at pudse ruder i leverpostej".

Jeg studsede over samme sætning. Jeg vil nu ikke tilpasse min
lygteføring, for ikke at genere folk med smudsede ruder.

Måske det kan forklare, at nogen lader sig blænde af snart sagt alt
lys der er på en bil

/Brian

Fra : Jens

Dato : 26-01-06 22:05

Brian <ellers@tak.du> wrote:

> Jeg studsede over samme sætning. Jeg vil nu ikke tilpasse min
> lygteføring, for ikke at genere folk med smudsede ruder.

....og Fanden ta' de cyklister og fodgængere, der bliver overset i
lysorgiet.

> Måske det kan forklare, at nogen lader sig blænde af snart sagt alt
> lys der er på en bil

Jo mere lys der er på bilen, jo større kontrast er der mellem lyse og
mørke områder. Uanset øjnenes tilstand ser man mindre udenfor
lyskeglerne.

Men man kan så konstatere, at Du er udenfor pædagogisk rækkevidde - og
uden forståelse af færdselsloven.
--

Jens F

Fra : Brian

Dato : 26-01-06 22:32

Jens wrote:

> Men man kan så konstatere, at Du er udenfor pædagogisk rækkevidde - og
> uden forståelse af færdselsloven.

Jo tak, den har jeg hørt før.
Det er egentlig sært, at jeg stadig har mit kørekort, og ikke sidder på en
lukket afdeling et eller andet sted...

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-06 23:03

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in

> og ikke sidder
> på en lukket afdeling et eller andet sted...

Det undrer til stadighed mig... *LOL* :)

Det' GAS - du ka' ta' det!! :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Brian

Dato : 26-01-06 23:12

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det undrer til stadighed mig... *LOL* :)

Hvem faen har ringet dig op ?

> Det' GAS - du ka' ta' det!! :)

Nu har jeg tilfældigvis en god dag idag, ellers havde de onde
stemmer i hovedet tvunget mig til Kolding, tapet dig til en stol
med dobbeltklæbende gulvtæppetape, placeret dig foran Golf'en
og så tænde ALLE lamper lige i skallen på dig...

Men som sagt, jeg har en god dag idag...

/Brian

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-06 23:20

Brian wrote:

> Hvem faen har ringet dig op ?

> Nu har jeg tilfældigvis en god dag idag, ellers havde de onde
> stemmer i hovedet tvunget mig til Kolding

Hold nu op Brian - du kan sgu ikke finde til Kolding! ;)

> /Brian

Lars B

Fra : Brian

Dato : 26-01-06 23:26

Lars Jensen wrote:

> Hold nu op Brian - du kan sgu ikke finde til Kolding! ;)

Du har ret - af samme grund har jeg både en navigationsdims
i handskerummet, samt en i radio'en.

Men jeg ved dog alligevel hvilke vaskehaller der findes i
i "min" by

/Brian

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-01-06 23:37

Brian wrote:

> Du har ret - af samme grund har jeg både en navigationsdims
> i handskerummet, samt en i radio'en.

Ahh - smarte nymodens teknoloting...

> Men jeg ved dog alligevel hvilke vaskehaller der findes i
> i "min" by

Knæk! :)

> /Brian

Lars B

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-06 07:33

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43d948f9$0$15789$14726298
@news.sunsite.dk:

> Hvem faen har ringet dig op ?

Synes der stod Brian på displayet?

> [...]
> med dobbeltklæbende gulvtæppetape, placeret dig foran Golf'en
> og så tænde ALLE lamper lige i skallen på dig...

ROFL

Pas på.. måske jeg ka' li' det'

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Brian

Dato : 27-01-06 07:58

Martin Johansen [6000] wrote:

> Pas på.. måske jeg ka' li' det'

Måske vi sammen skulle afsøge markedet efter et hospital,
der kan håndtere vores psykiske lidelser ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-06 11:53

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43d9c459$0$15791$14726298
@news.sunsite.dk:

> Måske vi sammen skulle afsøge markedet efter et hospital,
> der kan håndtere vores psykiske lidelser ?

God idé.

Undersøger du?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Brian

Dato : 27-01-06 20:00

Martin Johansen [6000] wrote:

> God idé.

Jeg er fuld af den slags...

> Undersøger du?

Naa, det kommer nok helt af sig selv, næste gang jeg træder nogen
over tæerne i dette forum... én stor galeanstalt

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-06 20:21

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43da6d97$0$15786$14726298
@news.sunsite.dk:

> Naa, det kommer nok helt af sig selv, næste gang jeg træder nogen
> over tæerne i dette forum... én stor galeanstalt

ROFL

Rolig Brian :) Tænk på alle de gange jeg har været i modvind (og stadig)
er. Jeg lever endnu :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Fra : Brian

Dato : 27-01-06 20:53

Martin Johansen [6000] wrote:

> Rolig Brian :) Tænk på alle de gange jeg har været i modvind (og
> stadig) er. Jeg lever endnu :)

Jeg er nu også fløjtende ligeglad.

Det kunne forøvrigt være sjovt at underskrive fremtidige indlæg med
Jesper Jensen, eller andet gøjl, og se om folk bare trigger på at jeg
hedder Brian - jeg tror godt jeg kender svaret

/Brian - øhhh... Jesper!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-06 21:00

Brian skrev:
> [...]
> Jesper Jensen, eller andet gøjl, og se om folk bare trigger på at jeg
> hedder Brian - jeg tror godt jeg kender svaret

Der må jeg så skuffe dig. For mig kan du kalde dig hvad du vil. Har du
horrible meninger får du på puklen.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 27-01-06 21:22

Finn Guldmann wrote:

> Der må jeg så skuffe dig. For mig kan du kalde dig hvad du vil. Har du
> horrible meninger får du på puklen.

Du er jo også så dejlig fordomsfri... eller noget

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-06 00:11

Brian wrote:

> Jeg studsede over samme sætning. Jeg vil nu ikke tilpasse min
> lygteføring, for ikke at genere folk med smudsede ruder.

Men husk lige at tage højde for MC'er med vejsnavs på visiret, cyklister
med duggede briller osv.

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 27-01-06 07:56

Torben Scheel wrote:

> Men husk lige at tage højde for MC'er med vejsnavs på visiret,
> cyklister med duggede briller osv.

Jojo, det jeg mente var sådan set bare, at det er folks egen opgave
at holde deres rude ren, så de kan se noget.

Men hvis man gerne vil, kan man nok læse en masse andet ud af
den sætning...

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-06 09:13

Brian wrote:

> Jojo, det jeg mente var sådan set bare, at det er folks egen opgave
> at holde deres rude ren, så de kan se noget.
>
> Men hvis man gerne vil, kan man nok læse en masse andet ud af
> den sætning...

Hvis du kører med for meget lys generer du alle mulige, ikke kun
"synderne" der ikke har pudset deres bilruder med RainX på inder- og
yderside. Det er ikke altid muligt at holde et MC visir dugfrit, og
vinterkørere klager over problemer med frysende sjap på visiret. Blænder
du i det tilfælde er der stor risiko for lemlæstelse - og er det din
eller hans skyld hvis der sker en ulykke?

Lader man dit udsagn stå uimodsagt er der folk der kan opfatte det som
en acceptabel opførsel at køre med f.eks. tågelygter i al slags vejr. Du
behøver ikke opfatte det som et angreb på dig, blot er jeg uenig i
holdningen du fremfører - selvfølgelig skal man tilpasse sin
lygteføring, hastighed osv. bedst muligt til forholdende.

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 27-01-06 19:58

Torben Scheel wrote:

> [...]
> holdningen du fremfører - selvfølgelig skal man tilpasse sin
> lygteføring, hastighed osv. bedst muligt til forholdende.

Jeg tager på ingen måde nogen som helst skriverier herinde personligt.

Men alligevel; jeg skrev at jeg ikke ville tilpasse min lygteføring, for at
genere folk med smudsede ruder mindst muligt - ikke efter de generalle
forhold.

/Brian