Når svingbanen er iset til
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 26-01-06 00:26

Efterhånden er det store, tykke is-lag ved at være kørt af vejene her
omkring hvor jeg bor, men f.eks. er svingbanen ind til mit kvarter
stadigvæk dækket af en masse is, velsagtens fordi ingen gider at køre på
det, når nu den øvrige vej er ryddet.

Mit spørgsmål er, om jeg kunne få en bøde for ikke at benytte
svingbanen, når jeg skal dreje.

Det ville ikke alene være temmelig irriterende at skulle køre på isen
(den er efterhånden godt bulet), men det ville faktisk også sinke den
bagvedkørende trafik, da jeg ville være tvunget til at tage en del af
farten af *før* jeg kørte ind i svingbanen for at kompensere for det
manglende vejgreb.

Nogen bud?

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 26-01-06 04:20

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, når nu den øvrige vej er ryddet.
>
> Mit spørgsmål er, om jeg kunne få en bøde for ikke at benytte

Det vil jeg mene. Uanset det er upraktisk at fedte rundt på is og nedsætte
hastigheden meget inden du kan komme derind skulle det faktisk kunne udløse
en bøde jvf Færdselslovens §16 stk. 3 der lyder som følger:

[citat start]
Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens
højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning
til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens
midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens venstre
kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når det
forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger ind
på.
[citat slut]

Hvis der "kun" er is på vejen tror jeg ikke man accepterer at vejens kant er
iskanten - hvis man da har de små sko på

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-06 06:39

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der "kun" er is på vejen tror jeg ikke man accepterer at vejens kant
> er
> iskanten - hvis man da har de små sko på

Men man kan jo ikke se det er en svingbane, mærkningen er skjult af is, kun
pga lokalt kendskab ved han det ;). Den være forbeholdt fx. busser, uden det
ses. Vejafmærkning som ikke ses, er skjult, kan man ikke overholde, men
opmærksomheden skal være skærpet.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 26-01-06 12:57

> [...]
det
> ses. Vejafmærkning som ikke ses, er skjult, kan man ikke overholde, men

Og uden at det her nu skal gå op i total juridisk fnidder-fnadder...
Hvor i Færdselsloven finder du undtagelsen om at hvis en afmærkning ikke kan
ses gælder den ikke/skal den ikke overholdes?

Og lad mig lige slå fast at jeg naturligvis mener at enhver betjent der
skriver en sag i den beskrevne situation har for meget tid (eller for få
sager eller begge dele), og straks burde modtage en passende straf (f.eks.
idømmes 14 wienerbrødsfri dage
Spørgsmålet var oprindeligt om man *kan* få en bøde for ikke at benytte
svingbanen - og det mener jeg man kan. Jeg tolkede heller ikke det
oprindelige indlæg sådan at man slet ikke kunne se at der var en svingbane -
blot at den var uhensigtsmæssig at benytte.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-06 17:59

> [...]

> kan
> ses gælder den ikke/skal den ikke overholdes?

Skal det være en gættekonkurrence?, du kan ikke dømmes pga. noget som ikke
synligt.. Når alt er dækket af sne, er man tilbage ved scratch,
højrevigepligt undalles, også de steder der plejer at være ubetinget. Men
reelt
bliver der nok kørt efter jungle-loven - den stærkeste, tungeste sejre ;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 19:13

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
> reelt
> bliver der nok kørt efter jungle-loven - den stærkeste, tungeste sejre ;).

Det hedder 'Kubik-loven'.

--
MVH
Finn

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 27-01-06 04:19

> [...]
> reelt
> bliver der nok kørt efter jungle-loven - den stærkeste, tungeste sejre ;).

Livet er vel et eller andet sted een stor gættekonkurrence
Og jeg er stadig ikke helt parat til at overgive mig til "alt
nulstilles"-synspunktet. Jeg kan godt forstå argumentet for at man som
udgangspunkt ikke kan dømmes for noget man ikke kan se, men er bare bange
for at det hurtigt vil blive misbrugt fordi folk vil påstå at de ikke *har*
set det.

Synes dagligt at jeg i trafikken er ude for situationer hvor parkerede
biler, comtainere, busser og andet dækker for f.eks. færdselstavler. Jeg
tvivler på at det vil overbevise en betjent hvis jeg 800 meter efter et
"Maks 30 km/t" bliver vinket ind med 50 km/t (ja han *kan* virkelig vinke
og så kan undskylde mig med at den parkerede Tuborg-bil dækkede for
skiltet (den er jo naturligvis kørt ud lige efter mig så den ikke længere
dækker for skiltet når jeg stoppes). Er klar over at der er forskel da vi
ikke umiddelbart må gå ud fra at den sammendyngede sne der kunne dække for
det samme skilt kan forsvinde lige så hurtigt.

Så vidt jeg husker var der en nogenlunde enslydende diskussion da man
indførte parkeringszoner i København. Her kunne skiltet stå flere kilometer
fra den aktuelle parkeringsplads og stadig gælde - men man *burde* have set
det skilt da man kørte ind i zonen (sådan husker jeg kommunens argumentation
og den holdt svjh ved domstolene).

Med vigepligten er den naturligvis klar. Er intet andet angivet er der
højrevigepligt. Basta

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 11:24

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> Hvis der "kun" er is på vejen tror jeg ikke man accepterer at vejens kant er
> iskanten - hvis man da har de små sko på

Jeg tillader mig at tvivle på at nogen får en bøde for at svinge til
højre fra første lige-ud-spor,hvis højresvingsbåsen er dækket med is og
sne.

--
MVH
Finn

Fra : Basil

Dato : 26-01-06 05:50

Mikkel Z. Herold skrev d. 26-01-2006 i meddelelse
<43d80921$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
> [...]

> trafik, da jeg ville være tvunget til at tage en del af farten af *før* jeg
> kørte ind i svingbanen for at kompensere for det manglende vejgreb.

Jeg kender ikke juraen, men man skal køre efter forholdende, så vidt
jeg husker, og hvis forholdene ikke rigtig er til at benytte
drejebanen, så kunne jeg ikke forestille mig nogen problemer.
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 06:15

"Mikkel Z. Herold" skriver:

> Nogen bud?

Du bruger bare svingbanen og sætter hastigheden ned inden.

Og når du så lige har en ½ time går du og 3 naboer op til svingbanen med
skovl og evt hakke og får fjernet det is, hvis i ikke kan lide at køre
på det

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 26-01-06 11:20

On 26-01-2006 06:15 Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Du bruger bare svingbanen og sætter hastigheden ned inden.

.... og får de bagvedliggende bilisters pis i kog

> Og når du så lige har en ½ time går du og 3 naboer op til svingbanen med
> skovl og evt hakke og får fjernet det is, hvis i ikke kan lide at køre
> på det

Næ nej, jeg og tre naboer sætter os ned og forfatter et langt klagebrev
til kommunen - det kan da ikke passe, at vi selv skal ud og svinge
skovlen når vi nu betaler vores skat

Tak for svarene - jeg holder mig vist bare væk fra "isbanen" indtil videre.

Mikkel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 12:56

"Mikkel Z. Herold" skriver:

> Næ nej, jeg og tre naboer sætter os ned og forfatter et langt klagebrev
> til kommunen - det kan da ikke passe, at vi selv skal ud og svinge
> skovlen når vi nu betaler vores skat

Hylere. Ud og få lidt motion i stedet...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-06 18:29

> Hylere. Ud og få lidt motion i stedet...

Hvad tror du de får ud af at blive kørt ned, når de udføre "frivilligt"
kommunalt arbejde?. NADA, ikke engang deres ulykkesforsikring, hvis man
fortæller det reelle hændelsesforløb.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 18:58

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvad tror du de får ud af at blive kørt ned, når de udføre "frivilligt"
> kommunalt arbejde?. NADA, ikke engang deres ulykkesforsikring, hvis man
> fortæller det reelle hændelsesforløb.

Hvorfor i alverden skulle de blive kørt ned ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-06 19:13

..

> Hvorfor i alverden skulle de blive kørt ned ?

Hvorfor ikke?, de svanser jo rundt midt på kørebanen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-06 19:12

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hvorfor ikke?, de svanser jo rundt midt på kørebanen.

Nej, på en ubrugt svingbane.....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-06 19:39

> Nej, på en ubrugt svingbane.....

Det er jo prob., det er den tilsynelad. ikke, den skal bruges, koste hvad
det vil ;).

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 27-01-06 04:22

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse

> Det er jo prob., det er den tilsynelad. ikke, den skal bruges, koste hvad
> det vil ;).

Og her vil jeg gerne indskyde at jeg naturligvis *aldrig* kunne finde på at
svingbanen hvis Mikkel og de 2 andre suser rundt med hver sin sneskovl
derinde - bøde eller ej

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-06 11:25

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> Og når du så lige har en ½ time går du og 3 naboer op til svingbanen med
> skovl og evt hakke og får fjernet det is, hvis i ikke kan lide at køre

Eller endnu nemmere, klager til kommunen over at de ikke har gjort det.

--
MVH
Finn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-01-06 06:37

Mikkel Z. Herold wrote:
> [...]
> bagvedkørende trafik, da jeg ville være tvunget til at tage en del af
> farten af *før* jeg kørte ind i svingbanen for at kompensere for det

Hvis den er iset til og man ikke kan se, at det er en svingbane, så er der
ikke krav om, at du bruger den.