Gasspjældsenheden defekt ?
Fra : Lasse

Dato : 24-01-06 21:44

A4 1,6 1996 B5 130.000km

Søger hjælp til følgende problem:

Ved kold motor mister den chokereffekten alt for hurtigt. Efter kun ca. et
minuts kørsel. Det bevirker at den ikke får nok at leve af og omdr falder så
lavt at den er lige ved at sætte ud. Den kommer sig dog over chokket og
kommer hurtigt op at gå ved 800 omdr. Giver jeg gas og slipper speederen
gentager det sig. Ved varm motor falder den kun en anelse under
tomgangsniveau og stabiliserer sig på 800 omdr og går helt jævnt. Denne fejl
irriterer mig og jeg har efterhånden brugt rimeligt meget tid på
fejlsøgning.

Jeg har prøvet følgende:
Udlæst fejlkoder (uden det viste nogen fejl)
skiftet termostat, skiftet temp føler.
checket alle slanger og ånderør.
haft hele gasspjældsenheden afmont og afrenset gasspjæld og gasspjældshuset,
så den skinner som ny.
sprøjtet servicerens direkte gennem indsugning
haft afmont dækslet til gasspjældspotmeteret og efterset de bevægelige dele.
Har dog ikke smurt, da jeg var bange for at beskadige elektronikken.

Efterfølgende er gasspjældet blevet grundindstillet med computer, igen uden
den viste fejl.

Er selv nu nået dertil, at hele gasspjældsenheden er defekt, højst
sandsynligt elektronikken.

Inden jeg smider 3½ kilo til SMC for den, så håber jeg nogen her i forummet
har et par hint til noget jeg ikke har prøvet.

Alle forslag er velkomne :)

Mvh Lars

Lars Bülow Jensen
Majgårdsparken 17, Andrup
6705 Esbjerg Ø
Priv. 75160230 Mob. 24246330
E-mail: larsb@esenet.dk

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 24-01-06 22:02

"Lasse" <news@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forummet
> har et par hint til noget jeg ikke har prøvet.

Nu kender jeg ikke lige hvordan din bil ser ud , indeni.

Men jeg vil tro at der sidder en luftmængdemåler i nærheden af gasspjældet,
mellem luftfilterenheden og gasspjældshus.
Det kan tænkes at sensoren er beskidt...olieret...især hvis du har et
olieret luftfilter eller KN filter monteret?

Jeg har set lignende problemer før, og en del gange har det været her den
var gal.
Typisk skal der en udskiftning til.

mvh
Bri@n

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 24-01-06 23:20

> [...]
> forummet
> har et par hint til noget jeg ikke har prøvet.

Har du prøvet vagcars.dk eller audiclubdanmark.dk ?

Din luftmassemåler er ikke aktiv i tomgang, og dit gasspjæld skal bare give
et signal til ECU om at spjældet er lukket og tomgangen styres af ECU. Men
der kan være en mekanisk fejl i dit gasspjæld så kontakten ikke lukker og
ECU ikke ved den skal køre tomgang.
Hvis du har vagcom kan du se den går i "idle" når speederen slippes helt.

/Carsten

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-01-06 10:35

http://www.audiclub.dk/ that is..