Sommerdæk/Postelastikker
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-01-06 18:32

Sad og kiggede på Seat Leon TFSI som leveres med 225/45x17 og overvejede
så om man ved evt. køb burde finde et sæt Continental vintersko i denne
dimension og så anskaffe sig et par 18" tromler til sommersandalerne
225/40x18, men jeg er ærlig talt noget i tvivl.

Jeg har prøvet Seat'en med 225/40x18 sommerdæk i vinterføre og jeg må
indrømme at jeg var positivt overrasket over den relativt lave dækstøj
og den, dimensionen taget i betragtning, pæne komfort som de monterede
Continentaler kunne byde på.

Så de herrer (der er vist ikke så mange kvindelige skribenter her i
gruppen) har I nogen mening om hvorvidt jeg burde friste skæbnen ved at
anskaffe 18" hjul til sommerbrug og så bruge de originalt monterede 17"
hjul til vinterdæk eller burde jeg køre 17" både sommer og vinter?

Mvh
Claus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-01-06 19:07

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> [...]
> indrømme at jeg var positivt overrasket over den relativt lave dækstøj
> og den, dimensionen taget i betragtning, pæne komfort som de monterede

Jeg har Continental Sportscontact II på min 18" sommeruller i ovenstående
dimension. Den er sænket godt 40 og den er mere komfortabel i
vintermonteringen (195/60/16 ellernoget i den dur) - men ikke noget
vanvittigt. Man kan sagtens holde til at køre langt på sommerdæk, og så står
den bare plantet fast med sommerdæk.
Eneste minus er continental dækkene er en anelse pepret (gav 1500/stk ved
daekonline)

--

/Dennis
Seat Leon 1.9 TDi - 303Nm at 2358rpm

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-01-06 19:22

Dennis Pedersen skrev:
> [...]
> den bare plantet fast med sommerdæk.
> Eneste minus er continental dækkene er en anelse pepret (gav 1500/stk ved

Fra 225/45x18 til 195/60x16 er der godt nok noget af et spring. Er det
ikke som at komme på cykelhjul når du skifter til vinterdæk?

Hvad er det i øvrigt for nogle vinterdæk du sammenligner Continental
sommerdækkene med?

Mvh
Claus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-01-06 17:24

> Fra 225/45x18 til 195/60x16 er der godt nok noget af et spring. Er det
> ikke som at komme på cykelhjul når du skifter til vinterdæk?

Totalt - det er som at blive bambi på glat is.
Men de fulgte med bilen så jeg holdt fast i dem for nu. men UG7 står på
næste års ønskeliste

> Hvad er det i øvrigt for nogle vinterdæk du sammenligner Continental
> sommerdækkene med?

Det er nogen Kumho etelllerandet som jeg ikke er videre imponeret af - der
skal ikke meget til før de går i spind eller fedter selvom der er masser af
mønster

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-01-06 21:23

Dennis Pedersen skrev:

> Men UG7 står på næste års ønskeliste

Ja jeg har godt nok noteret mig at UG7 er vældig populær i år, men er
der nogle reelle test i dimensioner bredere end 195 for dette dæk?

Jeg var ved at lede efter vinterdæk (ja jeg ved godt at vi nu er kommet
lidt ud over trådens oprindelige subject) i dimensionen 225/45 R17 for
det er trods alt standardmonteringen på sådan en Leon TFSI.

Efter at have læst et par test fra 2003 var jeg dog ganske overbevist om
at sådan nogle skulle jeg sgutte ud at køre på. Alle testede vinterdæk i
den dimension dumpede på ikke at kunne dræne vand så de kunne ikke stå
fast i vådt føre:

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/060_225_45_R17_V_2003_10/default.asp?ComponentID=63348&SourcePageID=8979&TL=2

http://www.oeamtc.at/netautor/html_seiten/reifentests/225_45_17_V_winter2003/gesamt_225.html

Nu har jeg en præference for Continentaldæk så det var specielt
ContiWinterContact TS790 jeg holdt øje med og den klarede sig ikke spor
bedre end så mange andre i testene.

Siden da har Continental frigivet et par nye serier vinterdæk og det ser
ud til at ContiWinterContact TS810 klarer sig væsentlig bedre:

FDM skrev i oktober 2004 at den i dimensionen 205/55 R16 var bedst af de
testede dæk:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2004/106-111.pdf

Og Continental henviser på deres egen hjemmeside til en test i AutoBild
Test&Tuning fra november 2004 hvor TS810 i dimensionen 225/45 R17 får
karakteren "vorbildlich". Nu har jeg ikke selv læst den test, men det
beroliger mig dog en smule.

Kunne der være nogen herinde som har købt TS810 i dimensionen 225/45 R17
og har lyst at dele ud af egne erfaringer?

Mvh
Claus