Hyletone fra VW Transporter-motor?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 23-01-06 12:27

Hej med jer,

I går smed min VW Transporter 2,5 benz. fra 97 olien, da pakningen til
krumtapsudluftningen (den der sidder lige over filtret) røg sig en tur i det
kolde vejr.
Min svigerfar, som er en gammel garvet mekker, skiftede den for mig, og
lovede at der ikke skulle have nået at være sket noget med motoren, da jeg
drejede nøglen med det samme, olielampen lyste. Han kunne høre på maskinen,
at den hverken tikkede eller noget og der var stadig olie tilbage i
filteret, da han pillede det af - ergo skulle den ikke være løbet helt tør,
sagde han.
Men men men... Efter pakningen er skiftet, og der er kommet nyt vand og olie
på maskinen, kommer der en mærkelig hyletone ude fra motorrummet, som
konstant følger omdrejningerne. Hvis man skal beskrive lyden, minder den vel
nærmest om når motorlyd går på et stereoanlæg i bilen - altså sådan en
højfrekvent summen.
Er der nogen, der har den fjerneste idé om, hvad det kan være, for jeg har
tjekket alt og mekkeren kan heller ikke lige komme på årsagen, og i det hele
taget hvorfra lyden stammer..?

--
Psycho Cowboy
VW T4 2,5 benz.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-01-06 12:49

Hej!

Psycho Cowboy wrote:
> Er der nogen, der har den fjerneste idé om, hvad det kan være, for jeg har
> tjekket alt og mekkeren kan heller ikke lige komme på årsagen, og i det hele
> taget hvorfra lyden stammer..?

Ved "> Min svigerfar, som er en gammel garvet mekker" det ikke?

Anyway, jeg er ikke den store ekspert i Transportere, men jeg har da kørt mange
kkm i en fra ca. '97 (2.5L TDI). Engang jeg var ude og køre begyndte motoren at
lyde _markant_ anderledes lige pludseligt (brummede mere). Det begyndte netop da
jeg trillede ind på firmaets gårdsplads (jeg kørte chaufførkørsel i min
studietid). Mig og chefen blev hurtigt enige om at trille den stille og roligt
ned til VW så de kunne kigge på den.

Næste dag kiggede de så på den, og kunne hurtigt konstatere, at tandremmen var
så tynd som papir (deres udtalelse) og de kunne knap forstå hvordan den
overlevede de 5km til værkstedet. Men det gjorde den, og der skulle ikke laves
andet end skifte af den :)

Ironien er så, at _hvis_ den havde sprunget havde VW dækket hele operationen,
men da den overlevede skulle min chef selv betale for tandremsskift.

Tal om logik

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 23-01-06 14:15

Kim Voss Schrader wrote:

> Ved "> Min svigerfar, som er en gammel garvet mekker" det ikke?
_______________________________________

Tror du så, jeg havde spurgt?
_______________________________________

> [...]
> forstå hvordan den overlevede de 5km til værkstedet. Men det gjorde
> den, og der skulle ikke laves andet end skifte af den :)

Jeg tror næppe det er tilfældet her, men vil da lige tjekke den efter.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-01-06 15:02

Hej!

Psycho Cowboy wrote:

> Tror du så, jeg havde spurgt?

Well, erhmm

> Jeg tror næppe det er tilfældet her, men vil da lige tjekke den efter.

Det tror jeg heller ikke - betragt det som en historie fra det danske land :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader