Flere ulykker på motorvejen
Fra : Fly Christensen

Dato : 22-01-06 14:22

Sakset fra http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3521236&forside

Flere ofre på motorvejen

22-01-06: 13:06 | af: jely

Samtidig med at antallet af trafikdrab i Danmark er historisk lavt, så
dør der igen langt flere trafikanter på landets motorveje. Det viser en
ny oversigt fra Vejdirektoratet, skriver Politiken i dag.

I de første ni måneder af 2005 mistede 29 personer livet i
motorvejsulykker, hvilket er 60 procent flere end samme periode året.
Antallet af kvæstede er også steget, men ikke så markant. Stigningen
skyldes ikke øget fart, for farten er faldet, men at vi kører
dår­ligere, vurderer formand for Færdsels­sikkerhedskommission, Karsten
Nonbo (V).

"Overskriften på motorvejsulykkerne er simpelthen, at bilisterne kvajer
sig. De er blevet mere sløve, har opmærksomheden alle andre steder end
ud ad forruden og begår flere køretekniske fejl. Det giver flere
ulykker," siger Nonbo.

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Thomas J.

Dato : 22-01-06 15:02

Den Sun, 22 Jan 2006 14:22:06 +0100 sendte Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> følgende røgsignaler:

> [...]
>sig. De er blevet mere sløve, har opmærksomheden alle andre steder end
>ud ad forruden og begår flere køretekniske fejl. Det giver flere

Så må opskriften være at fjerne klippekortsordningen, da den må være
skyld i den lavere hastighed.

Eller sænke bødetaksterne ved motorvejskørsel....

(Nej tak, jeg ønsker ikke at købe noget Eiffel-tårn.)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-06 15:11

Thomas J. expressed precisely :

> Så må opskriften være at fjerne klippekortsordningen, da den må være
> skyld i den lavere hastighed.

Hvor læser du at den lavere hastighed er skyld i ulykkerne ? det er
ikke bilen der er blevet sløv, det er billisten...

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Thomas J.

Dato : 22-01-06 15:23

Den Sun, 22 Jan 2006 15:10:40 +0100 sendte "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> følgende røgsignaler:

>Thomas J. expressed precisely :

>Hvor læser du at den lavere hastighed er skyld i ulykkerne ? det er
>ikke bilen der er blevet sløv, det er billisten...

Næh, men hvis bilisten sidder og stirrer mere på speedometeret end på
trafikken (af frygt for at få en bøde og et klip), så kan klippekortet
indirekte være skyld i ulykkerne.

Desuden er der jo en sammenhæng mellem hastighed og koncentration.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-06 15:43

Thomas J. has brought this to us :

> Næh, men hvis bilisten sidder og stirrer mere på speedometeret end på
> trafikken (af frygt for at få en bøde og et klip), så kan klippekortet
> indirekte være skyld i ulykkerne.

Der vil jeg så være så fræk at sige at hvis man ikke kan holde sin bil
inden for bøde/klippekortets grænser uden at sidde og stirre på
speedometeret hele tiden, så bør man blive holdende derhjemme og tage
toget istedet.

Jeg syns det er lidt en tilsnigelse at sige at klippekortet er skyld i
at usikre overforsigte billister glemmer at kigge på vejen.

> Desuden er der jo en sammenhæng mellem hastighed og koncentration.

Er der ? eller er der nærmere et problem med hvor seriøst billisten
tager sin hastighed ?

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Thomas J.

Dato : 22-01-06 17:07

Den Sun, 22 Jan 2006 15:42:51 +0100 sendte "Henrik Stidsen"
> [...]

>inden for bøde/klippekortets grænser uden at sidde og stirre på
>speedometeret hele tiden, så bør man blive holdende derhjemme og tage

Jeg kan sagtens holde farten....jeg har jo fart-pilot, men den er ikke
meget bevendt når idioterne foran én sidder og tramper med på Kandis
(eller noget andet savl & bræk-musik) med højrefoden.
Men ærligt talt så er jeg også ligeglad, for min bil bliver solgt om
ca. 3 måneder.
Og så tager jeg toget.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-06 23:17

After serious thinking Thomas J. wrote :

> Jeg kan sagtens holde farten....jeg har jo fart-pilot, men den er ikke
> meget bevendt når idioterne foran én sidder og tramper med på Kandis
> (eller noget andet savl & bræk-musik) med højrefoden.

Men så er det jo heller ikke dig der er til fare for andre fordi du
sidder og stirrer på dit speedometer.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-01-06 17:07

Thomas J. wrote:

> Så må opskriften være at fjerne klippekortsordningen, da den må være
> skyld i den lavere hastighed.

Lagde du mærke til at statistikken beskæftiger sig med de _første_ 9 mdr
af 2005?

--
vh
Torben

Fra : Thomas J.

Dato : 22-01-06 17:20

Den Sun, 22 Jan 2006 17:07:14 +0100 sendte Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> følgende røgsignaler:

>Lagde du mærke til at statistikken beskæftiger sig med de _første_ 9 mdr
>af 2005?

Næh, det gjorde jeg ikke. Men så er det måske de højere bødetakster
der har skylden.

Jeg nægter at tro på at bilisterne generelt set er blevet så meget
dårligere til at køre bil ift. året før.

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 22-01-06 18:15

> Lagde du mærke til at statistikken beskæftiger sig med de _første_ 9 mdr
> af 2005?

OG at Nonbo saksede alle rubrikker om omkomne ved færdseluheld over i en
lille database:

Første dødulykke på motorvejene i 2005 var en mand, som gik MIDT på
kørebanen, nr. 2 var en spøgelsesbilist, nr. 3 var en svensker, som tiltede
pga et eksploderet bagdæk med flere tons drikkevarer i bilen og så var der
én som var blæst op i r*ven på en holdende lastbil (kø). Flere af den slags
og så overhalingen med campingvogn, der kostede 3 livet. Det er den eneste,
som ville give klip i kortet.

Vi tager for meget hensyn til dem, det går ud over, så der er ingen, som
står frem og siger: FJOLSER !
Siger Nonbo - og jeg.

ivan, århus

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-01-06 14:26

Sparvath [8210] wrote:
> [...]
> pga et eksploderet bagdæk med flere tons drikkevarer i bilen og så var der
> én som var blæst op i r*ven på en holdende lastbil (kø).

Detalje - hvis du tænker på lastbilen nordgående på motorvejen ved
Bagsværd var der ikke kø - lastbilen var stoppet da chaufføren opdagede
at broen var for lav. Jeg kom forbi sydgående - ikke et kønt syn. Men
skræmmende at lastbilen kunne overses - noget jeg tænker på når jeg
stopper bagerst i en kø på MC :-/

Der er siden installeret optik og blink der advarer lastvogne (og os
andre) i god tid. Blinker lyset er det sgu' bare om at få overhalet
inden brokkerne flyver om ørene på én

--
vh
Torben