|
| Fyr og brændstof økonomi?? Fra : Morten Dahl |
Dato : 21-01-06 21:03 |
|
Hej med jer
Jeg har monteret sådan et fyr i min bil, og jeg syntes at jeg kan se på
brændstof økonomien at den sejler helt væk. Er der nogen her inde som
oplevet det samme?? Det som jeg oplevet er at min bil som plejer at gå ca 18
km/l nu kun går ca 16 km/l. Og som jeg lige ser regnestykket så er det som
sådan. Hvis fyret bruger 0.6l ved maks drift. Så svare det til 0,1L pr 10
min. Jeg har fyret til at køre 40 min morgen og 40 min aften det vil sige at
fyret bruger 0.8L pr. dag. og så 5 dage om ugen så bliver det til 4 liter om
ugen. Det skal da koste på bilens økonomi ikk?? eller er det mig der er helt
gal på den??
Mvh
Morten Dahl
| |
Morten Fruergaard (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 21-01-06 21:08 |
|
Morten Dahl wrote:
> Hej med jer
>
> Jeg har monteret sådan et fyr i min bil, og jeg syntes at jeg kan se
> på brændstof økonomien at den sejler helt væk. Er der nogen her inde
> som oplevet det samme?? Det som jeg oplevet er at min bil som plejer
> at gå ca 18 km/l nu kun går ca 16 km/l. Og som jeg lige ser
> regnestykket så er det som sådan. Hvis fyret bruger 0.6l ved maks
> drift. Så svare det til 0,1L pr 10 min. Jeg har fyret til at køre 40
> min morgen og 40 min aften det vil sige at fyret bruger 0.8L pr. dag.
> og så 5 dage om ugen så bliver det til 4 liter om ugen. Det skal da
> koste på bilens økonomi ikk?? eller er det mig der er helt gal på
> den??
Noget skal det koste.
Det koster sikkert de 4 liter, men spørgsmålet er, om den ikke kører lidt
længere i starten, da motoren jo er varm.
Men hvis vi holder os til de 4 liter, og den kører 18 km/l, så bliver det jo
til 72 k mindre pr. uge.
Lad os sige, at du kører 80 km hver dag. Det bliver (på 5 dage) 400 km.
Tidligere brugte den (400/18) 22,2 L.
Nu bruger den 26,2L på 400 k m => 15,3 km /l.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Preben Riis Sørensen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 21-01-06 21:55 |
|
"Morten Dahl" <hvolgaarden@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43d29378$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer
>
> Jeg har monteret sådan et fyr i min bil, og jeg syntes at jeg kan se på
> brændstof økonomien at den sejler helt væk. Er der nogen her inde som
> oplevet det samme?? Det som jeg oplevet er at min bil som plejer at gå ca
18
> km/l nu kun går ca 16 km/l. Og som jeg lige ser regnestykket så er det som
> sådan. Hvis fyret bruger 0.6l ved maks drift. Så svare det til 0,1L pr 10
> min. Jeg har fyret til at køre 40 min morgen og 40 min aften det vil sige
at
> fyret bruger 0.8L pr. dag. og så 5 dage om ugen så bliver det til 4 liter
om
> ugen. Det skal da koste på bilens økonomi ikk?? eller er det mig der er
helt
> gal på den??
Du får jo en del af opvarmningskilometrene kortet af. Det generelle ved de
fleste bilers økonomi er, at de kører med ringere snit om vinteren. Fyret
skulle kunne 'tjene sig ind', så det skal i hvert fald ikke have hele
skylden. Hvis vi taler diesel, hvad jeg formoder, vil der være økonomi i at
fyret varmer let under kørsel, også. Ellers er det der forklaringen skal
findes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Morten Dahl (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Morten Dahl |
Dato : 22-01-06 14:26 |
|
Fyret
> skulle kunne 'tjene sig ind', så det skal i hvert fald ikke have hele
> skylden. Hvis vi taler diesel, hvad jeg formoder, vil der være økonomi i
> at
> fyret varmer let under kørsel, også. Ellers er det der forklaringen skal
> findes.
Jep det er en Diesel. Jeg har netop undgået at køre med fyret hvis bilen var
næsten driftvarm når jeg kom ud til den.
Men det du mener er at jeg skal lade fyret køre indtil bilen er helt
driftvarm?
Mvh
Morten Dahl
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
| |
Preben Riis Sørensen (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 22-01-06 18:22 |
|
"Morten Dahl" <hvolgaarden@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43d387e7$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Fyret
> > skulle kunne 'tjene sig ind', så det skal i hvert fald ikke have hele
> > skylden. Hvis vi taler diesel, hvad jeg formoder, vil der være økonomi i
> > at
> > fyret varmer let under kørsel, også. Ellers er det der forklaringen skal
> > findes.
>
> Jep det er en Diesel. Jeg har netop undgået at køre med fyret hvis bilen
var
> næsten driftvarm når jeg kom ud til den.
> Men det du mener er at jeg skal lade fyret køre indtil bilen er helt
> driftvarm?
Min C-max tænder selv og skruer selv ned, og kører tændt sålænge
udetemperaturen holder sig under 5 plusgrader. Da dit fyr tilsyneladende
ikke kører automatisk, ville jeg spørge ved leverandøren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
ena (21-01-2006)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 21-01-06 21:59 |
|
"Morten Dahl" <hvolgaarden@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43d29378$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer
>
> Jeg har monteret sådan et fyr i min bil, og jeg syntes at jeg kan se på
> brændstof økonomien at den sejler helt væk. Er der nogen her inde som
> oplevet det samme?? Det som jeg oplevet er at min bil som plejer at gå ca
> 18 km/l nu kun går ca 16 km/l. Og som jeg lige ser regnestykket så er det
> som sådan. Hvis fyret bruger 0.6l ved maks drift. Så svare det til 0,1L pr
> 10 min. Jeg har fyret til at køre 40 min morgen og 40 min aften det vil
> sige at fyret bruger 0.8L pr. dag. og så 5 dage om ugen så bliver det til
> 4 liter om ugen. Det skal da koste på bilens økonomi ikk?? eller er det
> mig der er helt gal på den??
>
> Mvh
> Morten Dahl
Det er da en ekstrem lang tid du har gang i fyret - er fyret meget lille
eller bilen meget stor?
Jeg bruger mit Webasto TT C (5,5 kw) ca 20 minutter om morgenen og 10-15
minutter om eftermiddagen det er alt - bilen er gennemvarm (+ motor
gennemvarm) efter 20 minutters drift af fyret.
Bilen er en 320d
| |
Niels Bengaard (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 21-01-06 22:55 |
|
> Det er da en ekstrem lang tid du har gang i fyret - er fyret meget lille
> eller bilen meget stor?
>
> Jeg bruger mit Webasto TT C (5,5 kw) ca 20 minutter om morgenen og 10-15
> minutter om eftermiddagen det er alt - bilen er gennemvarm (+ motor
> gennemvarm) efter 20 minutters drift af fyret.
>
> Bilen er en 320d
Det kan være fordi han holder i det fri.
På min Volvo 850 med 6 kw fyr er kabinen måske nok ved at være varm, men er
der sne og is på bilen er det slet ikke smeltet efter 20 minutter.
Niels
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-01-06 22:55 |
|
Niels Bengaard skriver:
>
> Det kan være fordi han holder i det fri.
> På min Volvo 850 med 6 kw fyr er kabinen måske nok ved at være varm, men er
> der sne og is på bilen er det slet ikke smeltet efter 20 minutter.
20-25 minutter med fyret i Vitoen og alle ruder er is/snefri og kabinen
dejlig varm.
35 minutter og der er hedt.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Niels Bengaard (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 22-01-06 09:55 |
|
>> Det kan være fordi han holder i det fri.
>> På min Volvo 850 med 6 kw fyr er kabinen måske nok ved at være varm, men
>> er
>> der sne og is på bilen er det slet ikke smeltet efter 20 minutter.
>
> 20-25 minutter med fyret i Vitoen og alle ruder er is/snefri og kabinen
> dejlig varm.
>
> 35 minutter og der er hedt.
Er det inkl varerum og vinduerne bag i eller er det kun forrummet, for så
skal du regne med en personbil har et noget større indre at varme op.
Niels
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-01-06 10:17 |
|
Niels Bengaard skriver:
>
> Er det inkl varerum og vinduerne bag i eller er det kun forrummet, for så
> skal du regne med en personbil har et noget større indre at varme op.
Det er selvfølgelig kun foran.
Men der er også pænt meget kabine og der er ikke hermetisk lukket om
bagtil.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Morten Dahl (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Morten Dahl |
Dato : 22-01-06 14:29 |
|
> Det kan være fordi han holder i det fri.
> På min Volvo 850 med 6 kw fyr er kabinen måske nok ved at være varm, men
> er der sne og is på bilen er det slet ikke smeltet efter 20 minutter.
>
> Niels
Jep bilen holder udenfor min garage, da jeg syntes at der kommer til at
lugte som ombord på en færge inde i garagen hvis den står der inde og køre
med fyret+ udstødning i et lukket rum er ikke særlig sundt.
Mvh
Morten
| |
Morten Dahl (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Morten Dahl |
Dato : 22-01-06 14:28 |
|
>
> Det er da en ekstrem lang tid du har gang i fyret - er fyret meget lille
> eller bilen meget stor?
>
> Jeg bruger mit Webasto TT C (5,5 kw) ca 20 minutter om morgenen og 10-15
> minutter om eftermiddagen det er alt - bilen er gennemvarm (+ motor
> gennemvarm) efter 20 minutters drift af fyret.
>
> Bilen er en 320d
Bilen er en Mazda 626 fra 1999 med diesel motor. og fyret er et Eberspæcher
4kw.
Mvh
Morten Dahl
| |
Thomas J. (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas J. |
Dato : 22-01-06 15:10 |
|
Den Sun, 22 Jan 2006 14:27:33 +0100 sendte "Morten Dahl"
<hvolgaarden@mail.dk> følgende røgsignaler:
>>
>> Det er da en ekstrem lang tid du har gang i fyret - er fyret meget lille
>> eller bilen meget stor?
>>
>> Jeg bruger mit Webasto TT C (5,5 kw) ca 20 minutter om morgenen og 10-15
>> minutter om eftermiddagen det er alt - bilen er gennemvarm (+ motor
>> gennemvarm) efter 20 minutters drift af fyret.
>>
>> Bilen er en 320d
>Bilen er en Mazda 626 fra 1999 med diesel motor. og fyret er et Eberspæcher
>4kw.
Mon ikke at det er dér at hunden ligger begravet: 4 kW er vist lige i
underkanten til en 2,0 liter (gik jeg ud fra at det var).
Den lile er vist primært til maks. 1,6 l....
Eller blander jeg diesel og benzin-fyr sammen ?
Eller også er 4 kW kun til mindre vogne....
Det korte af det lange er at jeg har på fornemmelsen at du skulle have
mindst en 5,5 kW-varmer.
--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)
| |
Morten Fruergaard (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 22-01-06 15:37 |
|
Thomas J. wrote:
> Den Sun, 22 Jan 2006 14:27:33 +0100 sendte "Morten Dahl"
> <hvolgaarden@mail.dk> følgende røgsignaler:
>
>>>
>>> Det er da en ekstrem lang tid du har gang i fyret - er fyret meget
>>> lille eller bilen meget stor?
>>>
>>> Jeg bruger mit Webasto TT C (5,5 kw) ca 20 minutter om morgenen og
>>> 10-15 minutter om eftermiddagen det er alt - bilen er gennemvarm (+
>>> motor gennemvarm) efter 20 minutters drift af fyret.
>>>
>>> Bilen er en 320d
>> Bilen er en Mazda 626 fra 1999 med diesel motor. og fyret er et
>> Eberspæcher 4kw.
>
> Mon ikke at det er dér at hunden ligger begravet: 4 kW er vist lige i
> underkanten til en 2,0 liter (gik jeg ud fra at det var).
>
> Den lile er vist primært til maks. 1,6 l....
Den lille er op til 2,0 L.
5KW er op til 2,5 L.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Thomas J. (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas J. |
Dato : 22-01-06 17:09 |
|
Den Sun, 22 Jan 2006 15:36:36 +0100 sendte "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com> følgende røgsignaler:
>> Mon ikke at det er dér at hunden ligger begravet: 4 kW er vist lige i
>> underkanten til en 2,0 liter (gik jeg ud fra at det var).
>>
>> Den lile er vist primært til maks. 1,6 l....
>
>Den lille er op til 2,0 L.
>5KW er op til 2,5 L.
Okay, jeg mente bare at have læst et sted at den lille var til maks.
1,6 l.
Men hul i det, så skyldes problemet nok noget andet.
--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)
| |
Per Henneberg Kriste~ (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 23-01-06 11:55 |
|
"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:43d2a082$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er da en ekstrem lang tid du har gang i fyret - er fyret meget lille
> eller bilen meget stor?
>
> Jeg bruger mit Webasto TT C (5,5 kw) ca 20 minutter om morgenen og 10-15
> minutter om eftermiddagen det er alt - bilen er gennemvarm (+ motor
> gennemvarm) efter 20 minutters drift af fyret.
Da jeg havde fyr i min G2 kørte jeg maks 15 minutter om vinteren og 8-10
minutter om sommeren. Jeg brugte den året rundt. Ifølge original og
uoriginal temperaturmåler var motortemperaturen så høj som den kunne blive
efter ovenstående opvarmningstid.
--
Per, Esbjerg
| |
OZ7PUS (22-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 22-01-06 08:27 |
|
"Morten Dahl" <hvolgaarden@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43d29378$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer
>
> Jeg har monteret sådan et fyr i min bil, og jeg syntes at jeg kan se på
> brændstof økonomien at den sejler helt væk. Er der nogen her inde som
> oplevet det samme?? Det som jeg oplevet er at min bil som plejer at gå ca
> 18 km/l nu kun går ca 16 km/l. Og som jeg lige ser regnestykket så er det
> som sådan. Hvis fyret bruger 0.6l ved maks drift. Så svare det til 0,1L pr
> 10 min. Jeg har fyret til at køre 40 min morgen og 40 min aften det vil
> sige at fyret bruger 0.8L pr. dag. og så 5 dage om ugen så bliver det til
> 4 liter om ugen. Det skal da koste på bilens økonomi ikk?? eller er det
> mig der er helt gal på den??
>
> Mvh
> Morten Dahl
>
Så meget mærker jeg det godt nok ikke .. nissanen ligger på ca små 17km/l
uanset om fyret bliver brugt eller ej.
Hvilket egentlig er sjældent .. 5 min i tomgang også op til tanken efter
morgenmad(rundstykke med ost + kaffe) også er den dejlig varm.
Kun hvis jeg ikke er hjemme i carporten ja så får den lige fyret 20 min før
afgang.
OZ3BTO
| |
buffelen@online.no (22-01-2006)
| Kommentar Fra : buffelen@online.no |
Dato : 22-01-06 13:11 |
|
20 minus så er 45 minutter akkurat nok til å få litt temperatur inne
i bilen og rutene isfrie. Det skulle heller vært en funskjon slik at
man stiller inn når man skal dra og så regner den ut tiden etter hvor
kaldt det er.
/Danne
| |
|
|