Golf2 med start besvær
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-01-06 18:28

hej gruppe

Ja, det er måske ikke så meget besvær som at den slet ikke kan starte.
Min ellers normalt rimelig trofaste golf 2 (1.6 karb (EZ) fra 84) nægter
simpelthen pure at starte idag. Den var fint igang i går morges indtil
jeg konkluderede at jeg ikke ville køre på arbejde alligevel. I
eftermiddags ville jeg lige starte den op for at få den afist og så køre
en tur, men om den starter, nix.

Der er strøm nok på, har to batterier koblet, prøvet med ekstra bil,
ingen respons. Den tørner fint på starteren men den tænder ikke. Jeg har
kigget rotor, fordeler og det hele igennem, det er i perfekt orden. Jeg
har prøvet at pille et tændrør ud, det var fint. Men der hvor jeg
bliver bekymret er at gnisten vi kunne fremprovokere var ikke voldsom
stor. Nærmest bare en lidt forkølet gnist.

Jeg har prøvet med æter, det har overhovedet ingen effekt på den, så min
mistanke går på at den forkølede gnist ikke kan klarer kompressionen.
Hvis man holder den længe på starteren kommer der en gang imellem et
lille prut, at den NÆSTEN kan starte, men det hjælper ikke.

Jeg har nu begge batterier inde for at blive ladet helt op til i morgen
(håber på lidt varmere vejr også, helst tøvejr).

En tanke jeg havde var at måle på tændspolen (primær siden) hvor der er
et fint plus symbol. Der måler den kun 8-9V (med tænding på) mens der er
12.3-12.6 på batteriet, skal der ikke være mere på den?

Gnistens størrelse er vel egentlig også afhængig af platinerne ikke? Kan
det være dem der er en lille smule fejl justeret (blev skiftet for
4000km siden, justeret efter ca. 1000km)

Er der nogen derude der har et rigtig godt bud på hvad jeg kan gøre for
at optimere mine chancer for at den starter i morgen? Alternativt skal
jeg have fat i min mekker så kan det være den kan komme ned til ham i
morgen eftermiddag (med DanskAutohjælp) :-/

Thomas

Fra : John N. H.

Dato : 22-01-06 12:49

"Thomas Rasmussen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> bliver bekymret er at gnisten vi kunne fremprovokere var ikke voldsom
> stor. Nærmest bare en lidt forkølet gnist.

Hvad mener du med "forkølet" gnist. Hvor langt kan den springe i fri
luft?
Du skulle gerne kunne få gnisten til at springe 8-10 mm i fri luft, for
at være sikker på, at der er spænding nok til en sikker gnist i
forbrændingskammeret under kompressionstrykket.

> [...]
> er
> 12.3-12.6 på batteriet, skal der ikke være mere på den?

Uden at have et eksakt kendskab til Golf, vil jeg mene, det er meget
normalt. Det er meget normalt at have en formodstand i primærkredsen,
som giver et spændingsfald. I startøjeblikket forbikobles modstanden,
således at du får fuld spænding på tændingsspolen.

> Gnistens størrelse er vel egentlig også afhængig af platinerne ikke?
> Kan det være dem der er en lille smule fejl justeret (blev skiftet for
> 4000km siden, justeret efter ca. 1000km)

Jeg går ud fra, at ved udskiftningen er afstanden justeret, samt
tændingstidspunkt justeret. Med mindre de er raslet løs, kan jeg næppe
tænke mig, fejlen er her. Derimod, er der sket noget med kondensatoren,
får du alt for svag gnist, og forbrændte platiner.

Mvh
John

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-01-06 13:07

John N. H. wrote:

> [...]
> at være sikker på, at der er spænding nok til en sikker gnist i
> forbrændingskammeret under kompressionstrykket.

Jeg prøvede at ligge tændrøret så det rørte ved stel. Der kunne lige
springe en gnist mellem eletroden og stel.

> [...]
> som giver et spændingsfald. I startøjeblikket forbikobles modstanden,
> således at du får fuld spænding på tændingsspolen.

Ja det kan tænkes.

> [...]
> tænke mig, fejlen er her. Derimod, er der sket noget med kondensatoren,
> får du alt for svag gnist, og forbrændte platiner.

Her til formiddag (da batteriet nu var ladet op igen) gik jeg i krig med
den igen (den kunne stadig ikke starte). Kiggede på platinerne, de var
fine nok, men mellemrummet var kun ca. 0.2mm, hvor haynes siger de
(initielt) skal være på 0.4mm, frem med skruetrækker og søgeblad,
justeret så nu kunne 0.4mm lige gå igennem. Samle lortet... prøve at
starte, ingen effekt... ud og kigge... afmontere fordelerdæksel og
montere rotoren igen (jo den skal sørme sidde der ) starte, bingo den
fik haltet sig igen på 3 cylindre og kort tid efter fyrede alle 4
pløkker som de skal... perfekt speeder-respons... Så platinerne havde
åbenbart ikke rigtig afstand. Nu skal jeg se om jeg kan få en aftale med
mekker om at få justeret platinerne helt korrekt og derefter
justeret/kontrolleret tænding.

Thomas

Fra : John N. H.

Dato : 22-01-06 13:47

"Thomas Rasmussen" skrev i en meddelelse:

> Jeg prøvede at ligge tændrøret så det rørte ved stel. Der kunne lige
> springe en gnist mellem eletroden og stel.

Tja, en gnist, der lige akkurart kan springe mellem elektroderne, er
normalt for lidt. Man skal gerne kunne trække adskillige mm i fri luft.
Ellers bliver gnisten "kvalt" i kompressionskammeret.

> [...]
> åbenbart ikke rigtig afstand. Nu skal jeg se om jeg kan få en aftale
> med mekker om at få justeret platinerne helt korrekt og derefter

Jamen, så er du nok på rette vej.
Få det nu justeret efter forskrifterne, når du nu har øget
platinafstanden med 0,2 mm, har du også givet den en noget tidligere
tænding, så du er ikke færdig, før du har fået justeret tændingen.
Kan den også tage omdrejninger under belastning, f.eks. i 3. gear, ser
det ikke så tosset ud.

Mvh
John

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-01-06 14:10

John N. H. wrote:

> [...]
> tænding, så du er ikke færdig, før du har fået justeret tændingen.
> Kan den også tage omdrejninger under belastning, f.eks. i 3. gear, ser

Har allerede lavet aftale med mekker... men da jeg lige var ude og
testkøre den tog den perfekt omdrejninger som den skulle... men
platiner, tænding mv. bliver justeret op lige efter bogen.

Thomas