John N. H. wrote:
> "Thomas Rasmussen" skrev i en meddelelse:
>
>
>>Jeg har
>>kigget rotor, fordeler og det hele igennem, det er i perfekt orden.
>>Jeg har prøvet at pille et tændrør ud, det var fint. Men der hvor jeg
>>bliver bekymret er at gnisten vi kunne fremprovokere var ikke voldsom
>>stor. Nærmest bare en lidt forkølet gnist.
>
>
> Hvad mener du med "forkølet" gnist. Hvor langt kan den springe i fri
> luft?
> Du skulle gerne kunne få gnisten til at springe 8-10 mm i fri luft, for
> at være sikker på, at der er spænding nok til en sikker gnist i
> forbrændingskammeret under kompressionstrykket.
Jeg prøvede at ligge tændrøret så det rørte ved stel. Der kunne lige
springe en gnist mellem eletroden og stel.
>
>>En tanke jeg havde var at måle på tændspolen (primær siden) hvor der
>>er
>>et fint plus symbol. Der måler den kun 8-9V (med tænding på) mens der
>>er
>>12.3-12.6 på batteriet, skal der ikke være mere på den?
>
>
> Uden at have et eksakt kendskab til Golf, vil jeg mene, det er meget
> normalt. Det er meget normalt at have en formodstand i primærkredsen,
> som giver et spændingsfald. I startøjeblikket forbikobles modstanden,
> således at du får fuld spænding på tændingsspolen.
Ja det kan tænkes.
>
>>Gnistens størrelse er vel egentlig også afhængig af platinerne ikke?
>>Kan det være dem der er en lille smule fejl justeret (blev skiftet for
>>4000km siden, justeret efter ca. 1000km)
>
> Jeg går ud fra, at ved udskiftningen er afstanden justeret, samt
> tændingstidspunkt justeret. Med mindre de er raslet løs, kan jeg næppe
> tænke mig, fejlen er her. Derimod, er der sket noget med kondensatoren,
> får du alt for svag gnist, og forbrændte platiner.
Her til formiddag (da batteriet nu var ladet op igen) gik jeg i krig med
den igen (den kunne stadig ikke starte). Kiggede på platinerne, de var
fine nok, men mellemrummet var kun ca. 0.2mm, hvor haynes siger de
(initielt) skal være på 0.4mm, frem med skruetrækker og søgeblad,
justeret så nu kunne 0.4mm lige gå igennem. Samle lortet... prøve at
starte, ingen effekt... ud og kigge... afmontere fordelerdæksel og
montere rotoren igen (jo den skal sørme sidde der
) starte, bingo den
fik haltet sig igen på 3 cylindre og kort tid efter fyrede alle 4
pløkker som de skal... perfekt speeder-respons... Så platinerne havde
åbenbart ikke rigtig afstand. Nu skal jeg se om jeg kan få en aftale med
mekker om at få justeret platinerne helt korrekt og derefter
justeret/kontrolleret tænding.
Thomas
> Mvh
> John
>
>