|
| C5 st. car vs. primera st.car Fra : René Nielsen |
Dato : 21-01-06 16:34 |
|
Da jeg er lidt i tvivl - og mandagsbil.dk ikke kører - henvender jeg mig til
jer.
Vi står for at skulle skifte vor ellers udmærkede carisma GDI ud med en
st.car af nyere årgang grundet familieforøgelse. Vi har brugt et par
weekender til at udvælge og prøvekøre forskellige biler og er kommet frem
til at det står mellem 2 biler:
Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
Nissan er ikke galvaniseret i bunden - er citroen det ?
Hvad skulle ellers tale for den ene frem for den anden ?
Meninger ønskes - også gerne hvad jeg skal tjekke inden køb !
Pft
Rene, Konen (og den der er på vej !)
| |
Michael Jensen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Michael Jensen |
Dato : 21-01-06 16:48 |
|
----- Original Message -----
From: "René Nielsen" <huje@esenet.dk>
Newsgroups: dk.fritid.bil
Sent: Saturday, January 21, 2006 4:34 PM
Subject: C5 st. car vs. primera st.car
> Da jeg er lidt i tvivl - og mandagsbil.dk ikke kører - henvender jeg mig
> til jer.
>
> Vi står for at skulle skifte vor ellers udmærkede carisma GDI ud med en
> st.car af nyere årgang grundet familieforøgelse.
Hmm, hvis du har været tilfreds med en Carisma GDI, så kan du vist ikke
undgå at blive super tilfreds med begge valg!!
Men alt andet lige, min kollega kører i en sådan Citroen, og han er ovenud
tilfreds. Samme årgang osv.
Med venlig hilsen.
Michael jensen
| |
Jan W Nielsen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 21-01-06 16:58 |
|
> Nissan er ikke galvaniseret i bunden - er citroen det ?
> Hvad skulle ellers tale for den ene frem for den anden ?
Nissan' en har statistisk set færre småfejl, end C5´eren.
C5´eren er laaangt mere komfi, og den er stærkere mod rust.
--
/Jan W Nielsen
| |
TDN (21-01-2006)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 21-01-06 16:59 |
|
"René Nielsen" <huje@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43d25448$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Da jeg er lidt i tvivl - og mandagsbil.dk ikke kører - henvender jeg mig
> til jer.
>
> Vi står for at skulle skifte vor ellers udmærkede carisma GDI ud med en
> st.car af nyere årgang grundet familieforøgelse. Vi har brugt et par
> weekender til at udvælge og prøvekøre forskellige biler og er kommet frem
> til at det står mellem 2 biler:
> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
>
> Nissan er ikke galvaniseret i bunden - er citroen det ?
> Hvad skulle ellers tale for den ene frem for den anden ?
>
> Meninger ønskes - også gerne hvad jeg skal tjekke inden køb !
>
> Pft
> Rene, Konen (og den der er på vej !)
>
Her er et par brugttest:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2004/86-89.pdf
http://www.fdm.dk/motor/pdf/08-2004/74-77.pdf
Nissanen er dog den "gamle" model i testen, der er modelskifte i 2002.
C5 er temmelig fejlplaget i forhold til Nissanen hvis det er et
købskriterie.
Mvh
Thomas
| |
Sorensen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Sorensen |
Dato : 21-01-06 18:23 |
|
Hvis du får Primera´en undervognsbehandlet og monteret nogle gode dæk (ikke
Dunlop, som den er født med), så har du en bil, som ikke går i stykker. Men
prøv dem begge, så er du meget klogere. C5´eren har mange fejl, men man kan
selvfølgelig være heldig.
"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43d25a28$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "René Nielsen" <huje@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:43d25448$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Da jeg er lidt i tvivl - og mandagsbil.dk ikke kører - henvender jeg mig
>> til jer.
>>
>> Vi står for at skulle skifte vor ellers udmærkede carisma GDI ud med en
>> st.car af nyere årgang grundet familieforøgelse. Vi har brugt et par
>> weekender til at udvælge og prøvekøre forskellige biler og er kommet frem
>> til at det står mellem 2 biler:
>> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
>> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
>>
>> Nissan er ikke galvaniseret i bunden - er citroen det ?
>> Hvad skulle ellers tale for den ene frem for den anden ?
>>
>> Meninger ønskes - også gerne hvad jeg skal tjekke inden køb !
>>
>> Pft
>> Rene, Konen (og den der er på vej !)
>>
>
> Her er et par brugttest:
>
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2004/86-89.pdf
>
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/08-2004/74-77.pdf
>
> Nissanen er dog den "gamle" model i testen, der er modelskifte i 2002.
>
> C5 er temmelig fejlplaget i forhold til Nissanen hvis det er et
> købskriterie.
>
> Mvh
> Thomas
>
| |
Broegger (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 21-01-06 17:30 |
|
"René Nielsen" <huje@esenet.dk> skrev
news:43d25448$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> Da jeg er lidt i tvivl - og mandagsbil.dk ikke kører - henvender jeg
> mig til jer.
>
> Vi står for at skulle skifte vor ellers udmærkede carisma GDI ud med
> en st.car af nyere årgang grundet familieforøgelse. Vi har brugt et
> par weekender til at udvælge og prøvekøre forskellige biler og er
> kommet frem til at det står mellem 2 biler:
> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
Hold dig LAAANGT væk fra den. http://www.broeggerklanen.dk/min_c5.htm
> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
>
> Nissan er ikke galvaniseret i bunden - er citroen det ?
> Hvad skulle ellers tale for den ene frem for den anden ?
Jeg kender ikke Nissan af egen erfaring. Men min Onkel har en, og den er
han vældigt glad for.
Jeg vil da foreslå dig at udvide søgefeltet til at omfatte VW Golf, Skoda
Octavia og evt. Ford Mondeo.
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk
| |
KASO (21-01-2006)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 21-01-06 17:47 |
|
"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9752B20C46476tbr@130.225.247.90...
> "René Nielsen" <huje@esenet.dk> skrev
> news:43d25448$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>> Da jeg er lidt i tvivl - og mandagsbil.dk ikke kører - henvender jeg
>> mig til jer.
>>
>> Vi står for at skulle skifte vor ellers udmærkede carisma GDI ud med
>> en st.car af nyere årgang grundet familieforøgelse. ....
> Jeg vil da foreslå dig at udvide søgefeltet til at omfatte VW Golf, Skoda
> Octavia og evt. Ford Mondeo.
Øhh - hvis man har brug for mere plads end i en Carisma - hvorfor skulle man
så gå en klasse ned i bilstørrelse (Golf, Octavia)?
| |
C. Caspersen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : C. Caspersen |
Dato : 21-01-06 18:38 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:43d26595$0$38675$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Øhh - hvis man har brug for mere plads end i en Carisma - hvorfor skulle
man
> så gå en klasse ned i bilstørrelse (Golf, Octavia)?
Fordi en Octavia har 520-540 liter bagagerum - det er der ikke mange
personbiler, der kan stikke.!
/Caspersen
| |
KASO (21-01-2006)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 21-01-06 20:33 |
|
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:43d27192$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:43d26595$0$38675$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Øhh - hvis man har brug for mere plads end i en Carisma - hvorfor skulle
> man
>> så gå en klasse ned i bilstørrelse (Golf, Octavia)?
>
> Fordi en Octavia har 520-540 liter bagagerum - det er der ikke mange
> personbiler, der kan stikke.!
Næh - jeg må nøjes med 605 liter
(Men indrømmet - de fleste bagagerum er mindre - endda en hel del!)
Men det forklarer nu heller ikke Golf'en?!?
Desuden er det nu også meget rart med bagsædeplads - og det er ikke Octavia
I's stærke side.
| |
Basil (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Basil |
Dato : 21-01-06 20:31 |
|
KASO skrev d. 21-01-2006 i meddelelse
<43d28c83$0$38687$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> news:43d27192$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43d26595$0$38675$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>> Øhh - hvis man har brug for mere plads end i en Carisma - hvorfor skulle
>> man
>>> så gå en klasse ned i bilstørrelse (Golf, Octavia)?
>>
>> Fordi en Octavia har 520-540 liter bagagerum - det er der ikke mange
>> personbiler, der kan stikke.!
> Næh - jeg må nøjes med 605 liter
> (Men indrømmet - de fleste bagagerum er mindre - endda en hel del!)
> Men det forklarer nu heller ikke Golf'en?!?
> Desuden er det nu også meget rart med bagsædeplads - og det er ikke Octavia
> I's stærke side.
Endnu en grund til at jeg er superglad for min Liana.
Kai
| |
Jan W Nielsen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 21-01-06 21:14 |
|
> Fordi en Octavia har 520-540 liter bagagerum - det er der ikke mange
> personbiler, der kan stikke.!
560 faktisk - det er gigantisk - du kan leje det ud til en studerende i
bolignød..!!
I en stc kan du leje ud til en hel familie.
--
/Jan W Nielsen
| |
Zilly ink (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Zilly ink |
Dato : 21-01-06 21:48 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>> Fordi en Octavia har 520-540 liter bagagerum - det er der
>> ikke mange personbiler, der kan stikke.!
>
> 560 faktisk - det er gigantisk - du kan leje det ud til en
> studerende i bolignød..!!
>
> I en stc kan du leje ud til en hel familie.
fornemmer jeg en svag ironisk undertone?
--
zillyink.dk
| |
Jan W Nielsen (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 23-01-06 11:23 |
|
>> 560 faktisk - det er gigantisk - du kan leje det ud til en
>> studerende i bolignød..!!
>> I en stc kan du leje ud til en hel familie.
> fornemmer jeg en svag ironisk undertone?
Nej - det ér sgu stort det bagagerum i Octavia..
/Jan W Nielsen
| |
Martinussen.com (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Martinussen.com |
Dato : 21-01-06 18:21 |
|
René Nielsen wrote:
> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
Hvad skal I give for de to biler?
| |
René Nielsen (22-01-2006)
| Kommentar Fra : René Nielsen |
Dato : 22-01-06 07:44 |
|
"Martinussen.com" <henrik@martinussen.com> skrev i en meddelelse
news:1137864048.997373.34320@g49g2000cwa.googlegroups.com...
René Nielsen wrote:
> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
Hvad skal I give for de to biler?
C5 ca. 155.000
Nissan ca. 165.000
Nissan'en har lidt mindre motor men meget bedre brændstoføkonomi - men jeg
kender ikke modellen... C5'eren skal jeg ud og prøve idag !
Rene.
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-01-06 09:13 |
|
"René Nielsen" skriver:
>
> Nissan'en har lidt mindre motor men meget bedre brændstoføkonomi
I følge tallene fra fabrikken, eller det faktiske tal ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
René Nielsen (22-01-2006)
| Kommentar Fra : René Nielsen |
Dato : 22-01-06 09:58 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43D33E9C.3C4BC619@du.kan.finde.den...
> "René Nielsen" skriver:
>>
>> Nissan'en har lidt mindre motor men meget bedre brændstoføkonomi
>
> I følge tallene fra fabrikken, eller det faktiske tal ?
Fabrikstal - holder de ikke da ??
Rene
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-01-06 10:22 |
|
"René Nielsen" skriver:
>
> Fabrikstal - holder de ikke da ??
Det skal du ikke regne med...
Læs evt Jan W Nielsens
Subject: Re: Nissan Primera visia ???
Date: Tue, 17 Jan 2006 13:04:05 +0100
news:43ccdd35$0$4820$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
TDN (22-01-2006)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 22-01-06 10:40 |
|
"René Nielsen" <huje@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43d34921$0$170$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:43D33E9C.3C4BC619@du.kan.finde.den...
>> "René Nielsen" skriver:
>>>
>>> Nissan'en har lidt mindre motor men meget bedre brændstoføkonomi
>>
>> I følge tallene fra fabrikken, eller det faktiske tal ?
>
> Fabrikstal - holder de ikke da ??
> Rene
Fabrikstal er opnået ud fra EU-standarden, der foreskriver et gennemsnit af
målinger foretaget af et uafhængigt laboratorium ved en bestemt blanding af
by-, landevejs- og motorvejskørsel.
Disse forhold vil være nærmest umulige at genskabe i virkeligheden. Der er
dog stor forskel indenfor bilmærkerne, nogle er bedre end andre til at opnå
dette forbrug.
Jeg har lige købt en Toyota Carina 1.6 der er opgivet til 14,0 km/l, men de
første 2500 km jeg har kørt har den kørt 14,8 km/l ved blandet kørsel, så
jeg forventer næsten 16 km/l når varmen kommer igen.
Kørselsmønstret spiller også ind. En tung fod på speederen koster, det samme
bykørsel, korte ture og vinterkørsel.
Mvh
Thomas
| |
Basil (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Basil |
Dato : 21-01-06 19:46 |
|
René Nielsen skrev d. 21-01-2006 i meddelelse
<43d25448$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> Da jeg er lidt i tvivl - og mandagsbil.dk ikke kører - henvender jeg mig til
> jer.
> Vi står for at skulle skifte vor ellers udmærkede carisma GDI ud med en
> st.car af nyere årgang grundet familieforøgelse. Vi har brugt et par
> weekender til at udvælge og prøvekøre forskellige biler og er kommet frem til
> at det står mellem 2 biler:
> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
> Nissan er ikke galvaniseret i bunden - er citroen det ?
> Hvad skulle ellers tale for den ene frem for den anden ?
> Meninger ønskes - også gerne hvad jeg skal tjekke inden køb !
> Pft
> Rene, Konen (og den der er på vej !)
Med et valg mellem en Citroën og en hvilken som helst anden bil, burde
du ikke være i tvivl om at IKKE vælge en Citroën.
Kai
| |
Zilly ink (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Zilly ink |
Dato : 21-01-06 21:09 |
|
Basil wrote:
> Med et valg mellem en Citroën og en hvilken som helst anden
> bil, burde du ikke være i tvivl om at IKKE vælge en Citroën.
> Kai
Gaaab!
På mit arbejde er vi 4 der kører C5, de tre andre kører
modelversion 1 der løber fra 2001 - 2004 og jeg kører en C5 model
2 fra 05.
Vi snakker en gang i mellem om vores fælles biler og jeg kan ikke
komme i tanke om én eneste historie om en alvorlig fejl på vores
biler. Bevares, der har været lidt med en pærer der gik, en
larmende ventilator, et stik til sædevarme, og andre småting, men
overhovedet ikke noget der tilnærmelsesvis tangerer noget
alvorligt eller store udgifter.
Fælles for os, er at vi priser kørekomfort/egenskaber,
siddekomfort og pladsen, og vi er til dels uforstående over for
de mange myter og påstande der fremføres om bilers
fortræffeligheder og mangler generelt.
Det hele får et lidt lummer-religiøst skær over sig når vi
lovpriser vores eget valg af bil modsat de andre ignoranters
totalt kiksede valg af en dødssejler.
Jeg vil ikke råde dig til et bestemt mærke, men ville egentlig
bare gøre dig opmærksom på at prøve en masse mærker, tænke godt
efter over jeres behov, sørg for at købe en bil der kører mange
af og husk at når du køber brugt følger der oftest udgifter med:
"man køber en anden mands problemer og udgifter"
En af mine bekendte har en +2 år gammel Mazda 6 st.car og er
vildt glad for den. Den sluger let 2 voksne og 2 børn, barnevogn,
kufferter og hele balladen når de daffer på ferie. Den kører
omkring 40 til 50 tusinde kilometre om året og har endnu ikke
kostet andet end end normal service. Fed kørermaskine, sjov at
køre, sluger måske ikke ligeså meget som en C5 men klart en
maskine jeg vil kigge på næste gang jeg skal ud og betale
frivillig ekstraskat :-/
--
zillyink.dk
| |
NS (21-01-2006)
| Kommentar Fra : NS |
Dato : 21-01-06 21:12 |
|
Basil skrev:
> Med et valg mellem en Citroën og en hvilken som helst anden bil, burde
> du ikke være i tvivl om at IKKE vælge en Citroën.
> Kai
Sikke dog et forfærdeligt ammestueråd! Det kan man
da ikke bruge til en skid... som om der ikke var
andre biler end Citroën der har problemer.
NS
| |
Broegger (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 22-01-06 13:17 |
|
NS <123@123.com> skrev news:43d29574$0$15786$14726298@news.sunsite.dk:
> Basil skrev:
>
>> Med et valg mellem en Citroën og en hvilken som helst anden bil, burde
>> du ikke være i tvivl om at IKKE vælge en Citroën.
>> Kai
>
> Sikke dog et forfærdeligt ammestueråd! Det kan man
> da ikke bruge til en skid... som om der ikke var
> andre biler end Citroën der har problemer.
Problemet er at med Citroen (og C5 i særdeleshed) er man ret sikker på at
løbe ind i problemer. Så hellere vælge en model med lidt færrer
skavanker.
Og igen, jeg bygger min holdning på 17 måneder i en C5. 18 værkstedsbesøg
over 47K km. Det er i overkanten. Tjek det link jeg sendte tidligere i
denne tråd.
Desuden kan jeg sige at en del kolleger der også valgte C5 har oplevet en
del fejl, om end ikke helt så mange som jeg gjorde.
Så jeg er enig med Basil.
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerklanen.dk
| |
Basil (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Basil |
Dato : 22-01-06 13:31 |
|
Broegger skrev d. 22-01-2006 i meddelelse
<Xns9753872685A49tbr@130.225.247.90>:
> NS <123@123.com> skrev news:43d29574$0$15786$14726298@news.sunsite.dk:
>> Basil skrev:
>>
>>> Med et valg mellem en Citroën og en hvilken som helst anden bil, burde
>>> du ikke være i tvivl om at IKKE vælge en Citroën.
>>> Kai
>>
>> Sikke dog et forfærdeligt ammestueråd! Det kan man
>> da ikke bruge til en skid... som om der ikke var
>> andre biler end Citroën der har problemer.
> Problemet er at med Citroen (og C5 i særdeleshed) er man ret sikker på at
> løbe ind i problemer. Så hellere vælge en model med lidt færrer
> skavanker.
> Og igen, jeg bygger min holdning på 17 måneder i en C5. 18 værkstedsbesøg
> over 47K km. Det er i overkanten. Tjek det link jeg sendte tidligere i
> denne tråd.
> Desuden kan jeg sige at en del kolleger der også valgte C5 har oplevet en
> del fejl, om end ikke helt så mange som jeg gjorde.
> Så jeg er enig med Basil.
Jeg skriver også kun af erfaring, dog (heldigvis) ikke med C5, kun med
en Saxo.
Kai
| |
Emil Jensen [2100] (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 22-01-06 21:08 |
|
> til at det står mellem 2 biler:
> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
>
> Meninger ønskes - også gerne hvad jeg skal tjekke inden køb !
Jeg vil blot bemærke at C5'eren har hydropneumatiske (luft) affjedering, som
giver et par fordele i forhold til standard affjedering som Primera'en har.
F.eks. vil C5'eren ikke synke lige meget hvor meget du fylder bagenden
(eller resten af bilen). Bagagerummet i stationcaren vil være fri for
hjulkasserne. Ved dog ikke om Primera'ens hjulkasser er designet så godt, at
de ikke griber forstyrrende ind i bagagerummet?
Men det kan du se på, når du kigger på de to biler...
Mvh
Emil
| |
Jesper Hedegaard (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 22-01-06 21:38 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:43d3e635$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>> til at det står mellem 2 biler:
>> Citroen C5 2,0 16V årgang 2001, 87 tkm. klima osv.
>> Nissa Primera Visia 1,8 med samme udstyr og km. dog 2002.
>>
>> Meninger ønskes - også gerne hvad jeg skal tjekke inden køb !
>
> Jeg vil blot bemærke at C5'eren har hydropneumatiske (luft) affjedering,
> som giver et par fordele i forhold til standard affjedering som Primera'en
> har.
> F.eks. vil C5'eren ikke synke lige meget hvor meget du fylder bagenden
> (eller resten af bilen). Bagagerummet i stationcaren vil være fri for
> hjulkasserne. Ved dog ikke om Primera'ens hjulkasser er designet så godt,
> at de ikke griber forstyrrende ind i bagagerummet?
> Men det kan du se på, når du kigger på de to biler...
>
> Mvh
>
> Emil
>
Øhh - har du en ombygget C5'er ? Fabrikken har da udstyret den med en
oliebaseret affjedring - ligesom Cx, Bx, Xm og Xantia. Godtnok
videreudviklet med en ny type olie i stedet for den gamle grønne.
Har haft en Cx - brormand har en Xm'er - havde for nyligt lejlighed til at
køre en tur Kbh-Horsens og reti en C5'er.
Jamen deres affjedring er da ganske behagelig, men jeg syntes nu at der
stadig er alt for meget der slår igennem fra kørebanen til at man kan tale
om at de svæver afsted.
Og så var der jo lige Cx'erens bremsesystem......gad vide hvordan det blev
typegodkendt herhjemme med den der karrikatur af en bremsepedal - den var jo
næsten kun en tænd/sluk kontakt til bremseforstærkeren
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder
| |
Jens (22-01-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 22-01-06 22:00 |
|
Jesper Hedegaard <virker@ikke.dk> wrote:
> Øhh - har du en ombygget C5'er ? Fabrikken har da udstyret den med en
> oliebaseret affjedring - ligesom Cx, Bx, Xm og Xantia. Godtnok
> videreudviklet med en ny type olie i stedet for den gamle grønne.
Hydropneumatisk = hydro (olie) + pneumatisk (luft dvs. nitrogen)
Systemet bruger nitrogen som fjederelement og olie som "stødstang"
mellem hjul og den fjedrende gaskugle - samt til niveaureguleringen.
--
Jens F
| |
Emil Jensen [2100] (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 23-01-06 00:34 |
|
>> Øhh - har du en ombygget C5'er ? Fabrikken har da udstyret den med en
>> oliebaseret affjedring - ligesom Cx, Bx, Xm og Xantia. Godtnok
>> videreudviklet med en ny type olie i stedet for den gamle grønne.
>
> Hydropneumatisk = hydro (olie) + pneumatisk (luft dvs. nitrogen)
>
> Systemet bruger nitrogen som fjederelement og olie som "stødstang"
> mellem hjul og den fjedrende gaskugle - samt til niveaureguleringen.
Tak for den fine forklaring! Det vil sige at C5'erens bagagerum ikke har de
hjulkasser som griber forstyrrende ind i bagagerummet?
Mvh
Emil
| |
Emil Jensen [2100] (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 23-01-06 00:33 |
|
>> Jeg vil blot bemærke at C5'eren har hydropneumatiske (luft) affjedering,
>> som giver et par fordele i forhold til standard affjedering som
>> Primera'en har.
>> F.eks. vil C5'eren ikke synke lige meget hvor meget du fylder bagenden
>> (eller resten af bilen). Bagagerummet i stationcaren vil være fri for
>> hjulkasserne. Ved dog ikke om Primera'ens hjulkasser er designet så godt,
>> at de ikke griber forstyrrende ind i bagagerummet?
>> Men det kan du se på, når du kigger på de to biler...
>>
>> Mvh
>>
>> Emil
>>
> Øhh - har du en ombygget C5'er ? Fabrikken har da udstyret den med en
> oliebaseret affjedring - ligesom Cx, Bx, Xm og Xantia. Godtnok
> videreudviklet med en ny type olie i stedet for den gamle grønne.
Jeg har en Xantia, også med luft/oliefjedring.
> Har haft en Cx - brormand har en Xm'er - havde for nyligt lejlighed til at
> køre en tur Kbh-Horsens og reti en C5'er.
> Jamen deres affjedring er da ganske behagelig, men jeg syntes nu at der
> stadig er alt for meget der slår igennem fra kørebanen til at man kan tale
> om at de svæver afsted.
Jeg har godt nok hørt at C5'erens affjedring er hårdere stemt end de
tidligere Citroen modeller, men det er dog stadig luft/olie der bruges. Så
de burde ikke synke selvom der fyldes godt i bagagerummet.
Fik du et kig i C5'erens bagagerum? Var der hjulkasser på siderne i
bagagerummet, eller var det en regulært bagagerum som på en Xantia?
Mvh
Emil
| |
Jesper Hedegaard (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 23-01-06 20:48 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:43d41621$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Jeg vil blot bemærke at C5'eren har hydropneumatiske (luft) affjedering,
>>> som giver et par fordele i forhold til standard affjedering som
>>> Primera'en har.
>>> F.eks. vil C5'eren ikke synke lige meget hvor meget du fylder bagenden
>>> (eller resten af bilen). Bagagerummet i stationcaren vil være fri for
>>> hjulkasserne. Ved dog ikke om Primera'ens hjulkasser er designet så
>>> godt, at de ikke griber forstyrrende ind i bagagerummet?
>>> Men det kan du se på, når du kigger på de to biler...
>>>
>>> Mvh
>>>
>>> Emil
>>>
>> Øhh - har du en ombygget C5'er ? Fabrikken har da udstyret den med en
>> oliebaseret affjedring - ligesom Cx, Bx, Xm og Xantia. Godtnok
>> videreudviklet med en ny type olie i stedet for den gamle grønne.
>
> Jeg har en Xantia, også med luft/oliefjedring.
>
>
>> Har haft en Cx - brormand har en Xm'er - havde for nyligt lejlighed til
>> at køre en tur Kbh-Horsens og reti en C5'er.
>> Jamen deres affjedring er da ganske behagelig, men jeg syntes nu at der
>> stadig er alt for meget der slår igennem fra kørebanen til at man kan
>> tale om at de svæver afsted.
>
> Jeg har godt nok hørt at C5'erens affjedring er hårdere stemt end de
> tidligere Citroen modeller, men det er dog stadig luft/olie der bruges. Så
> de burde ikke synke selvom der fyldes godt i bagagerummet.
> Fik du et kig i C5'erens bagagerum? Var der hjulkasser på siderne i
> bagagerummet, eller var det en regulært bagagerum som på en Xantia?
>
> Mvh
>
> Emil
>
Næh stop - har du en Xantia med luft/olie affjedring skal du se at få
skiftet kuglerne (på bilen, altså !).
Kuglerne skal indeholde gas på den ene side af membranen og hydraulik-olie
på den anden side.
Og er der ikke gas i (nitrogen, svjh) er er forresten ikke luft i - så er
membranerne trykket helt op i toppen af kuglen.
Og affjedringen er ikke særlig sjov at køre med - nærmest som at hæve vognen
helt og køre.....
Cx og Bx har forresten en "sjov" lille fejl ved de bagerste hjulophængs
arme. Disse er lejret på en aksel forrest i / lige foran hjulkassen - og er
egentligt ikke afdækket for skidt fra hjulene. Derfor forsvindet fedtet i
lejerne og erstattes af salt og skidt. Og så er det ikke lejer mere ! Og da
du på det tidspunkt opdager at boltene, der holder dem, også er rustet fast
er der en simpel vej; skær dem over med en bajonetsav ! Nye (eller brugte)
arme, bolte og lejer og pludselig kan du både hæve og sænke bilen. Bagenden
plejer godt nok at følge med op, når lejerne er defekte, men er meget længe
om at komme ned igen.
Desværre medfører det at lejerne sætter sig at de bliver brækket i gang igen
pga affjedringsbevægelserne. Og da de ikke er lejer mere bliver de revet i
stykker - hvis du er heldig og kan skrue boltene ud når du skifter er der en
god chance for at du ikke kan sætte nye lejer i de gamle arme. Hullet, du
skal presse lejerne ind i, er for stort.
Den lette måde at tjekke bagarmene på er: start motoren - hæv affjedringen
til max - gå et stykke bag bilen og studer baghjulene. Er du i tvivl om
hvorvidt de står 100% lodret kan du prøve at sænke bilen helt. Så skal for-
og bagende følges nogenlunde ad. Stadig i tvivl ? Løft bagenenden med lift
eller donkraft og tjek om baghjulene har slør.
Når du har prøvet at køre med løs bagende og så prøver samme bil med ny
lejer er der en verden til forskel !
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder
| |
Martin Sørensen (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 23-01-06 13:36 |
|
Zilly ink skrev:
> af og husk at når du køber brugt følger der oftest udgifter med:
> "man køber en anden mands problemer og udgifter"
>
Sådan noget vrøvl (undskyld). Jeg er på min 4. bil, alle sammen
købt godt brugt (135000 til 221000). Den eneste jeg gik galt i byen
med var den yngste, da tog jeg mig ikke tid nok til at se på flere
eksemplarer af samme model. (Iøvrigt en Citroen ZX).
Hvis man køber brugt er det efter min mening en god ide at se på 2-3
biler adf den type man er interesseret i. Vi fandt f.eks ud af at
Peugeot 309 havde en tendes til rust bag højre forlygte.
Hvis man læser her i gruppen er det ikke ualmindeligt at der er
diverse bøvl med nye biler som man så skal slås med forhandleren om
at få fixet.
Så foretrækker jeg at købe privat. Der kan man få et indtryk af
sælger, og de sparede penge kan dække en del reparationer hvis det er
nødvendigt.
Fordelen ved at købe brugt er jo at man får en anden til at tage det
værste af afskrivningen. Specielt en fordel hvis man køber brugt
Citroen, med en VW kan man IMHO ligesågodt købe ny.
mvh
Martin
| |
Zilly ink (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Zilly ink |
Dato : 23-01-06 15:05 |
|
Martin Sørensen wrote:
> Zilly ink skrev:
>> af og husk at når du køber brugt følger der oftest udgifter
>> med: "man køber en anden mands problemer og udgifter"
>>
> Sådan noget vrøvl (undskyld). Jeg er på min 4. bil, alle sammen
> købt godt brugt (135000 til 221000). Den eneste jeg gik galt i
> byen med var den yngste, da tog jeg mig ikke tid nok til at se
> på flere eksemplarer af samme model.
Det kunne være interessant at hører rundt i gruppen om dette.
Jeg postulerer at de der køber nye biler og skifter efter tre,
fire, fem år, ikke har rørt en finger, at tandremme, koblinger,
bremser osv. ikke er skiftet med mindre der har været et direkte
"nedbrud", at sælger ikke laver en hylende fis andet end lidt
klargøring og at den nye ejer kommer til at betale for dette, og
det er her jeg mener at man køber en anden mands problemer og det
ligger vel egentlig også i at købe en nyere brugt at der netop
ikke er lavet ret meget ved bilen andet end service.
Og så er der selvfølgelig altid nogen, som dig, der er dygtige og
heldige nok til ikke at løbe ind i de problemer!
En bekendt købte en seks gammel Corolla til konen, fordi Toyota i
flere år havde toppet alle lister over pålidelige biler, men
efter et lille års tid havde han brugt mange penge på at skifte
og udbedre næsten alle tænkelige dele, at han lige så godt kunne
have købt en der kun var et par år gammel.
Det eneste positive han kunne sige, var at den altid var
støvsuget og vasket når han afhentede dyret.
--
zillyink.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-01-06 15:17 |
|
Zilly ink skriver:
>
> Det kunne være interessant at hører rundt i gruppen om dette.
Jeg har vidst kommet med mit indspark, men du kan da også få historien
om bilen før det. En Golf III købt 10kkr under nyprisen 9 måneder gammel
og med 4500 km på klokken. Blev næsten 8 år gammel i min varetægt med en
bagpotte, en ABS sensor og en lyskontakt som vildeste reperationer.
> En bekendt købte en seks gammel Corolla
Er det en nyere brugt ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Zilly ink (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Zilly ink |
Dato : 23-01-06 19:15 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> En bekendt købte en seks gammel Corolla
>
> Er det en nyere brugt ?
Naaarh; mere for pointen om at man ofte kan købe en andens mands
problem!
--
zillyink.dk
| |
René Nielsen (23-01-2006)
| Kommentar Fra : René Nielsen |
Dato : 23-01-06 18:41 |
|
Stop en kjende... slå bak skipper... rolle nu....
Bilen vil blive købt gennem forhandler - derfor søger jeg også kun fakta
hvorvidt jeg burde købe den ene frem for den anden. Bedst er det at høre fra
tidligere ejere fremfor skruppelløse sælgere (på provision!!). Derfor
indlægget !
Har dog nu prøvet en C5 2,0 16v - føj, den kører godt.
Dog taler benzinforbruget og ejerafgiften sit sprog.
Men både benzinforbrug og ejerafgift kan jo opvejes af reparationer og
værkstedsregninger - så vi er stadig lidt i tvivl. (Konen vil dog helst det
anderledes design der er på primeraen !)
Rene
"Zilly ink" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d4e285$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Sørensen wrote:
>> Zilly ink skrev:
>>> af og husk at når du køber brugt følger der oftest udgifter
>>> med: "man køber en anden mands problemer og udgifter"
>>>
>> Sådan noget vrøvl (undskyld). Jeg er på min 4. bil, alle sammen
>> købt godt brugt (135000 til 221000). Den eneste jeg gik galt i
>> byen med var den yngste, da tog jeg mig ikke tid nok til at se
>> på flere eksemplarer af samme model.
>
> Det kunne være interessant at hører rundt i gruppen om dette.
>
> Jeg postulerer at de der køber nye biler og skifter efter tre, fire, fem
> år, ikke har rørt en finger, at tandremme, koblinger, bremser osv. ikke er
> skiftet med mindre der har været et direkte "nedbrud", at sælger ikke
> laver en hylende fis andet end lidt klargøring og at den nye ejer kommer
> til at betale for dette, og det er her jeg mener at man køber en anden
> mands problemer og det ligger vel egentlig også i at købe en nyere brugt
> at der netop ikke er lavet ret meget ved bilen andet end service.
>
> Og så er der selvfølgelig altid nogen, som dig, der er dygtige og heldige
> nok til ikke at løbe ind i de problemer!
>
> En bekendt købte en seks gammel Corolla til konen, fordi Toyota i flere år
> havde toppet alle lister over pålidelige biler, men efter et lille års tid
> havde han brugt mange penge på at skifte og udbedre næsten alle tænkelige
> dele, at han lige så godt kunne have købt en der kun var et par år gammel.
> Det eneste positive han kunne sige, var at den altid var støvsuget og
> vasket når han afhentede dyret.
>
> --
> zillyink.dk
>
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-01-06 13:52 |
|
Martin Sørensen skriver:
>
> Fordelen ved at købe brugt er jo at man får en anden til at tage det
> værste af afskrivningen. Specielt en fordel hvis man køber brugt
> Citroen, med en VW kan man IMHO ligesågodt købe ny.
Bevares, jeg sparede da kun 42kkr på min VW, ved den var 1 år og 4
måneder gammel med 14kkm på klokken......
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
|
|