|
| Ford Transit - med automatgear - nogen der~ Fra : Karsten Jensen |
Dato : 20-01-06 12:10 |
|
Jeg har en Ford Transit (1.5 år gammel - indrettet som invalidevogn)
med automatgear og vil høre om ngole evt. kan svare på nogle
spørgsmål.
Bilen har tre køre modes:
Tung last
Glatføre kørsel
& Økonomikørsel.
- men hvorfor kan jeg ikke mærke forskel på om bilen kører i Glatføre
kørsel vs. Økonomi? Måske, kun måske, kan jeg mærke, at den gearer
lidt blidere ned i gearene?
Har også antispin-funktion på som er tændt som standard. Alligevel kan
jeg lave hjulspind til den HELT store guldmedalje. Ford-værskstedet
hár tjekket det og siger det ikke er en fejl, men hævder det i stedet
har noget med noget differentialspæring - selvom manual og knappen
tydeligvis viser Antispin.
Sluttligt, har jeg et lille støjproblem fra gearkassen, som værkstedet
står på bar bund med.
Når bilen er i tomgang (eller kørende for den sags skyld) - så larmer
"noget" lidt mere når den skifter gear.
Det er tydeligst når den står i tomgang og evt har håndbremsen trukket
(systemet opfører sig anderledes med tryk på fodbremse).
Stilles bilen i gear ved valg på drive - går der 10-15 sekunder inden
en aktuator/pumpe gør et eller andet - som om den forbereder sig til
at gå ud af gear. Helt normal procedure - men - nu er denne handling
begyndt at larme.
Efter at gjort dette - gået på vej tilbage til anden position (ikke
til Neutral - det sker først efter væsentlig længere tid) - så kan man
give en lille smule gas - og man kan så høre, at aktuatoren/pumpen gør
noget. Herefter går der igen de sædvanlige 10-15 sekunder - inden
lyden (med den nu højere mislyd) kan høres.
Nogen der har gode forklaringer eller inputs?
| |
OZ7PUS (20-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 20-01-06 21:22 |
|
"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:qng1t1h2lhgp7nuojrl0vf67o3pfjr1a77@4ax.com...
> Jeg har en Ford Transit (1.5 år gammel - indrettet som invalidevogn)
> med automatgear og vil høre om ngole evt. kan svare på nogle
> spørgsmål.
>
> Bilen har tre køre modes:
> Tung last
> Glatføre kørsel
> & Økonomikørsel.
>
> - men hvorfor kan jeg ikke mærke forskel på om bilen kører i Glatføre
> kørsel vs. Økonomi? Måske, kun måske, kan jeg mærke, at den gearer
> lidt blidere ned i gearene?
>
> Har også antispin-funktion på som er tændt som standard. Alligevel kan
> jeg lave hjulspind til den HELT store guldmedalje. Ford-værskstedet
> hár tjekket det og siger det ikke er en fejl, men hævder det i stedet
> har noget med noget differentialspæring - selvom manual og knappen
> tydeligvis viser Antispin.
>
> Sluttligt, har jeg et lille støjproblem fra gearkassen, som værkstedet
> står på bar bund med.
>
> Når bilen er i tomgang (eller kørende for den sags skyld) - så larmer
> "noget" lidt mere når den skifter gear.
>
> Det er tydeligst når den står i tomgang og evt har håndbremsen trukket
> (systemet opfører sig anderledes med tryk på fodbremse).
>
> Stilles bilen i gear ved valg på drive - går der 10-15 sekunder inden
> en aktuator/pumpe gør et eller andet - som om den forbereder sig til
> at gå ud af gear. Helt normal procedure - men - nu er denne handling
> begyndt at larme.
>
> Efter at gjort dette - gået på vej tilbage til anden position (ikke
> til Neutral - det sker først efter væsentlig længere tid) - så kan man
> give en lille smule gas - og man kan så høre, at aktuatoren/pumpen gør
> noget. Herefter går der igen de sædvanlige 10-15 sekunder - inden
> lyden (med den nu højere mislyd) kan høres.
>
> Nogen der har gode forklaringer eller inputs?
Gearkassen må ikke lave underligheder !!!!!!!
Og hvis din ford forhandler ikke kan fixe det ja så få dem til at
kontakte Ford i Kolding .. De har styr på de der nye halv manuelle kasser
OZ3BTO
| |
Karsten Jensen (20-01-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 20-01-06 23:48 |
|
On Fri, 20 Jan 2006 21:22:26 +0100, "OZ7PUS"
<elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:
>Gearkassen må ikke lave underligheder !!!!!!!
>Og hvis din ford forhandler ikke kan fixe det ja så få dem til at
>kontakte Ford i Kolding .. De har styr på de der nye halv manuelle kasser
ok - de er vist i gang med at forhøre sig hos andre....
| |
OZ7PUS (21-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 21-01-06 00:06 |
|
"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:d4q2t11imfi11suod861njkhmcfe1n0nrl@4ax.com...
> On Fri, 20 Jan 2006 21:22:26 +0100, "OZ7PUS"
> <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:
>
>
>>Gearkassen må ikke lave underligheder !!!!!!!
>>Og hvis din ford forhandler ikke kan fixe det ja så få dem til at
>>kontakte Ford i Kolding .. De har styr på de der nye halv manuelle kasser
>
> ok - de er vist i gang med at forhøre sig hos andre....
Min mutters mand har selv sådan en med lift og det hele
Han har også haft en del bøvlen med gearsystemet men Ford i Kolding har
efterhånden fået styr på det .
OZ3BTO
| |
Karsten Jensen (21-01-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 21-01-06 11:02 |
|
On Sat, 21 Jan 2006 00:06:12 +0100, "OZ7PUS"
<elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:
>Min mutters mand har selv sådan en med lift og det hele
>Han har også haft en del bøvlen med gearsystemet men Ford i Kolding har
>efterhånden fået styr på det .
Kan du oplyse lidt nærmere om hvilke problemer han har haft?
| |
Karsten Jensen (25-01-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 25-01-06 11:36 |
|
On Fri, 20 Jan 2006 12:09:40 +0100, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:
>- men hvorfor kan jeg ikke mærke forskel på om bilen kører i Glatføre
>kørsel vs. Økonomi? Måske, kun måske, kan jeg mærke, at den gearer
>lidt blidere ned i gearene?
Ingen der har forklaringer på dette?
>
>Har også antispin-funktion på som er tændt som standard. Alligevel kan
>jeg lave hjulspind til den HELT store guldmedalje. Ford-værskstedet
>hár tjekket det og siger det ikke er en fejl, men hævder det i stedet
>har noget med noget differentialspæring - selvom manual og knappen
>tydeligvis viser Antispin.
Eller dette?
| |
Peter Juul (02-02-2006)
| Kommentar Fra : Peter Juul |
Dato : 02-02-06 19:04 |
|
"Karsten Jensen" skrev >
>>
>>Har også antispin-funktion på som er tændt som standard. Alligevel kan
>>jeg lave hjulspind til den HELT store guldmedalje. Ford-værskstedet
>>hár tjekket det og siger det ikke er en fejl, men hævder det i stedet
>>har noget med noget differentialspæring - selvom manual og knappen
>>tydeligvis viser Antispin.
>
> Eller dette?
På jobbet kører jeg i en Transit 2.0 TDCi '05, der gør nøjagtigt det samme.
Jeg tror desværre bare det skal være sådan. Eneste visuelle forandring om
man laver hjulspind eller ej er en OFF-lampe der blinker i
antispin-knappen.... Besynderligt....
Men bilen har svjv ikke diff.-spær. Fornylig sad jeg et par timer og gloede
i en snedrive lidt vest for Kræn Tot's brakmark. Mens jeg forlystede mig med
at komme fri, fandt jeg ud af at hvis antispin var slået fra, spandt begge
forhjul, og med antispin slået til, var det kun det ene.... Falck kom et par
timer efter jeg havde ringet :-/
VenHils
Peter
| |
Karsten Jensen (02-02-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 02-02-06 19:27 |
|
On Thu, 2 Feb 2006 19:04:09 +0100, "Peter Juul"
<ptSLET@baandbySLET.dk> wrote:
>Men bilen har svjv ikke diff.-spær. Fornylig sad jeg et par timer og gloede
>i en snedrive lidt vest for Kræn Tot's brakmark. Mens jeg forlystede mig med
>at komme fri, fandt jeg ud af at hvis antispin var slået fra, spandt begge
>forhjul, og med antispin slået til, var det kun det ene.... Falck kom et par
>timer efter jeg havde ringet :-/
Godt du kom fri
Min Transit er baghjulstrukken, hvilket sikkert ikke gør en forskel.
Jeg kan dog ikke selv liiiige se om det er det ene - eller det andet -
eller begge hjul der spinner. Men spinner, det gør de. Synes det er
lidt misvisende da det jo lyder lidt til blot at være
differentialspærring - og ikke antispin.
| |
Peter Juul (03-02-2006)
| Kommentar Fra : Peter Juul |
Dato : 03-02-06 18:20 |
|
"Karsten Jensen" skrev
>
> Godt du kom fri
>
Jeg møder aldrig på min pind uden kaffe, tobak og avisen... Og med oliefyr i
potten gik de par timer som en ruf
En af mine bekendte forsøgte at hive mig fri med en Jeep Cherokee V8, men
måtte gi' op.... Når knap 2,5 ton Transit sidder fast, sidder den dælme
fast...
VenHils
Peter
| |
Karsten Jensen (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 07-02-06 20:34 |
|
On Fri, 20 Jan 2006 12:09:40 +0100, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:
>Jeg har en Ford Transit (1.5 år gammel - indrettet som invalidevogn)
>med automatgear og vil høre om ngole evt. kan svare på nogle
>spørgsmål.
>Sluttligt, har jeg et lille støjproblem fra gearkassen, som værkstedet
>står på bar bund med.
Noget af hydraulikken skulle udluftes. Der er vist kommet ny procedure
om dette og en ny udluftningsskrue, der skal erstatte en gammel model.
Nu skifter den gear igen som en engel *SS* - havde slet ikke lagt
mærke til at gearskift var blevet lidt hårdere.
| |
|
|