Lidt OT.. Men er der nogen her inde som ha~
Fra : Morten Dahl

Dato : 19-01-06 20:40

Hej med jer

Jeg har siddet og kikke på ebay og har fundet nogle ting som jeg godt kunne
tænke mig at få fat i. Og jeg har i den sammenhæng har jeg forsøgt at
registere mig, og for at kunne registere mig skal jeg oplyse mit konto nr.
er det helt sikkert?? og hvad med den der paypal. hvordan virker den og er
den sikker?

Mvh
Morten

Fra : Kim Olsen

Dato : 19-01-06 21:00

Hej

Jeg har handlet en del på Ebay, og har aldrig haft problemer.
Jeg benytter selv Paypal - og det virket fint.

Det er vist i øvrigt IKKE dit kontonummer du skal oplyse, det er såvidt jeg
husker dit kortnummer.

Kim

Fra : Bagdad Bob

Dato : 19-01-06 21:54

> [...]
> nr. er det helt sikkert?? og hvad med den der paypal. hvordan virker den

Jeg er noget mere tryg ved at handle på e-bay end på mange danske
netbutikker (eller fysiske forretninger for den sags skyld). Har blandt
andet købt min VW MFD navi på e-bay.

/Abildgaard

Fra : Morgan Jones

Dato : 19-01-06 22:18

> Jeg er noget mere tryg ved at handle på e-bay end på mange danske
> netbutikker (eller fysiske forretninger for den sags skyld). Har blandt
> andet købt min VW MFD navi på e-bay.

Der er rigtigt mange penge at spare på fabriks navi + fælge - på ebay.

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 19-01-06 22:28

> [...]
> nr. er det helt sikkert?? og hvad med den der paypal. hvordan virker den

eBay kan du sagtens stole på -det er et milliardfirma. Der hvor du skal være
på vagt (uden at det skal forstås negativt), er sælgeren af den enkelte
vare. I modsætning til et normalt auktionshus handler du direkte med sælger,
og ikke igennem auktionshuset. Det er dog relativt nemt at vurdere, ved at
kigge på sælgerens "score" (antallet i parantes efter hans navn). Man kan
kun få tildelt point af folk man har gennemført en handel med, og det giver
en relativt stor sikkerhed for sælgers troværdighed. Så snart de har en
rating over 10, ville jeg ikke have nogle skrupler (man kan også sagtens
handle med folk der har lavere rating, bare vær mere forsigtig). Jeg bruger
en del tid på eBay (.com, .co.uk og .de), og det er et trygt og sikkert sted
at handle.
Husk endeligt at læse varebeskrivelserne grundigt, flere gange, og spørge
sælger hvis du er det mindste i tvivl om noget. Desuden skal du også huske
at spørge om de vil sende til Danmark, såfremt de ikke har angivet en
fragtpris her til landet. Det er langt fra alle sælgere der vil sende uden
for deres eget land, og desuden kan portoen blive voldsomt dyr.
Hvis du bestiller varer for et land uden for EU (ebay.com typisk), skal du
være opmærksom på at du skal betale told og moms af varens pris inkl.
forsendelse. Det er altså 25% moms, 75kr i gebyr samt en evt. toldafgift
(typisk under 10%). Man kan prøve at snyde sig uden om dette, ved at få
sælger til at angive en værdi under 10$ på pakken, men det er ulovligt og
svarer til at smugle. Sidst, men ikke mindst, tager toldbehandlingen 3-6
dage efter pakken er ankommet i landet, og endnu længere tid hvis der er rod
i papirene. Så det går ikke stærkt ;)

God købelyst - man kan gøre nogle gode handler...

/Kasper Hansen

Fra : Leif Neland

Dato : 20-01-06 08:30

> [...]
> der har lavere rating, bare vær mere forsigtig). Jeg bruger en del
> tid på eBay (.com, .co.uk og .de), og det er et trygt og sikkert sted

Det er ikke nok at se på hvilken score, sælgeren har, man skal også se, hvor
han har fået den fra.

F.ex. jager jeg kinesere, der udbyder gps'er til $50. De har en score på 12,
men nogle gange er det fra 12 sælgere, og morsomt nok er alle 12 kommentarer
oprettet inden for få minutter.

Så det er tydeligt at det er den samme (bande?), der opretter en håndfuld
konti, og rater dem på kryds og tværs.

De vil heller ikke modtage betaling pr paypal, men kun pr western union,
hvor man ikke kan få pengene retur, hvis der er tvivl om handelen, og man
ikke kan bevise hvem modtageren er.

Så det er helt klart det er svindlere, der aldrig har tænkt sig at sende den
vare, du betaler for.

De bliver indberettet til ebay så hurtigt jeg kan. Jeg har sat en agent til
at emaile mig, når der er gps'er til under $50, men ebay har for det meste
allerede fjernet dem, når jeg ser mailen næste morgen.

> Husk endeligt at læse varebeskrivelserne grundigt, flere gange, og spørge
> sælger hvis du er det mindste i tvivl om noget.

Jeps, så man ikke køber et billede af en x-box til 5000 kr. Det stod der
tydeligt i annoncen...

Hvis du handler indenfor EU, koster det kun 15kr at overføre fra netbank til
en udenlandsk konto for dig, og modtageren skal ikke betale noget.
Men du skal krydse af at du betaler i din bank, og modtageren i sin.
Krydser du af at du skal betale i begge ender (det vil nogle modtagere have)
koster det dig et større gebyr, fordi banken skal finde ud af at det ikke
koster noget for modtageren

Leif

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 20-01-06 09:30

> [...]
> kommentarer oprettet inden for få minutter.
>
> Så det er tydeligt at det er den samme (bande?), der opretter en håndfuld

Jeg kender godt det trick - det er bare sjældent at de har meget mere end 10
kommentarer. Men du har fuldstændig ret i at det er et godt trick at lure om
han har fået kommentarerne ved køb eller salg. Og evt. intervallet mellem
dem.

> [...]
> ikke kan bevise hvem modtageren er.
>
> Så det er helt klart det er svindlere, der aldrig har tænkt sig at sende

Jep - hvis noget lyder for godt til at være sandt, er det oftest heller ikke
sandt :) Og nej, man bør aldrig betale med andet end Paypal eller en alm.
bankoverførsel. Jeg foretrækker dog paypal, da modtageren kan se betalingen
i samme øjeblik du sender den.

> Jeps, så man ikke køber et billede af en x-box til 5000 kr. Det stod der
> tydeligt i annoncen...

Præcis... Et bud er bindende, og du hænger på det.

Så blev jeg lidt klogere :)

/Kasper Hansen

Fra : Armand

Dato : 20-01-06 20:03

Kasper H. Hansen [8270] skrev:

Ebay rykker!
Jeg har købt stort set alt, lige fra øre-telefoner til motorcykler, og
fruen haler masser af sko og tøj hjem uden at der har været større
problemer derved.
Man skal vide at bud/køb er bindende og varens tilstand kun i ekstreme
tilfælde kan undsige denne købspligt, og det kán være usikkert at
vurdere tilstand og udseende on-line på billeder taget af sælger der jo
kan undgå at afbilde fejl/lign.
Prislejet opvejer under alle omstændigheder denne risiko:
Seneste køb blev inspireret af at min yndlings MC-hjelm var sat ned til
omkring det halve: 800,- hvorved et (luksus)køb måske alligevel burde
kunne undskyldes. Men der var ingen i min størrelse i nogen af de to
forretninger der umiddelbart lå på min vej, hvorfor Ebay stod for tur nu
inspirationen var der:
Højestbydende søndag aften; betalt over Paypal mandag formiddag; ind af
døren med pakkeposten torsdag - Pris: 380,-kr ind af døren!!

> [...]
> bankoverførsel. Jeg foretrækker dog paypal, da modtageren kan se betalingen

Paypal indeholder en vis sikkerhed for handelen.
Jeg fik engang bestilt nogle memorycards og opdagede alt for sent at
forsendelses-omkostningerne var horrible. Til mit held blev sælger
tilsyneladende sløjfet (p.g.a. ovennævnte pirateri?) og min
Paypal-betaling ført tilbage

Betaler man via bankoverførsel, så er pengene brugt og man er helt i
hænderne på sælgers ærlighed (hvilket normalt ikke er noget problem).
Visa (/lign.) kort og Paypal er derfor nærmest en nødvendighed for
Ebay-handeler!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-01-06 20:23

Leif Neland skrev:

> Jeps, så man ikke køber et billede af en x-box til 5000 kr. Det stod der
> tydeligt i annoncen...

Som f.eks. denneher som jeg netop faldt over:
<http://cgi.ebay.de/Werkzeugkoffer-Bosch_W0QQitemZ6028324499QQcategoryZ33089QQrdZ1QQcmdZViewItem>
Læs grundigt, for sælger forsøger tydeligvis at lokke køber på vildspor

--
Armand.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-01-06 22:59

Armand wrote:

> [...]
> Læs grundigt, for sælger forsøger tydeligvis at lokke køber på

Kan sælger være mere tydelig?

"Werkzeugkoffer Bosch
Leerer grüner Werkzeugkoffer von Bosch Akkubohrer PSR18VE-2, Maschiene
hatte Digitaldisplay, Unbenutzt, nur verstaubt."

Hvis man ikke ved hvad "Leerer" og "Koffer" betyder, er man sgu selv
ude om det, hvis man tror man får en boremaskine.

Ok, man kan måske diskutere, hvad det betyder for kufferten, at den
boremaskine, der ikke er i den, har digitaldisplay, men så er man måske
sikker på at ens maskine med digitaldisplay passer i.

Jeg synes den er fin nok.

Leif

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-01-06 07:12

> Som f.eks. denneher som jeg netop faldt over:
> <http://cgi.ebay.de/Werkzeugkoffer-Bosch_W0QQitemZ6028324499QQcategoryZ33089QQrdZ1QQcmdZViewItem>
> Læs grundigt, for sælger forsøger tydeligvis at lokke køber på vildspor

Der var en artikel forleden i Computerworld om en mand som havde købt et
billede af den nye XBox for vidstnok 1000 kr....
Der havde været en længere beskrivelse af alle fortræffeligheder ved den nye
Xbox, og helt til sidst i teksten stod der så so en bisætning at det var et
højopløst fotografi af kassen til en Xbox man bød på....
Jeg har en kollega som har handlet en del på Ebay, og han siger at man skal
se sine handler over tid - efter at man har lavet en række handler, så vil
der være en række handler som har været gode, og nogle stykker som har været
mindre gode - gennemsnittet skulle så gerne være OK.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 21-01-06 17:27

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Krydser du af at du skal betale i begge ender (det vil nogle modtagere
> have) koster det dig et større gebyr, fordi banken skal finde ud af at det

Jeg handler en del på ebay.de der er den gængse betalingsmåde
bankoverførsler. PayPal er ikke særlig udbredt endnu i Tyskland.

Når jeg handler (som sælger) med personer uden for Tyskland. Og der benyttes
bankoverførsler er jeg meget opmærksom på at at køber skal huske at
informere sin bank om at jeg skal have det fulde beløb. ellers bliver der
trukket gebyrer fra bankerne i begge lande. Og jeg vil ikke betale gebyrer
for udenlandsoverførsler for min køber...

Angående garanti. Der er rigtig mange firmaer der sælger på ebay. Og holder
man sig til ebay inden for EUs grænser så er der jo stadig de almindelige 2
års reklamationsret på de varer man køber.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Søren

Dato : 22-01-06 11:42

> Angående garanti. Der er rigtig mange firmaer der sælger på ebay. Og holder man sig til ebay inden for EUs grænser så er der jo
> stadig de almindelige 2 års reklamationsret på de varer man køber.

Det må jeg have et link til.
Ifølge de normale regler for auktioner - ebay er et auktion site, er der ingen reklamationsret på auktioner.

Mvh Søren

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-06 22:29

Den Thu, 19 Jan 2006 20:39:50 +0100, skrev Morten Dahl :

> hvad med den der paypal. hvordan virker den og er
> den sikker?

Har brugt PayPal i årevis. Selve systemet er sikkert nok, men de har
været en del plaget af folk der har udgivet sig for at være fra PayPal
og lokket folks PayPal konto oplysninger fra dem.

En PayPal konto virker ved at du lader et kreditkort registrere hos dem
og alle transaktioner ud af din PayPal konto trækkes så fra dit
kreditkort.

Det er en smart måde at overføre små pengebeløb mellem private. Jeg har
betalt for meget software på den måde.

--
Kent Oldhøj

Fra : Brizz

Dato : 20-01-06 12:13

Morten Dahl skrev:
> [...]
> er det helt sikkert?? og hvad med den der paypal. hvordan virker den og er

Har selv handlet via Ebay og paypal uden problemer. Du skal dog være obs
på når du har registreret dig og modtager mails fra "Ebay" og "Paypal"
er der mange der udgiver sig for at være ovenstående. Men når du klikker
på det/de links i mailen kan du se du tit bliver overført til et eller
andet domæne som intet har med ovenstående at gøre. Så pas lidt på men
er det "the real thing" er der ingen problemer.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 21-01-06 16:49

> [...]
> domæne som intet har med ovenstående at gøre. Så pas lidt på men er det
> "the real thing" er der ingen problemer.

Når eBay sender emails ud (nyhedsbreve mm.) inkluderer de af denne grund
altid dit fulde navn i starten af mailen (dog ikke på bud-bekræftelser og
lignende). Og iøvrigt omstiller "ægte" eBay mails dig også til en anden side
(mediaplex.com svjh.) inden de viderestiller dig til det rigtige site - det
er nok bare et spørgsmål om at tælle hvor mange der bruger de forskellige
links.

/Kasper Hansen

Fra : Søren

Dato : 20-01-06 15:31

> [...]
> der paypal. hvordan virker den og er den sikker?

Varen skal være meget billig, der er ingen fortrydelse eller garanti ud over det som sælgeren
selv syntes.
Nogle af de ting som jeg købte på ebay, virkede lidt som 2 sortering - forkromning på lygter der ikke dækker helt mv.. Vedr. rating
så holder ebay hånden over sælgeren efter hvad jeg har oplevet, en negative rating kunne tilsyneladende slettes eller gøres neutral
af sælgeren.
Men er sælgeren seriøs, kan man spare noget og få ting man ellers ikke kan finde andre steder.

Mvh Søren

Fra : Martin Kiefer

Dato : 21-01-06 17:20

"Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Vedr. rating
> så holder ebay hånden over sælgeren efter hvad jeg har oplevet, en
> negative rating kunne tilsyneladende slettes eller gøres neutral af
> sælgeren.

Det tror jeg næppe. Men en negativ eller neutral rating kan trækkes tilbage
hvis sælger og køber er enige om dette. Ebay går ikke ind og fjerner ratings
bare sådan.

> Men er sælgeren seriøs, kan man spare noget og få ting man ellers ikke kan
> finde andre steder.

Jeps.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Søren

Dato : 22-01-06 01:34

> Vedr. rating
>
> Det tror jeg næppe. Men en negativ eller neutral rating kan trækkes tilbage hvis sælger og køber er enige om dette. Ebay går ikke
> ind og fjerner ratings bare sådan.

Jeg har som skrevet oplevet, er en negativ rating fra mig til sælger der efterfølgende bliver neutral og senere fjernet uden jeg
bliver spurgt eller er enig. Ebay går sikkert ikke ind og fjerner ratings bare sådan uden de er enige om det med sælgeren.

En anden god ide er ikke at bruge en e-mail adresse man ikke vil have fyldt med spam.

Mvh Søren