diesel sej træk
Fra : tb

Dato : 19-01-06 17:36

efter adskillige 100-tusinde km i benzin biler, har jeg nu kørt 200km i min
ny indkøbte diesel. og det udløser et par spørgsmål ala : "hvon går man"

altså : Kørte i dag 60km/t i 5. gear og ca 1300 omdr. Der var svage
viberationer, men næppe meget mere end når den står i tomgang. Den kunne
fint accelerere op. Skulle den have haft 4. ?

2. gear er lidt højt, så når jeg drejer i et kryds med lav fart kommer omdr
vel under 1000 omdr. Det går også fint, men igen lidt brummende. Skal den
virkeligt ha 1. ??

ved en fejl kom jeg ned i tomgang i 4. Der var der en markant brummen
forståeligt nok, og sådan en knurren har der ikke været i ovenstående
eksempler.

max moment ligger mellem 2200 og 2800, men der kommer jeg kun op når jeg
skifter til næste gear '(motorvej undtaget naturligvis)

Mvh TB
Seat Cordoba 1.9 SDI

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 18:23

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> viberationer, men næppe meget mere end når den står i tomgang. Den kunne
> fint accelerere op. Skulle den have haft 4. ?

Næh.

> 2. gear er lidt højt, så når jeg drejer i et kryds med lav fart kommer
> omdr vel under 1000 omdr. Det går også fint, men igen lidt brummende.
> Skal den virkeligt ha 1. ??

Næh :)

> ved en fejl kom jeg ned i tomgang i 4. Der var der en markant brummen
> forståeligt nok, og sådan en knurren har der ikke været i ovenstående
> eksempler.

Min kan sagtens trække sig op 0 km i timen til ca. 45 ved bare at skifte
gear uden at bruge speederen. Den giver lidt ekstra gas i motorstyringen.
Min kører 7,5 km/t i tomgang, jeg kan sagtens finde på at runde et hjørne i
2. gear og lade koblingen arbejde bilen op på de ca. 15.5 km/t bilen kører i
2. gear - for derefter at give lidt gas.

> max moment ligger mellem 2200 og 2800, men der kommer jeg kun op når jeg
> skifter til næste gear '(motorvej undtaget naturligvis)

Det er imnsho ikke nødvendigt at køre bilen længere ud i omdrejninger end
hvad der svarer til 80 km/t i højeste gear.

Den måde har jeg kørt alle mine biler på - benzin og diesel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars

Dato : 19-01-06 20:00

> Det er imnsho ikke nødvendigt at køre bilen længere ud i omdrejninger end
> hvad der svarer til 80 km/t i højeste gear.

Enig

- Lars

Fra : NS

Dato : 19-01-06 20:22

tb skrev:
> [...]
>

> max moment ligger mellem 2200 og 2800, men der kommer jeg kun op når jeg
> skifter til næste gear '(motorvej undtaget naturligvis)

Jeg har nu aldrig syntes at moderne dieselmotorer
har noget overdrevent anderledes moment end
almindelige benzinmotorer af tilsvarende
størrelse. Som regel brummer og ryster de en hel
del, hvis de skal sejtrække fra lave omdrejninger,
som enhver anden motor. Det er jo især turboen,
der giver en moderne diesel dens bundtræk og den
har jo ikke meget at sige ved tomgang.

Den motor med forholdsvis mest bundtræk ifht.
volumen jeg har prøvet (bortset fra lastvogne) var
PSA´s 3 liters V6 8v'er (benzin). Den trak fra
tomgang i alle gear. Meget imponerende. Den har
eminent bundtræk, men også kun ca. 170 hk.

NS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-06 20:35

NS skriver:

> Det er jo især turboen,
> der giver en moderne diesel dens bundtræk og den
> har jo ikke meget at sige ved tomgang.

Har den ikke ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Propellen

Dato : 19-01-06 20:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Har den ikke ?
>
> Klaus

Næ...

--
/Propellen

"Don´t pull low... Unless you are!"

"The sky is not the limit. The ground is"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-06 21:19

Propellen skriver:

> Næ...

Den er da aktiv.

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-01-06 21:50

On Thu, 19 Jan 2006 21:19:00 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Propellen skriver:

>Den er da aktiv.

Jo jo. Men den lader ikke burgbart, og giver derfor ikke nogen
"bonus".

Nu ved jeg jo godt du kører 1,9 TDI, som efter min erfaring giver
brugbart ladetryk fra ca. 1200 rpm.. Det kunne man måske med lidt god
vilje kalde tomgang

MVH
Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-06 22:00

Kent Glerup skriver:

> Jo jo. Men den lader ikke burgbart, og giver derfor ikke nogen
> "bonus".

Det er fandenme tæt på.

> Nu ved jeg jo godt du kører 1,9 TDI, som efter min erfaring giver
> brugbart ladetryk fra ca. 1200 rpm.. Det kunne man måske med lidt god
> vilje kalde tomgang

Hvad er brugbart ladetryk ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 20-01-06 07:48

>Hvad er brugbart ladetryk ?

Det kan vel defineres som:
Der hvor turboen forårsager et højere moment end motoren ville have
uden turbo?!?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-01-06 07:54

Kent Glerup skriver:

> Der hvor turboen forårsager et højere moment end motoren ville have
> uden turbo?!?

Så vil jeg tro at den har ved, helt fra tomgang.

Fra : Kent Glerup

Dato : 20-01-06 12:44

>Så vil jeg tro at den har ved, helt fra tomgang.

At dømme efter min egen (tidligere, snøft) Touran TDI105, trækker den
ikke bedre i tomgang end en 1,9 SDI motor, nærmere tværtimod. SDI'eren
virker mere tolerant mht tilkobling ved meget lave omdrejninger.

Det skal dog siges at 1,9 TDI'eren har ladetryk MEGET tidligt! Der kan
vi sagtens være enige. Gid min Zafira kunne trække så lavt :(

MVH
Kent Glerup

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 10:15

Kent Glerup skrev:

> At dømme efter min egen (tidligere, snøft) Touran TDI105, trækker den
> ikke bedre i tomgang end en 1,9 SDI motor, nærmere tværtimod. SDI'eren
> virker mere tolerant mht tilkobling ved meget lave omdrejninger.

Er det da ikke begge turbo-motorer?

> Det skal dog siges at 1,9 TDI'eren har ladetryk MEGET tidligt! Der kan
> vi sagtens være enige. Gid min Zafira kunne trække så lavt :(

Sidespor:
Vil man kunne drage fordel af et ladetryks-instrument á de der sælges i
tilbehørs-forretninger i lighed med vacuum-metre til sugemotorer?

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-06 10:12

Armand skriver:

> Er det da ikke begge turbo-motorer?

SDI er SugeDiesel(Inejktion?)

> Vil man kunne drage fordel af et ladetryks-instrument á de der sælges i
> tilbehørs-forretninger i lighed med vacuum-metre til sugemotorer?

Til hvad ?

Fra : Armand

Dato : 21-01-06 12:34

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> Til hvad ?

Viden om turboens ladning og derved kunne udnytte den ved behov
derimellem og vurdere "ægget under højre fod" ud fra visningen (á
vacuum-meter)

:-/

--
Armand

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-01-06 11:26

On Sat, 21 Jan 2006 10:15:16 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Er det da ikke begge turbo-motorer?

Niks

>Sidespor:
>Vil man kunne drage fordel af et ladetryks-instrument á de der sælges i
>tilbehørs-forretninger i lighed med vacuum-metre til sugemotorer?

Næhh..
I en VW TDI105 ved man at den "ka' ta' ve' " fra 1200 rpm, og Opel'en
(Alfa maskine) fra 1500 rpm. Så det er rigeligt at se på
omdrejningstælleren.

Fra : J.L.

Dato : 19-01-06 21:27

"KLIP>
> [...]
> tomgang i alle gear. Meget imponerende. Den har eminent bundtræk, men også

Der mangler da vist 4 ventiler .... som minimum ;) ... jeg tør slet ikke
at tænke på hvordan den vil trække med alle tolv ventiler ...

Mvh J.L

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-01-06 21:51

J.L. wrote:
> "KLIP>

> Der mangler da vist 4 ventiler .... som minimum ;) ... jeg tør
> slet ikke at tænke på hvordan den vil trække med alle tolv ventiler

Ja, eller også er der tale om den specielle ND4-8V V6 motor, som kun havde 8
ventiler til de 6 cylindre.
De 4 af dem var ophængt i et dobbelthydraulisk ventil rør med sidesmørring
og var derfor dobbelvirkende (virkede i begge ender af ventilen) og derved
kunne én ventil bruges til 2 cylindre.
Men hvorfor de kun havde valgt at bruge de 4 (og ikke alle 6) som
dobbeltvirkende, det ved jeg dog ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

....... som tror at der er tale om en "trykfejl" fra NS's side

Fra : NS

Dato : 19-01-06 21:59

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> kunne én ventil bruges til 2 cylindre.
> Men hvorfor de kun havde valgt at bruge de 4 (og ikke alle 6) som

Hehe... ups :). Den havde selvfølge 12 ventiler og
ikke 8.

NS