JK wrote:
> On Thu, 19 Jan 2006 02:00:20 +0100, Regnar Bang Lyngsø
> <regnar@writeme.com> wrote:
> Gnider lidt salt i såret:
>
> 25% moms oveni: det giver 131/225% grænser,
Åh jo, men så er der jo også fradrag for dit og dat
> Det har altid været en misundelsesafgift, ikke sandt ?
Det tror jeg egentlig ikke - historisk var det vist nærmere i startenm
en kombination af provenu til vejudbygning og
betalingsbalance/valutahensyn. Husk på, at for bare 50 år siden var
mange hovedveje endnu ikke asfalterede!
Med hensyn til betalingsbalancen. Det faktum at vi ikke selv er
bilproducerende land betyder, at vi i økonomisk forstand vil have meget
lidt ud af en generelt lavere bilpris - vi har ikke engang et
hjememmarked at holde i gang. Det eneste man kan argumentere for, er
ifht. pendling - og samfundsøkonomisk tror jeg, at omend flere vil kunne
købe bil - vil det opvejes af at flere ville købe større biler. Med
andre ord er bilimport skidt for betalingsbalancen - og EU kan ikke
engang fælde os på protektionisme, da der ikke er noget hjemmemarked at
beskytte.
I dag er skatteprovenuet nok den langt overskyggende begrundelse for
registreringsafgiften. Man kan selvfølgelig argumentere med miljøhensyn,
men vi har trods alt en ret stor bilpark - så hvis det var dét
politikerne ville gøre noget ved, skulle der skrappere midler til - og
da vi er mange bilejere, ville de nok se resultatet ved næste valg.
For nu at slå en ting fast - jeg synes også at registreringsafgiften er
urimelig høj - jeg kan bare ikke argumentere økonomisk rationelt mod
den. Mine primære argument mod den er, at jeg ikke kan se det rimelige i
at staten brandbeskatter et forbrugsgode langt højere end så mange andre
- og så at jeg gerne ville have en fed bil - og se flere fede biler i
gadebilledet - oh boy Luxembourg var et fedt sted at bo
Knus
Regnar