/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Registreringsafgiften i de sidste 10 år
Fra : Morten Astrup Christ~


Dato : 18-01-06 22:54

Jeg sidder og er midt i at skrive en opgave om grønne afgifter, og vil i den
forbindelse se på registreringsafgiften på motorkøretøjer i de sidste 10 år.

Nu er jeg bare kommet i tvivl, om den har ændret sig ind imellem, eller om
de bare har været på 180% hele tiden. Nogen som kan hjælpe mig?

Evt. et link, så jeg har kildeangivelse med...

På forhånd tak!

Morten



 
 
Martin (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 18-01-06 22:58

Hej

Afgiften er ikke 180%, men x% op til x kr. og y% derefter.

Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=166038&vID=

Se også http://www.fdm.dk/public/nyheder/visnyhed.asp?NewsID=52

Mvh Martin



Morten Astrup Christ~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Morten Astrup Christ~


Dato : 18-01-06 23:02

> Afgiften er ikke 180%, men x% op til x kr. og y% derefter.
>
> Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=166038&vID=
>
> Se også http://www.fdm.dk/public/nyheder/visnyhed.asp?NewsID=52

Okay, det vidste jeg ikke... Så vidt jeg kan se, har den ligget stort set
konstant i hvert fald fra 2003 til idag. Nogen som ved, om det gælder helt
tilbage til 1995?

/morten



Regnar Bang Lyngsø (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 19-01-06 02:00

Morten Astrup Christensen wrote:

> Okay, det vidste jeg ikke... Så vidt jeg kan se, har den ligget stort set
> konstant i hvert fald fra 2003 til idag. Nogen som ved, om det gælder helt
> tilbage til 1995?

Ja - afgiften har i mage år ligget på ca. 105%/180% - forskellen ligger
i hvor beløbsgrænsen ligger - tilbage i 1990 var den 19.700,- i 1999
50.800,- og i 2006 64.200,-. Det forklarer egentligt, hvorfor de små
biler har holdt en ret konstant pris, mens de større er steget mere i
perioden (udover stor konkurrence blandt de små). Min (nu) hedegangne
Maxda 121 Canvas top 1,3 kostede fra ny i 1993 ca. DKK 130.000,-.

En Suzuki Swift eller en Peugeot 206 koster i dag ca. 140.000,- - begge
er så vidt jeg kan vurdere væsentligt bedre biler, men der betales nok
også "kun" 105% afgift på bilen.

Se fx

http://www.baeredygtigtrafik.dk/regafgift2005.doc
http://www.noah.dk/trafik/co2debat.html


Knus
Regnar

JK (19-01-2006)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 19-01-06 12:34

On Thu, 19 Jan 2006 02:00:20 +0100, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

>Morten Astrup Christensen wrote:
>
>> Okay, det vidste jeg ikke... Så vidt jeg kan se, har den ligget stort set
>> konstant i hvert fald fra 2003 til idag. Nogen som ved, om det gælder helt
>> tilbage til 1995?
>
>Ja - afgiften har i mage år ligget på ca. 105%/180% - forskellen ligger
>i hvor beløbsgrænsen ligger - tilbage i 1990 var den 19.700,- i 1999
>50.800,- og i 2006 64.200,-. Det forklarer egentligt, hvorfor de små
>biler har holdt en ret konstant pris, mens de større er steget mere i
>perioden (udover stor konkurrence blandt de små). Min (nu) hedegangne
>Maxda 121 Canvas top 1,3 kostede fra ny i 1993 ca. DKK 130.000,-.
>
>En Suzuki Swift eller en Peugeot 206 koster i dag ca. 140.000,- - begge
>er så vidt jeg kan vurdere væsentligt bedre biler, men der betales nok
>også "kun" 105% afgift på bilen.
>

Gnider lidt salt i såret:

25% moms oveni: det giver 131/225% grænser,

Men det er jo også kun de færreste, der har råd til bil. Sådan var
beslutningsgrundlaget vel, da man startede med registreringsafgiften i
starten af 1960'erne, eller hvornår det nu var.
Det har altid været en misundelsesafgift, ikke sandt ?

mvh

John

Regnar Bang Lyngsø (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 19-01-06 22:57

JK wrote:
> On Thu, 19 Jan 2006 02:00:20 +0100, Regnar Bang Lyngsø
> <regnar@writeme.com> wrote:

> Gnider lidt salt i såret:
>
> 25% moms oveni: det giver 131/225% grænser,

Åh jo, men så er der jo også fradrag for dit og dat

> Det har altid været en misundelsesafgift, ikke sandt ?

Det tror jeg egentlig ikke - historisk var det vist nærmere i startenm
en kombination af provenu til vejudbygning og
betalingsbalance/valutahensyn. Husk på, at for bare 50 år siden var
mange hovedveje endnu ikke asfalterede!

Med hensyn til betalingsbalancen. Det faktum at vi ikke selv er
bilproducerende land betyder, at vi i økonomisk forstand vil have meget
lidt ud af en generelt lavere bilpris - vi har ikke engang et
hjememmarked at holde i gang. Det eneste man kan argumentere for, er
ifht. pendling - og samfundsøkonomisk tror jeg, at omend flere vil kunne
købe bil - vil det opvejes af at flere ville købe større biler. Med
andre ord er bilimport skidt for betalingsbalancen - og EU kan ikke
engang fælde os på protektionisme, da der ikke er noget hjemmemarked at
beskytte.

I dag er skatteprovenuet nok den langt overskyggende begrundelse for
registreringsafgiften. Man kan selvfølgelig argumentere med miljøhensyn,
men vi har trods alt en ret stor bilpark - så hvis det var dét
politikerne ville gøre noget ved, skulle der skrappere midler til - og
da vi er mange bilejere, ville de nok se resultatet ved næste valg.

For nu at slå en ting fast - jeg synes også at registreringsafgiften er
urimelig høj - jeg kan bare ikke argumentere økonomisk rationelt mod
den. Mine primære argument mod den er, at jeg ikke kan se det rimelige i
at staten brandbeskatter et forbrugsgode langt højere end så mange andre
- og så at jeg gerne ville have en fed bil - og se flere fede biler i
gadebilledet - oh boy Luxembourg var et fedt sted at bo

Knus
Regnar

Preben Riis Sørensen (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 19-01-06 23:42


"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev
> Det eneste man kan argumentere for, er
> ifht. pendling - og samfundsøkonomisk tror jeg, at omend flere vil kunne
> købe bil - vil det opvejes af at flere ville købe større biler.

De skal naturligvis fortsætte med at være brandbeskattet, de større.

> Med
> andre ord er bilimport skidt for betalingsbalancen - og EU kan ikke
> engang fælde os på protektionisme, da der ikke er noget hjemmemarked at
> beskytte.

Det behøver EU heller ikke. Det er EUs grundprincip at alle afgifter skal
være harmoniserede. Men hvor er det rystende at det skal have lov at sejle i
så mange år. Det er også skidt for landets økonomi at så mange kommer til
skade grundet for dårligt bilmateriel (der er dog allerede en forbedring
affødt af 2 års syn), og at så mange kører på kn.45/alm.kn./små motorcykler
og kommer til skade der.
Og så er det skidt for landets økonomi at der bruges så mange arbejdstimer
og værkstedspladser på at vedligeholde alle de vrag der skulle have været
skrottet forlængst.

>
> For nu at slå en ting fast - jeg synes også at registreringsafgiften er
> urimelig høj - jeg kan bare ikke argumentere økonomisk rationelt mod
> den.

Så kan jeg da! I dag er en bil ikke luksus, men en nødvendig ting, der
fremmer fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, særligt hvis kørselsfradraget
går fra lappeløsning til realløsning indenfor rimelige kilometergrænser.
Derudover vil en mere rimelig biludgift bevirke, at byerne ikke behøver at
vokse, der er flere der kan/vil bo udenfor byerne.
Alt i alt er jeg overbevist om, at det ikke vil koste en eneste krone for
politikerne at fjerne registreringsafgiften på alm. biler. Men der vil komme
flere biler på vejene. Derved kan man pille alle
hastighedsbegrænsningsskilte ned, for det bliver snart sagt umuligt at komme
til at køre stærkt. Også her er der en besparelse

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste