køb af bil gennem privat eller hans firma ~
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 17-01-06 19:03

en i familien skal købe en bil af en anden (privat sælger) .... køber har
budt en pris, men sælger vil kun gå med på den pris, hvis han må sælge den
gennem det firma han har. der blev nævnt at så kunne han trække "tabet" fra
..... er det en god eller dårlig ide fra købers side ???
- sælgeren er ikke bilsælger.

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-01-06 19:12

"Johnny B [2000]" <SLETDETTEjohnnyb2000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennem det firma han har. der blev nævnt at så kunne han trække "tabet"
> fra .... er det en god eller dårlig ide fra købers side ???

Køber kan vel være ligeglad, hvis den pris han skal betale er den samme. Om
sælger så gør noget "ulovligt" må vel blive hans problem.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-06 19:11

Johnny B [2000] wrote:
> [...]
> sælge den gennem det firma han har. der blev nævnt at så kunne han
> trække "tabet" fra .... er det en god eller dårlig ide fra købers

Det er (umiddelbart) en fordel.
Mellem private kan man aftale sig ud af reklamationsretten, dvs. man kan
aftale, at der ikke er reklamatiosret.
Men når han sælger den gennem firma, kan han ikke fraskrive sig
reklamationsretten.

Den eneste ulempe er, hvis firmaet er et APS (A' Prøver Sgu), og firmaet
ikke har nogen penge, så er der ikke noget at komme efter, hvis bilen viser
sig, at have alvorlige fejl.

Men hvis bilen er den rigtige, så mister han ikke noget ved at lade sælger
sælge den gennem firmaet (hvordan han så lige vil det, ved jeg ikke)

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 17-01-06 19:19

jeg tænkte mere på om han har en økonomisk fordel i at lade hans firma dække
et evt. tab ( hvis der skyldes mere i bilen end det den bliver solgt for.

eks. han skylder 50k og sælger for 40k .. tab 10k ... hvis han så kører det
over i firma, kan det vel afskrives som tab og så er "tabet" vel ikke så
stort eller hvordan ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-01-06 20:04

Johnny B [2000] wrote:
> [...]
> over i firma, kan det vel afskrives som tab og så er "tabet" vel ikke så

Umiddelbart lyder det lidt som noget seriøst fusk... Det skal hvert fald
sikres inden købet at bilen ikke har gælden vedhæftet, for så køber man
jo lige den også :-|

Men hvis det er hans private bil (dvs. firmaet ikke har betalt den) så
tvivler jeg på at det er tilladt at lade firmaet 'købe' bilen til det
der skyldes på den, derefter lade firmaet sælge bilen igen med tab som
så kan afskrives. Hvis sælgers firma ikke beskæftiger sig med bilsalg,
så mener jeg ikke man er så 'heldig' at de 2 års reklamationsret gælder
på lige fod som med en rigtig bilsælger.

Men igen, køber kan sådan set være fuldstændig ligeglad i dette
tilfælde, bare han/hun sikre sig at bilen er gældsfri (Ring til bilbogen
i århus).

Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-01-06 22:22

Johnny B [2000] wrote:
> [...]
> kører det over i firma, kan det vel afskrives som tab og så er
> "tabet" vel ikke så stort eller hvordan ?

Tja. Det kan køber vel være fuldstændig ligeglad med...
Køber betaler blot den aftalte pris. Slut. Prut.