batteri til bil
Fra : csm

Dato : 17-01-06 14:37

hvor lang tid skal man regne med at et batteri til en "alm." benzin bil
holder?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-01-06 14:43

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> wrote in message
> hvor lang tid skal man regne med at et batteri til en "alm." benzin bil
> holder?

Tjahhh - jeg har endnu aldrig oplevet at måtte skifte et batteri
(knock-knock...) - og mine biler er alle blevet et sted mellem 5 og 8 år
gamle, så 8 år kan et batteri sagtens blive!
Men ellers kan man vel generelt sig at levetiden afhænger meget af hvordan
batteriet bliver behandlet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 14:55

så 8 år kan et batteri sagtens blive!
> Men ellers kan man vel generelt sig at levetiden afhænger meget af hvordan
> batteriet bliver behandlet.

Det er ikke uden grund der altid har været 2 års garanti, fra 2 år og op.
Der behøves ikke være sammenhæng med prisen, jeg har begravet et dyrt
"mærke" efter 2 år + "ensjat" og kørt i årevis på et billigt.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 17-01-06 14:55

Mit i Cainaen holdt i 9 år / 300 Kkm.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-01-06 14:49

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> gamle, så 8 år kan et batteri sagtens blive!
> Men ellers kan man vel generelt sig at levetiden afhænger meget af hvordan

Det i Accorden er 10år (+ et par mdr) - men jeg er ikke sikker på om
det klarer næste vinter.

Martin

/Martin

Fra : Kim Olsen

Dato : 17-01-06 17:21

Har lige skiftet på KIA'en Det er en årgang 2000.
Det var ellers et dyrt vedligeholdelsesfrit til over kr. 1000,-.
I Daihatsuen sidder på 8 år, et billigt Harald Nyborg batteri.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 17:40

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> skrev i en meddelelse
> hvor lang tid skal man regne med at et batteri til en "alm." benzin bil
> holder?

Det er MEGET afhængigt af om bilen er med EFI eller om det er kaburator.
En bil med EFI kan starte på ca. 1-2 sekunder hvor starteren trækker ca.
250A....men på en gammel spand med kaburator skal man ofte "turne" motoren i
længere tid før den går igang.

Men for de fleste holder et batteri ca. 3-7 år ved et par starter hver dag
og hvor der ikke er 500.000 Megawatt anlæg der tapper strøm fra
batteriet....eller ved folk der bor og overnatter i bilen (læs mere end
50.000 Km pr år).
Et olie eller benzinfyr er også en hård ting ved batteriet

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-01-06 21:49

> "csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> skrev i en meddelelse

En ordentlig gang sludder.

> [...]
> 250A....men på en gammel spand med kaburator skal man ofte "turne" motoren

Her er det startmotoren der slides, kul og lejer, i meget mindre grad
aku'en.

> [...]
> 50.000 Km pr år).
> Et olie eller benzinfyr er også en hård ting ved batteriet

Ingen af ovennævnte ting forkorter i væsentlig grad aku'ens levetid af
fyret,

Det der i meget højere grad forkorter dens levetid er et laderelæ der slår
fra ved for lav eller for høj spænding. For høj ladespænding afstedkommer
meget høj ladestrøm umiddelbart efter motorstart, for lav ladespændig
afstedkommer at aku'en _aldrig_ bliver fuldt opladet, dette forkorter aku'en
levetid væsentlig.

Og - naturligvis skal din generator være stor nok til at levere effekten til
monsteranlægget, hvis aku'en skal agere støttepædagok for en arbejdende
generator er det da helt ude i hampen.

Har tidligere haft bil med oliefyr som fik ny og større aku (88 Ah) samtidig
med montering, bilen kørte med fyr og aku i ca. 7 år uden problemer.

En akumulator har absolut ingen skade af at blive brugt, tvært imod dør den
hurtigt hvis den ikke bliver motioneret/brugt og ikke vedligeholdt med vand.

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 23:05

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> En ordentlig gang sludder.

Øh, jeg har ikke skrevet noget ovenover

> Her er det startmotoren der slides, kul og lejer, i meget mindre grad
> aku'en.

Nu taler vi om batteri og ikke alt andet.
Det er ikke ligemget om motoren skal startes i 10 sek. eller i 1 sek.
10 sek. start slider selvfølgelig mere på batteriet.

> Ingen af ovennævnte ting forkorter i væsentlig grad aku'ens levetid af
> fyret,

For at varmen fra fyret kan varme kabinen op i bilen, så skal ventialtoren
køre. På højeste trin bruger en ventilator 30 A, så i værste tilfælde kan
den på 2 timer tappe alt strøm af batteriet.
I flg. datablade fra Pb batterifabrikanter så slides hver op- og afladning
på batteriet. Man taler om ca. 200-400 fulde afladninger, så kan et Pb
batteri ikke mere. Nu aflader man jo nok ikke batteriet fuldt ud hver gang
man sætter kabinevarmeren igang, men det slider ekstra på batteriet.

> [...]
> meget høj ladestrøm umiddelbart efter motorstart, for lav ladespændig
> afstedkommer at aku'en _aldrig_ bliver fuldt opladet, dette forkorter

Det vi så fint kalder et laderelæ har intet med et relæ at gøre. Det er en
spændingsregulator som holder spændingen konstant og den slår aldrig fra. I
flg Pb-fabrikanterne er norminel ladning på et 12V batteri = 12V x 1.2 =
14.4V.
Et Pb batteri vil altid sluge alt det strøm det kan få fra generatoren lige
efter det har leveret startstrøm til motoren. Så det sluger let en 70-80A og
hiver faktisk spændingen fra generatoren ned på måske en 13V. Efter kort tid
bliver batteriet ladet op igen og spændingen vil derfor stige over batteriet
igen, samtidig med at strømforbruget i batteriet vil falde. Når batterier er
fuldt opladet vil det typisk bruge en 3A alligevel (sålænge generatoren
lader med de 14.4V).
Hvis du som jeg har et oscilliskop og et tangamperemeter kan man tydelig se
det fænomen jeg har beskrevet.

> Og - naturligvis skal din generator være stor nok til at levere effekten
> til monsteranlægget, hvis aku'en skal agere støttepædagok for en
> arbejdende generator er det da helt ude i hampen.

Det sker faktisk ret ofte uden at vi som chaufør lægger mærke til det. Man
kan bare give sig til at regne lidt på forbruget i værste tilfælde som
typisk er om vinteren.
Generator kan levere 90A ved 14.4V = 1296 W, så hvis man har større forbrug
kan det kun hentes fra batteriet.
Nærlys = 2*55W = 110W
Poslys = 2 * 5W = 10W
Baglys = 4 * 20W = 80W
Blæser = trin 4 = 400W
Elbagrude = 288 W
Motorstyring og tænding = 40W
Sædevarme = 400W
--------------
Allerede her er vi oppe på 1328W og så er vi ikke begyndt at opvarme
frontrude, elspejle og bruge vindusviskere eller tænde for radioen.

> [...]
> den hurtigt hvis den ikke bliver motioneret/brugt og ikke vedligeholdt med

Mine har som vedligeholdesesfrie altid holdt en 6-7 år med ca. 2-3 starter
hver dag.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-01-06 23:53

> Nu taler vi om batteri og ikke alt andet.
> Det er ikke ligemget om motoren skal startes i 10 sek. eller i 1 sek.
> 10 sek. start slider selvfølgelig mere på batteriet.

Det er ikke det der slider aku'en, men derimod der andre ting jeg har
påpeget

> For at varmen fra fyret kan varme kabinen op i bilen, så skal ventialtoren
> køre. På højeste trin bruger en ventilator 30 A, så i værste tilfælde kan
> den på 2 timer tappe alt strøm af batteriet.

For fanden da Tom, vil du virkelig påstå at din blæser i varmeapparatet
bruger tæt ved 0,5 Kw.. *LOL*

> Nu aflader man jo nok ikke batteriet fuldt ud hver gang man sætter
> kabinevarmeren igang, men det slider ekstra på batteriet.

nå - så er der da noget vi er enige om.

> [...]
> I flg Pb-fabrikanterne er norminel ladning på et 12V batteri = 12V x 1.2 =

Enig - kan godt være min formulering var svær at forstå.

> [...]
> falde. Når batterier er fuldt opladet vil det typisk bruge en 3A alligevel
> (sålænge generatoren lader med de 14.4V).

Altså hvis laderelæet er skal stå til 14,4 volt, men det står til
eksempelvis 14,8 volt, vil det sige at den vil lade en længere periode
højere strøm indtil dette niveau nås, - hvilket vil sige at når et for højt
spændingsniveau er sat vil din aku' allerede være godt på vej til de evige
aku' marker, bl.a. fordi tomgangsladningen er for høj og brændes/afsættes
som varme i aku'en, hvilket relativt hurtigt virker destruktivt på cellerne
og deres evne til at modtage kapacitet.
..
> Hvis du som jeg har et oscilliskop og et tangamperemeter kan man tydelig
> se det fænomen jeg har beskrevet.

Jeg har både 150 Mhz Scoop og tangamp..

> [...]
> Allerede her er vi oppe på 1328W og så er vi ikke begyndt at opvarme
> frontrude, elspejle og bruge vindusviskere eller tænde for radioen.

Hvis det du her opregner er standard ab. fabrik, mener jeg at producenten
har et alvorligt problem.

> Mine har som vedligeholdesesfrie altid holdt en 6-7 år med ca. 2-3 starter
> hver dag.

Har _aldrig_ ejet et "vedligeholdelsesfrit".

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 00:13

> For fanden da Tom, vil du virkelig påstå at din blæser i varmeapparatet
> bruger tæt ved 0,5 Kw.. *LOL*

Jep, det er målt til 30A på højeste trin (endda direkte på ledningen og ikke
ude ved batteriet). Jeg blev også overrasket over at bare en enkelt
ventilator kan bruge SÅ meget strøm. Den er dog god nok, da der også sidder
en 30A sikring til ventilatoren.

> [...]
> brændes/afsættes som varme i aku'en, hvilket relativt hurtigt virker
> destruktivt på cellerne og deres evne til at modtage kapacitet.

Ja når batteriet lades med for høj spænding og det over længere tid, så
ødelægges det hurtigere end det var ønskeligt.

> Hvis det du her opregner er standard ab. fabrik, mener jeg at producenten
> har et alvorligt problem.

Jeg har bare taget udgang i min egen mondeo som nok ikke afviger så meget
fra andre biler, med hensyn til elektrisk udstyr. Måske er det lidt specielt
at der sidder 4 x 20W pærer i baglyset, men der er dog andre biler der også
har det.
90A generatorer i andre biler er jeg stødt på mange gange, så det er nok
meget typisk at man max kan bruge 1300W før at batteriet skal igang også.

Ford har dog valgt at sætte timere på flere af varmekilderne
(strømslugerne), hvilket nok er for at man ikke skal tappe alllt for længe
fra batteriet. Blæseren larmer også syndsygt meget på trin 4 så det giver
sig selv at den ikke kører der mere end højst nødvendigt.

> Har _aldrig_ ejet et "vedligeholdelsesfrit".

hehe, det Opel batteri jeg har i bilen nu er 5 år gammelt og har aldrig
skulle have vand. Jeg gider ikke engang kigget i skueglasset mere, da den
grønne indikator altid står hvor den skal....så jeg kunne godt finde på at
købe sådan et Opel batteri igen.....det virker rigtig godt........jeg er
endda mere tilfreds med dette end mit tidl Varta.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-06 19:57

csm skriver:

> hvor lang tid skal man regne med at et batteri til en "alm." benzin bil
> holder?

Efter 15 år med biler kan jeg sige mindst 4 år og helt op til 7 uden
problemer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-01-06 11:00

Tue, 17 Jan 2006 14:36:30 +0100, skrev csm, på 3 linier, i
<43ccf2ee$0$47069$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>hvor lang tid skal man regne med at et batteri til en "alm." benzin bil
>holder?

Ja altaf brug og kvalitet.
2-20 år.

Har skiftet i den gamle Vectra da den var 5 år 7 måneder gammel.
en kolega hvis Vectra var 2 månder ældre, skiftede 2 måneder før

Dog var den ene diesel og den anden benzin...

--
MVH Karsten
Horsens