nedvejning - pga gul-plade afgift
Fra : Tom Nielsen

Dato : 16-01-06 22:43

Hejsa,

Jeg har set mig lun på en Mazda5 på gule plader.
Den eneste ulempe jeg kan komme på er misundelsesafgiften for at køre privat
i en gulplade vogn - så nu skal der tænkes kreativt men lovligt

I.flg. http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html skal man
slippe 8.180,- årligt for den (pga. total vægt 2100kg), men kun 2.710,- hvis
totalvægten var nede på 2000kg.

Er der noget til hindre for at jeg får den nedvejet til 2000kg ? og hvordan
forgår det, er det bare at troppe op på synshallen eller skal jeg på
motorkontoret ?

Alternativt kunne man få den registreret med delvist erhvervsmæssigt brug -
men hvad er kravene til det ?
Er det nok at jeg for km penge på mit arbejde ?, det sker ikke regelmæssigt,
men en 10-20gange om året. (kørsel mellem firmaets forskellige afdelinger)
og evt. ved tilkald når jeg har vagt.

- Tom

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 23:10

> Er der noget til hindre for at jeg får den nedvejet til 2000kg ?

Ved ikke om du kan få den nedvejet - men er du opmærksom på at afgiften du
betaler af ny prisen stiger fra 30% (over 2 ton) til 90% (under 2 ton)?

> Er det nok at jeg for km penge på mit arbejde ?

Det er nok til du kan få afgiften halveret (kombineret privat og erhvervs
bil).

>det sker ikke regelmæssigt,

Betyder ikke noget.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 16-01-06 23:19

> Ved ikke om du kan få den nedvejet - men er du opmærksom på at afgiften du
> betaler af ny prisen stiger fra 30% (over 2 ton) til 90% (under 2 ton)?

ok, det var jeg ikke lige klar over, så er der vist ingen grund til at få
den nedvejet.

> Det er nok til du kan få afgiften halveret (kombineret privat og erhvervs
> bil).
Fint - ved du om firmaet skal kvitere/stemple, eller er det bare at sætte et
kryds på en blanket ?

- Tom

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 16-01-06 23:47

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> betaler af ny prisen stiger fra 30% (over 2 ton) til 90% (under 2 ton)?

> Det er nok til du kan få afgiften halveret (kombineret privat og erhvervs

Skal der ikke føres kilometerbog om de kørte km til hhv. privat og
foretning. Derudover tvivler jeg på at når du får penge for køre på dit
arbejde i privatbil at det så kan sidestilles med at bilen udfører et
erhverv. Du skal bruge bilen til dit arbejde og bilen er en del af
kontrakten og arbejdsbeskrivelsen.
Fidusen er jo god nok, få kontoreleven til at stemple et dokument hvor du
har kørt 2 km for firmaet i din egen bil og vupti, ½-delen af afgiften
retur.

Tror ikke rigtigt på den

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-06 00:01

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev
> Derudover tvivler jeg på at når du får penge for køre på dit
> arbejde i privatbil at det så kan sidestilles med at bilen udfører et
> erhverv.

Det behøver du ikke, det gør det.

> Du skal bruge bilen til dit arbejde og bilen er en del af
> kontrakten og arbejdsbeskrivelsen.

Rigtigt man skal have et papir desangående, samt få udbetalt kørepenge.

> Fidusen er jo god nok, få kontoreleven til at stemple et dokument hvor du
> har kørt 2 km for firmaet i din egen bil og vupti, ½-delen af afgiften
> retur.

Lovgivning har ikke noget med fidus at gøre. Men da der ikke står noget om
hvor meget, har du i princippet ret at 2 km er nok. Men er det løgn, er det
jo dokumentfalsk.

> Tror ikke rigtigt på den

Det gør vi andre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tom Nielsen

Dato : 17-01-06 00:16

> Rigtigt man skal have et papir desangående, samt få udbetalt kørepenge.
Jeg har nogle lønseddeler hvorpå der er angivet KM penge, så det er vel
dokumentation nok.
Men hvilke officielle papir skal jeg have udfyldt, er det kun
registreringsattesten ?

- Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-06 01:46

"Tom Nielsen" <tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har nogle lønseddeler hvorpå der er angivet KM penge, så det er vel
> dokumentation nok.
> Men hvilke officielle papir skal jeg have udfyldt, er det kun
> registreringsattesten ?

Du skal også have en skriftlig aftale med din chef, lønsedler er ikke nok.

Hvis du køber ny bil, ordner forhandleren papirerne, ellers må du på
motorkontoret for at få ændret afgiften.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Michael Jensen

Dato : 17-01-06 16:11

> Jeg har nogle lønseddeler hvorpå der er angivet KM penge, så det er vel
> dokumentation nok.

Iflg min egen chefs revisor (Har selv samme ordning!), så skal det stå i
feks. ansættelseskontrakten at du skal kunne stille egen bil til rådighed.
Det har jeg fået indskrevet i min, og sammen med km-penge på lønsedlen
skulle det så iflg. samme revisor være nok!

Michael