Det blev alligevel en SDI :-)
Fra : tb

Dato : 16-01-06 22:05

Efter mange formaninger mv, valgte jeg alligevel at købe en SDI model. En
Seat cordoba SDI model 2000.

Den har 68hk. Det er i sig selv lidt mærkeligt, når Polo SDI, Fabia SDI og
Cordoba SDI < 2000 kun har 64 hk ??!?!

Nå, anyway. Feliciaen 68hk blev udskiftet med en diesel 68hk, og jeg må
sige, at jeg indtil videre er MEGET imporneret og har absolut ikke brug for
mere kraft. Tværtimod må jeg sige at den rykker ganske fint og faktisk blev
jeg lidt overrasket over hvor hurtigt den kom op i fart (grundet
hovedsageligt by og landevej kommer den aldrig op i nærheden af "warp"-speed
hvor TDI sikkert ville impornere trefoldigt)

Meeen sådan en dieselhakker udløser jo også nogle spørgsmål når man har
været vant til benzin :

1 > Olieskift ? Jeg har altid brugt shell helix fra bilka, men sådan en
diesel skal vel have speciel olie. Nogle anbefalinger (gerne rimeligt
prissat) ?
2 > Tomgang. Der er en del vibrationer i kabinen, men de forsvinder ved
modstand eller omdrejninger. Er det ok ?
3 > Skal sådan en fætter have stillet ventiler af og til ?

Mvh TB

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-01-06 22:23

On Mon, 16 Jan 2006 22:04:37 +0100, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Seat cordoba SDI model 2000.
>
>Den har 68hk. Det er i sig selv lidt mærkeligt, når Polo SDI, Fabia SDI og

Kan det være fordi "<2000" er en 1,7 SDI? og ">2000" en 1,9 SDI?

>1 > Olieskift ? Jeg har altid brugt shell helix fra bilka, men sådan en
>diesel skal vel have speciel olie. Nogle anbefalinger (gerne rimeligt
>prissat) ?

En 1,7 SDI skal bare ha' noget godt 5W-40, Castrol eller anden
mærkevare. Men lidt research på www.castrol.dk, siger at en >2000 1,9
SDI skal ha' SLX II 0W-30, formentlig fordi det er en PD-motor.
Så på 1,7'eren kan man klare sig med noget tilbudsolie fra Bilka, mens
man er lidt anderledes stillet med en 1,9'er...
PD-motorerne skal ha' 506.00/506.01 godkendt olie, og det koster!

>2 > Tomgang. Der er en del vibrationer i kabinen, men de forsvinder ved
>modstand eller omdrejninger. Er det ok ?

Jep. Det er ikke verdens mest rafinerede diesel, men nok én af dem som
udnytter dråberne bedst

>3 > Skal sådan en fætter have stillet ventiler af og til ?

Nix! Det klarer de hydrauliske løftere og olien for dig :)

MVH
Kent Glerup

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 17-01-06 09:12

> [...]
> man er lidt anderledes stillet med en 1,9'er...
> PD-motorerne skal ha' 506.00/506.01 godkendt olie, og det koster!

En SDI er vist ikke en PD motor...? Da jeg havde en passat fra 2000, var det
kun den motor jeg havde, der var PD. Min var en TDI.

Rasmus

Fra : tb

Dato : 17-01-06 20:23

http://www.thansen.dk/product.asp?c=648985881&n=1706609938&pn=1706611458

Er det en mulighed til 1.9 SDIen (som vist ikke er en PD). Det må gerne
være en god olie, men der er vel ingen grund til at hælde long life i, når
der skal skiftes hver 15.000

specs i bogen siger blot WW 505.00 eller 505.01 og at man ved SAE 5w-30

---

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-06 20:59

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal skiftes hver 15.000
>
> specs i bogen siger blot WW 505.00 eller 505.01 og at man ved SAE 5w-30

Det er overkill, ISÆR når der ikke køres "longlife". Denne overholder de
samme specifikationer, API, VW, jeg har kørt på lign. i årevis :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=648985881&n=1706611470&pn=1706613187

Fra : BJ

Dato : 16-01-06 22:29

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Efter mange formaninger mv, valgte jeg alligevel at købe en SDI model. En
> Seat cordoba SDI model 2000.

Tillykke med potten og må oliepriserne være med dig..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-01-06 22:43

tb wrote:
> Efter mange formaninger mv, valgte jeg alligevel at købe en SDI model. En
> Seat cordoba SDI model 2000.

Blev den så købt i DK eller D?

Knus
Regnar

Fra : tb

Dato : 17-01-06 06:36

> Blev den så købt i DK eller D?

Den blev købt i DK. Noget med mine kone og mine forpligtelser som far til
to, så hun mente ikke at det var ok at bruge to dage på at hente

meeen Seat'en er også relativ dyr brugt i DE. Derimod fik jeg uofficielt
den pris skat satte en 2000 Fabia SDI til ved en forhandler : ca. 105.000.
Det var jo lavere end de 120.000 jeg kunne finde den til herhjemme, så jeg
er stadig overbevist om det kunne have givet en mindre besparelse - men
altså også en del tidsforbrug....

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-06 08:10

Den Mon, 16 Jan 2006 22:04:37 +0100, skrev tb :

> Den har 68hk. Det er i sig selv lidt mærkeligt, når Polo SDI, Fabia SDI og
> Cordoba SDI < 2000 kun har 64 hk ??!?!

Motorerne yder nu det samme, men der kan selvfølgelig være forskel på
hvornår de blev indført på forskellige markeder og modeller.

1.9 SDI ydede 64 hk ~årgang 1999 og derefter 68 hk. 1.7 SDI ydede 60 hk.

--
Kent Oldhøj